Vanaf morgen ligt Microsoft’s tegenhanger van de PS4 Pro in de winkels, namelijk de Xbox One X. Het is de eerste keer tijdens een console generatie dat twee grootmachten een verbeterde console uitbrengen binnen dezelfde cyclus. Sony trapte af met de PS4 Pro release en nu volgt Microsoft met de al eerder aangekondigde Xbox One X.

Dit is een bijzondere ontwikkeling, maar tegelijkertijd ook wel een hele mooie. De install base blijft namelijk voor het eerst behouden bij de introductie van een verbeterde console. Mensen die dus op zoek zijn naar het allerbeste, nieuwste, mooiste en snelste komen aan hun trekken en gamers die genoegen nemen met wat minder, missen qua games ook niets.

In een interview gehouden door IGN met Microsoft’s Albert Penello, werd aan Microsoft gevraagd of ze het gevoel hebben dat console generaties aan hun einde komen. Zoals de industrie er namelijk nu uitziet en ook als we Sony’s huidige visie bekijken, lijkt het alsof men simpelweg de compatibiliteit wil bewaren binnen dezelfde generatie, maar dan wel met betere hardware. Hier schreven wij ook al eerder een opinie-stuk over, die je hier terug kunt lezen.

Hij vertelde in dit interview dat de Xbox One X, net als de PS4 Pro voor Sony, een experiment is voor beide bedrijven. Het moet aan consumenten ook bewijzen dat het ecosysteem van hun werkt en dat het zowel de consument als ontwikkelaars aan moet spreken.

Verder zei Penello dat console generaties niet per se hoeven te verdwijnen door deze nieuwe manier van hardware introducties. Wel denkt hij dat compatibiliteit een verandering ondergaat en dat dit steeds belangrijker wordt. Bij vorige generaties lag de focus meer op de toekomst, in plaats van het speelbaar maken van oudere games op nieuwe hardware. Microsoft zegt hier nu erg op gefocust te zijn en dat merken we natuurlijk ook terug in hun strategie, zo kun je zelfs oude Xbox-games op de nieuwe One X spelen.

“That’s the question we’ll have to see how it goes,” zei hij in een interview met IGN. “I mean, part of it is, this is a grand new experiment that both us and Sony are on with this concept. And right now, we have to sort of build trust that the stuff you’re buying will work, that this ecosystem will make sense for people, for developers, and that is what will inform what happens next.

“But I think there will always be step changes in technology. I don’t think we’ve ever said that console generations go away because of this idea. But I do think that it changes the nature of how you think about compatibility, which has always been an afterthought for the most part on consoles… there have been some who have done a great job of it, but we’re doubling down on it, going back even further. And Phil said this a lot… we’re making a huge effort for backward compatibility. A lot of the stuff you saw, the tools that we are doing for 360, are tools that were necessary to make Xbox One, S, and X games compatible. We’re building a lot of that strength in software to do that.”

Als laatste sloot hij af door te zeggen dat hij nog niet helemaal zeker is hoe de toekomst eruit gaat zien. Hun inzet voor compatibiliteit blijft echter voor nu het belangrijkste en het is nog maar de vraag hoe zich dat in de toekomst gaat ontwikkelen. Ook houdt men bij Microsoft er rekening mee dat de volgende console compatibel is met de huidige Xbox One X games. Het is echter nog maar de vraag of het ook andersom gaat met terugwerkende kracht, zoals nu het geval is met de Pro en One X.

Een geheel nieuwe generatie sluit Microsoft overigens niet uit, de vraag is echter hoe deze er natuurlijk uit gaat zien. Tijden veranderen en het is goed mogelijk dat men de oude One bijvoorbeeld straks uit faseert, maar de One X nog wel in leven houdt met nieuwe games en een nieuwe console. Het blijft een raadsel, voor nu kunnen we echter volop genieten van zowel de Xbox One X als de PS4 Pro.

“So I think compatibility will be a more important focus. And then, there will be step changes in hardware, there will be evolutions. I am not sure what the next thing will look like, but I would certainly say we are doubling down on our commitment to compatibility, we will try to keep it compatible with our existing library of games, that is super important to us.”