Gespeeld: Dissidia Final Fantasy NT – Het is alweer 8 jaar geleden dat er een toch wel bijzondere fighting game werd geïntroduceerd voor de PSP, namelijk Final Fantasy Dissidia. Deze game combineerde alle belangrijke protagonisten en antagonisten tot één geheel, waarin ze het tegen elkaar konden opnemen. Wilde je Sephiroth aanpakken met Jecht of Leon? Dan kon dat gewoon! Nu een flink aantal jaren later is het tijd voor een nieuw deel, onder de naam Dissidia Final Fantasy NT. Deze game hebben we al even aan de tand mogen voelen. Weet het zijn mannetje te staan tussen de Tekkens en Street Fighters? Lees gauw verder.

Vertrouwd, maar toch volledig nieuw

Dissidia Final Fantasy NT hanteert een ietwat ander concept binnen het fighting genre dan je gewend bent. Waar je in vrijwel elke fighter elkaar helemaal tot moes moet slaan totdat de levensbalk de 0HP bereikt, moet je in deze game veel meer uit de kast trekken om dit voor elkaar te krijgen. De game leunt namelijk op het zogenoemde ‘Bravery’ systeem, wat de kern van de gameplay is. Dit systeem geeft je twee basisaanvallen, namelijk ‘HP Attacks’ en ‘Bravery Attacks’. Met die laatstgenoemde aanvallen zorg je ervoor dat je punten verzamelt die uiteindelijk de schade voorstellen die je uitdeelt met een HP Attack. Kortom, met alleen Bravery Attacks zal er nooit schade aangericht worden, want dat kan alleen met HP Attacks. Je kan met de Bravery Attacks er echter wel voor zorgen dat de Bravery punten bij de tegenstander in vermindering worden gebracht.

In Dissidia Final Fantasy NT heb je ook nog extra ‘EX Skills’. Dit kun je gerust zien als een verzameling van buff moves die jou en je team een zetje extra kunnen geven in een gevecht. De EX Skills kunnen ervoor zorgen dat de gezondheid van een personage wordt aangevuld, of dat een personage een boost in Bravery punten krijgt of bijvoorbeeld meer verdediging kent. Dit is samen met het Bravery systeem de basis van de gameplay en het is belangrijk dat je er even de tijd voor neemt om het te leren kennen. Nieuwkomers kunnen namelijk overvallen worden door de hoeveelheid info die op je afgevuurd wordt, het valt dus te hopen dat men er een degelijke tutorial inbouwt.

Jou ken ik, jou ken ik ook… Hey, jij bent er ook weer!

Nu de combat een beetje duidelijk is, is het tijd om verder te kijken naar wat de game nog meer is. Waar voorheen op de PSP de gevechten nog 1 versus 1 waren, zijn de gevechten nu 3 versus 3. Dat maakt de game nog chaotischer dan voorheen, maar de game weet wel altijd het overzicht te bewaren en dat is erg prettig. De gevechten kan je aangaan met in totaal 26 personages uit elk van de Final Fantasy delen die tot nu toe zijn verschenen. Enkele voorbeelden zijn de Warrior of Light (FF I), Kain (FF IV), Kefka (FF VI), Vaan (FF XII) en natuurlijk Noctis uit Final Fantasy XV. Als echte fan kan je je geluk niet op, want het merendeel van de personages komen uit een era dat 3D gaming nog niet bestond. Dus om deze in volle glorie te zien met de huidige technologie is waanzinnig.

Dissidia Final Fantasy NT werkt dit keer ook met een klasse systeem, zo hebben de verschillende personages allemaal een eigen klasse. Personages die vallen onder de Vanguard klasse zijn erg sterk, maar wat trager. Assassin’s zijn zwakker, maar weer sneller. Marksman personages hebben meer ranged attacks en Specialists bezitten movesets die erg uniek zijn ten opzichte van de rest. Elke klasse heeft echter een andere klasse als zwakte, dus met een 3 versus 3 team moet zorgvuldig nagegaan worden hoe de opstelling eruit gaat zien. Een team van enkel Assassin’s is dus niet verstandig, omdat die snel aangepakt kunnen worden op hun zwakheid. Dit nodigt automatisch ook uit om met iedereen uit het roster te spelen en om combinaties uit te proberen.

Team Crystalis voor de winst!

De game is erg competitief ingericht, maar tegelijkertijd ook erg strategisch. Om hier een beeld bij te schetsen van hoe dit in de praktijk werkt, een voorbeeld. In elke match die we speelden – in de preview versie althans – had ieder team drie levens. Bij elke verslagen tegenstander gaat er één leven vanaf en zodra de drie levens op zijn, dan wint het andere team. Als het vijandelijke team één zwakkere speler heeft, dan is het verstandig om juist die telkens aan te vallen. Je bent vrij in wie je aanvalt en hoeveel keer je dat doet. Dus drie keer de zwakke tegenstander aanpakken volstaat ook om te winnen. Door dit concept komt strategie al snel om de hoek kijken, want wie neemt welke klasse en hoe pak je de desbetreffende tegenstanders aan? Dit zorgt er ook voor dat elk potje weer anders is.

Dissidia Final Fantasy NT kan je natuurlijk online spelen, maar voor de minder strijdlustige spelers is er natuurlijk ook de mogelijkheid om solo door alle content heen te gaan. Toch ligt de grootste focus van de game op het spelen met nog twee andere spelers. Er komt namelijk veel bij kijken als het om samenwerking gaat. Denk zoal aan wie gaat welke EX Skill gebruiken met welke specifieke buffs? Of welke Summon wordt er gekozen? Over Summons gesproken, je hebt verschillende keuzes en elke Summon is afkomstig uit een Final Fantasy game. Zij maken allen een grandioze opkomst midden in een gevecht en elk van de Summons heeft een eigen voordeel, wat voor nog meer spektakel zorgt. Kortom, de game lijkt afgaande op de speelsessie genoeg mogelijkheden te bieden om een match aan te pakken en dat zorgt voor volop variatie in de actie.

Er mag nog wel wat aan gesleuteld worden

Deze opties klinken natuurlijk allemaal erg handig en praktisch voor een gevecht, maar vooralsnog klinkt het mooier dan het is. Dit komt namelijk doordat je al een heel eind komt met enkel de HP en Bravery Attacks. Sterker nog, ik betrapte mezelf erop dat ik de EX Skills enkel gebruikte om even te kijken wat ze deden en inhielden. Dat in plaats van effectief toepassen in een gevecht. Over de gameplay in het algemeen valt ook nog wel het één en ander te zeggen, want voor nu voelde de combat enigszins stroefjes aan. Een aanval uitvoeren vereist wat timing en het is lang niet zo snel als aanvankelijk lijkt. Ook wanneer je geraakt wordt, beland je voor een vrij lange tijd op de grond, waardoor de flow van de gameplay aardig wordt gebroken. Kortom, het voelt nog niet optimaal aan.


Dat laatste – lang op de grond liggen – is wat zorgelijk, want het duurt echt lang voordat je weer het gevecht kan voortzetten. Daarbij komt ook nog dat je aangevallen kan worden als je knock-out op de grond ligt. Dit kan als resultaat hebben dat je gestunlockt bent voor enige tijd, zonder dat je er iets tegen kan doen. Het ontwikkelteam heeft echter nog wel even de tijd alvorens de game uitkomt, dus het is belangrijk dat er nog wat aandacht uit gaat naar de balans van de gameplay. Het is hopen dat dit geoptimaliseerd wordt, anders zal de game net wat teveel onderbrekingen in de flow kennen.

Het lijkt genoeg te bieden

Ondanks dit punt van kritiek moeten we wel eerlijk bekennen dat we veel plezier hebben gehad tijdens het spelen van de game. Het is simpelweg grandioos om te zien hoe alle personages van de franchise in deze game verwerkt zitten. Bovendien is het grafisch erg aantrekkelijk, want de personages kennen allen mooie details en de moves die ze uit hun mouw schudden zien er geweldig uit. Niets is meer indrukwekkend dan Sephiroth te zien die iemand helemaal verpulverd met zijn Octoslash om maar wat te noemen. De game draait trouwens op een solide 60 frames per seconde en daardoor ziet de actie er extra crisp uit.

Voorlopige conclusie

Dissidia en Dissidia Duodecim waren op de PSP al uitstekende en leuke fighting games en Dissidia Final Fantasy NT blaast dit geweldige concept nieuw leven in. Grafisch zijn we al erg onder de indruk van de game, want het is simpelweg geweldig om alle personages van toen te zien met de technologie van nu. De speciale effecten van de moves zien er zo authentiek mogelijk uit, zoals je dat gewend bent van de franchise. We zijn echter nog wel wat bezorgd over de flow van de gameplay, want waar die vroeger een lekkere snelheid had, voelt het nu allemaal wat zwaarder en strategischer aan. Hoewel dit niet per se een minpunt hoeft te zijn, is een kloppende balans en juiste flow wel van belang. Het is een kwestie van de balans finetunen en we hopen dat dit in orde is zodra de game uitkomt eind januari 2018.