PlayStation VR is ruim een jaar verkrijgbaar en inmiddels zijn er meer dan 140 games te verkrijgen. De verkopen liggen inmiddels ook ruim boven de miljoen en Sony blijft volop inzetten op virtual reality. Zo introduceerden ze in Japan en Noord-Amerika een nieuw model headset en ook de PlayStation Move controller is verbeterd.

Dat het op zich goed gaat met de hardware is één ding, maar hoe zit het met de games? Daarover kon Stuart Whyte van Sony London Studio meer vertellen. In een interview met Gamesindustry.biz vertelde hij dat er gemiddeld per headset vijf games zijn verkocht.

Dat is relatief hoog voor een nieuw platform dat net een jaar op de markt is. Enige nuance is echter wel op z’n plaats, want veel PlayStation VR games zijn voor een paar tientjes te koop, wat een aanschaf aantrekkelijker maakt. Dit omdat de games op zichzelf wat kortere ervaringen zijn dan de gemiddelde gewone PlayStation 4 game.

“We’re currently sitting at five games sold per headset, so we’re seeing a really strong attach rate from our first year. Many of those games to date are smaller experiences, they’re experiences that we as developers [use to] get to know the platform built around one or two mechanics.”

Dit is allemaal goed nieuws vanuit het perspectief van Sony, dat motiveert ze immers om er op in te blijven zetten. Voor ons gamers is het op termijn ook goed nieuws, want Sony acht het nodig om een volgende stap te zetten. Meer Triple-A ervaringen, vanaf de grond af aan opgebouwd en nog groter zijn een paar kenmerken voor het gevoel dat Sony nu heeft, aldus Whyte.

“We feel that for VR to get to the next level, we need bigger, built from the ground up VR AAA experiences.”