Sony PlayStation zelf heeft de PS Vita al lang en breed verlaten, maar er bestaat nog altijd een hardcore fanbase in landen als Japan. In Japan verkoopt de handheld immers nog altijd ruim 4.000 exemplaren per maand, waardoor er best een flinke installbase bestaat voor de PS Vita. Japanse ontwikkelaars springen hier dan ook maar al te graag op in en er worden nog altijd parels van games gemaakt voor handheld, al dan niet per se voor de Westerse markt.

NIS America brengt enkele van die populaire games naar het Westen, waaronder laatst nog Danganronpa V3: Killing Harmony en eerder Touhou Kobuto V: Burst Battle en Ys VIII: Lacrimosa of DANA. Zij lokaliseren de games en zorgen ervoor dat ook Westerse PS Vita gebruikers wat aan deze titels hebben op hun handheld.

De uitgever laat nu echter weten dat men de handheld blijft ondersteunen met het digitaal uitbrengen games, maar het niet langer de plek is voor hun om maximaal op te focussen. Men noemt het dan ook niet langer ’the place to be’ en is zich vooral aan het focussen op de Nintendo Switch en mobiele apps. Men noemt de fan base behoorlijk hardcore van de PS Vita en dus zien ze wel dat de fans erg blij zijn met hun werk, maar dit is waarschijnlijk te klein om voor hun winstgevend te zijn.

Men geeft dan ook toe dat de PS Vita nu echt op zijn retour is en dat de Switch alsmaar sterker aan het worden is in de handheld markt.

“Right now in the market, the PS Vita is obviously on its way out, and the Switch is very, very strong. One thing in particular that makes it strong is that it has that handheld function, so going forward as a company, we want to target PS4, Steam and Switch, because over the next two years, the Switch market is only going to grow and become stronger.

“However, we are also known as a company that’s really hung in there and is still one of the final supporters of the Vita as a platform. We will continue to support it digitally, but there’s a very strong chance that the final physical titles from us for the Vita will be Ys VIII and Danganronpa V3. That’s the strategy.”