Minister van Justitie Koen Geens in België ziet graag dat loot boxes verbannen worden uit games. Hij noemt de mix van verslaving en het inbrengen van echt geld om dit te ondersteunen ‘gevaarlijk’. De Minister van Justitie gaat zelfs zo ver door te zeggen dat hij loot boxes graag verboden ziet worden in heel Europa.
“Gokken en gamen vermengen, zeker op jonge leeftijd, is gevaarlijk voor de geestelijke gezondheid van het kind.”, aldus de minister. Eerder luidde het oordeel van de Belgische Kansspelcomissie al als volgt: “het vermengen van geld en verslaving, is gokken”.
Loot boxes kwamen de laatste tijd vooral in het nieuws vanwege het feit dat uitgever Electronic Arts hiermee de grens opzocht in de nieuwe game Star Wars Battlefront II. Op uiteindelijke last van de community én Disney heeft Electronic Arts deze functionaliteit tijdelijk uitgeschakeld.
Geens wil nu voorkomen dat zulke functies überhaupt nog in games voorkomen, al zal dit wel wat tijd kosten; “Maar dat vraagt tijd, want we moeten hiermee naar Europa. We gaan zeker proberen om het te verbieden.”, aldus de Minister van Justitie.
De Nederlandse Kansspelautoriteit heeft nog geen definitieve conclusie getrokken, maar doet wel onderzoek. In het televisieprogramma Kassa heeft een vertegenwoordiger van de Kansspelautoriteit meer toelichting gegeven. Meer informatie en de betreffende uitzending kan je hier (info) en hier (uitzending) terugvinden.
Amen
Typisch België dit.
Hier ligt dan de prioriteit van onze minister van justitie.
@109.140.120..xxx:
Ze zouden de problemen binnen Europa moeten gaan oplossen, ipv zich te bemoeien met deze zaken. De vrije markt (wij gamers) kunnen EA bestraffen door het product niet te kopen , moet je eens zien hoe snel ze gaan afstappen van die praktijken.
@31.161.151..xxx:
De vrije markt kan dit niet bestraffen omdat er ontzettend veel kids zijn die die games dus juist wel kopen. Kijk naar FIFA. Het element FUT in dat spel werkt zo ontzettend verslavend..
Ik heb een autistische neef van in de 40 die elke week 20 euro betaalt om fut-pakketjes te kopen. En na 5 jaar heeft hij nog nooit Ronaldo in zo’n pakketje gekregen. En de lachende hier is EA die al dat geld lekker opstrijkt. Goed voor de aandeelhouders enzo. Heeft niks meer met gamen te maken. Weg ermee.
@109.140.120..xxx: Dit is een best belangrijk onderwerp hoor. Een kind dat hiermee te maken krijgt, kan je zien als een soort gokverslaafde in opleiding. Nu overdrijf ik het misschien een beetje, maar het zou me niks verbazen als uit het onderzoek blijkt dat kinderen die van jongs af aan te maken krijgen met lootboxes een grotere kans hebben op een gokverslaving op latere leeftijd. En als minister zijnde zal je niet echt trots zijn op een stijging in het aantal gokverslaafden in je land, vooral wanneer het de toekomst van je land betreft.
Mee eens !
Volledig akkoord, vroeger als we nieuwe outfits of weapons wouden kregen we dit door games op een bepaald niveau uit te spelen of te winnen. Socom ideaal voorbeeld. Toen betekende het iets als je met een outfit rondliep door het uit te spelen op hoogste moelijkheidsgraad. Nu gaat het om degene met het meeste geld (vooral streamers die hun stuff laten betalen door nog grotere idioten)
Mooi hele goede zaak!
@77.173.14..xxx: Hoezo zeer jonge leeftijden??? Het spel is voor 16 jaar en ouder. Deze verantwoordelijkheid ligt bij de ouders van jonge kinderen die ze dit soort games laat spelen. Maar een soort gok keuringsmerk/waarschuwing op verpakking plaatsen zou misschien wel terecht zijn. Moeten ze dan ook bij de kinder surprise eieren en op de menu kaart zetten bij McDonalds kindermenu’s.
Een overheid die iets goed doet voor de mensen ? Wauw Koen Geens is goed bezig !!!!!
Die Belgische minister is gewoon een die hard Gamer…..
DeZe vent is helemaal de weg kwijt
Goede zaak!
Ik ben jaren lang zwaar gok verslaafd geweest en zie nu bij mijn zoontje ook dat hij makkelijk beinvloedbaar is hiervoor.
Op console valt dit nog enigszins mee met de loot boxes. De ellende is begonnen op de mobile markt. Daar hebben bijna alle games dit soort verdien modellen.
Kinderen zijn erg makkelijk beinvloedbaar en worden gebruikt als melkkoe.
Maar goed het is de complete industrie die dit doet en niet alleen de game wereld.
Kijk naar de supermarkt oorlogen die over de rug van kinderen gaande zijn. Begon ook bij de Flippo’s en inmiddels de Freek Vonk boeken voetbal plaatjes en weet ik veel wat.
Mijn kind bepaald waar ik me boodschappen moet doen haha..
Verrotte wereld waar alle middelen geoorloofd zijn.
Verloedering van de maatschappij. Ja heel goed dat iemand opstaat en dit bespreekbaar maakt!
Als lootboxen worden verboden mag je je aan een prijsstijging van games verwachten, want het geld dat ze verdienen zal niet mogen minderen.
Dus 80€ voor een spel zit er dan wel in.
@84.24.22.xxx: fifa is echt geen 16+
@84.24.22.xxx: Je vergeet de pokemon kaarten 😉
@2a02:1811:e417:fd00:406c:47b8:f82d:8.xxx: Als je huidige game prijzen met die van vroeger vergelijkt (en dan met uitschieters bij N64 en Neo Geo) vallen de prijzen (zeker als je een maand wacht) eigenlijk best wel mee.
Toch is een dergelijk systeem als lootboxes duidelijk niet de juiste oplossing als verdien model, liever zie ik dan dat een game maar wat duurder is en daarbij wel compleet.
En straks allemaal weer Staatsloterij loten kopen met oud en nieuw,goed voorbeeld voor de Kids……
Grappig dat hij het over jeugd heeft, terwijl het toch echt allemaal 18+ games zijn. Behalve Fifa 18, die moet echt verboden worden, met zijn FUT pakketjes.
Helemaal mee eens!
Ik koop nooit lootboxes, ziekte die van mobile gaming over is gegaan op alle games… Ken wel een maatje als die graag iets wilt ingame makkelijk 500euro zou uitgeven aan zo’n dingen. Verbannen die handel! Zoals hierboven vermeld van het duurder worden? Waarom? Omdat een bepaalde geldwolf manieren niet werken? Gaan ze heus niet de prijvan van een spel niet opkrikken naar 80. Ze zullen altijd wel een andere manier vinden voor extra inkomsten zoals ze nu al doen met DLC, Season Pass, enz…. Ik vind als je de base game koopt zonder uitbereidingen ze zeker geen gebruik kunnen maken van dergelijke systemen.
Ik kan hier wel in meegaan, maar als ouder zou je hier toch een beetje een zicht moeten op hebben?
Als je kind nu elke week een psn card van 20-50-100€…. koopt of als er van je master of visa elke maand een bedrag naar sony gaat zie je toch wel dat dit niet echt klopt waar je zoon/dochter mee bezig is?
Ik heb dit probleem nog niet omdat m’n ventje nog maar 18maanden is.
Achja, hier zal ook weer comment opkomen dat je van je kind niet alles kan/mag controleren, maar in zo’n gevallen van uitbundig geld uitgeven verkwisten lijkt me wat opvolging wat aangeraden.
@94.215.77..xxx: tenzij je een kind hebt met een aandoening zoals jij hier vermeld. Maar dan is het toch ook proberen je kind/familielid dit duidelijk te maken op één of andere manier.
En dit zeg ik met het volste respect naar mensen met autisme, minderbegaafdheid toe. Want heb zelf ook een neefje met asperger.
cod points, loot boxes, supply drops, FUT packs. fuck al die shit. weg ermee.
Goed zo nu nog dice die ea overneemt dan ben ik helemaal blij
@2a02:1811:e417:fd00:406c:47b8:f82d:8.xxx: @2a02:1811:e417:fd00:406c:47b8:f82d:8.xxx: dan wacht ik wel een jaar als ze dat gaan doen
@2a02:1811:e417:fd00:406c:47b8:f82d:8.xxx: Waar is DLC dan voor?
@rafc1880:
Je bent financieel verantwoordelijk voor je kids tot 21 jaar.
De wetgever verplicht jou als ouder je kids tot het 21e jaar te controleren.
Goed zo, gewoon verbieden die rotzooi. Dit zal game uitgevers ook afschrikken waardoor games ook niet meer zullen worden volgestouwd met lootboxes en dergelijke shit.
@82.74.15.xxx: 21? Wist’k niet. Maar spreek je dan over nederlandse wetgeving of belgische.
Maar da bedoel ik dus, ge hebt toch altijd iets of wa overzicht hoeveel van u geld der naar u kids gaat? Naar waar da geld ga kunt ge nie altij controleren. Maar als hij al meer dan z’n zakgeld per week komt vragen is het als ouder toch voor hier een halt op te zetten?
@rafc1880:
De Nederlandse wetgeving heb ik het over.
Als ouders games van 18+ toestaan bij kids die nog geen 18 zijn,ben ik het zeker met je eens dat de verantwoordelijkheid bij de ouders ligt en niet bij de ontwikkelaar.
Er staat niet voor niets een leeftijd bij.
En als de Kids meer geld vragen dan zakgeld en/of bijverdiensten, lijkt mij het meer dan logisch dat je vraagt waarvoor en dat dan ook controleert, doe ik wel in ieder geval.
@Dippiedoe: Wat zei je nou laatst pik? Het zal nooit verdwijnen ofziets?
Als mensen gewoon hun bek opentrekken krijg je alles voormekaar
@Dippiedoe: hoezo wat is er mis met lootcrates? Maak er weinig gebruik van maar weten dat de optie er is vind ik chil. Al houbik er meer can als het minder geluk is
Benieuwd hoe dit uitpakt. Als meerdere landen dezelfde conclusie trekken, kan het zomaar een aanpassing in het Europees recht betekenen.
@213.104.211.xxx: Je bek open trekken heeft anders niks met een Europese wetgeving te maken…
@62.72.192.xxx: Het kan wel handig zijn inderdaad. Maar het is alleen jammer dat ze de prijzen van loot crates altijd zo hoog liggen, waardoor je eigenlijk wordt verplicht om in-game cash te kopen.
@31.161.151..xxx:
Oh want kleine kinderen gokverslaving bij proberen te brengen zie jij niet als een probleem??
@77.173.14..xxx: Je overdrijft helemaal niks, dit is precies zoals het uiteindelijk werkt, sterker nog zo is dit alles door deze achterbakse kakkerlakken ook opgezet om precies zo te werken: om een hele nieuwe generatie online gamers/ internetgebruikers rijp te maken voor wat zij beschouwen als het mensen doorsluizen naar het echte werk: online gokken.
Want let wel: de beste klant is een terugkerende klant en de beste terugkerende klant is een verslaafde..
@82.74.15.xxx:
Volgens mij is het probleem dat je voor gokken een vergunning nodig hebt, en EA heeft die niet…. en star wars is gericht op kinderen
@2a02:1811:e417:fd00:406c:47b8:f82d:8.xxx:
Of ze voeren cosmetische microtransacties in warin duidelijk is waarvoor je betaald ipv rng lootboxes,
Probleem
Opgelost
Lootboxes zijn oke enkel als reward. Maar pay to win en zo moet verdwijnen.
@31.161.151..xxx: Die “gamers” waar jij het over hebt zijn over het algemeen niet heel verstandig met hun geld. @2a02:1811:e417:fd00:406c:47b8:f82d:8.xxx: Prima, dan pirate ik alles wel op de PC. Exclusive games bestaan toch niet meer op enkele games na.
@2a02:1811:e417:fd00:406c:47b8:f82d:8.xxx: hahahaha als ze nog hogere prijzen durfen te vragen is het echt helemaal downwards in de game markt. De prijs is al gigantisch, vooral als je ziet dat je tegenwoordig dlc’s moet hebben om zelfs een single player game echt uit te spelen. In de tijd van nes en snes betaalde je ook zoveel, maar meestal waren dit ook echt volledige games. (Moeilijk, lange single player mode en ook replay waarde) je had geen dlc etc. Echt belachelijk dat men dit soort transacties in een eur 60 a 70 game durft te vragen en helemaal op de manier van EA.
Mee eens liever gisteren als vandaag . Misslijke marketingstrategieen
@Rodi83: idd, snel kappen hiermee
We moeten als Gamers maar eens collectief games links laten liggen als ze zo ingame nog meer geld uit onze zakken proberen te kloppen. Maak gewoon een game met alles erop en eraan.
Waar is die tijd gebleven games zonder DLC’s, season passes etc. maar compleet.
@84.24.22.xxx: Er is een verschil tussen wet en realiteit. Realiteit is dat veel minderjarigen 16+ en 18+ games spelen en in aanraking komen met deze vorm van gokken. Leeftijdsclassificatie schijnt niet te helpen om ouders in te laten zien dat een spel als GTA niet geschikt is voor een tien-jarige. Dus dan maar zo..
Lootboxes zouden alleen cosmetische dingen moeten kunnen geven maar geen game items die je helpen in de game zelf
Ik ben zelf geen fan van ‘pay-to-win’ loot boxen, maar trading card games als Magic: the Gathering hanteren dit principe al een tijdje.
Als dit gebeurt dat is 99% van alle gamers in Europa boos, wie wil dat? En het is de keuze van de gamers of ze er geld aan uit willen geven. Als er iets aan de gokverslaving gedaan moet worden moeten de ouders daar voor zorgen.