Review: Wuppo – Wuppo is nu een geruime tijd verkrijgbaar voor de PC en werd daar erg goed op ontvangen. We hebben er zelf enige tijd op moeten wachten, maar sinds eind vorige week kunnen we eindelijk ook op de PlayStation 4 met deze leuke platformer aan de gang. Eerder speelden we de game al meerdere malen en dat beviel ons erg goed, nu de release op de PlayStation 4 daadwerkelijk een feit is, doken we nogmaals in het avontuur dat op Nederlandse bodem is ontwikkeld.

Brutale Wum

De game begint in een hotel waar heel veel Wums wonen, dit zijn bolletjes met poten die voor de rest nogal menselijk gedrag vertonen. Door continu de receptionist op stang te jagen bereikt deze beste man zijn kookpunt en het resultaat is dat je uit het hotel gegooid wordt. Terwijl je half knock-out op de grond ligt, worden er ook nog wat spullen van je gejat en zodra je bijkomt realiseer je dat je het echt goed verprutst hebt. Dat is eigenlijk het moment waarop je avontuur begint en dat brengt je naar veel verschillende gebieden in de Wum wereld.

Wat de game doet onderscheiden van de rest is dat het op meerder vlakken uniek te noemen is. De dialogen die je kan voeren bieden vaak verschillende opties waarbij je in zekere zin een bepaalde houding aanneemt. Je kan meedenkend of vriendelijk reageren, maar je kan ook als een brutale zak op de vragen van een ander ingaan. Het is maar net wat je het leukste vindt en wat hierin vooral erg grappig is, is dat sommige dialogen heerlijk droog zijn. Het zorgt gedurende het avontuur voor voldoende vermaak, omdat het hoofdpersonage geen alledaagse superheld is. In tegendeel, het is een lompe, brutale en luie Wum en zijn karakter bepaal je in zekere mate zelf aan de hand van de antwoorden die je geeft.

Bijzondere wereld

Een ander aspect waarmee Wuppo zich weet te onderscheiden van andere games is het gebruik van de visuele stijl. De stijl is ruw, korrelig en misschien ergens wat simpel, maar als je een uurtje speelt ga je de stijl erg waarderen. Bovendien is het geheel heel erg kleurrijk, waardoor de wereld nooit zal vervelen. Hetzelfde geldt ook voor de personages die je onderweg aantreft. Iedereen heeft zijn eigen rol in de wereld en hoewel lang niet iedereen aanspreekbaar is, zijn ook deze personages weer erg kleurrijk en dan doelen we op de karakteristiek. De ontwikkelaar heeft met Wuppo een bijzondere wereld gecreëerd die er uniek uitziet, verschillende rassen kent en tevens ontbreekt het niet aan een geschiedenis.

Gaandeweg het avontuur zul je steeds meer te weten komen over wat er zich eerder heeft afgespeeld, ontmoet je meer rassen en ga zo maar door. De game is in elk opzicht qua inhoud verzorgt en datzelfde kan gezegd worden over de gameplay. In het begin is het heel erg simplistisch, maar het zal zich steeds verder ontvouwen als een game met diverse gameplay mogelijkheden. Naast dat je namelijk door de wereld heen navigeert, zal je ook te maken krijgen met hogere platformen, puzzels, blokkades en nog veel meer. Ook kom je geregeld nieuwe objecten tegen die je of voor jezelf kunt gebruiken of nodig hebt om verder te geraken in de game.

Als een platformer is de game vrij divers ingericht en dat zorgt ervoor dat je je niet snel zult vervelen. Uiteraard ontbreekt het ook niet aan eindbazen en die zorgen voor nog meer afwisseling. Voornamelijk omdat deze ook weer erg gevarieerd zijn, wat het speelplezier ten goede komt. In feite is de game in de basis al goed, maar dat was het op andere platformen ook al. De game is wat dat betreft rechtstreeks overgezet naar de PlayStation 4 en daarop komt het ook prima uit de verf. De besturing is uiteraard aangepast en ook dat gaat van een leien dakje. Het is alleen wat gek dat je met L1 moet springen in plaats van kruisje, maar dat went na een kwartier spelen ook wel.

Dat kon beter

Laat ik vooropstellen dat Wuppo een uitstekende platformer is met leuke personages, een gevarieerde wereld en leuke gameplay. In dat opzicht valt er nauwelijks wat op de game aan te merken, maar het is niet overal even goed uitgewerkt. In een eerdere preview haalde ik al aan dat het vrij irritant is dat een level is opgedeeld in meerdere schermen. De camera beweegt met je Wum mee, maar op het moment dat je aan het einde van een gedeelte bent, springt het beeld over naar het volgende beeld. Op zich niet erg als je gewoon van links naar rechts beweegt of anders, maar als je moet platformen en je hebt niet een continu overzicht over het gehele speelveld, worden je reflexen erg op de proef gesteld.

Het wisselen naar het volgende beeld duurt een fractie van een seconde, dus dat kan net die fractie zijn die je nodig hebt om je Wum de juiste kant op te sturen. Het is ons ook een raadsel waarom de wereld niet gewoon vloeiend als één geheel gepresenteerd wordt, want dit kan bij vlagen voor wat onnodige frustratie zorgen. Daarnaast is het ook weleens onduidelijk wat je moet doen. Althans, je krijgt wel toelichting op je uiteindelijke doel, maar dat kan er voor zorgen dat je eindeloos in het level aan het ronddwalen bent, moet back-tracken en meer totdat je per toeval tegen hetgeen aanloopt wat je zoekt of waar je moet zijn. Praten met figuren helpt, maar iets meer sturing of anders een map had niet misstaan.

Wuppo is door slechts twee man gemaakt en ondanks dat het team achter de game klein is, is de game groots. Groots in kwaliteit, omdat het in meerdere opzichten een unieke ervaring brengt. Droge humor, leuke woordspelingen, lekkere platformgameplay, gevarieerde personages en een mooie wereld dat samen gegoten is tot een vermakelijk avontuur met zo hier en daar een nette uitdaging bij diverse eindbazen. De port naar de PlayStation 4 is geslaagd, want de game draait als een zonnetje en laat zich prima besturen. Het is niet een alledaagse game, maar wel een aanrader te noemen, juist vanwege de genoemde punten. Dat het camerasysteem niet optimaal is, is wat jammer, maar dat mag de pret absoluut niet drukken, want voor de rest is het uitstekend.

• Grappige personages
  • Gevarieerde wereld
  • Speelt lekker weg