Special: Star Wars Battlefront II beta analyse


Special: Star Wars Battlefront II beta analyse – Iets langer dan de bedoeling was, mocht de wereld kennismaken met Star Wars Battlefront II. Het langverwachte vervolg op het origineel, dat qua presentatie de ultieme Star Wars-ervaring bracht. Helaas bleek de game qua content en diepgang toch wat te gehaast uitgewerkt. Battlefront II lijkt deze problemen te hebben opgelost en in de beta viel daar al een heleboel van te ontdekken. Een diepgaande analyse voor de mensen die ook met smart zitten te wachten op die beloofde ‘ultieme Star Wars game’.

Een volwassen indruk

Na een goed in elkaar gezette introductievideo met John Boyega (Finn) in de hoofdrol, maakt Battlefront II een volwassen indruk. Weg zijn die inspiratieloze, witte menu’s uit het eerste deel. Daarvoor in de plaats is er een mooie huisstijl toegepast, die we ook al zagen in de trailers. Dat blauwige hologramstijltje combineert op mooie wijze alle tijdperken uit het inmiddels rijke Star Wars universum. Verder zien we diverse modi, een carrière, loot-boxes, statistieken en natuurlijke een singleplayer. Hoewel lang niet alles in de beta te bekijken of spelen was, maakt Battlefront II een completere indruk. Een goed teken.

We mochten aan de slag met Galactic Assault, Starfighter Assault, Strike en de nieuwe Arcade modus. De stad Theed op Naboo, de ruimte boven Fondor en Maz Kanata’s kasteel op planeet Takodana zijn respectievelijk de locaties. Laatstgenoemde Arcade modus liet je rake schoten uitdelen in de troonzaal van het paleis in Theed. Wat meteen opvalt – en natuurlijk al bekend was – is dat we dus over meerdere periodes, alsook Star Wars canon, speelbare locaties vinden. Theed uit de prequels en voor het eerst te zien in The Phantom Menace, Takodana uit The Force Awakens en de industriële planeet Fondor, sinds 2015 officieel canon.

Een stukje Galactic Assault toont wat het vernieuwde Battlefront precies voorstelt

Misschien is het je tijdens het spelen niet opgevallen, maar de Galactic Assault op Theed is incompleet. De beta laat je slechts een derde van de totale veldslag spelen. In de beta stopte het gevecht als de clone troopers de Multi-Troop Transport (MTT) vernietigden of de droids genoeg clone troopers naar het hiernamaals schoten. In werkelijkheid hoort daar nog een stormloop op het paleis en een gevecht in de troonzaal bij. Toch liet deze korte introductie van de modus goed zien dat Battlefront ditmaal meer in zijn mars heeft. Niet op de laatste plaats vanwege het nieuwe klassen- en beloningssysteem. Weg zijn die tokens op het slagveld.

Het voetvolk valt nu te onderscheiden in de vorm van de Assault, Heavy, Officer en Specialist klasse. De eerste is van het flanken, insluiten en doelgericht aanvallen. De Heavy is van het zware geschut, verdedigen en vormt de rots in de branding voor de rest. De Officer steekt tijd in het versterken van de medestrijders, plaatst extra geschut op tactische plekken en kan de doorslag geven in een langdurige strijd. De Specialist is de verrassing van het slagveld, gewapend met precisiegeweren en vallen en deze leent zich perfect om niet te opvallend te verdedigen.

Het maken van slachtoffers levert je punten op, maar dat is lang niet het enige, en overigens het meest rendabele om te doen. Voor elke succesvolle actie die meehelpt aan de weg naar de overwinning, krijg je punten toegekend. Deze punten helpen je een hoger level te bereiken, loot te verdienen en je kunt deze tevens spenderen tijdens de speelsessie. Wil je met Darth Maul chaos veroorzaken, een jump pack gebruiken of een voertuig besturen? Dan kun je deze punten daaraan besteden. Deze opties zijn weer afhankelijk van je level, locatie en medespelers. Twee Darth Maul’s die in Theed rondrennen is niet mogelijk.

Battlefield met een extra dimensie

Mensen die de laatste tijd veel Battlefield 1 hebben gespeeld, zal het bovenstaande waarschijnlijk bekend in de oren klinken. Dat is ook zo, want DICE heeft klaarblijkelijk het klassensysteem uit die game gepakt en uitgebreid met de beloningen tijdens het spelen. Dat het tot op zekere hoogte werkt is dus niet zo verwonderlijk, als de basis gepakt is uit een succesvolle en langlopende serie. Daarom is het juist des te opvallender dat het stukje extra dimensie, misschien iets minder goed uitpakt. Ook al kan de ontwerper van het systeem daar misschien weinig aan doen.

Het blijkt namelijk dat vrijwel iedere speler zich op helden als Rey en Chewbacca of slechteriken als Darth Maul en Boba Fett focust. Voor het verloop van het spel zou het slimmer zijn als spelers vaker een gespecialiseerde klasse of een voertuig toevoegen. In de praktijk gebeurt dit erg weinig. Ook worden spelers random in squads gegooid, waardoor je weinig binding met andere spelers hebt. Zeker als je bedenkt dat de modus twintig versus twintig is. Iedereen focust zich op zijn eigen score en wil met een lichtzwaard hakken. Hoe dit valt op te lossen lijkt lastig, maar dat het niet vlekkeloos werkt is wel meteen duidelijk geworden. Op fora als Reddit, wordt er ook over geklaagd dat dit betekent dat alleen de beste spelers de mogelijkheid hebben tot het spelen met deze klasse strijder.

Verder blijkt ook de Heavy klasse een tikkeltje overpowered te zijn, het was ook goed merkbaar in de beta omdat je bijna struikelde over het zwaarbewapende voetvolk. De klasse zou vooral als ondersteuning moeten dienen, maar is eigenlijk net zo snel als de Assault klasse en vanaf de heup schiet je zo accuraat dat een killstreak opzetten niet heel lastig blijkt. Zeker als je bedenkt dat je extra upgrades per klasse hebt, die de klasse nog sterker maken, is het allemaal wat teveel van het goede. Maar goed, het was een beta en dingen kunnen nog aangepast worden. We mogen echter kritisch zijn.

Om toch positief af te sluiten: het hele loot systeem is echt een verbetering. Je kunt upgrades verzamelen en zelf samenstellen met punten. Zo kregen we bijvoorbeeld met de Assault klasse een shotgun upgrade. We stelden de upgrade in bij de d-pad naar boven en ineens heb je een tijdelijk voordeel in de strijd. Let namelijk wel op: alle upgrades zijn tijdelijk en moeten opnieuw opladen worden. Dit om het verschil niet te groot te maken. Het enige wat hier wel een negatief verschil in kan maken zijn de bevestigde micro-transacties, maar EA laat in een statement weten dat de echte grote upgrades niet gekocht kunnen worden. Houden we jullie aan.

Starfighter Assault speelt als een zonnetje, korte impressie van Arcade

Waar in het eerste deel de gevechten in de ruimte nog wat onwennig en voorzichtig gezegd weinig spannend konden aanvoelen, is dit in Battlefront II als sneeuw voor de zon verdwenen. De verschillende klassen balanceren elkaar hier goed, met gerichte aanvalsvoertuigen, zwaardere bommenwerpers en kruisers die het tactische verschil maken. Tevens zit er ook een mooie balans – van wat we gespeeld hebben natuurlijk – tussen de verschillende opdrachten per team. De Rebels vallen in dit geval doelwitten aan en de Empire probeert dit te voorkomen, terwijl beide kanten ook nog eens formaties van schepen aanvallen.

Ook hier is het weer mogelijk om hetzelfde beloningssysteem te hanteren. Met als hoogtepunten uiteraard de voertuigen van de belangrijke personages uit het universum. Darth Maul’s kruiser Scimitar en de Millenium Falcon aan beide kanten, om als voorbeeld te nemen. Deze hebben ook weer verschillende kwaliteiten die je een voordeel geven op het slagveld. Op de één of andere manier blijft de balans hier ook meer intact, dan wanneer je op de grond speelt. Althans in onze beleving. Het verschil tussen deze sterkere schepen en de andere die je kunt kopen met je beloningen, lijkt ook iets kleiner. Terwijl een normale clone trooper en Darth Maul een aanzienlijk groot verschil kennen.

De Arcade modus sessies duurden slechts een paar minuten, waarin je in twee verschillende vormen offline aan de slag kon. Enerzijds kon je het met Darth Maul opnemen tegen een groep clone troopers, elk slachtoffer dat je maakte leverde tijd op om door te mogen blijven spelen. Wanneer je iedereen verslagen hebt, krijg je een score en een rating. De andere vorm was met een battle droid het opnemen tegen de clone troopers. Elk team speelde met zeventig respawns en je hebt telkens negen andere medespelers op het veld lopen. Tactiek is hier dus vereist, maar wederom duurt zo’n potje slechts drie minuten. Het was leuk om te spelen, maar echt veel is er nog niet over te zeggen. Wat de Arcade modus wel op mooie wijze van dichtbij laat zien: de details.

Een gedetailleerde weergave met nog wat ruwe randjes

De basis waarop Battlefront II is gebouwd, is bijzonder sterk. In 2015 was de game visueel adembenemend en hoorde Battlefront bij de absolute top. Twee jaar later is Battlefront II nog steeds een erg mooie game, maar niet zo baanbrekend als toen. Het is vooral een meer gedetailleerde game geworden, zoals bladeren die door de straten van Theed blazen. Je ziet nu overal brandgaten van de lasers in de muren, maar bijvoorbeeld ook in het harnas van de clone troopers. Je ziet vogels in het water zwemmen, indrukwekkende explosies en ver strekkende landschappen vanuit de lucht. Toch zijn er hier en daar ook nog wat ruwe randjes te bespeuren.

Zo is het geluid nog niet helemaal lekker gemixt, waardoor het geheel wat minder vloeiend aanvoelt. Ook mogen de lasers die door de lucht vliegen, net een tikkeltje groter zijn en ziet Han Solo er gek genoeg in het eerste deel beter uit dan nu. Om de game echter nu al hierop af te rekenen lijkt wat vroeg. In elk geval is de stap qua presentatie beduidend kleiner dan die de eerste Battlefront maakte. Overigens betekent dit niet dat het een slordige game is, want over het algemeen ziet Battlefront II er heel verzorgd uit. Hier zal misschien nog wel een schepje bovenop gedaan worden met de singleplayer, die helaas nog niet speelbaar was.

Voorlopige conclusie

Misschien voor je gevoel een lange lap tekst om alleen een beta te bespreken, maar er zijn meerdere mensen op de redactie die het eerste deel hardcore gespeeld hebben. Voor ons bleef altijd het gevoel bestaan dat er zoveel meer in had gezeten, zoveel potentie en zoveel meer die ultieme ervaring die ons in de E3 trailer destijds beloofd werd. Battlefront II lijkt in elk geval op de goede weg te zijn om een diepere en rijkere ervaring aan te bieden, maar vraagtekens over het uiteindelijke product blijven er zeker. Zo halverwege november komt de game uit en dan hebben we alle content tot onze beschikking. Dan is het tijd om uit te vinden of het nieuwe systeem, alle content en details zoals het gebruik van micro-transacties dan eindelijk die ultieme Star Wars ervaring oplevert.

Boxshot Star Wars Battlefront II

Star Wars Battlefront II

Releasedatum:
17-11-2017
Genre:
Shooter
Uitgever:
EA Games
Ontwikkelaar:

12 reacties

  1. Anoniem -   
    85.17.34..xxx's avatar

    ik ben zelf geen star wars fan en de eerste game was op het begin gewoon ruk. maar deze beta heb ik met veel plezier gespeeld en zolang de actie goed is vergeet ik die piew piew maar even

  2.    3615 XP
    20style [20]'s avatar

    Ik vond deze beta verassend leuk eerst sessies niet maar na een tijd doorspelen kon ik me er wel in vinden. Ik koop hem niet op day one want heb genoeg singleplayer games te spelen dus deze kan zeker wachten!

  3.    2481 XP
    gamexl's avatar

    Over het beloningssysteem is nogal wat te doen geweest…
    Ik had begrepen dat het niet uitmaakt hoeveel tegenstanders je afknalt. Als jij er drie hebt een een squad member heeft er dertig… Aan het einde krijgen alle squad members hetzelfde aantal punten. Klopt dit?

  4.    1108 XP
    Actie94's avatar

    @gamexl: Volgens mij ging dit om de currency die je krijgt. Progressie gaat wel naar ratio.

  5.    2481 XP
    gamexl's avatar

    @Actie94: Oh ja, dat zou ook kunnen… Blijft een vreemde zaak…

  6.    21 XP
    Chrizziz's avatar

    *Je ziet vogels in het water zwemmen, indrukwekkende explosies en ver strekkende landschappen vanuit de lucht* Vogels in de lucht zwemmen? Niet realistisch genoeg,geen Star Wars voor mij…

  7. Anoniem -   
    77.160.84..xxx's avatar

    kan niet wachten !!!!!!!!l

  8.    8200 XP
    Flaming_Kaiser's avatar

    Het deed mij helemaal niks preorder gecanceld. En na het sluiten van de Deadspace studio komt er geen EA game meer binnen. Ze hebben zoveel van mijn persoonlijke geliefde studio’s Fuck EA.

  9.    2264 XP
    peyj's avatar

    Alles wat ik jullie een verbetering noemen vind ik juist minder. Ik vond de oude witte achtergronden (in het donker wel iets te vel), met daarin in detail uitgewerkte items uit de Star Wars serie juist geweldig. Het minimalistische liet zien dat het niet zo’n lompe shooter was zoals Battlefield. Hierin onderscheidde het zich ook van Battlefield. Maar nu kiezen ze voor klasses, die weer elk hun eigen ding hebben. Ik wil gewoon mijn eigen poppetje samen stellen en gaan knallen. Ik wil niet vast zitten aan een klasse. Vind het daardoor ook jammer dat je (zover tot nu toe bekend) niet het uiterlijk van je personage kan aanpassen. Nu was dat in het eerste deel ook niet zo uitgebreid, maar het gaf je soms wel iets om naar toe te werken.
    De tokens eruit halen was ook een groot gemis. Eerder kon iedereen wanneer ze wouden een iconisch voertuig of personage bedienen of hopen dat ze orbital strike kregen. Nu moet je punten maken. Wat voor de duidelijkheid wel een voordeel heeft, van men gaat nu misschien wel wat meer naar hun objectives kijken. Maar in de praktijk betekend het alleen dat mensen voor zichzelf bezig gaan om kills te maken. Denk je dat je eindelijk genoeg punten hebt om iets te doen, zijn die slots alweer vol. Dat moeten ze zeker gaat fixen.
    De Starfighter assault vond ik wel heel lekker spelen, maar moest wel even wennen aan de nieuwe controls, maar daardoor voelt het wel beter aan. Wat mij betreft hebben ze alleen daar punten op gescoord. Het is letterlijk Battlefield met een Star Wars jasje aan het worden..

  10. Anoniem -   
    84.241.210.xxx's avatar

    @peyj: Gisteren is dit wel gevonden in een van de hero teasers. Hier is een link. Flinke lap tekst maar dan weet je wel waar het over gaat: https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=530504497281940&id=475066112825779

  11.    2264 XP
    peyj's avatar

    @84.241.210.xxx: Ah ok, hopelijk gaan ze dat uitbreiden :). Thanks!

  12.    2233 XP
    stefan52a's avatar

    Vond het een goeie beta alleen jammer dat er maar 2 mappen waren, maar mocht de pret niet drukken, gelukkig kunnen mensen geen helden meer stelen van de ander door hem eerder op te pakken, nu moet je er goed voor spelen en punten sparen dus kunnen noobs niet meer spelen en wordt de held niet verbruikt aan niks.

Nieuwe content nu beschikbaar in Star Wars Battlefront II met update 1.22
Trailer toont de Geonosis update voor Star Wars Battlefront II
General Grievous is nu speelbaar in Star Wars Battlefront II
DICE heeft de Star Wars Battlefront II content roadmap van een update voorzien