Special: Skyrim VR


Special: Skyrim VR – Tenzij je de afgelopen jaren onder een steen hebt geleefd (of als je pas recentelijk geïnteresseerd bent geraakt in gamen), staat Skyrim synoniem voor één van de meest epische RPG’s ooit. Honderden uren vermaak in een fantasiewereld die in de loop der jaren alleen maar beter is geworden. De game is inmiddels alweer zes jaar oud, maar dat weerhoudt Bethesda er niet van om van tijd tot tijd een nieuwe versie uit te brengen. Vorig jaar was daar de Special Edition met mooiere graphics, alle DLC inbegrepen en zelfs mod-support voor de PS4 (hetzij in gecensureerde vorm). Net toen we dachten dat Skyrim nu toch echt wel klaar was, kwam de aankondiging van Bethesda dat Skyrim klaargestoomd werd voor PlayStation VR. Gewapend met de VR-headset en motion controllers zijn we opnieuw de wereld van Skyrim ingestapt en hieronder lezen jullie hoe ons dat is bevallen.

Skyrim 101

Waarom is Skyrim één van die spellen die maar remakes blijft krijgen? Skyrim is een game in de The Elder Scrolls serie, een serie die naam en faam heeft gemaakt door de aandacht voor detail en de rijke geschiedenis. Ieder karakter, iedere plaats en ieder voorwerp heeft een achtergrond die je informatie geeft over de wereld. Als je wilt verdwalen in achtergrondinformatie en geschiedenislessen, dan is er geen betere plek dan in Skyrim. De game blinkt uit in grootte van de spelwereld en het waanzinnige aantal activiteiten waaraan je deel kan nemen. Naast de hoofdverhaallijn zijn er ontelbare subplotten die je kan onderzoeken, of niet. Bedenk iets en de kans is groot dat Skyrim je de mogelijkheid biedt om je wens te vervullen. De vrijheid die je hebt, is adembenemend, zelfs zes jaar na de oorspronkelijke release, en dat spreekt boekdelen over de wereld.

Skyrim probeert nu ook in het virtual reality domein potten te breken, want er is geen enkele VR-game die dermate veel speelplezier belooft. Resident Evil VII was één van de eerste ‘grote’ games die van begin tot einde speelbaar was in VR, maar jammer genoeg kwam daar na een uurtje of 15 ook een einde aan. Skyrim belooft een veelvoud van dat aantal uren. Maar omdat de huidige generatie consoles nog niet krachtig genoeg is om ultra-realistische graphics voor te schotelen in VR, is het begrijpelijk waarom juist voor een zes jaar oude game is gekozen om de transitie naar VR te maken.

Skyrim Re-Revisited

Voordat ik over de virtual reality versie begin, moet ik jullie eerlijk vertellen dat ik heel wat uurtjes door de jaren heen in de wereld van Skyrim heb vertoefd. De oorspronkelijke versie heb ik met veel plezier uitgespeeld op verschillende platformen. Ik heb de beschikbare uitbreidingen met veel plezier doorgeakkerd. De beste mods heb ik geprobeerd (explosive chickens FTW!). Vorig jaar heb ik zelfs in een gekke bui nogmaals de Special Edition gekocht voor de PS4 Pro om te kijken wat de verbeteringen precies waren. Waarom is dat belangrijk, hoor ik jullie denken? Nou, omdat het betreden van deze wereld voor de eerste keer iets magisch heeft, wat je in opvolgende speelsessies niet meer kan simuleren. Omdat het inmiddels zes jaar geleden is dat Skyrim uitkwam, zijn er ongetwijfeld mensen die de game nog nooit hebben gespeeld en daarom probeer ik Skyrim VR zoveel mogelijk te benaderen alsof het mijn eerste keer is. Met hooggespannen verwachtingen en twee gloeiende motion controllers in de handen, startte ik een nieuw avontuur in de game.

Je begint je avontuur als gevangene die naar zijn eigen executie wordt vervoerd in een huifkar, samen met een drietal andere ongelukkigen. Terwijl ik vol verbazing mijn hoofd ronddraai terwijl de kar voorthobbelt, overvalt mij binnen 30 seconden een bekend gevoel. Nee, geen déjà vu erlebnis, omdat ik deze weg al minstens zes keer heb afgelegd in het verleden, maar het gevoel dat mijn hersenen het gevoel van beweging niet goed kunnen synchroniseren met mijn stilstaande lichaam: motion sickness. Niet iets waar ik in het verleden ooit last van heb gehad, met uitzondering van het matige Robinson: The Journey en het heerlijke EVE: Valkyrie – vooral omdat de snelheid in die laatste game soms iets te hoog lag voor mijn gevoel.

Na de huifkar-introductie ebt dit gevoel godzijdank vrijwel meteen weg en terwijl mijn digitale alter ego met haar hoofd op het hakblok wacht op een zekere dood, weet ik uit ervaring dat mijn avontuur hier pas begint. De aanval van de draak komt als geroepen en bevrijdt mijn avatar uit haar benarde positie. Mijn mond valt open van verbazing nu ik mijn vrijheid hervonden heb en ik weet het zeker: dit is dé definitieve versie van Skyrim. Grafisch is het nog steeds dat spel uit 2011, maar in virtual reality voelt het pas echt op zijn plek.

Transporteren, Locomotion én Dualshock!

In eerdere previews werd er nogal wat kritiek geuit op de manier van voortbewegen. Zo zou bewegen enkel mogelijk zijn door middel van “teleporteren”: je richt met een cursor waar je naartoe wilt gaan en vervolgens word je geteleporteerd naar die locatie. Niet heel erg bevorderend voor het gevoel dat je ondergedompeld wordt in een virtuele wereld! Gelukkig is deze zorg ongegrond, want Skyrim heeft maar liefst drie besturingsmethodes. Teleporteren bestaat inderdaad nog steeds, maar is bedoeld voor personen die problemen ondervinden met VR. De meesten zullen echter kiezen uit één van de andere twee beschikbare methodes. Zo kun je gewoon je Dualshock controller gebruiken op de manier zoals die ook voor andere versies is bedacht. De andere manier is besturing door middel van de motion controllers, waarbij je gebruikmaakt van “locomotion”: je loopt door de wereld van Skyrim. Beide methodes werken prima, maar als je echt met je zwaard wilt zwaaien, dan maak je natuurlijk gebruik van de motion controllers.

Die laatste manier is verreweg de leukste manier om Skyrim VR te ervaren, omdat je daadwerkelijk je armen gebruikt. Aanvallen van schild en zwaard, het blokkeren van aanvallen, het gebruik van pijl en boog, het uitspreken van toverspreuken – het voelt zoals je zou verwachten. Daarnaast zijn alle mogelijke opties om je speelervaring in VR zo comfortabel mogelijk te maken (lees: het verminderen van motion sickness) aanwezig. De besturing is overigens zeker niet perfect maar dat heeft meer met de beperking van de hardware te maken dan met de game zelf. Bijvoorbeeld: als vijanden recht op je af komen en als je in alle haast probeert te ontkomen, dan tonen de motion controllers hun beperking, omdat er geen goede optie is om te strafen. De optie “Realistic Shield grip” is ook niet altijd handig, omdat de linker motion controller zowel bewegen als verdedigen bepaalt. Met als gevolg dat je soms zijdelings loopt terwijl je eigenlijk in een rechte lijn wil lopen met je schild omhoog. Verder is de besturing even wennen, maar Bethesda heeft er goed over nagedacht.

De ultieme RPG geperfectioneerd?

Skyrim blijft een Bethesda game en dat betekent automatisch dat je ook met bugs te maken krijgt. En ondanks dat de meeste bugs en issues in de loop der jaren zijn opgelost, kom je ze ook hier soms nog wel eens tegen. Nieuwe bugs hebben vooral te maken met de implementatie van VR en zijn te linken aan het gebruik van de motion controllers. Het bekende motion controller euvel dat je virtuele handen ‘afdwalen’ steekt ook hier van tijd tot tijd de kop op. Ik heb gemerkt dat de beste manier om te spelen staand is met genoeg vrije ruimte om je heen om met je armen te kunnen bewegen. Op de bank zittend met een DualShock 4 controller werkt ook prima, maar neemt zoals reeds vermeld iets weg van de immersie. De menu’s zijn identiek aan de reguliere versie en in sommige gevallen snijdt het menu dwars door objecten of figuren heen als je ze oproept. Als je calibratie enigszins afwijkt, dan krijg je soms een menutekst in je gezicht geschoven en ook dat breekt de immersie.

En, als je je afvraagt of Skyrim VR ook zonder PlayStation VR te spelen is (als Special Edition), dan is het antwoord jammer genoeg ‘nee’. Zo zijn er nog wel een aantal bugs en puntjes van kritiek te verzinnen, maar in de conclusie komt het op het volgende neer: Skyrim VR is een baanbrekende titel voor PlayStation VR. Bethesda heeft om begrijpelijke redenen een oudere titel gekozen om de stap naar VR te maken, maar wat voor een titel. Ondanks dat ik Skyrim door en door ken, is de beleving in VR iets wat niet in woorden te vatten is. Zeker, het is niet perfect en er is nog genoeg ruimte voor verbetering, maar op dit moment is Skyrim VR (naast Resident Evil VII) wat mij betreft het summum van wat er in en met VR mogelijk is. Heb je PlayStation VR staan en heb je nog nooit Skyrim gespeeld? Dan ben ik stikjaloers op de ervaring die je gaat beleven. VR leeft en Skyrim VR is het levende bewijs.

Boxshot Skyrim VR

Skyrim VR

Releasedatum:
17-11-2017
Genre:
Role Playing Game
Uitgever:
Bethesda Softworks
Ontwikkelaar:

25 reacties

  1. Anoniem -   
    188.206.96.xxx's avatar

    Interessant verhaal, leuk om te lezen ook. Wanneer komt deze game precies uit?

  2.    1201 XP
    A Gamer's avatar

    Het probleem met een dergelijke game in VR is dat je moet draaien voor vijanden achter je.. de reden dat bijvoorbeeld Farpoint goed werkt, is dat vijanden je van voren benaderen.. in Skyrim kunnen ze overal vandaan komen.

    Moet wel zeggen dat de column mij doet twijfelen de game te kopen, terwijl ik dacht wel klaar te zijn met deze titel.

  3.    1346 XP
    coristus's avatar

    Sorry.. nog niet gespeeld, ga ik dus voor het eerst in VR doen… heel veel zin in deze kerstvakantie ^_^

  4.    529 XP
    Everlienne's avatar

    Als skyrim fan wilde ik deze geweldige ervaring niet missen. Hij is verre weg van perfect, maar zo leuk om nu eens in vr rond te lopen in skyrim. Jammer dat ik de grafische wel teleurstellend vind in het algemeen. Gelukkig na een paar dagen is mijn motion sickness helemaal verdwenen.

    Gaan we nog heel wat uren plezier mee hebben. 😉

  5.    320 XP
    PlayStation-NL's avatar

    Veel VR gebruikers zien Skyrim VR als de beste titel op de PSVR! Ik ga ‘m zeker halen, ik hoop op een mooie deal vrijdag.

  6. Anoniem -   
    2001:980:cf8c:1:5568:5ff0:f7f8:7.xxx's avatar

    Twijfel twijfel… wilde hem niet kopen eigenlijk. Heb hem al twee keer betaald. (Normale en special edition) en vind een derde keer voor de volleigenlijk idioot. Maar nu twijfel ik (altijd mijn favo game geweest!)

  7. Anoniem -   
    2a02:a03f:2494:2900:8c3b:5d87:8509:c.xxx's avatar

    Ik had wel graag een paar indrukken en voorbeelden gelezen in deze special ivm de immersie.
    Bvb binnenstappen in stad,bos,dungeon enz

  8.    196 XP
    Sensi's avatar

    Ik ben een van de weinige op deze planeet die Skyrim nog niet heeft beleefd. Ben gek van VR maar ik twijfel of een lange titel als deze geschikt is voor VR. Is dit een paar uur achter elkaar te spelen als je de game/VR gewend bent? Het lijkt me heel tof, daar niet van, maar met korte sessies duurt het een eeuwigheid om deze uit te spelen.

  9.    220 XP
    Linkie3's avatar

    Ik heb sinds deze week dankzei de intertoys actie ook de ps vr in huis. Maar ik wacht voor deze game wel op een pricedrop. Snap ook niet waarom RE wel in vr kan met de standaard game, en dat je voor skyrim nog eens 60 euro kan dokken om in vr te spelen. Had het dan als dlc verkocht voor 20 euro ofzo.

  10.    1304 XP
    insanespartan's avatar

    Heb je gespeeld op base PS4 of Pro?

  11. crew Redacteur -    600 XP
    GazMeister's avatar

    @Sensi: ligt eraan hoe je speelt. Met dualshock ligt het tempo ongeveer gelijk aan de normale variant. Met motion controllers gaat het inderdaad aanzienlijk langzamer.

    @2a02:a03f:2494:2900:8c3b:5d87:8509:c.xxx: ja, snap ik. Helaas heb ik daar niet genoeg ruimte voor gehad. Meest irritante tegen immersie zijn denk ik de load screens.

    @insanespartan: gespeeld op de Pro. Verschil (grafisch) met base ps4 schijnt echter minimaal te zijn.

  12.    1304 XP
    insanespartan's avatar

    @GazMeister:

    Zolang frames goed zijn haal ik hem wel(3e keer) Wacht op analyse video van digitalfoundry

  13.    1346 XP
    coristus's avatar

    @Sensi: ik heb dagenlang vr gegamed aan 1 stuk.. geen probeem.. behalve dat je dag nacht ritme wel op hol raakt. Zeker als de game dag en nacht heeft..

  14.    320 XP
    PlayStation-NL's avatar

    @insanespartan: VR is 60 fps locked. Dit is een vereiste voor VR games!

  15. Anoniem -   
    188.206.97..xxx's avatar

    Vet

  16.    327 XP
    rafc1880's avatar

    Is deze ook niet beschikbaar met de ‘nieuwe’ versie van VR bril in een bundel?
    Zou volgende maand het dan wel eens durven kopen.

  17. crew Redacteur -    600 XP
    GazMeister's avatar

    @rafc1880: In Murica is er idd een bundel aangekondigd. Nog geen nieuws of en wanneer deze naar NL komt.

  18.    1304 XP
    insanespartan's avatar

    @PlayStation-NL:

    Zag net filmpje op IGN waar de reviewer noemde dat de spel draaide op 90fps.. goed genoeg tegen motion sickness.

  19.    2347 XP
    peyj's avatar

    Ik hou het wel met de traditionele Skyrim :P. Hoop wel dat ze wat bugs hebben gefixd, want in de reguliere PS4 versie loop ik nog steeds tegen dezelfde bugs aan..

  20.    529 XP
    Everlienne's avatar

    Valt me nog iets op, geen idee als anderen dit ook zo ervaren. Ik hoef niet of nauwelijks de calibratie knop te gebruiken. Bij bijvoorbeeld. until dawn moet ik dit tot vervelend toe doen. Lijkt dan net als mijn pols heel raar gebroken zijn. Ik gebruik in bijde games de motion controller.

  21.    529 XP
    Everlienne's avatar

    @insanespartan: Dat kan wel zo zijn maar als je van een berg valt of springt maakt die 90 fps ook niet meer uit. 😉

  22. crew Redacteur -    600 XP
    GazMeister's avatar

    @Everlienne: Viel mij ook op, maar alleen toen ik rechtop stond. Toen hoefde ik vrijwel niet te calibreren. Maar kan ook met de verdeling van het licht in de ruimte te maken hebben en hoe de camera dat oppikt. Bevalt Skyrim je goed?

  23.    529 XP
    Everlienne's avatar

    @GazMeister: jah ik ben zeer te spreken, als 1 recht heeft op een vr editie dan was naar mijn mening skyrim dat wel. Ondanks dat velen zullen zeggen dat skyrim word uitgemolken.

    Ik ben rustig aan het opbouwen, eerst een uur en dan een grote pauze en dan weer dik uur omdat ik toch wel moet wennen aan het vr gevoel. Nu 6 dagen later jah… Ben weer een echte skyrim junky de game sessies zijn nu veel langer, geen raar gevoel meer. En had niet gedacht dat na 4 keer uitspelen ik me zo goed vermaak.

    Vind wel dat er genoeg ruimte voor verbetering is zoals bijvoorbeeld het “loot” van lichaam gaat niet soepel zit naar mijn gevoel er altijd naast. Vaak gehad dat het menu in een muur verdween of geen tekst bevatte. En ga zo maar door…..

    Skyrim is nooit perfect geweest en deze vr editie ook zeker niet. Maar erg indrukwekkend allemaal!

  24. Anoniem -   
    82.74.254..xxx's avatar

    De vrijheid die je hebt, is adembenemend, zelfs zes jaar na de oorspronkelijke release, en (dat spreekt boekdelen) over de wereld. Zijn jullie nu positief of negatief hierover.?

  25. crew Redacteur -    600 XP
    GazMeister's avatar

    @82.74.254..xxx: positief 🙂

Skyrim voor PlayStation VR heeft een nieuwe update ontvangen
Nieuwe update Skyrim VR voegt welkome nieuwe features toe
The Elder Scrolls V: Skyrim VR ontvangt verbeteringen voor PlayStation Move gebruik