Review: ELEX – Beste lezers, vandaag gaan we op een andere tour. Waar wij jullie normaal gesproken tevreden stellen met een positieve, negatieve of zelfs gemiddelde review, is wat wij jullie vandaag gaan brengen niks anders te noemen dan triest. In ons grote buurland, Duitsland, zit al jaren een ontwikkelaar die bekend is geworden met de Gothic serie op de PC. Juist, we hebben het over Piranha Bytes. Sinds een aantal jaar begeven zij zich ook in het console territorium met de Risen serie. Die games zijn… middelmatig, maar ELEX, deze titel, zou hun epos gaan worden! Een gigantische speelwereld, een origineel concept, dit zou de Duitse Elder Scrolls gaan worden! Wat zag het er in retrospect allemaal rooskleurig uit, maar het eindproduct… Daar hebben we nog het één en ander over te zeggen.

Duitsers maken geen grappen…

De wereld van ELEX is interessant. Het is een soort post-apocalyptische samenleving waarin iedereen zijn eigen kant heeft gekozen. Het stofje wat deze wereld in rep en roer brengt heet ELEX. Sommigen benutten het, anderen zweren het af. Jij behoort tot de soort die het stofje benut, namelijk de Albs. De Albs doen er alles aan om zo veel mogelijk ELEX in hun bezit te krijgen. Jij wordt op pad gestuurd naar de planeet Magalan om daar informatie te vergaren. Tijdens jouw afdaling wordt jouw schip uit de lucht geschoten, wat door jouw leidinggevende wordt gezien als een mislukte missie en hij bestempelt jou als zijnde een verrader. Na een poging van hem om jou van het leven te ontnemen word je wakker in niemandsland en ga je op ontdekkingstocht.

Na het vinden van een simpele stok om jezelf mee te verweren, kom je wat gemuteerde ratten tegen die je uit de weg zal moeten ruimen. Dat klinkt makkelijker dan dat het is, maar daar komen we dadelijk even op terug. Al snel kom je een persoon tegen die tot één van de facties behoort, namelijk de Berserkers. Zij leven als zijnde middeleeuwse krijgers en hebben alles wat met technologie te maken heeft afgezworen. Het enige nut wat zij in ELEX zien, is om het om te zetten in mana, om zo spreuken uit te kunnen voeren. Zij zijn in oorlog met de Outlaws, een factie die alle regels aan hun laars lapt en doen waar ze zin in hebben. Een ongeorganiseerd zooitje zonder een leider. En dan hebben we nog de Clerics die technologie aanbieden en het als een soort god zien. Al snel ga je een beeld vormen in wat voor wereld jij je bevindt.

…maar het lijkt wel een grote grap.

Een paar zinnen terug hadden we het nog over die gemuteerde ratten, weet je nog? We hadden er wat moeite mee. Niet omdat het spel per se moeilijk is, maar omdat het één groot instabiel zooitje is. We durven aan het technisch aspect van deze game eigenlijk geen positief punt op te noemen en geloof me: we hebben het geprobeerd. Het vechten in ELEX werkt simpelweg gewoon niet. Is het niet de besturing die je tegen zit, dan zijn het wel de dramatische framedrops waar we mee te maken hebben gekregen. Wanneer het niet die twee zijn, is het wel omdat de game gewoon volledig vast slaat. Hoe kan dit nog voorkomen in 2017?

Maar, we bekijken het nog even van de positieve kant. Het talent systeem is uitgebreid, biedt vele mogelijkheden om jezelf krachtiger te maken op de manier die jij wilt. Vuurwapens, zwaarden, bijlen, misschien ben je meer van de gadgets? Het kan allemaal. Het verkrijgen van die punten gaat gewoon zoals je gewend bent van een gemiddelde RPG, namelijk met ervaringspunten verdienen door opdrachten te voltooien en het afmaken van beesten, als dat je lukt. Aan het begin van de game krijg je zelfs een jetpack om door de lucht te kunnen navigeren! Dat is best cool, als je het ons vraagt. Zo kan je ook vanuit de lucht van de wereld… Genieten?

De wereld van ELEX is gigantisch. Je kan haast eindeloos rond lopen en je ontdekt haast elke keer wel een nieuwe tempel, grot of andere bezienswaardigheid. We durven zelfs te stellen dat de dorpjes enige charme hebben. Maar dan val je in eens door de grond heen, of loopt één van de dorpelingen dwars door een muur heen of deze begint zelfs te ragdollen in de muur met zijn hoofd aan de ene kant en zijn benen aan de andere kant. Hetgeen waar we nog enig genot uit wisten te halen werd al gauw weer vernietigd door de ongelofelijke technische fouten waar we zowat elke minuut mee werden geconfronteerd.

Ogen en oren vol met…

Grafisch kan je rekenen op het beste van het beste! Wat de PlayStation 2 je althans ooit had kunnen bieden. Gezichtsanimaties die uit een Wallace & Gromit aflevering lijken te komen en dit is niet eens claymation. Nee, ELEX neemt zichzelf serieus. Dit zien we terug in het bewegende gras wat realistisch over moet komen. Als dat gras nou ook consistent dezelfde kant op zou waaien door het “briesje” en niet voor je ogen de Harlem Shake staat te doen, had dat enige immersie kunnen betekenen. En als je het ook maar waagt om de camera te draaien, dan moeten alle textures weer even geladen worden. Keek je vijf seconden geleden nog naar die rots, maar besluit je om even terug te draaien? Prima, maar de details moeten wel even geladen worden hoor. En geloof ons wanneer we zeggen dat de details alles behalve indrukwekkend zijn.

Zo gauw je de eerste dialoog hoort begin je enigszins aan jezelf te twijfelen. Hè, staat mijn geluidsinstallatie wel goed ingesteld? Ik kan ze haast niet horen… het klinkt eerder alsof mijn buren een raar gesprek met elkaar hebben. Ja, de voice-acting komt een beetje over alsof het script is opgelezen door een aantal stagiaires op de WC bij Piranha Bytes. En als dat al niet erg genoeg was, lipsync bestaat blijkbaar niet in de wereld van ELEX. 2017, mensen. We leven in 2017. Hoe is dit in hemelsnaam door de keuring heen gekomen?

Hoewel we erg negatief zijn over ELEX, voelt het ergens niet helemaal geweldig om deze game zo de grond in te moeten boren. Het concept had zo goed kunnen zijn, want er zitten echt interessante elementen in de game, vooral verhaaltechnisch gesproken. Al was er nu ook nog een kundig team met de juiste spullen geweest om deze game te maken, dan had het zomaar een parel kunnen zijn met slecht een paar vlekjes. Dit is echter één en al vlek. Ook al graaf je vijf meter diep door deze vlek heen... dan vind je alsnog geen parel. We hadden het graag anders gezien, maar ELEX is gewoon slecht.

• De setting is erg interessant
  • Jetpack!

• Besturing is rot