Review: Knowledge is Power – Ten tijde van de PlayStation 2 en PlayStation 3 deed Sony heel erg veel met games die gericht waren op een casual publiek. Zo waren de EyeToy games ideaal voor een avondje met vrienden, maar ook de vele SingStar games stonden garant voor een hoop plezier. Buzz! mogen we ook zeker niet vergeten, de quizgame waarbij je heuse buzzers kreeg om het quizgevoel van TV programma’s zo goed mogelijk na te bootsen. Heel veel van dat soort games zien we tegenwoordig niet meer, maar het PlayLink label leent zich er wel perfect voor om het nieuw leven in te blazen. Het resultaat: Knowledge is Power!

Neem het op tegen je vrienden

Knowledge is Power valt onder het PlayLink label en dus ook nu heb je weer je mobiele telefoon of tablet nodig wil je de game kunnen spelen. Na deze verbonden te hebben met de PlayStation 4, wat via een Wi-Fi netwerk kan of anders de PS4 zelf door deze als accesspoint in te stellen, kan je beginnen met quizzen. De game is echter heel erg beperkt, dus je moet het doen met één soort quiz zonder verdere variaties. Dat is eigenlijk best wel jammer, want na meerdere potjes verlang je eigenlijk naar een mogelijkheid om alternatieve speelrondes te kiezen.

Aan de andere kant is de game enigszins een lange levensduur beschoren dankzij de mogelijkheid om het met maximaal vijf vrienden te spelen, wat het totale spelersaantal op zes brengt. De gemiddelde quiz duurt zo’n 20 minuten en dat zorgt er al snel voor dat je tijdens een leuk avondje een quiz of vijf speelt. Hoewel het concept van de quiz altijd hetzelfde is, zit de variatie hem voornamelijk in de vragen, waar de game barstensvol mee zit. Ook kan je elkaar dwarszitten met allerlei ‘Power Plays’, wat het bij momenten erg spannend kan maken. Kortom, voor leuk tijdverdrijf dat voor iedereen toegankelijk is, is Knowledge is Power een degelijke keuze.

Alle vragen beantwoorden

Bij aanvang van de game kies je een personage en als je eenmaal een keuze gemaakt hebt, dien je een selfie te maken. Deze selfies hebben een filter gebaseerd op het personage dat je gekozen hebt en dat kan voor hilarische situaties zorgen. Je kent het vast wel, dat geklooi met die Snapchat filters? Wel dat kan in de game ook, zij het wat beperkter. Dat zet gelukkig wel gelijk de toon, want de één ziet er nog gekker uit dan de ander en dat is nu eenmaal erg leuk. Zodra iedereen klaar is, begint de quiz en keer op keer krijg je voorafgaand aan een vraag een viertal deuren met een onderwerp.

De deur waar de meeste spelers voor gaan staan gaat vervolgens open en in die categorie krijg je dan een vraag. Is de categorie echter helemaal niet aan jou besteed? Dan krijg je per quiz één keer een joker om in te zetten, die jou een definitieve keuze laat maken wat betreft het onderwerp. Goed, zodra de categorie bepaald is, wordt de vraag aan je gepresenteerd en is het vanzelfsprekend zaak om het goede antwoord te kiezen. Wat echter ook meetelt in Knowledge is Power, is de snelheid waarmee je het goede antwoord invult. Hoe sneller je namelijk bent, hoe meer punten je krijgt en dat is natuurlijk belangrijk voor jouw positie in het finalespel. Om de zoveel vragen krijg je overigens nog een alternatief spelletje, zodat het gevarieerd blijft.

Die alternatieve spelletjes bestaat bijvoorbeeld uit Disney personages linken aan de film waar ze uitkomen, voetballers verdelen over de juiste clubs en meer. Dit alles moet je zo snel mogelijk doen, want ook dat telt weer mee in je uiteindelijke score. Als alle vragen en de twee mini-games tussen de quiz door gespeeld zijn, worden alle spelers op een piramide geplaatst. Hoe meer punten je hebt, hoe hoger je op de piramide komt te staan en dus dichter bij de overwinning bent. Je mag echter een bepaald aantal treden omhoog, afhankelijk van of je een goed antwoord geeft en hoe snel je daarmee bent. Degene die als eerste de top bereikt, is de winnaar van het spel en dan kan het hele riedeltje weer van voor af aan gestart worden.

Zit elkaar dwars

De structuur van de quiz is op zich niet al te bijzonder, want elk potje is qua spelen identiek. Het grote verschil tussen de quizzen zit hem natuurlijk in de vragen die gesteld worden, want die kunnen over werkelijk van alles gaan. De game kent enorm veel verschillende vragen en gedurende de potjes die we gespeeld hebben, kwam er geen enkele duplicaat voorbij. Wat ook leuk is, is dat je elkaar dwars kan zitten met de zogenoemde ‘Power Plays’. Voorafgaand aan elke vraag kan je een Power Play inzetten en die bemoeilijkt het antwoord op de vraag per keer. Je kan bijvoorbeeld ijs inzetten, waardoor alle antwoorden bij de andere speler bevroren zijn. Eerst moet die speler op het ijs tikken om er doorheen te breken en zodra dat gedaan is, kan het antwoord pas ingevoerd worden.

Een andere Power Play is dat je de antwoorden voorziet van een laag smurrie, waardoor die eerst uitgeveegd moet worden. Of wat te denken van beestjes die bepaalde letters in antwoorden opeten? Verder kan je nog ‘bommen’ inzetten die eigenlijk niet zo veel explosiefs doen, behalve vooral hinderlijk in beeld hangen. Dit zorgt ervoor dat de andere speler langer bezig is met het geven van zijn of haar antwoord en aangezien de antwoorden deels beloond worden op snelheid van invoer, is het een compleet onvoorspelbare quiz. Je kan bijvoorbeeld enorm veel kennis hebben, maar als je telkens een halve seconde bezig bent om de hindernissen te overwinnen, kunnen dat erg kostbare halve seconden zijn, die een ander net gebruikt om sneller zijn antwoord in te voeren en dus uit te lopen. Leuk concept en het zorgt voor nog meer vermaak.

Quizzen is leuk, technische issues zijn dat niet

Knowledge is Power is als quizgame een geslaagd stukje software. De vragen zijn erg leuk en gevarieerd en ook de manier van spelen gaat erg soepel. Toch mankeert er ook het één en ander aan deze titel. Zo hebben we een paar keer gehad dat de stem van de presentator niet te horen was en dan zijn de filmpjes tussendoor kijken ineens heel erg saai. Ook wil het sporadisch wel eens voorkomen dat de game blijft hangen op bepaalde momenten en dat het zich na een halve minuut ineens bedenkt wat het ook al weer geacht werd om te doen. Dat haalt het tempo een beetje uit de ervaring en dat is wat slordig.

Wat het tempo ook een beetje belemmert is dat de tijd tussen de verschillende vragen best wel lang is. Zeker bij meer spelers. Dat zit hem enerzijds in het feit dat spelers keer op keer een categorie moeten kiezen en keer op keer een Power Play in moeten zetten. Als mensen niet op zitten te letten, kan het zomaar best wel lang duren en ook de game zelf doet heel erg rustig aan. Nu is dat voornamelijk gedaan om de sfeer goed over te laten komen, maar na een aantal potjes ga je je toch een beetje storen aan het vrij trage spelverloop. Juist dan steekt het gevoel weer de kop op dat je ook wel wat anders wil doen in het kader van een quiz, bijvoorbeeld een andere structuur, een andere modus enzovoort.

Knowledge is Power is een vermakelijke game om met meerdere mensen te spelen. Dat staat als een paal boven water en komt voornamelijk door de grote variatie in leuke vragen. De potjes zijn niet al te lang, wat het pick-up-and-play gehalte ten goede komt. Wel is het tempo tussen de vragen door nogal traag en dat kan wat vervelend zijn. Ook visueel is het een wat vreemde eend in de bijt door een korrelige filter over het geheel, wat de game niet per se mooier maakt. Technisch functioneert het ook lang niet altijd zoals het zou moeten en dat zijn toch wel zaken die de positieve punten overschaduwen. Ook het feit dat de game heel erg beperkt is, is erg jammer, want hier had veel meer uitgehaald kunnen worden. Desalniettemin is het een aardige titel om te spelen, maar zorg wel dat je genoeg vrienden over de vloer hebt.

• Leuke gevarieerde vragen
  • Perfect voor een avondje met vrienden
  • Lollige selfies