Special: Ghost Recon: Wildlands – Ghost War PvP modus – Ghost Recon: Wildlands heeft zich tot op heden voornamelijk gericht op coöperatieve gameplay. De gehele basisgame en de daaropvolgende twee grote uitbreidingen waren met in totaal vier man te spelen. Iedereen die de game gespeeld heeft, zal beamen dat het in coöp ontzettend leuk is om te spelen, maar dat de gameplay zich leent voor meer dan alleen dat. De wereld is immers gevarieerd genoeg en er zijn voldoende wapens en gadgets aanwezig om er meer dan alleen een singleplayer of coöp ervaring van te maken. Ubisoft zag dat zelf ook in en kwam onlangs met de Ghost War PvP modus. Deze modus hebben we natuurlijk ook even gespeeld en is het de moeite waard om daarvoor weer in de game te duiken?

Vanaf nul

De Ghost War PvP modus is geheel gratis beschikbaar gesteld voor iedereen die de game bezit. Dat is natuurlijk een leuke extra, maar gezien we nu al geruime tijd na de release zitten, is dat het meest verstandige om te doen, om zo een goede spelerbasis te blijven behouden. Deze modus staat wel geheel los van de basisgame en de twee uitbreidingen, want zo dien je helemaal opnieuw te beginnen. Je stapt deze modus binnen met level 1 en door acties te verrichten, verdien je XP en daarmee kan je weer in level stijgen.

Het is het bekende concept dat we tegenwoordig veel in multiplayer shooters zien en dit alles is op een overzichtelijke wijze geïmplementeerd. Vijanden doden, teammaten healen, informatie verzamelen en meer zorgen allemaal voor wat XP. Ook of je wint of verliest telt hierin mee en op een gegeven moment stijg je in level. Dat levert je één ervaringspunt op en met die punten kun je net zoals in de basisgame bepaalde dingen ‘kopen’. In eerste instantie is dat vrij beperkt, omdat je als soldaat van level 1 niet zoveel mogelijkheden tot je beschikking hebt.

Het is dan verstandig om bijvoorbeeld een andere klasse te kopen, die weer beschikt over andere statistieken. Naarmate je meer speelt, zul je meer ervaringspunten verdienen en zo zul je gaandeweg steeds meer vrijspelen. Dit kunnen natuurlijk nieuwe klassen zijn, waarvan je er in totaal 12 kunt vrijspelen. Dit kunnen echter ook bepaalde voordelen (perks) zijn die je geheel vrij kunt selecteren binnen een bepaalde klasse. Het is qua structuur echter beduidend anders dan de gewone game en dat alles heeft te maken met de balans.

Flinke uitdaging

Iedere klasse soldaat binnen een categorie beschikt over eigen voor- en nadelen. Die verschillen zijn allemaal vrij klein, maar wel significant genoeg om gevarieerd te zijn. Elke klasse heeft bijvoorbeeld een eigen selectie aan wapens die je niet bij de ander kan vinden. Als de klasse je echter niet helemaal aanstaat, kan je nog wat spelen in de mogelijkheden op basis van bepaalde perks, zodat het net wat meer aansluit. Er is genoeg vrij te spelen en tevens ligt de level-cap op 50 met daarna nog prestige opties. Kortom, het is zo opgebouwd dat je veel moet spelen wil je alles kunnen unlocken.

Zoals al gezegd is de structuur van unlocken en het levelen met de daarbij behorende mogelijkheden weinig nieuws onder de zon. In deze context werkt het echter prima, want je blijft gemotiveerd om door te spelen, zodat je nieuwe klassen of mogelijkheden kunt unlocken. De balans is verder ook in orde, hoewel je als nieuwkomer wel verdomd veel om je oren geschoten wordt. Dat kan wat vervelend zijn, want je moet het met zeer beperkte middelen doen. Het is even door de zure appel heen bijten, want zodra je in level stijgt zul je meer klassen en dus automatisch wapens en perks vrijspelen.

Dat geeft je natuurlijk de mogelijkheid om iets te vinden wat meer bij jouw speelstijl past en je hebt de maps wat beter door. De maps die je in deze modus treft zijn fragmenten van de totale wereldkaart en hoewel het aantal niet heel groot is, zijn deze maps wel gevarieerd genoeg. Ze kennen veel hoogteverschillen, chokepoints in het centrum en zijn ook qua obstakels en objecten zeer uiteenlopend. Dit maakt elke map op zichzelf erg leuk, want de actie is beduidend keer op keer anders, omdat het toch elke keer een net wat andere tactiek vraagt. Dat heeft overigens ook te maken met wie je speelt, want de ene groep van soldaten rent gelijk naar het centrum van de map en de andere groep blijft bovenop bergen liggen om je met één schot uit te schakelen.

De echte tactische Ghost Recon gameplay

Iedereen die de vroegere Ghost Recon games gespeeld heeft, kan zich vast nog wel herinneren dat die games echt hardcore waren. Ghost Recon: Wildlands is dat – ondanks alle tactische mogelijkheden – niet bepaald. Dit komt natuurlijk door of de AI gestuurde medesoldaten of de coöperatieve functionaliteiten. Daarbij heb je in de gewone game te maken met AI gestuurde tegenstanders en hoewel die zeker raak kunnen schieten, verbleken ze bij de skills van menselijke tegenstanders. De Ghost War PvP modus toont gelukkig eens te meer dat tactiek in Ghost Recon wel degelijk van cruciaal belang is.

Natuurlijk kan je als lone soldier de vijanden proberen op te sporen om uit te schakelen – wat altijd het doel is – maar je zult dan snel de dood vinden. Door de open structuur van de maps heeft een sniper je altijd zo te pakken, dus run and gun is absoluut geen slimme manier van aanpak. Het is veel verstandiger om gecamoufleerd door de bosjes te sluipen in de hoop dat je een onvoorzichtige vijand treft. Schiet ook alleen als het echt nodig is, anders krijgt de tegenstander een kortstondig seintje van waar je zit. Communicatie is trouwens erg belangrijk, want als iedereen zijn eigen aanpak kiest, ontstaat er al snel een ongeregeld zooitje.

In die zin is het ook verstandiger om gewoon met het clubje spelers te spelen waarmee je de game ook destijds in coöp doorlopen hebt. Met vier man, elk een eigen klasse, bepaalde perks en rol, kan je een feilloos plan van aanpak opzetten. Niets is mooier dan met een strak uitgekiend plan je vijanden te overrompelen en keer op keer de winst naar je toe te trekken. Let wel, het is vaak een vrij lastige modus om dat je snel het haasje bent en je vijanden lang niet altijd goed ziet. Dit motiveert dus eens te meer om heel erg tactisch te werk te gaan. Communiceren, nadenken en niet té snel gaan is de sleutel tot succes.

Conclusie

De Ghost War PvP modus is een toevoeging die de game van een nog langere levensduur voorziet. De manier van spelen, de fijne balans, de gevarieerde maps en uitdagende gameplay geven Ghost Recon: Wildlands een compleet nieuwe dimensie. Niet langer speel je tegen wat stomme AI soldaten die je veelal vrij snel uit kunt schakelen. Nu komt het echt op skills aan en met vier tegen vier gevechten kan het soms zeer spannend zijn. De instapdrempel ligt door de aanvankelijk beperkte middelen wat hoog en het niveau is ook compleet anders dan wanneer je tegen de AI speelt, maar oefening baart kunst en dan wordt de meerwaarde van deze PvP modus vanzelf duidelijk.