Review: Rogue Trooper Redux – Het is de laatste jaren een trend om oude games als remaster of remake opnieuw uit te geven voor de huidige generatie consoles. Zo kunnen fans van desbetreffende spellen deze opnieuw beleven, maar dan met verbeterde graphics voor een nog betere ervaring. Voor de meeste games is dat op zich helemaal niet gek, doordat deze voorheen al erg succesvol waren en fans er vaak ook om vragen. Maar soms worden spellen van een remaster/remake voorzien waar je van tevoren al je vraagtekens bij zet, aangezien het origineel al niet heel bijzonder was. Dit geldt ook voor Rogue Trooper.

Op papier indrukwekkend, maar…

De originele Rogue Trooper verscheen in 2006 voor onder andere de PlayStation 2 en de originele Xbox. De third person shooter moest indruk maken met een intrigerend verhaal en de mogelijkheid om de persoonlijkheid van gevallen soldaten toe te voegen aan die van jou. Ook de gameplay zou een gevarieerd geheel voorschotelen, doordat je gebruik moest maken van stealth en actie, en dekking kon zoeken achter verschillende objecten. Tevens was het geweer van Rogue Trooper te veranderen in verschillende schietijzers, zoals een shotgun en een raketwerper. Op papier klonk dat heel erg indrukwekkend, alleen liet de executie te wensen over. Er waren voor Rogue Trooper Redux dan ook een heleboel dingen die konden worden aangescherpt.

Werk aan de winkel

Je zal direct zien dat er flink werk is gemaakt van de grafische kant van het spel. Alles wat je op het scherm ziet, is onder handen genomen en het spel ziet er nu veel beter uit. Alle personages bestaan uit meer polygonen, hebben veel meer detail gekregen en de verbeterde belichting zorgt voor een nog realistischer uiterlijk. Tevens zijn er een aantal speciale effecten toegevoegd, waardoor rook, explosies en dergelijke er spectaculairder uitzien. Nu moet wel gezegd worden dat de omgevingen nog steeds vrij kaal zijn, maar ze zijn wel voorzien van scherpere textures. Het verschil tussen het origineel en Redux is dus heel groot en de game heeft daardoor een veel moderner uiterlijk.

Terug in de tijd

De grafische verbetering is natuurlijk een welkome toevoeging, maar de rest van de game is nog in 2006 blijven hangen. Dat geldt dus ook voor de animaties. Deze zijn nog net zo houterig als het origineel en dat maakt in 2017 nog minder indruk. Er is dus echt totaal geen aandacht geschonken aan of alles nog wel een beetje naar behoren beweegt en of lichamen in proportie zijn. Zo staan hoofden in cut-scènes soms raar op de schouders en de lichamen kloppen gewoon niet. Dit steekt toch wel heel erg af tegen de flink verbeterde graphics.

De ontwikkelaar claimt dat de besturing is aangepast, maar daar merk je tijdens het spelen niets van. En daar word je af en toe niet vrolijk van. Het is allemaal wel te doen, maar vandaag de dag ben je toch wel beter gewend. Vooral het coversysteem valt nu toch wel door de mand. Je zoekt automatisch dekking als je tegen een muur of iets dergelijks aanloopt. Alleen is dit vaak ‘hit and miss’, want soms loop je alleen langs een muur en duikt je personage hierachter of het is de bedoeling dat je dekking zoekt achter een laag muurtje, maar dan blijft de Rogue Trooper gewoon staan. Tevens werkt het schieten wat stroef en de knoppenindeling is niet ideaal. Zoals eerder aangegeven, het werkt wel, maar ideaal is anders.

Het wordt er niet beter op

Dan is er nog de AI van je vijanden. Ook hier geldt dat deze in het verleden is blijven hangen. Ze zijn hoofdzakelijk kanonnenvoer en komen soms ook compleet uit het niets opzetten en maken daardoor de actie zelf ook niet heel bijzonder. Ook het toevoegen van de persoonlijkheid van gevallen soldaten stelt weinig voor. Het verhaal kan hier ook geen positieve wending aan geven. Er wordt geadverteerd dat deze genomineerd is geweest voor een BAFTA award, maar ik heb geen idee waarom. Het is gewoon een dertien in een dozijn verhaal van ‘good guy vs. bad guy’. Bovendien is de ‘plottwist’ die erin verwerkt zit al zo oud als de weg naar Rome. Rogue Trooper Redux is dus op alle vlekken een standaard shooter, die nergens de middelmaat overstijgt.

Voor de fans

Rogue Trooper Redux is dus niet echt een game die indruk maakt. Ben je echter iemand die het origineel echt geweldig vond, dan zal je deze remake wel kunnen waarderen. Het schotelt immers voor wat je verwacht en het behoudt de totale sfeer van het origineel. Dus als fanservice doet de game het in principe goed. Er zijn ook nog een tweetal extra modi die je zowel alleen als met maximaal vier spelers online kunt spelen, dus het spel heeft nog meer te bieden nadat je de campagne hebt uitgespeeld. Hier word je een soort Horde modus voorgeschoteld of je kunt kiezen om binnen een bepaalde tijd naar een bepaalde plek zien te komen. Deze extra’s zijn op zich best leuk, ook al zit je ook hier vast aan de ouderwets aanvoelende besturing.

Rogue Trooper Redux heeft op grafisch niveau een hele verandering ondergaan, maar dat is ook het enige wat deze versie doet verschillen van het origineel. Voor de rest geldt dat het allemaal hetzelfde aanvoelt als het origineel en dat kan niet gezien worden als iets positiefs, zeker niet als het een remake betreft. Het werkt allemaal wel, maar het voelt allemaal wat krakkemikkig aan. De extra modi buiten de campagne om zijn op zich wel leuk, maar ook hier wordt de besturing er niet beter op. Rogue Trooper Redux zal fans van het origineel wel blij maken, maar was je dat niet of heb je nooit van de game gehoord, dan zijn er genoeg third-person shooters die veel beter zijn.

• Grafisch flink opgepoetst
  • Fans van origineel zullen deze game waarderen
  • Extra modi op zich best leuk