Microtransacties en EA gaan momenteel hand-in-hand, zo maakte EA het al behoorlijk bont in Need for Speed: Payback en we weten natuurlijk allemaal hoe FIFA Ultimate Team is ingericht. Tot ieders angst bevat Star Wars Battlefront II ook microtransacties en dit resulteert vooral in het moeten grinden om iets te kunnen behalen. Heb je daar geen zin in? Dan kun je betalen om zo toch de ervaring te krijgen die je wil hebben. Ranken, spelen en je best doen voor unlocks is niet nieuw, maar wanneer het dermate een grindfest wordt omdat de uitgever hoopt dat je gaat betalen, dan gaat het verkeerd.

Een Reddit post legt uit hoeveel tijd het een gamer zou kosten om een nieuwe hero in de game te unlocken. Volgens de berekening duurt dit ongeveer 40 uur, per hero. Het kost namelijk 60.000 credits om een nieuwe hero te unlocken, iets wat je natuurlijk kunt ‘versnellen’ met een microtransactie. De andere optie is dat je volhardend blijft spelen en na ongeveer 40 uur speeltijd het met in-game valuta kunt kopen.

DICE meldt zelf dat de game zo is ingericht dat spelers een gevoel hebben van trots en prestatie na het vrijspelen. Deze opmerking viel verkeerd en werd behoorlijk gedownvote op Reddit. Momenteel heerst er een flinke discussie over het feit dat men te weinig credits uitkeert per challenge, zoals deze spreadsheet laat zien.

EA lijkt met hun nieuwste games een psychisch spelletje te spelen met de consument. De games zijn namelijk zo ingericht dat spelers gefrustreerd raken van het grinden en dan uiteindelijk de credit card pakken om er een eind aan te maken. Je hebt immers toch een flink bedrag betaald voor een videogame, dus je wilt er ook het maximale uithalen.

The intent is to provide players with a sense of pride and accomplishment for unlocking different heroes.

As for cost, we selected initial values based upon data from the Open Beta and other adjustments made to milestone rewards before launch. Among other things, we’re looking at average per-player credit earn rates on a daily basis, and we’ll be making constant adjustments to ensure that players have challenges that are compelling, rewarding, and of course attainable via gameplay.

We appreciate the candid feedback, and the passion the community has put forth around the current topics here on Reddit, our forums and across numerous social media outlets.

Our team will continue to make changes and monitor community feedback and update everyone as soon and as often as we can.