Review: The Sims 4

Review: The Sims 4 – Aan het begin van deze eeuw verscheen het eerste deel van The Sims, een game waarin de speler zelf families kon creëren. Vervolgens was het mogelijk om zelf een huis voor ze te bouwen en hen het leven te laten leiden dat jij voor ogen had. In sommige gevallen viel dit onder de noemer ‘lijden’, want de meest masochistische situaties konden in gang worden gezet door jouw toedoen. Heel wat jaren, delen en DLC verder, zijn we momenteel aanbeland bij het vierde deel in de reeks. Deze game verscheen in 2014 al voor de PC, maar nu – drie jaar later – is deze game tevens uitgebracht op de PlayStation 4. Is dit de moeite waard, of kun je The Sims 4 beter op je PC blijven spelen?

Bouw je eigen Sims

Het is algemeen bekend dat je heel wat uren tijd in The Sims kan steken, om daarna pas werkelijk met de game te beginnen. Zo vliegt de tijd voorbij wanneer je je eerste familie gaat creëren, omdat de mogelijkheden om een Sim te creëren eindeloos zijn. Van geslacht tot huidskleur en van blubberbillen tot aan een echt squads-kontje. Nee, het is nog steeds niet mogelijk om een genderneutrale Sim te creëren. Naast het uiterlijk van je Sims dien je ze ook nog te voorzien van persoonlijkheidskenmerken, een naam en je kan ze zelfs een leuk loopje geven.

Het grote verschil, zoals altijd met naar de console geporte Sims games, is die van het gebruik van muis en toetsenbord tegenover die van een controller. Dit is in de PS4 versie van de game aardig opgelost, doordat je ook daadwerkelijk over een cursor beschikt tijdens het spelen. Deze bedien je door middel van je linker joystick en eerlijk gezegd werkt dit nog niet eens zo heel slecht. Het enige punt is wel dat wanneer je iets geselecteerd hebt, je je cursor even kwijt bent en wanneer je dan naar iets anders wilt klikken, dien je eerst met cirkeltje terug te gaan. Dit moet even in je systeem verwerkt worden, maar levert daarna weinig problemen op. Het gebruik van de cursor op de console werkt echter wel ietwat traag, maar dit valt te overzien.

Een eigen huis, een plek onder de zon

Wanneer je dan eenmaal anderhalf uur verder bent en je familie gereed is om een huis te bewonen, dan ben je er nog lang niet. Je selecteert een wereld en in één van die werelden kan je er vervolgens voor kiezen om een bestaand huis te bemannen, maar het leukste is natuurlijk om zelf een huis te bouwen. Ook hier komt de eerder genoemde cursor weer terug, die je kunt gebruiken om je huis te bouwen en uiteindelijk te meubileren. Bij het bouwen van het huis viel de cursor iets meer tegen, omdat je nou eenmaal niet de exacte precisie van muis en toetsenbord hebt in dit geval. Hierdoor werd het wel lastig om echt een prachtige symmetrie te bereiken.

Het bouwen van een huis, alsook de indeling hiervan, is qua lay-out in de game wel handig gedaan. Zo zie je links onderin het scherm een huis en wanneer je op een raam klikt, krijg je alle mogelijke ramen en wanneer je op een deur klikt, verschijnen alle deuren die je kunt bouwen. Voor het indelen van de kamers kan je een specifieke kamersoort selecteren, bijvoorbeeld de keuken of slaapkamer, en vervolgens verschijnen hier alle meubels die het beste in deze kamers geplaatst kunnen worden. Voor de luie bouwers is het zelfs mogelijk om geheel ingerichte kamers te selecteren en in je huis te plaatsen.

Zo is het leven

Wanneer dan eindelijk alles staat zoals je wilt, is het tijd om The Sims 4 eens te gaan spelen. De verdere gameplay is exact zoals je gewend bent. De kinderen moeten naar school, de ouder(s) gaan wellicht aan het werk of op de peuters passen en overal waar je zelf geen zin in hebt, daar huur je een service voor in. Een schoonmaker, een babysitter of een loodgieter, makkelijker wordt het niet voor je eigen Sims. Ook hier dient de eerder besproken cursor gebruikt te worden om de acties van je Sims aan te duiden, maar wanneer het spel in beweging is en je wilt een Sim selecteren, is deze vrij lastig te achtervolgen en aan te klikken.

Verder is er gekozen om heel wat shortkeys aan de game toe te voegen. Zo ga je met de pijltjes naar boven en onder van verdieping naar verdieping, wijzig je de speelsnelheid met L1 en R1 en kun je switchen tussen je Sims met L2 en R2. Dit bevort de speel vriendelijkheid ten zeerste en binnen mum van tijd heb je alle knopjes wel door, waardoor het spelen van de game verder nog relatief soepeltjes verloopt. Daarnaast is er natuurlijk ook de mogelijkheid om cheats te gebruiken, dus iedereen kan gewoon weer lekker rosebud gebruiken om zonder geldproblemen te zitten.

Lekker op pad

Naast het leven leiden in je (gemaakte) huisje met je Sims, kan je ook de wereld gaan ontdekken. Zo kun je met je Sims via de kaart naar de sportschool gaan; een boekje lenen uit de bibliotheek of op date gaan in het park. Het enige nadeel dat dit met zich meebrengt is dat elke omgeving keer op keer opnieuw geladen moet worden en dit duurt soms zo lang, dat je na verloop van tijd gewoon de moeite niet meer neemt om op pad te gaan met je Sims en lekker kluizenaar wordt in eigen huis.

Niet altijd even stabiel

Je zou natuurlijk denken dat wanneer een game drie jaar na de officiële release wordt geport naar een console, dat alle kinderfoutjes wel uit de game zouden zijn gehaald. In de praktijk blijkt dit echter niet het geval te zijn. Zo zijn zoals gezegd de laadtijden in de game tergend lang en de game zit barstens vol framedrops die al voorkomen bij de kleinste handelingen. En dan zijn er nog niet eens externe DLC pakketten verkrijgbaar die het game bestand nog een stuk groter maken. Dit is ontzettend zonde en benadeeld de game toch behoorlijk.

Met The Sims 4 weet je gegarandeerd dat je een game in huis haalt waar je heel wat uren je ei in kwijt kan. De game stamt officieel uit 2014 en je zou denken dat ontwikkelaar Maxis in de tussentijd een foutloos geporte game uit kan brengen, maar dit is helaas niet waar. De game biedt oneindig veel mogelijkheden in het creëren van Sims en huizen, maar bij de ene situatie werkt de ingebouwde cursor beter dan bij de andere. Daarnaast is de PS4 versie nog niet voorzien van de tientallen DLC pakketten, die men er eigenlijk net zo goed bij had kunnen doen. De ingebouwde shortkeys werken wel ter positieve, maar dit is wel slechts de enige mogelijkheid die de speelsnelheid doet bevorderen. Met een controller The Sims spelen werkt nog steeds niet zoals we gewend zijn van de PC, maar er is wel weer een stapje in de juiste richting gezet.

• Uitgebreide creatie mogelijkheden
  • Shortkeys
  • Cheats