Middle-earth: Shadow of Mordor kende een redelijk grote open wereld waarin je als Talion vrij rond kon bewegen. De opvolger, Shadow of War, zal in vergelijking een flink stuk groter zijn. In een gesprek met The Hollywood Reporter vertelde Michael de Plater, vp creative bij Monolith, dat de wereld drie keer groter is.

Doordat de wereld maar liefst drie keer groter is, zal je veel meer variatie in de omgeving aantreffen en dat levert automatisch ook meer gevarieerde gameplay op. Sterker nog, de game bevat vier keer zoveel content, waardoor vijanden nog meer gevarieerd zijn in hun persoonlijkheid

“De Plater explained that Shadow of War is more than three times the size of its predecessor, with a wider variety of locales.”

“Just generally improving the number, the quality and the emotional power of the stories we create. Making you really love to hate these enemies. There’s four times the content around making these enemies varied with different personalities and bringing these villains to life.”

Middle-earth: Shadow of War lijkt dus in alle opzichten groter en uitgebreider te zijn dan haar voorganger en dat kunnen we zelf gaan ervaren op 10 oktober.