Review: LEGO Marvel Super Heroes 2 – Daar zijn we weer met opnieuw een LEGO game van Traveller’s Tales. Nog geen anderhalve maand geleden hebben wij jullie de review van LEGO Ninjago gepresenteerd. Sinds vorige week kunnen we alweer met het derde Marvel avontuur in LEGO-stijl aan de slag, nadat we eerder LEGO Marvel’s Avengers en het eerste deel van Super Heroes hebben kunnen spelen. De LEGO games volgen elkaar dus in rap tempo op. Wordt het met al die LEGO spellen niet een overkill aan games die gebaseerd zijn op de bouwsteentjes van het Deense bedrijf, of hebben we met deze LEGO Marvel Super Heroes 2 een echte cadeautip te pakken voor de decembermaand? Jullie kunnen onze bevindingen hieronder teruglezen. Bouwen maar!

We are Victorious!

De game begint al gelijk spetterend en vol actie. Je kruipt in de huid van The Guardians of the Galaxy die de strijd aangaan met de schurk van het spel: Kang the Conquerer. Het recept is al in meerdere games naar voren gekomen, namelijk een bad-guy die er alles aan probeert te doen om de wereld over te nemen en uiteraard bestuur jij de helden die dit moeten zien te voorkomen. Slechterik Kang betreedt het luchtruim van onze geliefde planeet aarde met een ruimteschip dat eigenlijk een uit de kluiten gewassen zwaard blijkt te zijn. De strijd kan beginnen en het voelt enigszins herkenbaar aan. Wat ook altijd terugkeert in elke LEGO game, is de fantastische humor. Ook deze keer weer zal je bij sommige cut-scènes schateren van het lachen. Heerlijk dit, respect voor de makers van de game die dit telkens weer voor elkaar krijgen.

Je gaat dus met de Guardians of the Galaxy de strijd aan. Ze zijn er allemaal: Star Lord die met een jetpack kan vliegen en met zijn zwaartekrachtbommen de boel op stelten kan zetten, Drax die grote objecten die op je pad komen kan vernietigen. Ook Groot is aanwezig in zijn kleine vorm, maar later ook in zijn grote vorm, uiteraard met zijn bekende one-liner: “I am Groot”. Later is ook Rocket Raccoon speelbaar en die heeft weer andere vaardigheden tot zijn beschikking, waardoor je dan weer bij andere delen van het level kan komen. Ook dit is een bekend concept in de LEGO games: ieder personage kan wat anders, waardoor je soms genoodzaakt bent om levels opnieuw te spelen om de 100% Trophy te behalen, want ja, ook deze is gelukkig weer van de partij.

Baasgevechten zijn supervet

Aan het einde van het eerste level zit een supervet baasgevecht en dat is dan pas het begin. De baasgevechten en bijbehorende mini-games in deze LEGO game komen vaker voor dan in alle andere games van Traveller’s Tales. De manier waarop deze uit te spelen zijn, variëren enorm en dat maakt het extra leuk. In het eerste baasgevecht tegen Eson the Searcher lijkt alles in eerste instantie een complete chaos te zijn. Je dient eerst de aanvallen van deze gigantische robot te ontwijken, om gaandeweg te leren wat je echt moet doen om hem door zijn knietjes te krijgen. Dit baasgevecht bestaat dus uit meerdere onderdelen en je zal vaker dan ooit tussen je personages met hun eigen vaardigheden moeten wisselen. Later loop je ook nog een uit de kluiten gewassen gorilla tegen het lijf, of een op hol geslagen leeuw, maar ook bekende Marvel schurken zoals Doctor Octopus zullen ten tonele verschijnen.

Na je eerste verhaalmissie kom je in de open wereld terecht, wat in dit geval de Avengers Mansion is. Hier kom je al gelijk in een nieuwe mini-game terecht om Iron Man te helpen een deur te openen. De telefoon rinkelt maar door in de tussentijd, want jouw opdrachtgever, Nick Fury, heeft je dringend nodig. Tijdens het ontdekken van deze mansion ontmoet je ook Gwenpool, de vrouwelijke variant van Deadpool. Zij vertelt je (hoe kan het ook anders) alles over cheaten en over de roze blokken. Roze is het nieuwe rood, want de rode blokken zijn vervangen door een andere kleur dit keer. Alle welbekende boosters zijn bij Gwenpool te koop; zo kun je bijvoorbeeld de noppenverdubbelaars kopen, maar ook roze stenen die noppen aantrekken of die Stan Lee opsporen in elk level. Het is een LEGO Marvel game, dus de arme Stan Lee, die zich in elk level opnieuw in de nesten heeft gewerkt, is ook hier weer van de partij. Leuk voor de verzamelaars dus.

Keuzes maken

Het wemelt echt van de Marvel personages, zowel aan de goede als de slechte kant. Om precies te zijn telt de game maar liefst 236 personages en daarbij hebben sommige ook nog eens een eigen menselijke identiteit. Zoals Iron Man bijvoorbeeld, die zit er ook in als Tony Stark en Spider-Man als Peter Parker. Kortom, voor de echte verzamelaars onder ons is er genoeg te doen. Met zoveel personages hebben ze de verhaallijn op sommige momenten ook in meerdere delen opgedeeld. Dat is overigens nooit echt storend, maar soms moet je een keuze maken of je eerst met die groep wilt spelen, of toch liever met de andere groep. Het maakt niet zoveel uit welke je als eerste doet, want op het einde komt toch alles wel weer samen, maar het is wel goed opgelost zo. Zo zal er een missie zijn dat je eerst aan de slag gaat met She-Hulk, Thor en Captain America, later speel je diep onder water met Iron Man en Captain Marvel om het hoofdstuk af te sluiten met Miss Marvel, Spider-Man en The White Tiger. Variatie alom dus.

Er zijn twintig verhaalmissies om te voltooien en deze missies zijn prima qua lengte en moeilijkheidsgraad. Waar we bij andere LEGO games in het verleden weleens levels hadden die maar niet ten einde kwamen, of juist binnen een mum van tijd voorbij waren, is de balans hier veel beter. Uitdagend is het zeker, want je dient in elk level dus zoals gezegd Stan Lee te bevrijden, tien minikits te vinden (die je later kan omzetten in stripverhalen) en zo zijn er ook nog alternatieve kostuums terug te vinden op lastige plekjes. De levels opnieuw spelen is ook dit keer een must voor de echte verzamelaars, want je kan in het begin simpelweg niet met de geselecteerde personages overal bij komen. Wat ook wel leuk is, is dat er levels zijn in alle soorten en maten. In de woestijn, onder water, in de sneeuw en tussen het lava, je zal alle elementen voorbij zien komen. Maar je maakt ook een reis door de tijd met bijvoorbeeld een level in het Wilde Westen, inclusief saloon en treinachtervolging, of je reist terug naar het oude Engeland, inclusief ridders en ruiters.

Mogelijkheden zijn eindeloos

Tussen alle levels door hoef je je ook nooit te vervelen in Chronopolis. Dat is dit keer de naam van de open wereld die dienst doet als hub. Volg je de transparante blauwe noppen, dan kom je bij de volgende verhaalmissie terecht, maar in de open wereld wachten nog genoeg andere uitdagingen op je. Je kan tien verschillende personages bevrijden van onder het puin, je kan een echte cartograaf worden door alle achttien uitkijkpunten vrij te spelen of je kunt vijfentwintig golven van vijanden verslaan, zoals zombies en mummies. Alles levert je de gewilde gouden blokken op en dit is slechts een kleine greep uit wat je allemaal kan doen. De races keren ook weer terug, kortom buiten de verhaallijn om heeft deze game genoeg vertier te bieden. Een terugkerend irritatiepunt is echter helaas ook in deze game weer niet aangepakt, namelijk de camera standpunten die je tijdens sommige gevechten aan moet nemen. Dat is behoorlijk frustrerend en zonde voor het speelplezier. Ook hebben we een paar keer een hapering gehad waarbij de game vastliep en we opnieuw moesten beginnen, maar ook dat komt helaas wel vaker voor in de franchise.

Voor LEGO The Ninjago Movie Videogame koos men voor een andere manier van noppen verzamelen. Dit ging zo dat je één grote noppenmeter had met levels die gaandeweg het avontuur gevuld werd. Hierdoor hoefde je niet per level de meter vol te krijgen, maar dat keert in deze nieuwe LEGO game helaas niet terug. Met andere woorden, in elk level van het verhaal dien je opnieuw een ware verzamelaar te worden om een gouden blok te verdienen. Zonder de verdubbelaar is dit in sommige levels bijna niet te doen. Maar goed, zoals hierboven al aangegeven, de echte Trophy hunters die de game op 100% willen uitspelen, moeten de levels toch opnieuw spelen om alles te kunnen verzamelen. Echt origineel is de game ook niet. Eigenlijk is het bijna een kopie van de vorige LEGO Marvel Super Heroes game, maar nu met andere hoofdrolspelers en verhaalmissies. Dat is op zich ook niet erg hoor, de game speelt lekker weg en je zal je er zeker mee kunnen vermaken. Verwacht alleen geen schokkende vernieuwingen in deze game daar waar de Ninjago game best verrassend voor de dag kwam.

Om terug te komen op de vraag die we in de inleiding gesteld hebben; ja, deze game is een ideaal cadeautje voor de decembermaand. Het is mijn inziens de tofste van de vier LEGO games die we dit jaar hebben kunnen spelen. Na LEGO Worlds, LEGO City Undercover en LEGO Ninjago, is deze LEGO Marvel Super Heroes 2 echt een verplichte kost voor iedereen die gek is op de heerlijke LEGO games. Een lage instapdrempel en de mogelijkheden zijn eindeloos. Baasgevechten zijn tof, er zijn gigantisch veel personages en de LEGO humor is weer als vanouds aanwezig en zeer grappig. Verwacht echter geen vernieuwingen en prik af en toe door de vervelende camera standpunten heen tijdens de gevechten. Al met al een zeer geslaagde LEGO game die je lang zoet zal houden, zeker als je voor de 100% Trophy gaat.

• LEGO Humor
  • Stan Lee
  • Oneindig veel mogelijkheden