Gespeeld: Star Wars Battlefront II – Singleplayer – Star Wars Battlefront verscheen eind 2015 en was puur op de multiplayer gericht. Het ontbrak de game aan een singleplayer en al snel werd dat als een gemis gezien. Ook omdat de game op zichzelf niet bol van content stond. Dat is later wel enigszins rechtgetrokken met de uitbreidingen, maar het gemis van een singleplayer bestaat tot op de dag van vandaag nog altijd. Star Wars Battlefront II pakt dat anders aan, want naast een uitgebreide multiplayer en een goed gevulde Arcade modus, bevat de game nu ook een singleplayer en die hebben we twee uur kunnen spelen.

Aan de slag voor The Empire

In de singleplayer stap je in de schoenen van Iden Versio, een jongedame die de dochter is van Gerrick Versio, een admiraal van de Imperial Security Bureau. De singleplayer begint op het moment dat ze gevangen is genomen door alliantie, maar met behulp van haar droid ID10 weet ze te ontsnappen. Vanaf daar ontwikkeld het verhaal zich vanuit het Empire perspectief die alles op alles zetten om de rebellen te stoppen. Dat levert een singleplayer op die een keertje het perspectief van een andere kant inneemt en dat is best wel interessant.

Zij is de leider van de Inferno Squad en zij wordt op lastige missies gestuurd, maar dat kan ze wel aan omdat zij en haar team elite soldaten zijn. Zodoende zul je in de singleplayer aan de lopende band geconfronteerd worden met actie. Na de ontsnapping beland je al snel op Endor waar je de vernietiging van de tweede Death Star zal meemaken. Dat zorgt ervoor dat de Empire zich defensief op moet stellen en met hulp van haar en haar kompanen proberen ze het gevaar af te wenden. Hoe diep dat uiteindelijk in de singleplayer verwerkt zal zitten is nog even afwachten, maar de eerste twee uur gaven in ieder geval een goede indruk van de gameplay.

Continue afwisseling

De singleplayer is tot zover we hebben kunnen spelen een aangenaam onderdeel van de game. Je doet op een relatief hoog tempo verschillende gebieden aan die keer op keer met zorg zijn vormgegeven. Het bos van Endor ziet er bijvoorbeeld zeer aangenaam uit en even later vlieg je tussen het ruimteafval door in een TIE fighter, wat een compleet ander aanzicht oplevert. Aan afwisseling dus geen gebrek en ook het verhaal lijkt met degelijke zorg samen te zijn gesteld. Tel hier de indrukwekkende cut-scènes bij op en er staat je een mooi avontuur te wachten.

De gameplay zelf was tijdens onze speelsessie erg afwisselend. Om de ontsnapping in eerste instantie te forceren, kropen we al snel in de metalen huid van ID10 om even later in de schoenen van Iden te stappen en het avontuur te vervolgen als een shooter. Daarbij heb je de keuze om de game vanuit een first-person perspectief te spelen, maar ook kan je het in third-person spelen. Het is maar net wat jij het meest prettige vindt, de game biedt je in ieder geval beide opties. De actie op zichzelf gaat zoals elke andere shooter, dus je beweegt je van de ene locatie naar de ander en schiet ondertussen iedereen overhoop, wat erg vloeiend aanvoelde tijdens het spelen.

Wat de singleplayer echter leuk maakt is dat het op een goed tempo nieuwe onderdelen op je afvuurt. Zo begon de singleplayer natuurlijk met de droid, nadien first- of third-person actie om vervolgens over te stappen naar gameplay met een TIE fighter. Dit alles gaat ook geheel naadloos, dus er ontstaat geen onderbreking in de gameplay. Daar moet je even wat laadtijden bij aanvang voor lief nemen, maar nadien heb je een continu avontuur zonder dat je gestoord wordt tijdens het spelen. Uiteraard wisselen de momenten van gameplay zich wel af met cut-scènes, maar alles gaat lekker soepel.

Het is duidelijk te merken dat DICE je een mooi avontuur wil bieden en hoewel het verhaal tot zover toch nog enigszins in nevelen gehuld is, ziet het er naar uit dat het een solide geheel is. De twee uur die we hebben kunnen spelen brachten volop variatie in gameplay met zich mee en tevens deden we diverse locaties aan waardoor het niet snel zal vervelen. Of het de ultieme Star Wars singleplayer gaat zijn is nog even afwachten, maar het is een verademing om een dergelijk avontuur op hedendaagse platformen te spelen. Laten we wel wezen, dat is al veel te lang geleden, zeker ook als we het over kwaliteit hebben.

DICE motiveert je

Uiteindelijk is de multiplayer hetgeen waar het echt om draait, maar DICE heeft een handige manier gevonden om je te motiveren de singleplayer te spelen, alsook de Arcade modus. De singleplayer bestaat vooralsnog uit 12 missies en als je deze allemaal uitspeelt, dan kan je naar je carrière pagina gaan. Hier zie je de huidige voortgang in de game en het voltooien van singleplayermissies en bijbehorende opdrachten, leveren je ook daadwerkelijk wat op. Zo krijg je per voltooide missie 500 credits, bij een speciale actie 25 craft punten en ook het verzamelen van collectibles levert je in-game currency op.

Hetzelfde geldt voor de Arcade modus, waarin je alleen, in coöp of versus opzet allerlei gevechtsscenario’s kan doorlopen. Door deze scenario’s te voltooien, leer je niet alleen de mogelijkheden, personages en wapens kennen, het levert je ook weer extra credits en meer op die je kan claimen in het carrière scherm. Dit is allemaal gericht op de algehele progressie in de game, want veel multiplayer onderdelen zijn afgeschermd bij aanvang. Door de multiplayer te spelen zal je bepaalde zaken unlocken, maar ook zit de nodige content in loot crates verstopt. Die kan je (uiteraard) tegen echt geld aanschaffen, maar ook je verdiende credits kan je hieraan spenderen.

Het loont dus om je ook bezig te houden met de singleplayer en Arcade modus, want je zal er altijd iets aan overhouden. Toch is de singleplayer in dat opzicht wel een op zichzelf staand geheel, want hierin krijg je de beschikking over diverse wapens, Star Cards en meer. Door progressie te boeken in de singleplayer kan je namelijk Star Cards vrijspelen waarmee je Iden van een aantal voordelen kan voorzien. Nu is een multiplayer al snel gevoelig voor micro-transacties, maar van dat alles is in de singleplayer geen sprake en andersom levert het spelen van deze modus je wel valuta en extra’s voor de multiplayer op. Kortom, DICE motiveert je op een prima manier om de singleplayer te spelen en die lijkt het ook waard te zijn.

Voorlopige conclusie

De kennismaking met de singleplayer van Star Wars Battlefront II heeft ons erg positief gestemd. Het ziet er mooi en afwisselend uit, de gameplay is lekker vlot en het tempo zit er goed in. Ook het feit dat je op een vrij hoog tempo verschillende gameplay onderdelen voorgeschoteld krijgt, bevalt ons erg goed, want dat komt het speelplezier alleen maar ten goede. Het is ook fijn dat DICE zo op het eerste oog veel aandacht aan de details, gameplay en het verhaal heeft geschonken en het als een op zichzelf staand geheel presenteert, wat je nadien extra’s oplevert voor de multiplayer. Geen nonsens, gewoon een leuke extra om je te motiveren om alles naast de multiplayer ook te proberen.