Review: SingStar Celebration – SingStar werd jaren geleden aan de lopende band uitgebreid met nieuwe titels. Tegenwoordig is de franchise niet echt veel meer in beeld, totdat daar ineens SingStar Celebration verscheen als PlayLink titel. SingStar Celebration is eigenlijk precies wat je van de franchise kent en nu het onder PlayLink valt, kan je ook je mobiele telefoon als microfoon gebruiken. Met de telefoon in de hand namen we weer awkward posities voor de TV aan om met ons belabberde stemgeluid te proberen evenaren wat zangers en zangeressen allemaal uit hun strot krijgen.

Variatie

Variatie, dat is het sleutelwoord in een game als SingStar. Dan doelen we natuurlijk op de soundtrack, die zo afwisselend mogelijk moet zijn, zodat het een breed publiek aanspreekt. Daarin is Sony geslaagd, want de game biedt allerlei populaire nummers aan van nu én toen. Denk aan een Adele met Hello, maar ook aan ABBA met Dancing Queen. Verder zien we in de soundtrack Avicii met Wake Me Up terug, alsook Britney Spears met Oops!… I Did It Again. Kortom, de soundtrack is een mengelmoes van allerlei leuke nummers die perfect geschikt zijn voor SingStar en dus een avond met talentvolle zangvrienden.

Het concept is verder zoals vanouds, alleen dien je nu je mobiele telefoon met je PlayStation 4 te verbinden. Dat kan via het Wi-Fi netwerk, alsook via de PlayStation 4 zelf, die in te stellen is als accesspoint. Dat eenmaal gedaan, dan kan je in de standaard zangmodus aan de slag, waarbij je een willekeurig nummer kiest om te gaan zingen. Vervolgens is het natuurlijk zaak om zo goed mogelijk mee te zingen en dan bij voorkeur op de juiste toonhoogte. Of de tekst die je uitkraamt dan overeenkomt met wat de daadwerkelijk lyrics zijn, maakt eigenlijk niet zoveel uit. Een bekend punt van de SingStar franchise, maar deze software is simpelweg nog niet ver genoeg om een correcte uitspraak te detecteren.

Verschillende modi

De standaardmodus is ideaal voor momenten tussendoor en door de gevarieerde soundtrack zit er voor iedereen wel wat leuks tussen. Als je echter zo’n fervent speler bent, kan je altijd de SingStore nog aanwenden om de bibliotheek met tracks verder uit te breiden. Deze SingStore biedt genoeg extra mogelijkheden en dat kost weliswaar geld, maar als je er veel plezier in hebt, kan je de ervaring flink uitbreiden. De game op zichzelf is niet bijzonder uitgebreid, maar je wordt niet beperkt in wat het basispakket je biedt en dat is op zich erg fijn. Ook kan je je te goed doen aan de online community, die zonder schaamte video’s van zichzelf online heeft gezet. Dat kan zeer vermakelijk zijn om eens door te spitten.

Wat ook vermakelijk is, zijn de verschillende modi die de game biedt. Naast de traditionele modus kan je namelijk ook bij de zogenoemde Party modi terecht. Hierin kan je bijvoorbeeld in één reeks fragmenten uit een selectie van nummers spelen. Ook kan je tegen elkaar battlen en zo zijn er nog wel wat meer opties. Het is uiteindelijk niet bijzonder uitgebreid, maar het zorgt wel voor net wat meer variatie, ook in de gameplay. Dat tezamen met de soundtrack maakt het eigenlijk best wel een complete game. Natuurlijk is het doordat het op een casual publiek gericht is en het een lage prijs kent, een wat compacte uitgave, maar dit is wel oneindig lang speelbaar.

Een voordeel of een nadeel…

Het spelen van de game met een mobiele telefoon werkt verbazingwekkend goed. De microfoon kan je stemgeluid prima oppikken, maar daar zit wel gelijk een nadeel aan vast. Als je de game met meer dan twee man gaat spelen, dan is de situatie al snel dat iedereen naast elkaar op de bank zit. Iedereen zit met z’n mobiele telefoon in de hand, maar je weet dat de microfoon meer dan alleen jouw stemgeluid oppikt. Zo hebben we regelmatig gehad dat het stemgeluid van een ander werd opgepikt en als die nu net wat beter zingt dan jij, kan je gemakkelijk cheaten door gewoon je mond te houden. Wellicht is dat in zekere zin een beperking van de telefoon, maar het geeft wel een vertekend beeld in de resultaten.

Als je er werkelijk niks van bakt, dan kan je dit technische nadeel echter ook weer in je voordeel gebruiken. Maar of dat leuk is… dat valt natuurlijk te betwijfelen. Ook hebben we zo nu en dan gehad dat het een paar seconden duurde bij de start van een nummer alvorens de microfoon daadwerkelijk het stemgeluid oppikte, waardoor we een gedeelte van de track mistten. Waar dat aan ligt? Geen flauw idee, maar dat kan bij momenten wat vervelend zijn, zeker als de microfoon het geluid van een ander wel direct vanaf het eerste moment registreert. Afgezien van dat biedt de telefoon nog een extra handige feature wat de ervaring dan weer ten goede komt en dat is de optie om een eigen playlist samen te stellen. Dat gaat nu gemakkelijker dan ooit.

De SingStar games van Sony zijn eigenlijk altijd wel van goede kwaliteit geweest en dat is met SingStar Celebration niet anders. Het is ideaal voor tussendoor alsook langere sessies en de telefoon werkt als een prima alternatief op een microfoon. Dat het ook omgevingsgeluid meepakt kan wat nadelig zijn, net zoals dat het soms niet goed registreert wanneer je begint met zingen. Dat zijn echter kleine puntjes, want voor de rest is de soundtrack erg gevarieerd, de game biedt genoeg leuke modi en de bibliotheek biedt enorm veel opties om je eigen tracklist nog verder uit te breiden. Verder is alle (oude) SingStar community content beschikbaar en daar zitten echt parels tussen, zowel in kwaliteit als in hilariteit. Jammer is wel dat de community een beetje dood is, maar wellicht dat het nu weer op gaat leven met de release van SingStar Celebration.

• Leuke gevarieerde soundtrack
  • Verschillende modi
  • Vermakelijk als vanouds