Review: JYDGE – Het is voor een ontwikkelaar niet altijd even gemakkelijk om met nieuwe ideeën op de proppen te komen voor een nieuw project. Het gebeurt dan ook wel eens dat er inspiratie wordt opgedaan bij andere games of zelfs films, comics en dergelijke. Met JYDGE is het overduidelijk waarop de game gebaseerd is, ook al laat de ontwikkelaar dit niet weten. Judge Dredd wordt hier als inspiratiebron gebruikt en dat is niet alleen te zien aan het personage zelf en de naam van de game, maar ook het verhaal toont heel veel overeenkomsten met het stripboekfiguur. De comics waren heel erg goed en daardoor ook heel populair, maar geldt dat ook voor deze game?

Is het duidelijk?

JYDGE schotelt de speler een game voor die duidelijk is in zijn opzet. Je krijgt de controle over een robot en hiermee moet je de misdaad bestrijden. De actie wordt van bovenaf bekeken, dus je hebt goed overzicht op wat er om je heen gebeurt. In elk level kom je in een omgeving terecht waar je schoon schip moet maken. De verschillende situaties waarin je terechtkomt worden steeds groter en complexer en je moet daardoor ook steeds wat tactischer te werk gaan. Voer je je werk goed uit, dan verdien je geld en hiermee kun je niet alleen je JYDGE sterker maken, maar ook je wapens en je krijgt steeds meer keuze om verschillende soorten munitie te gebruiken.

Spicy

Je hoeft dus geen geleerde te zijn om te begrijpen wat de bedoeling is in JYDGE, dus je kunt direct in de actie duiken. Je zal dan merken dat de game goed aanvoelt en de besturing reageert op je commando’s zoals je mag verwachten. Er zijn natuurlijk genoeg titels die gebruik maken van hetzelfde principe als JYDGE – en die dat ook beter doen – maar toch is de gameplay best wel leuk. Je vijanden zijn erg agressief in hun gedrag en komen meteen achter je aan als ze je opmerken. Er zijn soms ook gegijzelden aanwezig, dus je kan niet zomaar als een kip zonder kop om je heen maaien. Het kan dan ook regelmatig best pittig worden, waardoor je op het puntje van je stoel gaat zitten. Je wordt dus regelmatig flink uitgedaagd en dat is tof, ook al doet het spel in principe niets bijzonders.

Dat lijkt me sterk

Wat tegenwoordig ook heel normaal is, is het uitbouwen of sterker maken van je wapens. Dat is in JYDGE ook het geval en dat is natuurlijk leuk een aardig, maar in principe heb je er maar weinig aan. Als je je standaard munitie uitbouwt, dan zal je dit niet meer veranderen, simpelweg omdat je niet heel veel extra voordeel kunt halen uit andere types kogels. Dit had door de ontwikkelaar ook afgedwongen kunnen worden. Bijvoorbeeld door levels zo te maken dat je wel moet experimenteren met verschillende munitie, doordat elke situatie om een andere aanpak vraagt. Dit is alleen niet het geval en je speelt dus op een gegeven moment voor spek en bonen upgrades vrij, doordat je je favoriete wapen al in handen hebt. Gelukkig is het uitbouwen van JYDGE zelf wel wat beter uitgewerkt.

Lees eerst de voorwaarden

JYDGE heeft in totaal 18 levels en dat is natuurlijk niet heel erg veel. Het is echter zo opgezet dat je niet altijd direct door kan gaan als je een level tot een goed einde hebt gebracht. Je hebt namelijk een bepaald aantal medailles nodig voor elke missie. Deze verdien je door aan bepaalde voorwaarden te voldoen in een level en per situatie zijn er in totaal drie medailles te verdienen. Opdrachten die je moet vervullen variëren van het binnen een bepaalde tijd klaren van de klus tot zelf niet geraakt worden. Het is echter niet verplicht om aan de voorwaarden voor medailles te voldoen om een missie te klaren. Het kan dus voorkomen dat je een level afrondt zonder dat je maar één van de drie extra opdrachten hebt gehaald.

Je ontkomt er dan ook niet aan dat je op een gegeven moment geen nieuwe missie meer kunt spelen, doordat je niet genoeg medailles hebt. Maar zelfs als je ze wel allemaal hebt gehaald, dan nog kan je op een gegeven moment niet verder. Dit komt doordat er gaandeweg hogere moeilijkheidsgraden worden ontgrendeld, die weer nieuwe medailles met zich meenemen. Hoe je het dus ook wend of keert, je zal levels meerdere malen moeten spelen, inclusief op een hogere moeilijkheidsgraad. Nu begrijp ik de keuze van de ontwikkelaar wel, want zo wordt het vrij kleine aantal levels verbloemt. Alleen is het spel nu ook weer niet zo goed dat het fris en fruitig blijft als je missies telkens opnieuw moet spelen. Op een gegeven moment heb je het natuurlijk wel gezien. JYDGE zal je hierdoor dan ook niet uren achter elkaar spelen, maar zo af en toe er weer bij pakken om te kijken of je nu wel die extra medailles kunt verdienen in levels die je al meerdere keren hebt gespeeld.

Beloning

Daar staat wel weer tegenover dat het leveldesign heel erg goed is. De levels waarin je terecht komt worden steeds uitgebreider en vragen je steeds meer om eerst goed de omgeving te verkennen, voordat je tot actie overgaat. Dat de game wel eens wat eentonig wordt, doordat je levels opnieuw moet spelen, wordt dan toch een beetje verzacht door de beloning als je uiteindelijk een nieuwe missie kan spelen. Het geeft je toch wat voldoening om weer een nieuw level te mogen spelen. Het is desondanks toch wel jammer dat er niet gekozen is om simpelweg meer levels te maken in plaats van deze te moeten ontgrendelen door missies meerdere keren te spelen. JYDGE had zeker hoger gescoord als voor dit alternatief was gekozen.

Wat wel een leuk alternatief is, is dat het spel ook in coöp te spelen is. Dit kan helaas niet online, maar heb je een vriend of vriendin in de buurt die even langs wil komen om te spelen, dan kan dat. De uitdagende actie leent zich prima voor deze modus en het speelplezier wordt ook automatisch groter. Alleen moet je niemand in huis halen die alleen games speelt die er grafisch indrukwekkend uitzien, want dat biedt JYDGE niet. Alles is vrij simpel gehouden en het had net zo goed een PlayStation 3 game kunnen zijn.

JYDGE is op zich een leuke shooter, ook al zijn er genoeg games die hetzelfde doen en ook nog eens beter zijn. Het speelt goed, de actie is uitdagend en je kunt upgrades voor je robot en wapens vrijspelen. De opzet van de game zorgt er alleen wel voor dat het plezier wat wordt ingedamd. Het aantal levels is vrij laag, dus wordt de speelduur verlengt door de speler verplicht te stellen levels opnieuw te spelen. Tevens moet je gebruik maken van een hogere moeilijkheidsgraad, anders kom je niet aan de benodigde medailles om nieuwe missies te spelen. Het spel is wel leuk, maar het wordt natuurlijk wat eentonig als je meerdere keren hetzelfde moet doen. Tevens zijn de vele upgrades voor je wapen bijna onnodig, want de missies vragen niet om een andere aanpak. Gelukkig maakt het prima leveldesign weer wat goed, want het geeft je toch voldoening als je weer aan een nieuwe missie kan beginnen. En dan is er ook altijd nog een leuke coöp-modus voor extra speelplezier.

• Uitdagende moeilijkheidsgraad
  • Besturing is goed
  • Prima leveldesign