Eerder deze week bleek dat Assassin’s Creed: Origins over loot boxes zal beschikken en dat is een term die tegenwoordig veelal negatief klinkt. Naar aanleiding hiervan heeft Eurogamer navraag gedaan bij game director Ashraf Ismael en hij schepte wat meer duidelijkheid.

Ubisoft heeft in de afgelopen jaren gezien hoe mensen de games spelen en dat varieert erg per persoon. De één infiltreerde een bepaald gebied om een speciaal item te vinden daar waar de ander juist met handelaars aan de gang ging om zoveel mogelijk winst te maken, zodat het ene item gekocht kon worden. Dat laatste speelt goed in op het RPG-element en dat wil Ubisoft nu nog beter aanbieden in de game.

“The reason we did that was because we saw, even two years ago, people playing the game in different ways. There are people who like to go into a military location, infiltrate them, steal the loot and equipment and hopefully find some unique or legendary gear.”

“Then there was a smaller set of people who would focus almost entirely on the economy, buying and selling stuff to gain as much money as they can. And we felt like, okay, that’s a valid way to play the game – it’s a part of the RPG [aspect], so we’ll let them play the economy. So, it’s one way to be able to purchase or get some of the unique items in the game.”

Je kan bij een specifieke verkoper terecht voor een zogenoemde ‘mystery box’ die je dan een wapen, onderdeel of item op kan leveren. Als je veel geld hebt, dan kan je de gok nemen in de hoop dat er iets moois uit komt rollen wat je of kan gebruiken of weer door kan verkopen. Het is maar net wat je wilt.

“He’s a very unique shop [vendor] in the world who sells Carbon Crystals, which are the rarest item needed for crafting,”

“You can find this stuff in the world, but the idea is if you have the money you can just buy stuff for him.”

“Heda also sells a mystery box which can contain any weapon, piece of gear or item in the game. It’s a way for people who hoard lots of money, if you min-max the economy system, to gamble the money and get really unique stuff.”

Je kunt een loot box dus altijd kopen, mits je genoeg in-game geld hebt. Het is echter zo ingericht dat je alles kunt vrijspelen met wat je in-game verdiensten zijn, eventueel gebaseerd op hoe goed je handelskills zijn. Heb je daar geen zin in en wil je gewoon sneller alles bemachtigen, dan kan je eventueel ’time-saver’ pakketten kopen. Dat suggereert dat je in-game geld kan kopen, maar dat is puur bedoeld om tijd te besparen.

Kortom, de game stuurt je niet per se richting microtransacties. Dit is volledig optioneel en bedoeld voor als je geen zin hebt om te wachten tot je genoeg geld bij elkaar gesprokkeld hebt. En dat is iets wat al sinds 2013 mogelijk is binnen de franchise, dus in die zin is er dus weinig anders. Het zal zeker geen invloed op de gameplay hebben, tenzij je daar bewust voor kiest.

“Everything that’s in the e-store you can get from playing the game. It’s just an accelerated way of playing the game.”