Topper van 2018: The Inpatient – De release van PlayStation VR ging gepaard met een hoop titels en in de maanden daarna zagen we het een beetje afzakken. Maar als we terugkijken op 2017, dan moeten we vaststellen dat er een flinke variatie aan virtual reality games en ervaringen zijn verschenen, en ook de verkopen van de headset gaan lekker door. Eén van de betere games rond de launch was Until Dawn: Rush of Blood van ontwikkelaar Supermassive Games en zij hebben twee nieuwe interessante games voor PlayStation VR in ontwikkeling: The Inpatient en Bravo Team. Die eerste gaan we vandaag nader bekijken.

The Inpatient – Supermassive Games heeft met Until Dawn een nieuwe franchise gecreëerd en ze blijven hier maar al te graag in hangen. Na deze game kwam immers Rush of Blood uit, een compleet andere game, maar wel in hetzelfde universum. The Inpatient is ook weer een totaal andere game, maar ook deze titel hoort in hetzelfde universum thuis. Hoe deze game verbonden is aan Until Dawn is nog even afwachten, maar dat je weer met een creepy ervaring te maken krijgt, is wel duidelijk. De game speelt zich namelijk af in een sanatorium in het jaar 1952. Iedereen weet dat dergelijke panden rond die tijdstippen en nog eerder meestal locaties waren om te vermijden.

Nu hebben de mensen in het sanatorium vooralsnog goede bedoelingen met je, want ze willen je helpen. Daar waar jij geheugenverlies hebt, zijn zij er om je weer op de rit te krijgen. Voor de verandering ben je vooral zelf het horrorelement in deze game, want je zult te maken krijgen met mysterieuze flashbacks, vertroebelde herinneringen en angstaanjagende situaties die zich in je hoofd afspelen, maar op het beeld projecteren. Gaandeweg het avontuur zal je meer over jezelf moeten ontdekken, maar ook waarom je daar zit en of het sanatorium nu echt wel zo veilig is.

The Inpatient lijkt vooralsnog een erg kalme game te zijn. Je krijgt met veel dialogen te maken, beweegt je door de gangen van het sanatorium en vecht tegen innerlijke demonen. Wat hierin erg interessant is, afgezien van de angstaanjagende sfeer door jouw mentale gebreken, is dat het butterfly effect weer een belangrijke rol speelt. Dat effect was in Until Dawn al erg belangrijk en dat zal nu niet anders zijn, wat suggereert dat je het verhaal meerdere kanten op kan sturen of dat je zaken wel of niet zal ontdekken, wat weer een afwijkend avontuur zal opleveren.

Waarom gaat dit een topper worden? Supermassive Games heeft met Until Dawn, Rush of Blood en Hidden Agenda bewezen goed overweg te kunnen met keuze gedreven games, alsook virtual reality. We hebben The Inpatient al even mogen proberen en de sfeer greep ons meteen, zeker omdat het in het Until Dawn universum thuishoort dat wij in ieder geval kunnen waarderen. Het verhaal zal uiteindelijk een belangrijke factor zijn en dat gecombineerd met schrikeffecten, innerlijke demonen en andere mysterieuze situaties, kan The Inpatient zomaar tot een game maken die zich doet onderscheiden van andere virtual reality games. Bovendien zijn goede VR-games meer dan welkom, niet?

Meer over The Inpatient:
Gespeeld: The Inpatient (E3)
Gespeeld: The Inpatient
Prequel op Until Dawn aangekondigd