Topper van 2018: Detroit: Become Human – Fahrenheit, Heavy Rain en Beyond: Two Souls, het zijn allemaal games uit het portfolio van ontwikkelaar Quantic Dream. Deze studio behoeft, zeker als we naar de bovengenoemde titels kijken, eigenlijk geen verdere uitleg. Ben je echt een fan van wat men hier maakt, dan ben je door en door bekend met de manier waarop zij hun verhalen verwerken in hun games. Daarbij lopen de meningen weliswaar nog steeds uiteen. Sommigen vinden het slechts een interactieve film en anderen vinden het weer een meesterwerk. Los daarvan weet Quantic Dream wel altijd boeiende verhalen te vertellen, die altijd een bijzondere insteek kennen. Dat zal met Detroit: Become Human niet anders zijn.

Detroit: Become Human – Het verhaal van deze game speelt zich af in de nabije toekomst, wanneer mensen worden ondersteund door androids (oftewel robots). Deze androids voegen wat toe aan de maatschappij, want je kan ze inzetten voor allerlei klusjes die een mens dan niet hoeft te doen. Neem bijvoorbeeld het huishouden en het bedienen van een gezin. Tot zover een nobel en tevens effectief idee, maar er ontstaan problemen. Dit komt omdat de androids zich afwijkend gaan gedragen. Sterker nog, androids lijken gevoeliger te worden en ook meer menselijke trekjes te vertonen. Met als gevolg dat ze zomaar kunnen verdwijnen of zelfs zelfmoord kunnen plegen. Dat roept weer de morele vraag op of zij niet ook gewoon over gevoelens beschikken.

Zoals eerder al aangehaald, heeft Quantic Dream inmiddels wel bewezen goede verhalen te kunnen vertellen met hun games. Knap daaraan is dat deze verhalen allemaal bepaalde emoties bij jou als speler weten op te roepen. Dat komt door het menselijke aspect dat goed verweven zit in het avontuur dat zich voor je afspeelt. In Detroit: Become Human krijg je wederom meerdere personages onder de knoppen. Waaronder een android die werkt bij de politie en een android die als huishoudhulp werkt bij een vader en een kind. Zo krijg je met verschillende invalshoeken en ook met verschillende emoties te maken. Daardoor komen er binnen het verhaal moreel lastige dilemma’s voorbij, waardoor je tevens lastige keuzes zult moeten maken.

blank

Inmiddels hebben we al behoorlijk wat beelden voorbij zien komen. Detroit: Become Human lijkt zo op het eerste oog weer de kenmerkende gameplay te bevatten die we kennen uit de voorgaande games. Met daarbij een verhaal dat vooral complex is door de vele invalshoeken dat het kent. De uitdaging zit hem in de verschillende keuzes die je kan maken, wat ook weer zorgt voor meer replaywaarde. Personages benaderen de verschillende situaties immers telkens weer op een andere manier en ook kunnen ze de dood vinden door jouw toedoen. Daardoor loopt het verhaal ook weer anders en in die zin lijkt deze game erg op haar voorgangers, Heavy Rain en Beyond: Two Souls.

Waarom gaat dit een topper worden? Na het zien van zoveel meer gameplaybeelden kunnen we er niet omheen dat dit een topper gaat worden. Dit is letterlijk een volgende stap en daarmee een logische evolutie op hetgeen Quantic Dream hiervoor heeft gemaakt. De game gaat op alle vlakken verder dan ooit. De situaties waar je als speler in terecht komt, verschillen daarbij erg van elkaar. Elke keuze die je maakt, zal een flinke impact hebben op het verloop van het verhaal. Dankzij de technische mogelijkheden van tegenwoordig, helemaal met de PS4 Pro, ziet deze game er grafisch fantastisch uit. Plus dat de sfeer ook de juiste snaar lijkt te raken!

blank

Meer over Detroit: Become Human:
In actie gezien: Detroit: Become Human
Een overdosis aan morele dilemma’s in de nieuwe trailer van Detroit: Become Human
Detroit: Become Human te zien in nieuwe gameplay video’s