Review: Real Farm – Virtueel de boer uithangen is vandaag de dag populairder dan ooit en dus zien we steeds meer games in dit genre verschijnen. De nieuwste aanwinst is Real Farm van het Nederlandse SOEDESCO. Deze game is in grote lijnen vergelijkbaar met genregenoten, maar probeert hier en daar toch een eigen invalshoek aan het virtuele boerenleven te geven. Wij sprongen op de tractor en reden veel baantjes op de akkers. Dat ging niet zonder slag of stoot, maar beviel ons wel.

Je boerencarrière

In Real Farm krijg je in feite twee keuzes voorgeschoteld. De eerste is vrij spelen waarin je een zak geld krijgt, materiaal en een stuk land, met als doel een groots boerenbedrijf op te bouwen. Dat concept zit in vrijwel elke andere game in dit genre en behoeft dus geen verdere uitleg. Uniek voor Real Farm is echter de carrière modus waarin je onderaan de ladder begint en stapsgewijs aan de hand van doelen steeds meer groeit in je materiële capaciteiten en natuurlijk je carrière als boer. Je ultieme doel is het bemachtigen van je eigen boerderij en beschikken over veel land, om zo de meeste omzet te draaien.

De aanvang van de carrièremodus is erg prettig, want de game neemt je even aan de hand mee om de verschillende aspecten van de gameplay uit te leggen. Dat betekent dat de eerste opdrachten die je doet, ploegen, zaaien, oogsten etc. allemaal worden uitgelegd en zodra je dat eenmaal gedaan hebt, krijg je een nieuw doel. Dit nieuwe doel is een tractor aanschaffen, maar daar heb je natuurlijk wel geld voor nodig. Om dat te bereiken kan je vrij in de wereld rondrijden langs verschillende boeren om klusjes aan te nemen die je geld opleveren.

Veel van deze boeren bieden klussen aan waarbij je gebruik mag maken van hun materiaal, dus dan kan je gelijk aan de slag. Later zal je echter steeds meer klussen krijgen die eigen materiaal vereisen, wat je vervolgens ook meer oplevert. Als je zelf een tractor hebt, is dat natuurlijk erg handig, maar als je daar de financiële capaciteiten niet voor hebt, kan je altijd nog materiaalhuur aanwenden. Zolang je geld hebt – of dat nu veel of weinig is – kan je altijd vooruit en dat is erg prettig. Maar goed, terug naar de structuur van de carrière modus. Als je eenmaal genoeg geld hebt verdiend, dan komt de volgende stap in beeld en dat is toch wel een flinke kluif.

Op naar de eerste miljoen

De boer waar je in eerste instantie voor begint stelt namelijk voor dat jij zijn boerderij overneemt, omdat hij met pensioen wil gaan. Een uitzonderlijk gul aanbod dat je natuurlijk maar al te graag accepteert. Maar dat gaat natuurlijk niet zomaar, want er moet wel afgerekend worden. Je nieuwe doel is zodoende om maar liefst 1 miljoen euro te verdienen en dan legt de boer zelf een stuk bij en kan je jezelf tot eigenaar van een boerderij kronen. Een prachtig doel, maar daar gaat de game eigenlijk een beetje de mist in. Je kan namelijk per klus variërend tussen de 2000 tot 15.000 euro verdienen en voordat je bij een miljoen bent… inderdaad. Dat duurt ontzettend lang.

De opbouw van de carrièremodus is best logisch en leuk ingevuld, maar waar het in eerste instantie vrij snel gaat, is de volgende stap naar een miljoen verdienen extreem groot. Dat betekent dus dat je heel erg veel klusjes moet aannemen om dat überhaupt te bereiken en dan hebben we het nog niet eens gehad over de aanschaf van nieuw materiaal dat je terugzet in je financiën. Het is dus een beetje in onbalans en dat is jammer. Nu is de prijs voor de boerderij niet meer dan logisch, maar het was in dat opzicht beter geweest als er wat tussendoelen waren geweest, want tussen de aanschaf van een tractor en het overnemen van de boerderij zitten geen extra doelen en dus wordt het nogal grinden.

Dat is overigens het enige wat we op de carrière modus an sich aan te merken hebben, want het concept van klusjes als een freelancer aannemen en allerlei verschillende zaken afwisselend van elkaar ondernemen, werkt over het algemeen prima en zorgt voor plezier. Het is wat dat betreft ook leuker dan alle stappen doorlopen om een gewas op één stuk land in orde te krijgen, want dat werkt repetitieve gameplay heel snel in de hand. Nu is dat per definitie een aspect wat bij dit soort games komt kijken, maar door een snellere afwisseling in werkzaamheden bij freelance klusjes zal je je niet snel gaan vervelen.

Volop mogelijkheden

Real Farm biedt met de carrière modus een leuk alternatief op het vrije spelen en we hebben ons er goed mee weten te vermaken. Dit omdat de opdrachten uiteenlopen, er bijna altijd genoeg te doen is en je op je gemak de gehele gameplay kunt verkennen. De game kent best wat opties en mogelijkheden, maar niks wordt in een sneltreinvaart op je afgevuurd, zodat je de gameplay geheel op eigen tempo kunt beleven en dat is erg fijn. Sowieso is de game een oase van rust en dat maakt het leuk om telkens weer even op te pakken.

Aanvankelijk ben je vooral klusjes voor anderen aan het doen, maar op een gegeven moment krijg je ook meer verantwoording. Zo kan je land kopen, werkers inhuren, moet je gewassen in de gaten houden, je financiën managen, materiaal in- en verkopen en ga zo maar door. Na een hele lange tijd spelen zal je ook meer een management functie vervullen dan dat je daadwerkelijk continu op het land heen en weer rijdt, wat overigens wel mogelijk is. De gameplay zal dus gaandeweg groeien in mogelijkheden en dat motiveert om door te blijven spelen, hoewel de grind naar een miljoen euro wel heel erg lang duurt.

Niet alles is koek en ei

Qua gameplay is Real Farm niet de meest uitgebreide game in het genre, maar het biedt wel alle basisaspecten voor een goed en leuk boerenavontuur. We betrapten ons er zelf ook telkens op dat we ondanks de gebreken die de game kent toch weer even een uurtje werk gingen verrichten. Dat mag de minpunten zeker niet verbloemen, maar het geeft wel aan dat er veel plezier te beleven is met de game en dat is natuurlijk positief. We kunnen ons desondanks niet aan de indruk onttrekken dat een jaar ontwikkeltijd net te weinig is geweest voor de ontwikkelaar.

In de basis werkt alles in grote lijnen prima, maar als je even verder kijkt, zie je al snel dat er vreemde zaken in de gameplay en wereld te vinden zijn. Een goed voorbeeld is de parkeerplaats van de winkel waar je nieuw materiaal aan kan schaffen of huren. Wat je ook koopt, je moet het daar logischerwijs ophalen. Als je dan een grote graanmaaier koopt die je voorop een Combine kan bevestigen, is het nogal onhandig als die maaier breder is dan de doorgang van de parkeerplaats naar de weg, die verder volledig door een hek omringd is. Met wat geklooi kan je uiteindelijk wel van de parkeerplaats afkomen, maar praktisch is anders.

Ook is het zeer merkwaardig dat als je met je pick-up rondrijdt, je sneller stilstaat door je gas los te laten dan de rem te gebruiken. Of wat te denken van een klus waarbij je een land moet bemesten en dat de game vergeet dat je eerst de laadbak vol moet laden met mest. Er is verder geen uitleg hoe je dat moet doen, dus die klus kan je domweg niet voltooien. Verder zagen we nog Engelse teksten tussen de Nederlandse tekst door en de optie ‘inklappen’ staat voor uitklappen en vice versa. Ook zit er nog een vrij grote bug in de game met betrekking tot het zaaien van land.

Als je het land – ongeacht de grootte – gaat ploegen, eggen of oogsten, dan volstaat 90 tot 95% van het land afrijden om het doel te voltooien. In het geval van zaaien is de marge zo minimaal dat het soms lijkt alsof je 110% moet zaaien en dat werkt natuurlijk niet. Sterker nog, we hebben deze klusjes geregeld geannuleerd omdat het niet lukte. Dan zijn er ook nog akkers die wat heuvelachtig zijn en dan loopt de zaaimachine domweg vast, waardoor het land in z’n geheel zaaien zo goed als onmogelijk is. Vreemd genoeg is het land besproeien met insecticide of water dan weer gedaan bij slechts 40% dekking op de akker.

Hieruit blijkt wel dat lang niet alles grondig is getest en hoewel het niet direct voor belemmering in voortgang zorgt, is het wel knap irritant als je net een kwartier voor niets bezig bent geweest, omdat je het niet af kan maken. Dan is er ook nog het vervelende ‘probleem’ van tractors die extreem langzaam achteruit of vooruit rijden. Het kan voorkomen dat je een heuveltje op een akker treft met een hellingspercentage van hooguit 0.5% en als je dat met een machine van 500PK niet redt zonder het materiaal in te klappen, dan gaat er iets niet goed. Ook rijden veel tractors dermate langzaam achteruit dat het onrealistisch is.

Dat allemaal bij elkaar genomen zijn toch wel veel slordigheden en het staat zo knullig. Met wat meer testen waren dit soort problemen uit de game gehaald. Het heeft zeker invloed op het speelplezier, maar een voordeel is wel dat dit allemaal met één simpele update opgelost kan worden. Desalniettemin had dit van te voren natuurlijk al gefixt moeten zijn, want handig is anders. Een ander puntje is dat de game behoorlijk veel pop-up kent en dat is anno 2017 toch wel een zeldzaamheid. Uiteindelijk is het jammer dat de game best wat kritiekpunten kent, want de gameplay zelf is namelijk vermakelijk genoeg voor op lange termijn.

Real Farm is zeker niet zonder gebreken en op bepaalde punten erg slordig. Ook zijn sommige dingen gewoonweg niet te doen door gebrek aan informatie of een foutieve balans. Dat is zonde, want in de kern is de gameplay leuk en gevarieerd te noemen. Je zult je goed kunnen vermaken met de diversiteit aan opdrachten en de ontwikkeling van gameplay na verloop van tijd is ook erg aangenaam, hoewel je in de carrière modus dan wel een ellenlange grind moet zien te doorstaan. Afgezien van de punten van kritiek, die je zeker in acht moet nemen als je een aanschaf overweegt, zal je je wel goed kunnen vermaken met de game, ook op langere termijn. Zeker met het oog op de beloofde support vanuit de ontwikkelaar om de game geheel naar de wens van de community te optimaliseren, mits men die belofte nakomt.

• Veel te doen
  • Ontspannen soundtrack
  • Gameplay die steeds uitgebreider wordt