Review: Monster of the Deep: Final Fantasy XV (PS VR) – Tijdens de E3 presentatie van 2016 werd met veel bombarie getoond dat VR ook een plek heeft in het Final Fantasy universum. Monster of the Deep maakt onderdeel van het Final Fantasy XV multimedia offensief uit en het is tevens de eerste officiële virtual reality game van Square Enix. Sinds de presentatie van de actie-georiënteerde demo in 2016 is er echter veel veranderd, want Monster of the Deep is allesbehalve een actie beladen schietfestijn. Nee, dit keer gaan we… vissen!

Ga toch vissen!

Wanneer je Monster of the Deep opstart, word je meteen gevraagd om de tutorial te proberen. Wat daarin direct opvalt, is hoe goed Monster of the Deep eruit ziet in VR. Het water, de omgeving, de vissen, het ziet er allemaal idyllisch en relaxed uit. Kortom, de ideale omgeving om in te vissen. Square Enix wekt hiermee in ieder geval al een hoop vertrouwen dat het ook in VR leuke dingen kan en gaat doen in de toekomst. Goed, nu heb ik persoonlijk nog nooit zelf gevist omdat ik er absoluut het geduld niet voor op zou kunnen brengen, maar ik kan me prima voorstellen dat het voor velen een manier van ontspanning is.

Enfin, je staat dus aan het water met een hengel in je handen. De DualShock 4 controller fungeert hierbij als hengel. Het werpen van de hengel werkt net zoals in het echte leven (voor zover ik dat kan beoordelen als leek) en wanneer je het kruisje loslaat, wordt de lijn uitgegooid. De combinatie van werpen en het loslaten van het kruisje bepaalt hoe ver de lijn geworpen wordt. Vervolgens heb je na een paar seconden beet en als dat het geval is, dan moet je door het draaien met de linkerpook op de controller je vangst binnenhalen.

Een vis kan een beetje gaan spartelen wat je kan ondervangen door je controller naar links of naar rechts te trekken, alhoewel ik nog niet gezien heb dat een vis ook daadwerkelijk ontsnapt. Het werpen van je hengel is vaak onnauwkeurig waardoor je een paar pogingen nodig hebt om de hengel te laten doen wat jij wilt. Het binnenhalen van een vangst verkort overigens flink de levensduur van je controller, want het continu roteren van je linkerpookje wordt heel snel vervelend.

Na de tutorial mag je een avatar maken in ware Final Fantasy stijl. De aanpassingsmogelijkheden zijn zeer uitgebreid, maar de vraag is een beetje waarom dat zo is. Het merendeel van Monster of the Deep speel je namelijk vanuit een first-person perspectief waardoor het maken van een eigen avatar eigenlijk vrij weinig toevoegt. Maar als je al deze stappen doorlopen hebt, zal het daadwerkelijke avontuur van Monster of the Deep gaan beginnen dat start op het moment dat je jouw avatar in een auto door de stromende regen ziet rijden.

De radio waarschuwt dat het dermate slecht weer is, dat het absoluut niet verstandig is om naar buiten te gaan. Wat doet je karakter? Juist, hij/zij besluit dat vissen bij een gezonken wrak vanaf een krakkemikkig bootje in erg slecht weer een goed idee is. Dat gaat natuurlijk gruwelijk fout, maar je wordt gelukkig door Cindy uit het water gered en zij is natuurlijk welbekend bij de Final Fantasy XV spelers. Vervolgens knap je een beetje op in haar garage en nadien krijg je een hengel, kruisboog en alsnog de opdracht om te gaan vissen.

Mooie Final Fantasy XV fanservice

Vanuit de centrale hub bezoek je plekken in Eos die je bekend voorkomen als je Final Fantasy XV hebt gespeeld met op iedere locatie een cameo van een bekend personage. Deze figuren zullen je tijdens het vissen altijd aanmoedigen, maar het commentaar mag je met een korrel zout nemen, want het strookt niet altijd met de grootte van de vis die je vangt. Rondlopen met je personage is overigens beperkt tot ’transportation’, waarbij je met je cursor richt naar de plek waar je naartoe wilt gaan. Vervolgens word je daarheen getransporteerd, een manier die we vaker in VR-games zien.

Normaal werkt dat tegen de immersie in bij een virtual reality game, maar gezien het hoofddoel hier vissen betreft, is het nu niet heel storend. Het doel is in elke omgeving die je aandoet hetzelfde; vang een x-aantal kleinere vissen om de grote vis te lokken die meteen ook als eindbaas fungeert van de omgeving. Wanneer de eindbaas zijn vissenkop opsteekt, verruil je je hengel voor de kruisboog en dan is het schieten geblazen. Klinkt een beetje raar allemaal, maar de uitvoering is goed. Schieten met de kruisboog voelt leuk en precies aan, dat in tegenstelling tot de onnauwkeurigheid van de hengel, die zoals gezegd soms wat vervelend kan zijn. De schaal van de eindbazen is overigens echt heel goed uitgewerkt, want je hebt echt het gevoel dat het Monsters of the Deep zijn.

 

Conclusie

Square Enix is met Monster of the Deep: Final Fantasy XV bijna letterlijk de VR wateren aan het testen. Grafisch ziet het er uitstekend uit met een hoog fanservice gehalte voor de Final Fantasy XV liefhebbers. De nauwkeurigheid van de hengel is vaak twijfelachtig, terwijl dat probleem vrijwel niet bestaat bij het gebruik van de kruisboog. Ik heb nog nooit gevist in mijn echte leven, maar Monster of the Deep vond ik een erg relaxte ervaring ondanks - of misschien wel juist omdat - je gedurende de hele game eigenlijk steeds hetzelfde doet. We zijn in ieder geval benieuwd wat Square Enix in de toekomst met VR gaat doen, want Monster of the Deep is - alhoewel niet baanbrekend - zeker een geslaagde eerste VR-titel .

Pluspunten

  • Grafisch heel mooi
  • Relaxt sfeertje
  • Gevoel van schaal bij eindbazen
  • Leuk voor FF XV liefhebbers

Minpunten

  • Onnauwkeurigheid hengel
  • Wellicht te eentonig voor sommigen

7.0