Review: Hidden Agenda – Supermassive Games heeft met Until Dawn bewezen uitstekend overweg te kunnen met verhalende games die diverse kanten op kunnen gaan aan de hand van jouw keuzes. In Until Dawn werd dat het ‘butterfly effect’ genoemd en in hun nieuwe game, Hidden Agenda, zien we ditzelfde concept weer terug, maar dan ‘domino effect’ genoemd. Hidden Agenda is minder uitgebreid dan Until Dawn, is gericht op PlayLink en schotelt een avontuur voor van een degelijke filmlengte. Hidden Agenda is een interactieve film, maar wel eentje die op zich de moeite waard is.

Met z’n allen

Alle games die onder het PlayLink label worden uitgebracht zijn te spelen met een mobiele telefoon of tablet. Dit is bedoeld om de interactiviteit tussen spelers op de bank te bevorderen en niet iedereen heeft de beschikking over meerdere controllers. Daarnaast zijn de PlayLink games op een casual publiek gericht en zodoende moet het dus een vrij hoog pick-up-and-play gehalte hebben. Dat is in Hidden Agenda niet anders, want je dient de mobiele app even te downloaden, te verbinden met de PlayStation 4 – wat rechtstreeks kan door de console als accesspoint in te stellen of anders via het Wi-Fi netwerk – en klaar is Kees.

Vreemd genoeg is Hidden Agenda dan weer niet met een controller te spelen, zelfs als solo-ervaring niet. Je zult te allen tijde een mobiele telefoon bij de hand moeten hebben wil je deze game kunnen spelen. Nu is dat niet heel erg hoor, het is meer wat opmerkelijk. Goed, dat gezegd hebbende gaan we nu wat dieper op de werking van deze game in, want hoewel je het onder een interactieve film kan scharen, doet Supermassive Games er wel een paar leuke dingen mee en die zijn voornamelijk gericht op meerdere spelers, wat de titel een uitstekende game maakt voor een avondje met vrienden. Dit simpelweg vanwege het feit dat er maar liefst zes spelers mee kunnen doen tegelijkertijd.

Wie is ‘The Trapper’?

De game bestaat uit een tweetal modi. Zo heb je de gewone modus waarin je het verhaal van de game doorloopt. Dit verhaal draait om een seriemoordenaar ‘The Trapper’ die ogenschijnlijk in eerste instantie willekeurige slachtoffers maakt, maar naarmate het verhaal vordert blijkt er toch iets meer aan de hand te zijn. Ondertussen wordt het onderzoeksteam in verwarring gebracht door last-minute ontwikkelingen en ook persoonlijke vetes op het politiebureau gooien roet in het eten, waardoor Hidden Agenda omschreven kan worden als een erg interessante thriller. Bijkomende effect is dat je zelf de ontwikkeling van het verhaal kan bepalen aan de hand van diverse cruciale keuzemomenten.

Als je de game in de gewone verhaalmodus gaat spelen, dan kan je met je vrienden keer op keer twee of drie keuzes maken. Die keuzes variëren van een bepaald gebied gaan onderzoeken tot agressief of juist kalm reageren op degene waarmee je in gesprek bent. Elke keer zijn de keuzes die je maakt opgedeeld in of dialogen of acties en vrijwel alles kan een gevolg hebben, waardoor goed nadenken erg belangrijk is. Ook biedt de game zo hier en daar momenten waarop je op een plaats delict bewijs moet zoeken door kleine vergrootglazen te zoeken en zo nu en dan tref je nog een quick-time event aan om het geheel afwisselend te houden.

Elke speler heeft zijn of haar mobiele telefoon in de hand en zodra de keuzemogelijkheden in beeld verschijnen, kan elke speler een eigen keuze maken. Stel de verdeling is 50/50, dan kan één speler een overnamekaart inzetten en die overruled alle andere keuzes van de andere spelers. Bevalt dat echter niet, dan kan een andere speler weer een overnamekaart inzetten en dat kan zo door blijven gaan totdat de kaarten per persoon op zijn. De hoeveelheid kaarten die je hebt, die worden bepaald aan de hand van hoe succesvol je bent in het onderzoeken van een plaats delict of quick-time events. Ondertussen kan ook elke speler even op de mobiele telefoon in het logboek kijken om te zien wat de laatste ontwikkelingen zijn, maar ook wat de achtergrond is van de ontmoette personages.

Het verhaal zal uiteindelijk gestuurd worden aan de hand van de keuzes die iedereen maakt en de game kent nogal veel verschillende domino effecten. De eerste keer dat we de game speelden liep het goed af, de tweede keer deden we expres het compleet tegenovergestelde van onze eerste playthrough met als resultaat totaal andere scènes, andere verdenkingen, andere doden en een ander einde. Zelfs dan heb je nog niet alles gezien, want om in grote lijnen de rode draad van alle mogelijke playthroughs mee te krijgen, is een keer of drie tot vijf spelen noodzakelijk.

Specifieke opdrachten

Het twee keer doorlopen van het verhaal is zeker de moeite waard, puur omdat de verhaallijnen zo van elkaar kunnen verschillen. Nadien heb je het echter wel gezien, omdat je alsnog best wat scènes gaat krijgen die je al twee keer eerder gezien hebt en die je niet kan skippen tot aan de keuzemomenten. Is de game dan na een kleine vier uur spelen iets voor in de kast? Niet helemaal, want naast dat je het verhaal met vrienden kan doorlopen voor de ervaring, kan je het ook tegen elkaar opnemen in een competitieve modus. Hierin krijg je in feite dezelfde interactieve film voorgeschoteld, maar het grote verschil is nu dat je een ‘Hidden Agenda’ kan krijgen.

De gameplay ervaring is precies hetzelfde, maar er zijn twee grote verschillen. Als je de game op de normale manier speelt, krijg je voorafgaand aan een scène zo nu en dan ook nog wel eens de keuze wie het eerlijkste is, de meest moedige is, de meeste empathie kent, enzovoort. Degene die dan de meeste stemmen krijgt, die mag de dialoog of actie keuze bepalen. Dat valt in de competitieve modus helemaal weg. Hierin krijg je in plaats daarvan eens in de zoveel tijd een geheime agenda toegewezen. Het is dan aan jou om de acties of dialogen zo te sturen dat iets wel of niet gebeurt, namelijk hetgeen wat aangegeven staat op jouw geheime agenda.

De andere spelers moeten dat enerzijds zien te voorkomen – hoewel ze jouw agenda niet kennen – en anderzijds moeten ze raden wie de geheime agenda heeft. Deze competitieve modus is een leuke extra en werkt uitstekend als je het met een aantal vrienden speelt, bij voorkeur minimaal drie. Het zorgt ervoor dat het verhaal plots een onverwachte wending aan kan nemen en gezien het feit de game vol zit met interessante plottwists, kan dat voor een bijzondere ervaring zorgen. Hidden Agenda is echter niet een game die je uren achter elkaar blijft spelen, want als je er eenmaal doorheen bent in de competitieve modus, zal je het na een keer of drie ook laten voor wat het is.

Hmmmm…

Hidden Agenda kent een adviesprijs van €19,99 en het biedt voor die prijs best behoorlijk veel speelduur. Dit simpelweg vanwege het feit dat de game een degelijke replaywaarde kent. Een nadeel dat hier bij komt kijken, is dat als je de eerste keer dermate goed speelt, je gelijk de moordenaar kan identificeren. Het gevolg is dan dat elke andere playthrough als minder aan zal voelen. Nog steeds kunnen ze verrassende ontwikkelingen kennen, maar de piek van de ervaring heb je dan wel gehad en dat is voor latere playthroughs wat minder leuk.

Verder is de game zo hier en daar wat slordig met bepaalde zaken. Gezien je veel close-ups krijgt van de personages, heeft de ontwikkelaar er alles aan gedaan om het zo mooi en natuurgetrouw mogelijk te maken. De animaties zijn over het algemeen wel in orde, maar de lip-sync is zo goed als 99% van de tijd niet accuraat. Dat het af en toe voorkomt, prima. Maar dat het vrijwel de hele game niet klopt is natuurlijk een beetje zonde. Ook reageert de mobiele app dermate vlot op je vingerwerk, dat je soms all over the place bent met je cursor op de TV en als je per ongeluk een verkeerde keuze maakt doordat je je cursor kwijt bent en iedereen heeft diezelfde keuze, dan kan je niet meer terug.

Het zijn van die kleine technische issues die de ervaring wat tekort doen en dat is jammer. Ook het ontbreken van een chapter select is een gemis, want als je even een bepaalde keuze wilt uitvogelen, moet je per se de hele game opnieuw spelen. Een ander nadeel is dat waar het verhaal over het algemeen goed geschreven is, het einde zo nu en dan een beetje teleur kan stellen. Gedurende de meerdere playthroughs tijdens het reviewen van de game, voelde het einde keer op keer wat abrupt en onvolledig aan. Nu varieert dat erg per route die je neemt in de keuzes, maar alsnog is het niet altijd even bevredigend, dus ook dat is wat zonde.

Hidden Agenda is ondanks de genoemde minpunten wel een vermakelijke game. Er zijn inmiddels genoeg games waarin je het verloop van het verhaal kan bepalen aan de hand van keuzes. Deze game is daarin echter uniek, omdat het zich niet langer beperkt tot één speler. Met in totaal zes spelers kan het verhaal werkelijke alle kanten op gaan en dat is op zichzelf al erg leuk. De competitieve modus is daarin een erg leuke extra, want dat maakt het allemaal net even wat uitdagender. Voor die twee tientjes en pakweg een uur of zes aan gameplay voordat je het weglegt, is Hidden Agenda een prima tussendoortje. Zeker als je veel vrienden hebt die wel in zijn voor een leuke ervaring.

• Interessant verhaal
  • Boeiende personages
  • Gevarieerde gameplay