Review: Gran Turismo Sport – In de aanloop naar de release van Gran Turismo Sport lag de focus van de marketingcampagne voornamelijk op nostalgie. De serie bestaat immers twintig jaar en dat mag gevierd worden. De vraag is echter nu: hoe staat Gran Turismo er anno 2017 voor, met de inmiddels geduchte tegenstand van games als Forza en directe concurrent Project CARS 2. Wij hebben Gran Turismo Sport stevig aan de tand gevoeld en kijken daarbij wat voor jou de beste optie is als racefanaat.

Een liefde voor auto’s zoals alleen Yamauchi dat heeft

De eerste keer dat je Gran Turismo Sport opstart, voelt het als thuiskomen. Een prachtige intro, zoals alleen Yamauchi dat zou kunnen samenstellen. Begeleid door subtiele, doch krachtige muziek en beelden die kippenvel bezorgen bij eenieder die zich autoliefhebber noemt. De sfeer die neergezet wordt, is die van een echte Gran Turismo game en daar worden geen misstappen in gemaakt. Een verzorgd menu, subtiele overgangen in beeldmateriaal, informatie over merken, de achtergrondgeschiedenis en zelfs een heuse fotomodus verraden dat hier puristen achter zitten. Uiteraard ook weer onder begeleiding van mooie stukken muziek, zowel tussen de races door als tijdens het navigeren.

Maar dan…

Een vluchtige blik op de content laat echter zien dat Gran Turismo Sport een andere richting is ingeslagen. Of dat positief uit is gepakt, valt echter te betwijfelen. Weg is de carrièremodus, want deze heeft plaatsgemaakt voor een Driving School, Mission Challenges en Circuit Experience. Dit wordt omschreven als de nieuwe campagnemodus, naast een Arcade modus waar je de bekende losse evenementen, tijdritten en godzijdank ook split-screen kunt vinden. De rest van Sport bevindt zich in het online gedeelte, waar de game ook zeer stevig op leunt. Behalve de Arcademodus is alles afgeschermd als je niet constant online bent. Op zich geen punt, ware het niet dat de verbinding meermaals zal wegvallen.

Alles in Gran Turismo Sport is gefocust op je huidige level en het aantal credits wat je verdiend hebt. Door middel van vrijwel alles dat je op vier wielen doet in de game, verdien je credits en ervaringspunten. Met de credits kun je uiteraard auto’s kopen en met een steeds hoger wordend level, kun je meer modellen, circuits en andere leuke extra’s vrijspelen. Het maakt dus niet uit of je een les volgt in de Driving School of je een online evenement wint, je krijgt er altijd een beloning voor. De beloning is wel afhankelijk van de intensiteit, want een race van vijftien ronden weegt natuurlijk zwaarder dan les één van de leerschool.

Een flinke hap uit het aanbod

Gezien het feit dat Gran Turismo al een langlopende serie is, kijken we natuurlijk ook naar de evolutie van de serie. In het geval van het aanbod aan auto’s, is dat zeker geen positieve evolutie te noemen. Polyphony Digital heeft honderdzestig verschillende auto’s vormgegeven, waarvan een groot gedeelte ook concept-cars zijn. Tevens worden verschillende uitvoeringen van een model ook meegenomen in dit aantal. Dit is een flink stuk minder dan bijvoorbeeld Forza en ook minder dan Project CARS 2. Tevens zijn er – ook al doet de introvideo anders vermoeden – geen klassieke auto’s te vinden. Enkel de Audi Quattro S1 is een oudje, want de ‘oudste’ auto hierna stamt uit 2009.

Ook in het aanbod van asfalt en een beetje modder, komt de ontwikkelaar redelijk krenterig over: slechts negentien banen. Vanzelfsprekend in verschillende lay-outs, maar het lost het probleem hier niet mee op. Het gevolg is dat je na een uur of twintig al redelijk door de stof heen bent. Vrijwel elk circuit en type auto heb je dan wel gehad, voor een race simulator is dit toch wel weinig. Er is al aangekondigd dat er meer auto’s en circuits worden toegevoegd in een later stadium, maar kopers van het eerste uur hebben hier natuurlijk niets aan.

Voor die gouden discobal gaan

Er is genoeg mis met de nieuwe opzet van de singleplayer, maar verslavend is het zeer zeker wel. In de rijschool ga je aan de slag met verschillende modellen en locaties en leer je de fijne kneepjes van het racen. Hoe neem je een bocht netjes volgens de regels, wat te doen als je onderstuur ervaart, wat is het verschil tussen een VW Golf besturen en een Chervolet Corvette C7 Stingray, enzovoort. Je kunt voor elke les een bronzen, zilveren of gouden beloning verdienen. Deze gouden discobal betekent dat je een toptijd hebt neergezet en je het onderdeel de baas bent. Het zal niet lang duren voordat deze discobal bemachtigen verslavend wordt.

Hetzelfde geldt in grotere mate voor de Mission Challenges, waarbij je allerlei verschillende opdrachten krijgt om te vervullen. Dit kan variëren van een race winnen door simpelweg eerste te worden tot een bepaalde topsnelheid behalen en binnen een belachelijke tijd een ronde te voltooien. Het is leuk om te doen en gevarieerd genoeg om je vast te houden. Hoewel hier vooral het armzalige aanbod van circuits pijnlijk naar voren komt. Voor elke fase die je doorloopt, bijvoorbeeld beginnend bestuurder in de rijschool of een niveau in de Mission Challenges, krijg je als beloning een auto.

Helaas schort er wel het één en ander aan deze nieuwe opzet van spelen. Zo neemt de game niet altijd zijn eigen regelgeving serieus. Zo kun je strafpunten krijgen voor het raken van tegenstanders bijvoorbeeld. De ene keer word je echter direct stopgezet en de andere keer gebeurt er niets. Sterker nog: soms word jij gewoon aangetikt door een ander en ben jij zelf af. Een duidelijk voorbeeld dat het nog niet overal strak getrokken is. Verder heb je soms geen andere keus, dan dat je moet rijden met een Citroën concept-auto. Zelf rijd ik graag vanuit het gezichtspunt van de helm, dus je ziet de handen aan het stuur. Deze auto is echter zo belabberd ontwikkeld, dat je geen duidelijk zicht op de weg hebt en verblindt wordt door rare schermpjes, lichtjes en metertjes.

Circuitervaring een beetje als mosterd na de maaltijd

De bovengenoemde modi zijn ondanks de gebreken leuk en uitdagend. De Circuit Experience modus komt echter een beetje als mosterd na de maaltijd, misschien niet geheel toevallig onderaan in het menu geplaatst. Hier kun je aan de slag met verschillende circuits en ze als het ware in stukjes hakken en dan gaan oefenen. Je bent in de rijschool en de Mission Challenges echter al zodanig met de circuits bezig geweest, dat dit eigenlijk een beetje onnodig blijkt. Natuurlijk is het een handige modus, maar qua content is het verre van een waardige toevoeging aan het geheel. Een beetje een gemiste kans.

Waar het allemaal echt om draait

Er werd in aanloop naar de release al een beetje gehint naar een online georiënteerde race titel en dat is ook waar. De Sport modus is het paradepaardje van Gran Turismo ditmaal. Hier kun je deelnemen aan de officiële kampioenschappen. Om de zoveel tijd worden er nieuwe evenementen aangemaakt en kun je kwalificatietijden neerzetten, racen tegen andere tegenstanders en liveverslagen van de absolute top bekijken. Het is volledig ingericht op een serieuze e-sports competitie en hier doet Gran Turismo eigenlijk niets fout. Strakke menu’s, duidelijke instructies en je voelt meteen de druk van een echte competitie. Voor de echte grote beloningen kun je hier het beste terecht, maar let wel op dat enige ervaring vereist is.

Wil je het iets minder serieus, maar wel leuk aanpakken? Dan kan je ook naar de lobby. Je kunt hier zelf een online race opzetten of meedoen met een bestaande. Hier is ook de variatie te vinden qua ‘instellingen’ als het ware. Misschien wil je wel je mooiste auto’s showen of zoek je misschien een racemaatje? Of gewoon voor het plezier rijden? Hier geen hijgende competitie in je nek. Hoewel het zoeken in het begin wellicht een beetje rommelig aanvoelt, is dit ook een solide stukje content van Polyphony Digital. Ze laten hier zien prima mee te kunnen met het veranderende online landschap in de game-wereld.

Waar het misschien nog wel meer om draait

Natuurlijk is het allerbelangrijkste van een game die zichzelf ‘the real driving simulator’ noemt, dat het ook als een zonnetje rijdt. Natuurlijk is Sport geboren uit een franchise, dat als geen ander weet hoe het besturen van een auto moet voelen. Hoewel Sport een tikkeltje meer arcade aanvoelt dan zijn voorgangers, rijden de auto’s nog steeds heerlijk. Soms tergend frustrerend, omdat de auto een compleet andere wegligging heeft dan de wagen die je net ervoor hebt gebruikt. Dit heeft echter te maken met je eigen kunnen en hoewel je soms de game naar de hel scheldt – als je voor de veertigste keer niet die challenge die een halfuur duurt haalt – rijdt het wel naar behoren. De enige puntjes van kritiek zijn de concept auto’s, die soms weinig met realisme te maken hebben en rally rijden lijkt soms meer op schaatsen. Je glijdt werkelijk alle kanten op.

Hoewel het misschien niet als een verrassing zal komen, ontbreekt er in Gran Turismo Sport een degelijk schademodel. De vervelende bijkomstigheid hiervan is, is dat mensen online nog net te vaak vals gaan spelen, door je van de weg te beuken. Daarnaast merk je ook tijdens het racen tegen de computer dat het botsauto gedrag nog net wat te veel in de game voorkomt. Het hele simulator gedeelte komt hiermee toch een beetje in de knel. Met honderdzestig auto’s zou het toch wel mogelijk moeten zijn, een schademodel? Om het enigszins op te vangen, laat de ontwikkelaar je een instructievideo over netjes rijden zien en de game beoordeelt je daar ook op online. Het voelt een beetje aan als een noodoplossing en het werkt zeker niet altijd.

Ook in de zin van aanpassingen aan je auto hoef je bij Gran Turismo Sport niet teveel te verwachten. Je kunt je lak, stickers en wielen aanpassen, maar daarmee heb je het wel gehad. Naast een vrij simpele tune-mogelijkheid. Het is een stuk minder diep dan bijvoorbeeld Project CARS 2 en de game geeft je hierbij ook vrijwel geen hulp. Alleen de mensen die echt wat van auto’s weten, zullen hier wat aan hebben. Zeker in de latere Mission Challenges zijn het echter wel noodzakelijke factoren, zoals welke banden je moet gebruiken. Een technicus-assistent, zoals bij de eerdergenoemde rivaal, was hier ook erg welkom geweest.

Audiovisueel dik in orde

Qua presentatie is Gran Turismo Sport een zeer verzorgde game geworden. De modellen zien er strak uit en worden uiteraard waanzinnig gepresenteerd. Het zogenaamde stofzuigersyndroom waar Gran Turismo om bekend staat, is grotendeels opgelost. De meeste auto’s hebben nu een veel mooier, dieper geluid gekregen. Soms spot je nog zo’n stofzuigertje, maar het valt te verwaarlozen. Zoals eerder gezegd, is de audio verder van de bovenste plank. Een mooie soundtrack, de bekende menu-geluidjes van de serie… het is er allemaal. Hier valt weinig op aan te merken, maar het is echter geen baanbrekende stap ten opzichte van de concurrentie en stiekem hadden we daar misschien wel op gehoopt.

Helaas moeten we hier ook weer een minpuntje aankaarten: er zijn geen dynamische weer effecten. Er zijn momenten in de Mission Challenges dat je ineens wat regen voorbij ziet komen, maar waarom dat verder niet in de game zit is een raadsel. Zeker als je ziet wat andere racegames hier tegenwoordig laten zien. Een lange tijd geleden liet Driveclub bijvoorbeeld al zien hoe dat goed gedaan moest worden. Project CARS 2 laat je ook in de regen scheuren. Hier doet Gran Turismo Sport echter helaas niet aan mee. Wat wel een mooi detail is, dat vaak over het hoofd wordt gezien, een echte pit-stop. Compleet met team en apparatuur.

Eindelijk weer split-screen en een VR-modus

Een zeer groot pluspunt aan Gran Turismo Sport is de split-screen modus. Hoewel je helaas alleen maar één-tegen-één kunt rijden, is het een genot om eindelijk weer eens samen op de bank te kunnen racen. Hoewel de game net zo hard meedoet aan het alles online doen, zijn ze die gamers van de oude stempel niet vergeten. Het mag daarom specifiek genoemd worden, dat Gran Turismo Sport eindelijk die mogelijkheid weer geeft. Het enige vreemde is hier dat de ontwikkelaar er voor gekozen heeft om alle auto-informatie in een zwart gedeelte van het scherm weer te geven, waardoor je eigenlijke beeld van de auto zelf redelijk beperkt is. Ondanks dat we de game op een groot scherm gespeeld hebben, bleef het soms lastig te zien.

Gran Turismo Sport speel je verder voornamelijk op de traditionele manier, maar als je over een PlayStation VR-headset beschikt, kan je die ook gebruiken. Zij het in erg beperkte vorm. De VR-modus van Gran Turismo Sport biedt een tweetal opties. Zo kan je in VR een rondje om de auto’s lopen die je bij elkaar verzameld hebt, zodat je ze van dichtbij kunt bekijken. Leuk om een keertje te doen, zeker als je enkele waanzinnige bolides in je garage hebt staan. Het is wel jammer dat je enkel de auto’s van de buitenkant kunt bekijken en dus niet in kunt stappen. Iets wat in bijvoorbeeld Driveclub VR wel kon.

Interessanter is natuurlijk het daadwerkelijke racen in virtual reality. Dit is echter ook dusdanig beperkt dat dit enkel losse races zijn op de banen die je hebt vrijgespeeld en dat met de auto’s die je in je garage kunt vinden. Dus hoe verder je in de gewone game bent, hoe meer VR-content je tot je beschikking hebt. Het racen zelf in VR is een behoorlijk vette ervaring, want deze game geeft als geen ander weer hoe het is om in een echte racer te rijden, met alle visuele details van dien. In dat opzicht is het zeker de moeite waard, zij het niet dat je toch enigszins snel uitgekeken bent op het racen in VR.

Begrijp ons niet verkeerd, het is een prachtige ervaring. Maar het punt is dat het qua racen niet zo spannend is, omdat je tegen slechts één tegenstander rijdt, net zoals in de split-screen modus. Nu is het leuk om met de ander de strijd aan te gaan, maar al snel mis je de vele auto’s die normaal in een gewone race wel meerijden. Het is super beperkt, terwijl hier ontzettend veel potentie in zit. Daarmee voelt de VR-modus van Gran Turismo Sport heel erg als een gemiste kans aan. Het is te beperkt en hoewel de ervaring indrukwekkend is, heb je het na een uur of twee wel gezien en dat is zonde.

Voor elk pluspunt dat we aanhalen, lijkt er wel een ‘maar’ aan vast te kleven bij Gran Turismo Sport. De game heeft een solide basis, maar laat echt steken vallen op gebied van content, ontwerp en algehele invulling van de ervaring. Het is desondanks opvallend om te zien hoe verschrikkelijk verslavend Gran Turismo nog steeds werkt. Die gouden prijzen halen, het verdienen van credits en je niveau omhoog gooien blijf je doen. Voor fans van de serie is het een aanrader, omdat het rijden zelf nog steeds als een huis staat, het online gedeelte dik in orde is en met name de Mission Challenges erg leuk zijn om te doen. Met één oog daarbij in de gaten houdende dat je rekent op meer (gratis) DLC. Wil je een echte, uitgebreide en steengoede simulator? Dan moet je voor Project CARS 2 gaan, de overduidelijke winnaar in deze titanenstrijd.

• Besturing staat als een huis
  • Online modus in orde voor alle doelgroepen
  • Audiovisueel netjes en verzorgd