Review: Star Wars Battlefront II – Daar waar de nieuwe filmtrilogie ogenschijnlijk het grijze gebied tussen licht en duisternis zal verkennen, voert Star Wars Battlefront II een simpele innerlijke strijd tussen goed en kwaad. De game is een product dat voortkomt uit de samenwerking tussen DICE, Motive Studios, Criterion en uitgever Electronic Arts. Welke partij precies welke verantwoordelijkheid droeg is niet helemaal duidelijk, maar dat er iets niet goed is gegaan, moge duidelijk zijn. Star Wars Battlefront II is misschien wel de meest beladen release van 2017 en dat is zeker niet in een positieve context.
Een teleurstellend verhaal in het grootse Star Wars universum
In Star Wars Battlefront II maak je waarschijnlijk voor het eerst kennis met de Inferno Squad, mocht je het introducerende boek niet gelezen hebben. Een elite-eenheid die in het leven is geroepen na de verwoesting van de eerste Death Star. Hun taak: voorkomen dat de Empire nog meer ernstige schade oploopt. De eenheid wordt aangevoerd door luitenant Iden Versio. Dochter van Garrick Versio, admiraal van het Imperial Security Bureau. Gezien het feit dat ze de dochter van een admiraal is, wordt haar weleens verweten dat ze het baantje gekregen heeft via haar vader. Iets waarvan zij het tegendeel op elk moment zal willen bewijzen. Het is voor gamers een prachtige, nieuwe invalshoek vanaf de andere kant van het spectrum.
Voorafgaand aan dit verhaal van de game, schreef Christie Golden dus al een boek over deze eenheid. In die uiteenzetting komen we te weten hoe de Inferno Squad de Partisans infiltreren, de groep extremisten die je misschien wel kent uit de film Rogue One. Ook in dat boek is het bijzonder om eens te lezen, hoe het er vanaf de andere kant uitziet in het Star Wars universum. Het is daarom nog erger dat de uiteindelijke singleplayer van Battlefront II lak lijkt te hebben aan alles wat Christie Golden in haar boek uit de doeken doet. Het eerste uur van de singleplayer zet interessante karakters neer, afwisselende gameplay en een sterke hoofdpersoon. Om vervolgens te vervallen in een waterval aan clichés, repeterende gameplay en bizar genoeg een open einde.
Niet dat een open einde per se slecht is, maar op een campagne van ongeveer vier uur zou je wel iets meer verwachten. Het is goed merkbaar dat er duidelijk haast bij kwam kijken, toen het project in ontwikkeling was. Relaties worden zonder pardon overboord gegooid, er wordt leentjebuur gespeeld bij zo’n beetje elke Star Wars film en karakters worden er met de haren bij gesleept. Gelukkig blijft de gameplay nog wel overeind, zeker naar het einde toe. De landschappen worden wat grotesker en je krijgt meer vrijheid in je aanpak. Waardoor je even kunt vergeten wat voor verhaal je aan het volgen bent.
De basis van Battlefront II staat als een huis
Qua ruimteoorlog opera mag Battlefront II dus een bescheiden plaats innemen in het Star Wars universum. Gelukkig staat daartegenover dat de gameplay werkelijk als een huis staat. Zowel in de singleplayer als in de multiplayer valt hier helemaal niets op aan te merken. Daarbij komt ook dat de audiovisuele presentatie, de ziel van Star Wars geweldig bij de keel grijpt. De graphics, sound design en alles wat daarbij komt kijken is tot in de puntjes uitgewerkt. Al in de eerste vijf minuten van de singleplayer beweeg je moeiteloos door een ruimteschip heen en knal je wat rebellen naar het hiernamaals. Na een bijzonder leuke introductie van een robotje, dat de show steelt zoals BB-8 dat in The Force Awakens deed.
De game is, naast de singleplayer, verder opgedeeld in een multiplayer en Arcade modus. De multiplayer laat je in Galactic Assault in grootschalige gevechten meespelen, waarbij je ook bepaalde gestelde doelen moet voltooien met je team. Starfighter Assault is hetzelfde principe, alleen dan in de ruimte. Vooral de nieuwe aanpak met interessante missies voor elk team, maken deze modus een stuk leuker dan die van het eerste deel. Strike is hiervan een compactere versie op de grond, gefocust op directe en snelle actie. Blast pakt het nog iets simpeler aan en laat je in kleine arena’s in tien-tegen-tien gevechten uitmaken wie de beste is. Heroes vs. Villains maakt het gedeelte multiplayer af; hier kun je met je favoriete helden en slechteriken de strijd aangaan.
Mocht je niet zo’n zin hebben om online te spelen, dan kun je de Arcade modus aanzetten. Hier kun je alleen, samen met een vriend(in) of zelfs tegen een vriend(in) je gang gaan. Je hebt zogenaamde ‘Battle Scenarios’, waarin je allerlei opdrachten krijgt om uit te voeren. Naarmate je verder komt, worden ze uiteraard moeilijker. Denk hierbij aan binnen een bepaalde tijd een x-aantal vijanden verslaan, een team battle winnen en een aantal variaties hier op. Een leuke modus, maar als je even doorspeelt ben je er met een paar uurtjes wel doorheen. Reden om terug te komen is er niet echt, behalve een verschil in moeilijkheidsgraad en natuurlijk prestatie.
Hoewel een beetje karig, toch een verrassende multiplayer
Natuurlijk zit je deze review eigenlijk maar om één ding te lezen: hoe denken wij over het loot crate-systeem en in algehele zin; de progressie van Battlefront II. Met een media-aandacht waar je U tegen zegt, is het een zeer lastige situatie geworden voor de ontwikkelaar en uitgever. Laat ik vooropstellen dat de multiplayer van Battlefront II weldegelijk goed in elkaar is gezet. Het doet grotendeels denken aan Battlefield 1, niet geheel verwonderlijk aangezien DICE ook verantwoordelijk is voor die game. Je speelt in teams samen en kunt kiezen uit verschillende classes. Asssault, Heavy, Officer en Specialist. Vrij te vertalen naar een soldaat voor het front, een zwaarbewapende ondersteunende eenheid, een aansturende eenheid en een sluipschutter.
Naarmate je verder komt in het spel kun je steeds meer wapens en meer mogelijkheden tot het gebruik van Star Cards vrijspelen. In de game is het duidelijk te merken dat de rolverdeling essentieel is, om tot een succes te komen. Als je als kippen zonder kop op het doel afrent, word je met de grond gelijk gemaakt. Assault moet de eerste stoot geven en proberen de verdediging of aanval op te zetten. De Heavy dient de veroverde plek of verdediging in stand te houden, door bijvoorbeeld met vijf man sterk om een doel heen te gaan staan. De Officer kan hier dan bijspringen met turrets, health upgrades en meer. De Specialist zorgt voor het overzicht en kan zowel goed aanvallen als verdedigen.
Tijdens het spelen verdien je punten, vrijwel voor alles wat je doet. Zelfs dood gaan levert je honderd punten op, omdat je het leven gaf voor het doel. Meewerken aan het behalen van een doel, het doden van een tegenstander, het spotten van vijanden, het wordt allemaal berekend als een bijdrage aan de overwinning. Hiermee is het ook meteen zo dat de meeste kills niet per se betekent dat je ook bovenaan in de ranglijst eindigt. Je kunt in theorie drie kills maken en alsnog bovenaan eindigen. Als je veel punten hebt verzameld kun je speciale classes vrijspelen, zoals een Death Trooper, een Wookie krijger, tank, jetpack eenheid en meer. De variatie is zeker aanwezig en maakt het verzamelen van punten leuk en uitdagend. De kers op de taart is het vrijspelen van een sleutelpersonage.
Wanneer je genoeg punten hebt verzameld kun je, afhankelijk van de zijde waarvoor je vecht, kiezen uit een hero of villian. Het is echter jammer dat met een game die zich spreidt over drie tijdperken, het aantal helden of slechteriken te verwaarlozen valt. Op het moment van schrijven zijn er slechts veertien vrij te spelen. Sommigen hebben ook nog een bijbehorend schip voor de Starfighter Assault modus, maar echt veel is het niet. Zeker niet als je kijkt naar de veelgeprezen game uit 2005. Geen Obi-Wan Kenobi, Mace Windu, General Grievous of dergelijke. Er is al een character model van Grievous ontdekt in de code, dus er zal ongetwijfeld in de toekomst meer aan komen. Voor nu is het echter redelijk mager.
Qua maps is het een beetje hetzelfde verhaal. Met name Kamino en Kashyyyk zijn zeer indrukwekkend, zowel qua audiovisuele presentatie als speelbaarheid. Mooie maps met veel mogelijkheden en een echte wow-factor. Ze worden na een tijdje ook niet saai, omdat ze gewoon heel goed in elkaar zitten. Toch zijn ook tien locaties met diverse variaties een beetje weinig voor een game die zich over zoveel historie uitspreidt. Ook hier gaan we er maar vanuit dat er na verloop van tijd een boel toegevoegd zal worden. Afgezien van de beetje magere content, is de multiplayer van Battlefront II toch verrassend leuk en uitdagend.
The elephant in the room
Toch moeten we nu het gedeelte bespreken wat we al even eerder aanhaalden: het progressiesysteem. Star Wars Battlefront II maakt gebruik van Star Cards, speelkaarten waarmee je upgrades kunt toevoegen aan je classes en sleutelfiguren. Je komt aan deze kaarten, crafting parts en andere items door loot crates te kopen. Deze kun je weer bemachtigen door het verzamelen van credits. Ook het vrijspelen van je favoriete helden gebeurt door middel van credits. Op het eerste gezicht lijkt dit systeem vergelijkbaar met wat bijvoorbeeld een Call of Duty ook doet. Schijn bedriegt echter en wie de eindverantwoordelijke ook moge zijn, het verziekt de ervaring op een verschrikkelijke manier.
Ten eerste heb je geen enkele invloed op wat er uit de loot crates komt. Je kunt kiezen uit ‘Trooper’, ‘Starfighter’ of ‘Hero’ qua crates en dat is het. De upgrades en dergelijke krijg je op de gok. Dit maakt het onmogelijk om een speelstrategie toe te passen en kost tegelijkertijd ook ernstig veel tijd als je het toch probeert. Hoewel je voor vrijwel alles credits krijgt, is de beloning zo mager dat je uren en uren bezig bent om een fatsoenlijke aanpak vrij te spelen. Een goede sessie in Galactic Assault levert je ongeveer tussen de driehonderdvijftig en vierhonderd credits op. Een loot crate kost voor een Trooper maar liefst 4000 credits. Vervolgens moet je maar hopen dat je de juiste Star Cards krijgt.
Wil je graag de credits besteden aan het vrijspelen van een hero? Dan ben je voor Luke Skywalker ongeveer veertig goede potjes online verder. Luke is één van de duurdere hero’s, maar je krijgt een idee van de aanpak. Sowieso hadden deze personages niet achter slot en grendel moeten zitten. Het systeem gaat zelfs zo ver dat je ook beperkt wordt in hoeveel credits je kunt vrijspelen, als je niet online speelt. De campagne levert bijvoorbeeld credits op, maar je kunt die niet allemaal tegelijk claimen. Hetzelfde geldt voor de Arcade modus, na een tijdje moet je even zestien uur gaan wachten tot je weer credits mag verdienen. De oplossing? Het kopen van Crystals, een mooie verbergnaam voor echt geld. Je kunt tegen betaling met Crystals kopen wat je wilt, dat bespaart je een heleboel tijd.
Het systeem was al even in opspraak en ongelofelijk maar waar versoepeld, het was dus nog veel erger. Op het moment van schrijven zijn de microtransacties tijdelijk niet beschikbaar, omdat er opnieuw bekeken wordt hoe het systeem moet werken. Dit komt natuurlijk naar aanleiding van de gigantische hoeveelheid negatieve reacties. Verder komt dit voornamelijk doordat je één simpele conclusie kan trekken; Battlefront II is gemaakt volgens een ‘pay-to-win’ systeem, waarbij een gebruiker die niet meer gaat betalen benadeeld wordt. Je betaalt al een hoop geld voor een game, maar wil je lekker kunnen spelen? Dan moet je nog even wat extra’s betalen. Nee? Oh, nou dan kan je tientallen uren gaan zitten grinden totdat je krijgt wat je nodig hebt. Misselijkmakend.
Ware het nou dat de loot crates alleen cosmetische veranderingen opleverden, dan was er nog wel omheen te werken. Dat is echter niet de realiteit en ook de beperkingen in het verdienen van credits zorgen ervoor dat je constant een soort beklemmende speelervaring krijgt. Je bent meer bezig met het verdienen van credits na een tijdje, dan dat je daadwerkelijk van dat tiende potje online geniet. Ik betrapte mezelf er vaak op de game uit te zetten, als ik weer een melding kreeg dat ik zestien uur moest wachten op m’n credits. Hoewel het systeem nu opnieuw bekeken wordt is de schade al gedaan, Battlefront II zou op deze manier niet mogen bestaan. De kanspelenautoriteit onderzoekt nu zelfs of dit wel mag.
Conclusie
Het cijfer dat je hieronder ziet staan reflecteert de boodschap die de game uitdraagt, in bepaalde zin niet de daadwerkelijke kwaliteit. Hoewel de content nog wat magertjes is, wordt de Star Wars ziel verwezenlijkt op je scherm. De audiovisuele presentatie is bij vlagen zelfs zeer indrukwekkend, de gameplay zit degelijk en solide in elkaar, de multiplayer is los van al dat gezeik leuk en uitdagend. De singleplayer is overduidelijk te kort en veel te gehaast om je er echt om te laten geven. Dat valt misschien nog te overkomen, maar het progressiesysteem en met name de loot crates niet. Als community moeten we hier samen sterk tegen staan en duidelijk ‘nee’ zeggen. Het is eeuwig zonde dat zo’n geliefde franchise zo moet lijden onder de hebberigheid van de licentiehouder. Koop deze game niet.
Pluspunten
- De Star Wars ziel wordt verwezenlijkt in audiovisuele presentatie
- Degelijke en solide gameplay
- Multiplayer blijft voor langere tijd uitdagend en leuk
Minpunten
- Het progressiesysteem werkt tegen de gebruiker
- Ontworpen om microtransacties aantrekkelijk te maken
- Loot crate-systeem verhindert een eigen aanpak
- Singleplayer te kort en gehaast
5.0
Kortom een enorme hype en resultaat een slechte game die eigenlijk gratis volgende maand bij ps plus moet zitten.
Niet kopen deze bagger.
Starwars battlestront.
@Raigara:
Helemaal mee eens
@Zuko: hoe weet je dat hij slecht is dan gespeelt?
In de review zeggen ze niet dar hij slecht is hij heeft laag cijfer ivm die microtransacties.
Ga lekker ps plus games spelen als he geen geld wil uitgeven
@Nasislike: inderdaad je slaat de spijker op zn kop je ziet dat er veel werk in de game heeft gezeten.
En het gewoon goed is
een hele goede, no bullsh*t review.
ik vind star wars heel vet, maar de oude battlefront games waren zo awesome, dat ik niet weet of alleen de modernere gameplay en veel betere graphics mij overhalen om dit spel te spelen.
en ze maakten er een groot punt van dat er deze keer een singleplayer story mode in zit en dan is ie maar vier uur lang ? het word steeds gekker. ik kan me het spel van lord of the rings nog herineren. “the two towers” wat toen een poep over zich heen kreeg en “the two hours” genoemd werd, prima spel, maar idd veel te kort. en de devs en publishers leren hun lesje gewoon niet.
multiplayer is prima, maar als je nou gewoon niet van multiplayer houd ? dan heb je dus bijna niks te doen. en dan word de selectie games die genoeg content bieden vrij beperkt. ik game al 25 jaar en ik zie dingen veranderen. eerst was het een steeds grotere focus op de mp, en toen ging half los daarvan de sp steeds korter worden.
nu dlc’s die je voor een flink bedrag koopt maar het qua hoeveelheid content lang niet halen bij de ouderwetse expansion packs. er zijn uitzonderingen als skyrim en the witcher.
en microtransacties. en lootcrates. en die cosmetische upgrades.
en nog erger; dat je nu als je een beperkt budget hebt kennelijk voortaan een paar jaar moet wachten tot het deluxe model van je console uitgebracht word. of als je wel geld hebt twee keer dezelfde console moet kopen.
ik word er allemaal misselijk van en ik vind het soms maar moeilijk om het leuk te hebben als gamer. ja, dat is een eerste wereld probleem, maar dat en ander het erger heeft dan ik, neemt niet mijn ergernissen etc weg. het is namelijk geen wedstrijd.
@84.104.136.xxx: ik pak hem uit de rommelbak.
@Nibor: kijk het gaat me er hier niet over hoe het in elkaar zit, het gaat me er om dat er één ding hier slecht gezegd word over die microtr. en dat dan iedereen hier mee roept.
Iedereen laat zich leiden door de reviews alhoewel ze het nog nooit gespeeld hebben.
Dus een mening van één telt dan voor iedereen?
@59.120.47..xxx: ik verdedig het niet. Maar wat er is krijg je niet meer weg. Dus me schamen over m’n mening, nooit.
Zijn wel andere dingen waar ik me meer zou moeten over schamen dan 🙂
Soit tot zover m’n input hier. Goeie werkdag iedereen en tot de volgende discussie!
@Battlemoose: amen! Een 5 voor dit spel en voor COD een 9 is lachwekkend voor een site die zichzelf serieus neemt. Ik ga hierna naar het knopje app verwijderen en lees voortaan reviews van mensen met verstand van zaken.
Volledig mee eens. Eerste reviewer die durft te zeggen :”koop deze game niet”. Ik was ook niet van plan dit spel te kopen. Battlefront 1 ook nist gekocht en maar goed ook. Dat spel werd retesnel een budgetbaktitel. Gewoon een half jaartje wachten en er komt een ultimate editie uit met alle dlc etc.
I LOVE THIS GAME !!!! Een 5 ???? hahahahaha whahahaha whahaha whahahaha een 5 …….. hahahahahaha . is dit feak News of zo ? Hahaha ik ga weer terug naar deze top game . Mvg
Zaterdag even op Utrecht Centraal de game gespeeld. En dan gaat het toch weer kriebelen, maar dan realiseer je je weer dat ze de gierige geld wolven van EA het hebben verziekt. Echt heel jammer.. Gelukkig kunnen we nog uitkijken naar de film en hebben Battlefront (1) nog :).
Wat een haat hiero. Samengevat: best een goede game, vergald door een slecht progressiesysteem. Niks vreemds aan, toch?
@84.81.97..xxx: hahahaha grappenmaker
Proficiat psx-sense. In tegenstelling tot vele andere reviewers hebben jullie de ballen om de pijnpunten op tafel te gooien. Nu wacht ik nog op de review van Angry Joe die het ook aandurft om tegen de schenen van ontwikkelaars te stampen. Respect mannen.
@95.96.102..xxx:
“en dan als professionele gamesite ”
Ik moest lachen, dankje.
Mvg
Goede review. Ik vind dat wij als 1 community moeten staan in de oorlog tegen de microtransacties. Ik hoop vanaf nu dat elke game zo gerievewed gaat worden en dat het niet alleen van tijdelijke aard is.
Vind het echt een vermakelijke game. Jammer van het slechte progressiesysteem en de lootboxes, maar als ik kijk naar al het positieve is dit spel het echt wel waard.
@jonas46: Helemaal mee eens. Belachelijk eigenlijk dat er over GTA Online geen soortgelijke discussie is. Dat is ook pay-to-win, maar dan niet via lootboxes maar met shark cards.
Hoe dan ook, DICE en EA hebben niet goed nagedacht over het progressiesysteem en daar ervaren ze nu de pijnlijke gevolgen van. Ik hoop dat dit andere ontwikkelaars ook wakker schud om geen items via micro transacties aan te bieden die een grote impact op een game hebben, waardoor een pay-to-win situatie ontstaat.
Precies!..Misschien kunnen ze op Battlefront beter COD plakken krijgen ze gewoon een 9 en niemand die verder zeurt.
+3
Goede review, erg duidelijk. De game op zich is gewoon goed, maar (zoals altijd bij ea) niet af, of … als je wat cynischer bent, kreupel gemaakt om smeer geld te melken.
Feitelijk koop je dus een goede game eng8ne, en ma ge je de helft van alle assets er bij kopen? Daar lijkt het toch het meest op.
70 euro is is meer dan genoeg voor een game. Daar kan je een week van eten.
EN voor iedereen die denkt dat dit geld bij de devs terecht komt, think again. Dit kan gewoon een marketing bedrijf met meer marketeers dan devs.. en het zijn hen die je dat geld geeft.
Lever verdomme gewoon een goede complete game af. Die niet aanvoelt als een povere lege wereld tenzij……
Nu maar hopen dat publishers wereldwijd goed geschrokken zijn, en dat de rechters dit soort constructies onder een kansspel vergunning gooien. Dan is het snel over met dit soort onzin
@coristus:
Denk dat maar niet, betaalde DLC’ zijn er, microtransacties zijn er, en pay to win microtransacties zullen er ook komen, de opbrengsten zijn gewoonweg te groot en aandeelhouders willen winstmaximalisatie.
Vroeg of laat in wat voor een vorm dan ook ,zullen microtransacties onderdeel zijn van een al betaalde game.
Welkom in het kapitalisme……..en betalen zul je voor de rijkdom van een ander.
@PBJ85: dit was gewoon een gok, ze hebben al hun tijd gestopt in het ontwerpen van een lam mt systeem. Ipv gewoon eerst een goede game neer te zetten. Dus gewoon verkeerde prioriteiten gesteld. Met dollartekens in hún ogen
@82.74.15.xxx: ik probeer daar actief iets aan te veranderen. Mijn studie heb ik deels gekozen om reden er iets aan te kunnen doen. Of op zijn minst een heel diep begrip te hebben van wat er gebeurd.
Ik ben een optimist. Het systeem is niet sterker dan de mensen uit wie het bestaat. Ik zie dit als een overwinning. Als je jouw houding neemt,gaat het mis. We hoeven dit niet te accepteren. En ik zeg laten we dat vooral niet doen
@Yannick: Krijg hem morgen binnen! Morgen avond gelijk ff knallen!!!
@coristus: een zeer riskante gok.
Heeft verkeerd uitgepakt.
Maar ik denk dat de eerste werkdag na de launch er aanpassingen komen.
MT komen terug maar dan hoop ik echt op cosmetische aanpassingen of nieuwe wapens die niet sterker zijn dan de bestaande wapens.
Ik mis wel het aan passen van het uiterlijk ven je personage!
@PBJ85: geloof maar niet dat die mensen weekend hebben tijdens deze crisis….dit gaat maanden duren als dat hele progress systeem op de schop moet.. en Disney was al not amused. Zie tweakers…
Zonde dit..
@coristus: trouwens weet je wat ik wel grappig vind….
ergens in 1999 kocht ik Pokemon Red voor de Game Boy.
In de game zaten 150 (151 met de glitch) pokemon verwerkt.
MAAR wilde je alle 150 hebben MOEST je ruilen met een andere speler die de BLAUWE versie had!
Kortom wilde je ze allemaal hebben moest je dus 2 games kopen…
In mijn ogen de eerste versie van extra geld verdienen in games…. en niemand hoorde je er over! =P
maar goed ik heb zin in deel 2!
Morgen lekker knallen…
Progressie ruk? tjha jammer dan als ik maar plezier heb met een game!
@PBJ85: heel veel plezier met de game ik vermaak me super en de lrogressie is echt niet zo erg als ze zeggen
Game is geweldig.
Ik heb trouwens binnen een week al alle Heroes vrij gespeeld. Normale game sessies. Ik werk namelijk ook gewoon fulltime.
@Nasislike: ik snap je volkomen, ze houden hier niet dezelde maatstaven aan.
Dit cijfer is te danken aan microtransacties lootboxes etc en niet qua gameplay/gevoel.
Als ze zo naar CoD zouden kijken dan zou CoD hetzelfde cijfer moeten krijgen.. nu is het nog cosmetisch maar ach misschien krijg je weer ‘speciale wapens’ in die boxes..
Ik snap het punt ‘koop deze game niet’ maar dat zou bij elke review vermeld moeten worden als het spel enig microtransactie/ lootbox bevat.
@coristus:
Als 1% van de wereldbevolking bijna 50,1% van de rijkdom bezit op deze planeet, wens ik je veel succes.
En EA zal net als alle andere bedrijven steeds weer manieren vinden om onze portemonnee leeg te trekken, door misbruik te maken van onze zwakheden en uiteindelijk vertellen dat je zelf verantwoordelijk bent voor je uitgaven, wat ook zo is.
@2a02:a440:919b:1:c930:a40d:9546:3.xxx: Ja en? Ik wil graag de game spelen. Wat denk je trouwens van all die mensen die ELK jaar Fifa en PES kopen vooral met dat FUT gezeik. Dat heeft hier ook naar toe geleid.
@95.96.102..xxx: ok doei..
@82.74.15.xxx: het kan veranderen echt.. maar niet als iedereen zich er gewoon bij neerlegt 😉 verandering gebeurd niet als niemand iets doet.
@rafc1880:
Ik denk dat de term ‘microtransacties’ gewoon verkeerd gebruikt wordt, het hoeft niet per definitie iets slechts te zijn. In het geval van deze game is het tot iets kwaadaardigs gemaakt en daarbij is dat niet eens waar het echt om gaat. Natuurlijk bestaan er al veel langer dit soort systemen, maar Battlefront II faalt op het progressiesysteem. De loot crates zijn hier een onderdeel van en dragen bij aan de slechte ervaring. Iedereen roept wel over die microtransacties en loot crates, maar het echte probleem is veel groter.
@Diederik:
Sowieso wat ik hierboven geschreven heb.
Verder was dit voor mij de moeilijkste review dit ik ooit geschreven heb. Ik ben een groot Star Wars fan en voor mij was de manier waarop het team de Star Wars geest wist te vangen, heel indrukwekkend. Alleen, de singleplayer is gewoon niet goed en het algehele progressiesysteem wat je overal tegenkomt is een doorn in het oog. Dus het is een een game van uitersten. Aan de ene kant heel goed, aan de andere kant heel slecht. Bij mij overheerste toch het gevoel van negativiteit na alles gespeeld te hebben en flink met de multiplayer bezig geweest te zijn.
Er dan een goed cijfer op plakken voor je gevoel, vond ik heel lastig. Daarom ook de extra uitleg bij de conclusie waar dit cijfer vandaan komt. Een bedrijf wat op deze manier extra geld uit je zakken wilt kloppen, zou niet beloond mogen worden met een voldoende.
Zal ik niet doen. Bedankt voor het advies… Maar ik had het zelf ook al uitgedokterd (dat ik deze game NIET ging kopen)…
En wie weet, over een half jaar… Als ze voldoende hebben uitgebreid en aangepast….
Overigens, mijn complimenten voor het heldere standpunt en dat jullie deze durven uitdragen!
@Nibor:
De DLC is wel gratis, dat zie jij dan liever weer andersom? (Ander progressiesysteem en weer betaalde DLC )
De single player vind ik zeer afwisselend en vermakelijk en multyplayer is super, vind ik 1 van de betere dit jaar. (Het kunnen kiezen tussen grondtroepen en vliegen is een echt verbetering).
Ik vraag me dan ook echt af wat voor een cijfer het was geweest als er betaalde DLC was geweest en een ander progressie systeem zonder microtransacties.
@jonas46: @Nasislike: @82.74.15.xxx:
Genoeg is genoeg! Microtransacties zijn er al langer maar EA heeft het deze keer gewoon té bont gemaakt.
Bij de games die jullie noemen zijn de mt niet noodzakelijk voor de progressie van de game. Cosmetisch? Prima.
Voor deugdelijke producten wil men best betalen. Neem nou The Witcher III. Is zijn prijs meer dan waard! En de DLC van The Witcher III? Moest je voor betalen maar was zijn geld meer dan waard! Daar hoor je gamers niet over… Waarom niet? Omdat de producten hun geld waard waren!
Star Wars Battlefront II is een prachtige game maar dient als een skin rond een commercieel systeem met gok elementen.
Ik ben een grote fan van Star Wars. Maar ik steun niet wat ze gedaan hebben met mijn geliefde franchise!
EDIT: En zoals je waarschijnlijk al gezien hebt: EA begint bij andere games ook aanpassingen te maken. Need for Speed Payback heb ik ook niet gekocht. Voor dezelfde reden als bij SW Battlefront II. EA heeft nu de beloningen bij de races verhoogd. Die progressie was tergend langzaam, ook weer om de gamer over te halen om aankopen te doen! https://www.psx-sense.nl/300886/nieuwe-update-need-for-speed-payback-zorgt-ervoor-dat-races-meer-opleveren/
Een 5 wat een gezeur…deze game is top! Vette graphics goeie gameplay, May the force be with you!
@gamexl: Maar voor battlefront 2 heb je toch ook geen microtransacties nodig om te progressen in de game, waar halen jullie dat toch vandaan. Ik speel gewoon zonder microtransacties (ik werk gewoon fulltime) en heb ondertussen ook al heroes vrijgespeeld. Dat je tegen microtransacties bent wil ik nog begrijpen, maar dan ben je ertegen voor iedere game die dit heeft, en niet zoals onder andere psx-sense de ene wel en de andere niet. Zoals ik het nu zie zijn de reviews hier totale bullshit die nergens op slaan.
@jonas46: Weet je toch wel dat ze de mt er uit hebben gehaald? De game is zonder dit model uitgekomen.
De hero’s waren eerst 60.000 credits (Darth Vader en Luke Skywalker). Zijn nu geloof ik verlaagd naar 10.000. Maar er is ook een addertje onder het gras: tegelijkertijd hebben ze de beloningen per battle verlaagd met ongeveer 75%!
En vanaf het begin zouden gamers hun wapens en progressie kunnen kopen. Als jij het je niet kon veroorloven of pertinent geen geld zou willen besteden had je uren en uren moeten besteden door de game te spelen terwijl iemand anders het gewoon op dag 1 koopt! Dat is pay2win!
Maar nogmaals; de CEO van DIsney heeft naar EA gebeld en er is besloten om dit systeem er uit te halen voorlopig…
@gamexl: er is geen addertje he, je zegt het zelf. Het puntensysteem is gelijk evenredig teruggeschroefd, dus zowel de prijs als de inkomst. En wat lig ik nu wakker dat iemand geld geeft om sneller een hero vrij te spelen, jullie doen alsof je eindeloos health krijgt als je loot crates koopt.
UBISOFT was lang al de zondebok gwst maar zwaar terug gepakt met assassins creed origins en nog andere top games maaaaar de laatste weken maanden dagen is het toch EA dat alles naar de kloten doet, overal zwaar hypen en dan dikke shit uitbrengen met hun microtransaction. Vind het erg voor mass effect need for speed etc. Battlefront kan ik niet mee over praten want heb eerste alleen beta gespeeld en 2de beta ook niet echt mijn ding. Ze zijn hun eigen graf aan het graven ik hoop dat ze hun gaan herpakken! Wss niet want veel kan het hun niet schelen alleen maar geld en domme mensen die hun games blijven kopen!
@jonas46: Ik denk dat je echt daadwerkelijk niks gesnapt hebt van wat ik zojuist geschreven heb. Maar geef niet. Als je het goed vindt en plezier beleeft aan de game is het prima voor jou toch?
@jonas46:
Ik snap de ophef ook niet helemaal, dan zou je 40 uur bezig zijn om een karakter vrij te spelen en ander koopt hem.
Heb ik waar voor me geld, ben langer bezig met Star Wars Battlefront en ander kost het geld en is sneller klaar met de game, geen uitdaging meer.
Ik begrijp deze review niet echt. Het enige minpunt zijn de lootboxes – maar voor de rest is dit echt wel een super game!
Mooie graphics, heel leuke variërende gameplay, voldoende content, heel goed campagne, ..
Een 5 is .. een zeer (verdachte) vreemde score. Hier zit vast een ander verhaal achter.
BTW als je niet wil betalen voor de lootcrates ;. dan doe je dat toch gewoon niet. Het spel is er niet minder leuk om hoor. Ook al hebben andere betere wapens (verdient/gekocht). Wat een ouwebollengezeur allemaal hier. Gewoon spelen die handel…
@82.74.15.xxx:
ZIe ik liever betaalde DLC? Nee, maar dat staat volledig los van het progressiesysteem?
@185.138.241..xxx:
Het lezen van de hele review geeft alle antwoorden die je zoekt.
@Nibor:
Ik heb heel de review gelezen. Een 5 geven als protest is … hmm … een druppel op een hete plaat (lees: heeft geen enkele meerwaarde en slaagt kant nog wal imo).
Nogmaals, als je niet wil betalen voor de loot crates (wat nu voorlopig sowieso niet kan) , doe je dat gewoon niet. Dat geeft geen enkele inbreuk op de game verder. Het spel is er niet minder leuk door.
Ik bedoel, een goede speler zal best zijn mannetje kunnen staan met een slecht wapen. Daar tegen over staat dat een minder goede speler niet veel beter is met een super wapen.
En nu .. lekker verder spelen maar..
@188.206.106..xxx: dus jij doet meestal gewoon wat anderen zeggen?
@2a02:1810:3e0a:5e00:b597:9008:e076:7.xxx: de reviews op tweakers, nu en op meerdere andere plekken zijn ook niet mals.. de 5 is terecht.
@gamexl: amen
@Nibor:
Ik denk niet dat het progressie systeem en de gratis DLC los van elkaar staan, we zullen zien of er nog gratis DLC voor games als Star Wars Battlefront komen, nu waarschijnlijk dit verdien model niet meer gebruikt gaat worden.
@coristus:
Ben ik het niet mee eens, maar ik stop met deze discussie en voorlopig met het lezen van reviews, want de mening van game journalisten en die van mij liggen op het moment te ver uit elkaar.
De eerste keer in de 30/35 jaar dat ik game.
En nu weer verder met Star Wars Battlefront. 😉
@PBJ85: Veel plezier! Moet goed komen denken 🙂
Veel te laag cijfer
Waar star wars wordt afgerekend op micro transacties hoor ik op psx-sense niks over de micro transacties en lootboxes van COD WW2. Too obvious dat hier sprake is van sponsoring en dus geen objectieve nieuwssite meer.