Het zal jullie vast niet zijn ontgaan dat uitgever Electronic Arts een aantal dagen geleden aankondigde de studio Visceral Games – de makers van de Dead Space serie en Battlefield: Hardline – te sluiten. De reden daarvoor leek te liggen bij de visie voor singleplayer games vanuit EA: lineair is niet meer. Dit ontketende een hoop verontwaardigde reacties, waaronder ook van ontwikkelaars.
Op Twitter schoot Cory Barlog, de director voor God of War van Sony Santa Monica, de singleplayer games te hulp. Een achtbaan van gebeurtenissen die elkaar opvolgen hoeft alleszins niet slecht te zijn.
Vanzelfsprekend is God of War een franchise die absoluut onder de categorie lineaire singleplayer games valt, maar wie kan er nu niet genieten van games als bijvoorbeeld Uncharted en Wolfenstein? Helaas ziet EA de toekomst anders in en moest Visceral het met haar bestaan bekopen.
EA is een bagger bedrijf waar het alleen maar draait om geld. DICE en andere studio’s lijden eronder…
Maar voor een game als star wars moet je ook geen lineaire sp creëren.
Zonder singleplayer zou ik wss minder gamen! Ik speel graag games met een goed verhaal en leuke gameplay. Ik weet dat ze in de toekomst meer multiplayer games gaan creëren en uitbrengen omdat ze daarmee ook veel geld verdienen. Dat is logisch maar ik wil ook even op mijn eigen een goede rpg of eendert welk soort sp spelen!
Leuke broek heeft die rechter aan
EA wilt liever microtransacties, lootcrates, FUT-packs games. Want daar zitten de echte games op te wachten….
Geef mij ook maar een goede singeplayer experience!! Doom, Wolfenstein als voorbeelden.
Moet toch helemaal niet verdedigd worden zeker.
@Seb070NL: Lekker 90’s 😛
@Seb070NL:
Komt waarschijnlijk nu pas 1 of ander illegale 1995 rave party uitlopen.
OT: EA houd meer van game genres waar je zoveel mogelijk betaalde “content” kan implementeren na dat deze is uitgebracht.
Bij games als GoW. Tlou. UC. Gaat dat vaak lastig en is een degelijke story based expansion het enige oplossing. En vaak komen die pas uit als er al een groot deel de spelers de achter zich heeft gelaten.
Maar ja, gamen is sowieso al aardig veranderd.
C’est la vie.
Ik zal waarschijnlijk ook een stuk kritischer geworden zijn wegens veel minder game tijd haha.
Game on
@62.72.193..xxx: Ahum, Dark forces? Force Unleashed? Alle LEGO Star Wars games? Shadow of the Empire? Rebel Assault? Het merendeel is zo lineair als het maar kan, en zijn prima games!
Single player games vind ik al jaaaaren te gek. Ik koester ook erg warme gevoelens naar mijn ps1/Ps2 tijd…geweldig, uren lang jezelf verliezen in een “episch” avontuur als god of war, jack & daxter. Resident Evil, Metal Gear, FF, etc etc
Er zijn geen games buiten de Souls games, Burnout Paradise, Lord of the ring war in the north en Borderlands 1 die ik online heb gespeeld. EA moet eens meer aan de gamer denken in plaats van alleen maar aan het geld. Ik speel bijna alleen maar singelplayer games. Ik wil een nieuwe Dead Space 4 van hun zien met meer horror dan het slechte deel 3.
Je kunt het vergelijken met films. Je kunt ergens een camera opstellen en mensen zelf laten kiezen wat ze in welke beelduitsnede willen zien maar een goede director zal zelf zijn uitsnedes kiezen, en de scenes op n bepaalde manier monteren om zo ervan verzekerd te zijn hoe en op welke manier de kijker de film ervaart.
Beide opties zijn leuk maar ik hou wel van een geregiseerde game met niets anders dan het verhaal en de opbouw centraal.
@Seb070NL: G-star Color Jeans legging 😉
Mensen, rustig. Eerst even goed lezen. EA claimt nergens dat single player games niet meer van deze tijd zijn, ze zeggen enkel dat LINEAIRE single player games niet meer van deze tijd zijn. Dus het gaat helemaal niet over enkel nog multiplayer bedienen maar een single player ervaring waarin de speler meer vrijheid heeft om te doen wat hij wil. Open world games als Assassin’s Creed, Mafia, Grand Theft Auto en meer zijn allemaal voorbeelden van niet lineaire single player games.
@213.236.112..xxx:
Ja maar als je echt het star wars universum wil creëren in een game kan je beter een RPG achtige game ontwikkelen met een open wereld zoals the witcher 3 dat heeft.
Singleplayer is de rede waarom ik game. Misschien een tot twee games per jaar speel ik voor de multiplayer. De rest zijn allemaal verhalende games.
Singleplayer only hier, als ik weet dat de game alleen maar draait om samen spelen zoals overwatch, of dat ze altijd online moeten zoals die nieuw race game dan laat ik ze lekker liggen.
@CloudStrifeNL: Ik had liever gezien dat bv The Evil Within 2 een meer lineaire single player game was geweest (dit is ook de rede waarom ik deze game juist niet heb gekocht). Ik heb totaal geen problemen met dit soort games.
Als we geen Uncharted Star Wars game krijgen (balen) wil ik een The Witcher 3 Star Wars game. Met minder wordt de game niet gekocht.
@62.72.193..xxx: wat lul je slap man. Star wars is juist ideaal voor single player games en om een verhaal te vertellen die niet in de films voorkomen.
@62.72.193..xxx:
Waarom ni??? Zo’n echte story driven SP van Star Wars alla Uncharted of rpg toch zalig!
EA heeft Battlefrond 2 toch voor MP, waarom moet alles tegenwoordig MP zijn…
Ik zou stoppen met gamen als alle games multiplayer shooters met microtransacties of loot boxes zouden zijn.
De enige manier om EA en vergelijkbare bedrijven te veranderen is door de games te boycotten. Maar we weten met z’n allen dat dat niet gaat gebeuren want tot mijn spijt merk ik iedere keer weer dat er een groot segment gamers is die alles slikken en nog doen alsof ze het lekker vinden ook…
@82.74.254..xxx: Dat jij iets leuker vind op die manier dan is dat natuurlijk geen probleem. Maar maakt dit uit? EA zegt enkel dat lineaire SP games niet meer van deze tijd zijn. Als dat hun visie is prima, dan missen ze een doelgroep gamers. Dat is zonde.