Review: Sonic Forces – Dr. Eggman is weer eens bezig met een kwaadaardig plan om de wereld te veroveren, maar zoals altijd lukt het niet… of misschien dit keer toch wel? We gaan het ontdekken in Sonic Forces! Sonic Forces is het tweede deel, na Sonic Mania, om de verjaardag van Sonic the Hedgehog te vieren. De razendsnelle blauwe egel bestaat dit jaar namelijk 30 jaar en dat moet natuurlijk door SEGA gevierd worden. Of deze verjaardag er eentje is die je bijblijft of er juist eentje is die je snel wilt vergeten, lees je hieronder.

Als het niet kapot is…

Sonic Forces bevat twee speelbare Sonics, namelijk Retro Sonic uit het klassieke SEGA Megadrive tijdperk en Modern Sonic, afkomstig uit het nieuwere 3D Sonic tijdperk. De levels met de ouderwetse Sonic speel je in 2D, met de camera vanaf de zijkant, met daarbij een klassieke besturing. De levels van de moderne Sonic speel je dan weer in 3D, met de camera achter je, maar wel kan het zijn dat de camera op sommige momenten wisselt naar een 2D perspectief.

Over de klassieke Sonic levels valt er niet veel negatiefs te melden. De opzet is nog steeds hetzelfde, zoals je dat kent van de allereerste Sonic game van 30 jaar terug. Je rent van punt A naar Punt B en probeert met zoveel mogelijk ringen de finish te bereiken. De besturing is ook nu weer erg prettig te noemen en het tempo ligt als vanouds hoog. Het is overduidelijk dat SEGA dit nog steeds als een kunstenaar beheerst, want het gaat supervlot en is erg vermakelijk.

Automatische Piloot

Daar waar de traditionele 2D levels erg lekker wegspelen, zijn de 3D levels jammer genoeg niet heel erg geslaagd. Enerzijds komt dit doordat de combinatie van wisselen tussen twee perspectieven niet goed uit de verf komt. Het wisselen voelt namelijk te geforceerd aan en komt een beetje over alsof men op deze manier de moderne levels interessanter wil maken. Alsof SEGA weet dat hun kracht in 2D-gameplay zit.

Anderzijds is de besturing van moderne Sonic vrij houterig, want uit de bocht vliegen of een sprong missen komt maar al te vaak voor. Op sommige momenten daarentegen lijkt het weer alsof Sonic op de automatische piloot staat. Dit betekent dat Sonic dan vanzelf rent en de bochten neemt, waardoor de besturing gedegradeerd wordt naar op het juiste moment op het juiste knopje drukken. Ook is het ontwerp van de 3D levels niet optimaal, want ze missen een bepaalde charme en sfeer, die wel duidelijk aanwezig is in de Avatar en 2D levels.

Een trip down memory lane

Tijdens het spel ren je door veel levels heen die gebaseerd zijn op verschillende zones uit de rijke geschiedenis van de Sonic franchise. Deze nieuwere levels bevatten vaak een twist of een nieuw element, waardoor ze toch weer fris aanvoelen. Ook zijn bekende karakters als Tails, Knuckles en Amy weer van de partij. Ook wat minder bekende Sonic-karakters, zoals Espio, Vector, Silver en diverse slechterikken, zijn present. Met alle karakters, goedzakken of slechteriken, en referenties die voorbijkomen laat SEGA in ieder geval merken dat ze de roots van Sonic niet zijn vergeten.

Naast het verhaal dat je kan doorspelen, speel je ook extra- en bonus levels vrij. Ook kom je geregeld zogeheten SOS-missies tegen. Hiermee ga je terug naar een eerder level om daar een andere speler te redden. Het is een leuke manier om oudere levels te herspelen, wat de replaywaarde ten goede komt. Wat ook een positief punt is, is dat alle levels een goede lengte kennen. Sonic Forces pak je daardoor snel op om ‘eventjes’ een paar levels te spelen, zonder dat je het gevoel hebt dat het eindeloos lang duurt.

Soni-… Avatar Forces?

Sonic Forces heeft niet alleen de twee Sonics als speelbare karakters, want je kan ook met een derde karakter aan de slag. Wie dit derde karakter is, bepaal je helemaal zelf. Dit is namelijk een karakter dat de naam ‘Avatar’ draagt, die je zelf kan creëren. Zo heb je de keuze uit een kat, hond, vogel, beer, konijn, wolf en natuurlijk een egel. Elke diersoort heeft weer andere vaardigheden. Zo kan bijvoorbeeld de vogel dubbel jumpen, behoudt de kat één ring na geraakt te zijn en komen ringen als je een egel bent automatisch terug na geraakt te worden.

Deze vaardigheden zorgen ervoor dat je het spel meerdere keren kan doorlopen met steeds een andere diersoort als basis voor je avatar. Ook kan je je eigen avatar nog aanpassen door middel van verschillende accessoires. Deze verdien je door levels uit te spelen en uitdagingen in het spel te voltooien. Er zitten meer dan 500+ accessoires voor je avatar in de game, dus er is genoeg om vrij te spelen. Daarnaast kan je je avatar uitrusten met een wapen, een zogeheten Wispon. Ook de Wispons zijn erg gevarieerd; zo heb je keuze uit een vlammenwerper, een elektrische zweep, een boor en nog veel meer.

Naast dat je een Wispon offensief kan gebruiken, kan je hiermee ook – mits je de juiste kleur ‘wisps’ voor je Wispon verzamelt – een speciale actie uitvoeren. Zo kan je met de vlammenwerper extra hoog springen en met de boor de grond in duiken of muren beklimmen. Dit zorgt in de gameplay uiteindelijk voor nog meer variatie en dat komt de game ten goede. In totaal zijn er 7 Wispons beschikbaar en je kan sterkere varianten vrijspelen door, net zoals bij de accessoires, uitdagingen te voltooien.

Ook heb je nog de mogelijkheid om voordat je aan een Avatar level (daarover zo meer) begint, een andere avatar te huren – een zogenaamde Rental Avatar – door middel van het online netwerk. Dit houdt in dat je tijdelijk de avatar van iemand anders kan gebruiken naast jouw eigen avatar. Hoewel het een leuk idee is, kan de Rental functie het spel ook een beetje in onbalans brengen, omdat je in potentie dan tussen twee krachtige avatars kan wisselen met elk een eigen Wispon met bijbehorende aanvallen en speciale acties.

Samen staan we sterk

De Avatar zelf heeft zijn eigen levels waar je niet alleen doorheen moet rennen, maar ook als een ware Spider-Man door middel van je Wispon van level-gedeelte naar level-gedeelte slingert. Juist omdat de Avatar de snelheid van Sonic mist en leunt op technologie, ben je gedwongen het rustiger aan te doen. Dat maakt in de gameplay echter weinig uit, want de afwisseling tussen het rennen en platformen in deze Avatar-levels is goed in balans, waardoor ook dit erg vermakelijk te noemen is.

Maar dit is nog niet alles, want Sonic Forces brengt een deel van de speelbare karakters bij elkaar door levels te presenteren die je met Avatar en Sonic samen als een team moet doorlopen. Waar Sonic degene van het duo is die voor de snelheid zorgt, kan de Avatar in veel gevallen de vele vijanden sneller of makkelijker door middel van zijn Wispon uitschakelen. Tijdens het level wissel je, helaas, automatisch op vaste punten tussen de twee karakters. Desondanks bevatten de levels waar je als team doorheen moet wel een goede verdeling tussen rennen en platformen. Jammer is dan weer dat de klassieke Sonic buiten de boot valt, want de retro egel moet z’n levels zonder hulp doorlopen.

Sonic Generations 1.5?

Sonic Forces probeert duidelijk verder te bouwen op de basis van Sonic Generations door nogmaals een gooi te doen naar de nostalgische gevoelens van de gamer. Helaas is dit niet helemaal gelukt, mede door het feit dat Sonic Forces het principe van ‘levens’ achter zich laat. Als je doodgaat begin je automatisch weer op één van de vele checkpoints zonder dat er heftige consequenties aan vast zitten. Nu is dat voor de huidige markt misschien verstandig, maar de fan van het eerste uur had dit ongetwijfeld kunnen waarderen, zij het als een optie.

Afgezien van de besturing van de moderne Sonic, is het spel tijdens de cut-scènes grafisch niet erg indrukwekkend te noemen. Nu is dit op zich geen ramp, maar de graphics van de cut-scènes staan wel in schril contrast met hoe de levels er zelf uitzien. Ook gebeurt er op sommige momenten teveel op het scherm waardoor je in de 3D levels vaak net te laat reageert. Een deel van dit probleem kent zijn oorzaak in het feit dat de besturing niet optimaal meewerkt. Dit zorgt er toch enigszins voor dat de game wat ongepolijst aanvoelt en dat is best wel jammer voor iets wat een jubileumviering moet zijn.

Conclusie

Sonic Forces probeert de magie van vroeger naar het heden te brengen, maar helaas is dit niet overal even goed gelukt. Waar de klassieke Sonic levels lijken op die van vroeger, heeft SEGA niet geleerd van haar fouten als het op de 3D levels aankomt. De moderne levels zijn duidelijk het zwakste punt van Sonic Forces omdat de besturing niet meewerkt en het te chaotisch kan zijn waardoor je de draad kwijtraakt. De toevoeging van een avatar als speelbaar karakter, met al zijn accessoires en de Rental functie, voelt wel als een frisse wind en dit voegt ook een goed werkend en leuk platform element toe aan het geheel. Het had een mooi feestje kunnen worden, maar niet overal komt het spel even goed uit de verf en dat is toch wel jammer te noemen.

Pluspunten

  • Klassieke Sonic speelt heerlijk
  • Avatar systeem werkt
  • Leuk platformen met je Avatar
  • Levels hebben de perfecte lengte

Minpunten

  • Houterige besturing van moderne Sonic
  • Automatische piloot in levels
  • Wisselend perspectief werkt niet
  • Moderne Sonic levels missen charme
  • Graphics van cut-scènes
  • Geen levens meer

6.5