Special: Kennismaken met de remaster van L.A. Noire – De detective game van Rockstar Games die enkele jaren geleden geboren werd op de PS3 krijgt een nieuw leven. We kunnen deze game dus opnieuw ontdekken met opgepoetste graphics en wat kleine aanpassingen in de gameplay. Er is echter veel vooraf gegaan aan de ontwikkeling van deze game voordat het op de markt kwam. We kunnen stellen dat L.A. Noire behoort tot één van de bijzondere gevallen binnen de industrie. Met het sluiten van de studio (Team Bondi), het gebruik van bijzondere technieken tijdens de ontwikkeling en ook nog eens een uitgever die behoort tot één van de grootste in de industrie, valt niet te ontkennen dat L.A. Noire de nodige aandacht verdient. Nu de game binnenkort opnieuw verschijnt, willen we jullie daarom een extra kijk geven op deze unieke titel.

Even het geheugen opfrissen

In 2004 begon de ontwikkeling van L.A. Noire bij Team Bondi. Een jaar later werd de game officieel aangekondigd als een detective game met een onderscheidende noire-stijl. De game werd echter pas in 2011 uitgebracht. Dit betekent dat de game een ontzettend lange ontwikkeltijd heeft gekend. De reden daarvoor was dat er verschillende complicaties achter de schermen speelden. Wat ook een grote rol speelde bij de ontwikkeling was het gebruik van een nieuwe en dure technologie om de personages zo realistisch mogelijk weer te geven, maar daarover later meer. Kortom, L.A. Noire heeft het destijds erg moeilijk gehad, maar gelukkig is de game uiteindelijk uitgekomen en het werd goed ontvangen.

In deze game neem je de rol aan van een detective, genaamd Cole Phelps. Het is aan jou de taak om verschillende politiezaken op te lossen door het vinden van aanwijzingen en het ondervragen van getuigen. Van de vele zaken die je behandelt in de game, zijn het de moordzaken waar het om draait. Veel van de gebeurtenissen zijn gebaseerd op zaken die echt zijn voorgekomen. Zo is de zaak ‘The Red Lipstick Murder’, die wij bij Rockstar mochten spelen, gebaseerd op een zaak die nooit daadwerkelijk is opgelost. De manier waarop je het lijk vindt bij de crime scene is zo authentiek mogelijk weergegeven in de game, zoals dat ook in het echt was. Een luguber feitje, maar het draagt wel bij aan de sfeer van de gehele game.

Ongekende realisme

Het was niet alleen de noire-stijl die de interesse opwekte van de media in 2005. Het gebruik van gezichtsuitdrukkingen was iets ongekends voor zijn tijd. Tegenwoordig zijn er heel veel games met een goed verhaal die vaak emoties proberen te verwerken in de ervaring om gamers extra te overtuigen. Denk bijvoorbeeld aan Uncharted of The Last of Us, die zeer overtuigend een verhaal kunnen vertellen, omdat de personages zo overtuigend waren met hun emoties. Bij Rise: Son of Rome ging het weer een stapje verder qua realisme, elk gesprek werd namelijk versterkt door de gezichtsexpressies. Nu met Call of Duty: WWII krijgen we ook weer te maken met emoties van personages, en dat allemaal bevorderd het gebruik van gezichtsuitdrukkingen.

L.A. Noire heeft dit echter al op een zelfs hoger niveau bereikt in 2011. De technologie was voor zijn tijd zeer geavanceerd, waardoor gezichtsuitdrukkingen realistischer dan ooit weergegeven konden worden. De technologie achter dit fenomeen is ‘MotionScan’ van het bedrijf Depth Analysis. Hierbij werden de acteurs in een kamer gestopt waarbij met 32 camera’s hun gezicht gefilmd werd. Elke expressie werd apart gefilmd en verwerkt in de game. Dit werd op een zodanige manier gedaan dat zoveel mogelijk spieren van de gezichten een eigen animatie kregen in de game. Dit alles met elkaar gecombineerd laat een ongelooflijke realistische voorstelling zien.

Bij de meeste games zie je namelijk dat maar een paar van de belangrijkste spieren geanimeerd worden om zo verschillende uitlatingen te tonen. Bij L.A. Noire hebben ze dus zoveel mogelijk van de spieren die een gezicht heeft in de animatie verwerkt. Zo kan het dus zijn dat zelfs vandaag de dag L.A. Noire nog steeds één van de meest overtuigende facial animations heeft binnen games. Dit was ook nodig voor de gameplay, want op basis van uitdrukkingen diende je de waarheid te achterhalen. Maar, zoals eerder al aangegeven is deze technologie duur. Uiteindelijk heeft Team Bondi haar deuren moeten sluiten en daarmee is de samenwerking met Depth Analysis beëindigd. Toch zou het simpelweg voor andere ontwikkelaars bijna onrealistisch zijn om deze technologie te gebruiken, omdat het zo duur en tijdrovend is.

Een tweede kans

Op 14 november komt de game op alle consolesystemen uit en voor de PC. Gamers die de game vroeger op de PS3 hebben gemist, kunnen alsnog in de huid kruipen van detective Phelps om de verschillende moordzaken op te lossen. Het is indrukwekkend om te zien dat een game van zo oud nog steeds zijn mannetje weet te staan en gebruik weet te maken van alle technologische snufjes van deze tijd. Zo konden we met de motion controls van de Nintendo Switch de verschillende bewijsstukken oppakken en bekijken. Met de HTC Vive konden we zelfs op de straten van Los Angeles om ons heen kijken, waardoor we echt ondergedompeld werden in de prachtige noire-stijl.

Al deze nieuwe gameplay elementen maken de game nog meer indrukwekkend dan het al was. Zeker met de mogelijkheden van virtual reality maakt dat de ervaring interessanter. Wanneer je iemand aan het ondervragen bent, krijg je het gevoel meer betrokken te zijn bij de ondervragingen. De VR-headset geeft je het gevoel dat je daadwerkelijk in Los Angeles bent en gecombineerd met de realistische gezichtsanimaties van de personages lijkt het dus alsof je met een echt persoon in gesprek bent. Of een ander leuk voorbeeld; als je eenmaal bij een crime scene aangekomen bent en een lijk moet onderzoeken, heb je daar ook de mogelijkheid om lijken om te rollen om ze zo beter te kunnen onderzoeken. Just like the real deal!

Klinkt fantastisch allemaal, maar helaas moeten we het op de PlayStation 4 zonder virtual reality doen. Voor nu zal L.A. Noire geen PlayStation VR ondersteuning krijgen, maar we hopen dat dit in de toekomst alsnog komt. Wel zal de game op de PS4 Pro schitteren met de ondersteuning van 4K. Het is mooi om te zien dat een oud product toch volledig fris aan kan voelen door de verschillende extra’s op diverse platformen. Hoewel we niks weten over een eventuele latere VR-versie van de game voor de PS4, kunnen we enkel hopen dat dit er alsnog komt. We kunnen namelijk iedereen aanraden om de game zo te spelen. Hoewel de game met allerlei toeters en bellen te spelen valt, zij het op andere platformen, zal een traditionele speelwijze helemaal niet minder doen aanvoelen. De vele ondervragingen en de uitdaging om zo goed mogelijk een zaak op te lossen, is waar uiteindelijk de game om draait en dat bevalt in 4K op de PlayStation 4 net zo goed als toen.