Al een langere tijd zijn er discussies gaande over verdienmodellen die ontwikkelaars en uitgevers hanteren in games. Deze discussie bereikte afgelopen week haar hoogtepunt toen bleek dat Star Wars Battlefront II heel erg op microtransacties is gericht. Door een beperkt aantal credits uit te keren aan de spelers, zou de neiging kunnen ontstaan om tegen echt geld extra credits aan te schaffen. Het is geen onbekend fenomeen, maar DICE en EA brachten het naar nieuwe hoogtes door absurde bedragen te vragen voor heroes en meer.
Dat is nu bijgeschaald, maar daarmee is lang niet alles opgelost. DICE en EA kondigden aan te luisteren naar de community en zodoende hebben ze het bedrag voor sommige heroes met 75% teruggeschroefd. Wat ze er echter niet bij aangaven, was dat ook de uitkering die je per singleplayer missie krijgt met 75% is teruggeschroefd. Oftewel, afgezien van wat de game na een multiplayer potje uitkeert, is de verstandhouding in hoeveelheden credits min of meer gelijk gebleven.
Wat nog een wat smeriger trucje is, is dat de singleplayer credits niet in één keer geclaimed kunnen worden. Dit kan je per vier missies doen en dan moet je een aantal uren wachten. Kortom, de push naar microtransacties is allesbehalve verdwenen en mocht je besluiten echt geld uit te geven, dan zit ook daar weer een geniepig spelletje achter. De hoeveelheid credits die je kan kopen zijn zo ingericht dat je of net te weinig of net teveel hebt voor een bepaalde unlock, zodat je eventueel nog meer koopt.
Star Wars Battlefront II is het perfecte voorbeeld van spelers belazeren met slim ingerichte creditconstructies en de maat is nu echt vol. Dat bewees het internet afgelopen week wel, maar waar ligt nu eigenlijk de grens? In feite is het nog steeds mogelijk om alles vrij te spelen door gewoon de game te spelen. Het kost je alleen heel erg veel tijd. Dat is echter niet ongebruikelijk, want For Honor kreeg begin dit jaar ook behoorlijk veel kritiek te verduren, omdat de prijzen ook in die game erg uit balans waren.
Assassin’s Creed: Origins bevat loot boxes en binnenkort worden microtransacties aan Call of Duty: WWII toegevoegd. Alles is met de microtransacties gericht op het aanschaffen van in-game credits die je of aan loot boxes of aan in-game content spendeert. Leuk verdienmodel, maar het moet niet te bizarre vormen aan gaan nemen. Dat het z’n hoogtepunt bereikt heeft bewijzen berichten over de kansspelautoriteiten wel, die een onderzoek zijn gestart, want is dit inderdaad niet gewoon virtueel gokken?
Nu het zo’n punt van discussie is, zijn we eigenlijk benieuwd naar hoe jullie hier over denken. Microtransacties, loot boxes en meer, die gaan niet verdwijnen. Dit simpelweg vanwege het feit dat het voor uitgevers te lucratief is. Natuurlijk kan het hele systeem wel wat eerlijker ingericht worden. De push van Star Wars Battlefront II en in mindere mate Need for Speed: Payback gaat te ver, toch? Call of Duty doet het dan wat rustiger aan, want hetgeen je kan kopen via microtransacties zijn uitsluitend cosmetische uitbreidingen.
Waar ligt de grens? Microtransacties beperken tot enkel zaken die geen directe invloed hebben op de gameplay of moet het wel degelijk mogelijk zijn om sneller effectieve gameplay onderdelen vrij te spelen via microtransacties? Weliswaar op een eerlijke en betere manier dan we nu in Star Wars zien. Of moeten games gewoon duidelijk aangeven wat je kan verwachten via loot boxes, zodat je weet waar je geld met een micotransactie naar toe gaat? Wat kan wel en wat kan niet.
We horen je mening uiteraard graag, maar realiseer wel dat de kans zo goed als nihil is dat het uit games zal verdwijnen. Wat is volgens jou de beste manier van microtransacties toepassen? Wat kan wel en wat kan niet? Je hebt er ongetwijfeld een interessante kijk op en die horen we graag hieronder.
Zolang je loot kunt vrijspelen op andere (gratis) manieren zoals door crafting of challenges, vindt ik het geen probleem.
Lastig iets
Ik snap best wel dat ze extra kunnen verdienen hiermee maar hou het dan cosmetisch
Moet zeggen dat (bijna) iedereen hier zelf om heeft gevraagd door zo te schelden op DLC dan gaan ze andere manieren zoeken
Het doel van een bedrijf is gewoon geld verdienen en dat lukt ze aardig zo
Daarintegen klagen de meeste veel maar kijk is naar gta 5 die deed precies hetzelfde
Ik zelf maak er geen gebruik van (assassins creed bv)
Maar daar is het ook niet storend
Als het puur cosmetisch is vind ik het geen probleem, wapenvarianten mogen dus ook mits ze geen voordeel hebben op de standaardvariant.
in mijn ogen is het niks anders dan een betaalde vorm van cheaten bij een p2w, ergste is dat het meestal nog multiplayers zijn.
Singleplayer cheats gebruiken is u eigen keuze, multiplayer is de fun van anderen bederven en zou dus nooit mogen toegelaten worden door sony of ms, zelfs niet als het betaald is.
Zoals titanfall 2 het doet vind ik prima . Alleen cosmetische veranderingen in de micro transactie .
Er moet zeker iets aan gedaan worden. Zelfs cosmetische loot is gevaarlijk voor kinderen (en de rest). Kijk Rocket League. Kinderen die je smeken om sleutels, skins etc. Dat hoort gewoon niet.
Consument is de schuldige, die geven graag geld uit aan niks.
Ik ben juist gestopt met ALLE games die verleiden tot het besteden van geld. Zag dat al die kleine bedragen enorm oplopen en vindt het zeker naar gokken ruiken! Hans
Microtransacties zijn geen verplichting en je bent immers zelf de baas over je portemonnee. Zo simpel is het, dus stop maar met zeiken hierover.
Als het een free to play is tja, wat maakt het uit. Als er te verl pay to win in zit gaat het van zelf kapot.
Als je 60,- moet betalen voor een game en er zit nog steeds pay to win in. Dan word het toch een heel ander verhaal.
Het is gewoon allemaal geript van het verdien model bij de games van je telefoon.
Wie is hier eigenlijk mee begonnen ?
@84.81.97..xxx: Het is allemaal begonnen met telefoon spelletjes….! diamantjes, muntjes, schatkisten, tijdklokjes.
Het is gewoon jammer dat elk spel uiteindelijk 2x zo duur is geworden wil je alle DLC’s kunnen spelen. Voor mij betekend dat minder games per jaar kopen en alleen de toppers spelen die een 9+ cijfer krijgen.
@84.81.97..xxx: free to play games op mobie
edit: ik besefte pas dat het een achterlijk lange tekst was toen ik klaar was met schrijven. daarom wil ik mensen eraan herineren dat ze het niet hoeven lezen en dat niemand, en zeker ik niet, iemand dwingt dit te lezen.
microtransacties hoeven niet irritant te zijn. als je zoals bij cod een cosmetisch mini dlctjes koopt voor je lievelingswapen ofzo, dat vind ik niet erg. en zoals ze het bij mass effect 3 deden in de multiplayer dat je wel voor een klein bedrag een loot box kon kopen, maar dat die ook heel makkelijk te verdienen was is totaal niet erg. twee potjes spelen en je had meer dan genoeg voor de duurste en beste loot box. en bijv bij dead space 3 zoals je extra grondstoffen voor wapens kon kopen (de mini dlctjes voor outfits en unieke wapenvarianten was dan weer een ander verhaal) maar die grondstoffen ook weer heel erg makkelijk zelf kon verzamelen, was een mooi voorbeeld van hoe het je game juist niet verpest.
maar aan de andere kant heb je gta5. waarvan de dlc eerst gratis was, en toen geld ging kosten. dat het wat geld gaat kosten is niet zo erg. je moet die lamborghini wel verdienen. dat is eerlijker en leuker en realistischer. en ik snap dat rockstar ook de rekeningen moet kunnen betalen. dus dat ze nep geld met echt geld aankoopbaar maken is dan ook begrijpelijk. maar dan hakken ze ineens de missie payouts doormidden (zodat je eerder geneigd bent om de shark cards te kopen), en dan gaan ze de dlc content ineens zo achterlijk duur maken dat alleen spelers die veel uren in de game doorbrengen (ik wil ook wel eens tv kijken of een andere game spelen, laat staan tijd doorbrengen met familie, vrienden en eventueel een vriendin.), of de spelers die hun portomonnee opentrekken van de nieuwe content kunnen genieten. en dat verpest de lol voor mij gewoon. bovendien zijn die micro transactie shark cards eigenlijk niet eens zo heel erg micro, want je betaald achterlijk veel geld voor te weinig in game credits. combineer dat met de achterlijk hogen in game prijzen, en zo heb je dlc voertuigen rondvliegen of rijden die al gauw 40 echte euro’s kosten als je het om rekend. en dat is echt te achterlijk voor woorden.
en nou heb ik battlefront 2 niet, maar ik heb het wel bij gehouden hoe het nou allemaal bij bf2 gaat en veranderd word enzo. en ik zou oprecht kwaad zijn als ik de game gekocht had. ze pakken het heel slecht aan en ik weet niet wie er verantwoordelijk is voor hoe het zo gegaan is en wie er de macht in handen heeft, maar ze moeten zich schamen voor hun hebzucht.
dat zijn een paar voorbeelden van hoe het wel en niet kan en daarom zijn dat goede voorbeelden van hoe ik erover denk: zolang de game leuk blijft en de mp spelers geen oneerlijke voordelen krijgen door hun portemonnee open te trekken of de in game economie verpest word zoals bij gta5, vind ik het prima. en zolang je wat je met echt geld kan kopen ook zonder te veel te grinden zonder echt geld te betalen zelf kan verdienen in de game vind ik het ook prima.
Nie miepen. Kopen of nie kopen. Ontwikkelaars moeten geld verdienen om MIJN nieuwe games te maken. Als ze dat dan doen over JOUW rug zal mij aan mijn reet roesten.
EA is eindbaas, al decennia, en dat zullen ze blijven, ongelukkige keuzes of niet. The community is vergankelijk en daar heb ik verder niks mee te schaften.
@89.200.4..xxx: de kwestie is dus niet zo simpel, en er zit meer nuance in dit hele gebeuren dan jij vind dus je moet niet zo praten.
@2a02:a03f:1223:2100:adbc:7157:7906:8.xxx: sorry mar kiddies hebben gewoon meer tijd dan ik dus dan ist tog nie erg als ik betaal om op gelijk nivo te komen?
@31.161.155.xxx: laten we hier niet de boel erger gaan lopen maken door een giftige sfeer te creeren oke ? mensen hebben recht op hun mening en de mensen die het niet eens zijn met dit soort zakenpraktijken in bijv battlefront 2 zijn helemaal niet onredelijk. dus laat ze ook hun mening uiten zonder meteen kwaad en gemeen te doen.
Gewoon helemaal niet.
@2a02:a211:a001:7000:3cd0:c1c5:f38e:6.xxx: Wauw…
Zo lang je maar geen sterkere wapens of bescherming krijgt vind ik het niet er het moet wel eerlijk blijven
microtransacties horen gewoon helemaal niet thuis in full priced games.
Zoals overwatch het doet vind ik het perfect, de maps en de heroes krijgt iedereen gratis ookal komen er steeds nieuwe bij, waar je alleen voor kan betalen zijn de skins, victory pose etc.
En die kun je zelf ook nog in game verzamelen door lootboxes en dat gaat aardig vlot.
Ik heb maar 1x lootboxes gekocht t.w.v €10. En loop niks achter op de rest kwa skins. Zonder die €10 had ik er ook al super veel.
Dus vind hun systeem top gedaan.
Wat Starwars Bf ll doet is te schandalig.
Ik ben echt bang voor ANTHEM, die zal EA waarschijnlijk ook wel gaan verpesten…
Hoe het in de Uncharted 4 multiplayer gaat vind ik het top.
Wanneer gamers een voordeel krijgen tegenover de niet betalers
Pay 2 win en het opzettelijk gimpen van de game zodat je boxen koopt. Daar trek ik de grens.
Heel simpel, zonder micro shit geen voordelen en geen halve game
Alleen voor cosmetica en single player shit
@82.176.100..xxx: daar ben ik het mee eens
@31.161.155.xxx: daar hebben we weer zon schaap. Het is geen verdienmodel het is gewoon een manier om zakken te vullen. GTA 5 heeft vele MILJARDEN opgebracht geloof mij nou maar dat er maar een fractie van die opbrengst word gebruikt om een nieuw spel te maken. Open je ogen want het zijn gewoon ordinaire geldwolven.
Bij apps op smartphones en tablets is dit al jaren zo…
So what’s The different???
Als het cosmetisch is mogen ze t spel wat mij betreft volgooien met microtransacties.
En als het op een andere manier vrij te spelen is moet dat wel binnen een beperkt aantal uur mogelijk zijn.
@84.81.97..xxx: ROCKSTAR heeft het succesvol naar de console gebracht. En alle fanboys hebben het blind omarmt.
Ik als 30+ ben zo langzamerhand wel klaar met het gamewereldje. Het is totaal de andere kant opgegaan als ik had gehoopt 15jaar geleden. Met cod begonnen de irritaties en gta5 heeft het definitief verpest voor mij. Gamen hoe het er nu uitziet zal altijd voor kinderen blijven. Met een fulltime baan een vrouw en kinderen en een sociaal leven heb ik bijna tijd meer om te gamen. Ik kijk tegenwoordig nog liever een film of serie. God of war of een uncharted heb ik nog wel plezier aan.
Microtransacties….. €100 kan je zo in een keer kopen…
Is niet meer als vroeger je koopt een game en speelt het uit.Nu komen er veel verbetering patches en dlc packs uit en Microtransacties steek je maar in mobiele games,maar niet voor consoles.
Alleen cosmetic zou ik zeggen maar ik wil dan ook dan makkelijk unlocken zoals vroeger.
En loot system moet je geen duplicates krijgen, dus als iets al heb moet iets anders krijgen wat je niet hebt.
Dlc zoals in de souls series, heb ik totaal geen probleem mee, voegt genoeg aan de game toe.
En games waar microtransacties inzitten, koop ik niet.
En speel tegenwoordig veel rpg games op de snes, toen games nog games waren.
Zelf vind ik als je puur een deel cosmetische uitbreidingen (niet allemaal ook leuk als je een aantal vrij kunt spelen) via microtransacties kunt kopen goed. Maar als het gaat om betere gear of lootboxen (omdat je in game geld te weinig credits krijgt) zeg ik echt nee. In Mass Effect 3 had je ook al lootboxen die je of via multiplayer credits vrij kon spelen maar ook via echt geld kon kopen. Omdat je via multiplayer voldoende credits kreeg was dit eigenlijk niet nodig. Hier heb ik dan ook geen moeite mee.
Maar nu dat je eigenlijk credits moet kopen omdat je anders veel te lang bezig bent om maar een paar extra’s vrij te spelen dat kan gewoon niet
@Waspoeder: ik vind persoonlijk geen probleem.
Maar cosmetisch werkt niet bij star wars dan krijg je straks stormtroopers met alle kleuren van de regenboog maar bij andere games zijn dat goede optie’s
Als je gewoon weet wat je koopt voor dat geld dat je uitgeeft dan geeft dat niet, zoals een skin of een wapen die ook kan krijgen zonder geld. Maar een willekeurige lootbox krijgen voor geld dat is gewoon gokken en dat gaat te ver. Zeker voor een spel van €60.
De grens ligt bij 0 euro. Je betaalt al genoeg voor het spel!
@213.119.182..xxx: dat gamen op een telefoon secundair is op zijn best.. je koopt een console zodat je weet waar je aan toe bent. Geen upgrades (daarom was er ook gedoe over de pro) en een stevige prijs per game.. maar je weet dat goed werkt op je console. Daarom
@2001:1c06:1903:2400:4c4e:324f:5efa:9.xxx: nee marketing is de schuldige
Micro transacties helemaal goed
Totaal geen bezwaar!
Lekker zakcentje voor de ontwikkelaar
Heerlijk toch een extraatje.
Tja als je ze niet koopt en je loopt daardoor achter op de rest die het wel kopen moet je niet zeuren!
Iedereen heeft evenveel kans maar tja dan moet je ze wel kopen!
Het bovenstaande gaat enkel over micro transacties bij cosmetische aanpassingen. Skins ect…. Betere wapens vind im totaal niet kunnen!
In het geval van star wars is m’n liefde voor star wars groter dan de afkeer tegen micro transacties.
Ea schrapt de mt uit de game en ik verzeker je dat ze terug komen. Maar om geen flater te slaan zal het totaal anders zijn dan voor de verwijdering er van.
Zodra het de game draagt.
@213.119.182..xxx: Voor hoeveel apps op je smartphone of tablet heb je 60 euro betaald?
Voor gatis spelletjes… optiefen met die shit
Dit vindt ik sterk aan de prijs/kwaliteit van een game liggen. Bij een sterke indie van 10,- vindt ik betaalde dlc minder bezwaarlijk.
Maar als ik +60,- betaal voor een game mag ik verwachten dat die compleet is en er niet een betaal systeem in zit welke zo sterk de progressie bepaald. Extra content, bv van Horizon Zero Dawn met 15uur gameplay is een propere expansie. Een hoofd karakter van een serie in de super gehypte game van een studio met naam vrijspelen met duizend uur gamen of geld te betalen is ronduit oplichting.
Of maar te denken aan de titel Evolve, elk karakter buiten de basis game is op basis van transacties voor cash. Die game was bij release 60,- en wordt volgens mij amper nog gespeeld.
Pay to win = een grote NO
Andere content (cosmetic etc.) heb ik geen problemen mee, mits vrij te spelen door het spel ook gewoon te spelen.
simpel, je betaalt voor een game waar alles in hoort te zitten, ze halen dingen express weg uit de game om er meer centen op te maken, terwijl ze simpelweg met het verkopen van de game zelf genoeg centen maken. dit soort onzin moet zwaar geboycot worden
@Waspoeder: Dat van schelden op DLC vind ik wat overdreven.
De DLC van The Witcher III was prima. Is geen LDC die het verhaal compleet maakt maar juist aanvult. The Witcher III had een begin, middenstuk en einde. Daarna kon je zelf beslissen of je twee uitbreidingen kocht die het spel verruimden met uren en een toegevoegde waarde hadden voor het geheel. Nogmaals: prima! Daar betaal ik met plezier 20 euro extra voor! (ik had die Gwent kaartendeck er bij)
Maar dan kreeg je bij sommige games DLC die eigenlijk in de game had moeten zitten. Of allerlei zeer korte inspiratieloze DLC die het geld niet waard was. En daar mag je terecht kritiek op uiten.
Denk ik toch in ieder geval… 😉
Heb de tijd niet om alles vrij te spelen en doe derhalve graag aan kopen van shortcuts voor de classes die ik speel.
Waardeloos, games en DLC al prijzig genoeg. Paytowin is oneerlijk
Om deze reden heb ik Star Wars Battlefront 2 niet gekocht. Ondersteun dit principe niet.
Alleen wat optische meuk wat mij betreft.
Ik koop nooit DLC of in game coins. als een game echt goed is, koop ik achteraf wel de complete editie.
Cosmetisch geen probleem inderdaad. Als het gaat om betere gear die je niet vrijspeelt tijdens het spelen = absolute nee!!!! Ik vind het niet goed en zie het liever niet, maar het is wel deels begrijpelijk dat ze er een mogelijkheid in doen dat je dus doormiddel van credits gear alvast kan kopen/unlocken. Ook vind ik dat kinderen ertegen beschermd moeten worden. Ik merk vooral met rocked league (cosmetisch) dat kinderen echt lopen te zeuren over van alles. Tja en DLC vind ik soms ook echt belachelijk qua prijs
Ik ben nog niet eens zover dat ik games download, ik koop alleen hoesje-schijfje. Heb ook nog nooit DLC gekocht. Ik heb een windows phone zonder spelletjes.
Hoe zou iemand als ik over microtransacties denken ?
Microtransacties horen onder geen enkele vorm in een betaalde game. Ik vind het echt misselijk makend dat dit tegenwoordig schijnbaar normaal is.
Uitgevers als EA hebben het betaal model van succesvolle FREE TO PLAY games gepakt zoals heroes of the storm en league of legends, en in eerdere jaren sommige f2p mmorpgs, En hebben dit doodleuk in games van 60 euro gepompt.
Echt walgelijk. F2p games met lootboxes totaal geen probleem, maar je betaald hier de volle mep voor een game.
Dat dlc’s niet meer winstgevend genoeg waren hebbem ze aan zichzelf te danken, ze gaven schijt content uit (15 eur voor 4 maps etc? Doe normaal?)