Topper van 2018: SoulCalibur VI –  Zes jaar, dat is hoelang het geduurd heeft voordat men eindelijk een nieuwe SoulCalibur uitbrengt. Maar dit jaar is het dan echt zover met SoulCalibur VI. Na de release van SoulCalibur V in 2012 is het eigenlijk maar stil geweest omtrent de franchise. In de tussentijd zijn er wel wat nieuwe games uitgebracht, namelijk SoulCalibur HD Online, SoulCalibur Lost Swords (een free-to-play versie gebaseerd op deel vijf) en Unbreakable Soul voor iOS. Een volwaardig deel is echter een tijd geleden en daarom zijn we erg enthousiast dat Bandai Namco ons een echte opvolger brengt.

SoulCalibur VI – Wat mensen wellicht niet weten, is dat SoulCalibur VI eigenlijk al een geruime tijd in ontwikkeling is, ondanks het feit dat de game eigenlijk nog maar net is aangekondigd. Men heeft namelijk al drie jaar ontwikkeltijd achter de rug en als de game dan uitkomt, tikt de ontwikkeling de vier jaar zelfs aan. Voor een fighter is dat ontzettend lang en we hopen dat dit zichtbaar zal zijn in het eindproduct. Enige nuance is echter wel op z’n plek, want we moeten erbij vermelden dat de ontwikkelaar zich niet alleen met deze game heeft bezig gehouden.

In de tussentijd heeft men namelijk ook Tekken 7 gemaakt en afgerond. Die game is immers inmiddels een klein half jaar verkrijgbaar. De ontwikkelcapaciteit was zodoende dus beperkt, maar alsnog is SoulCalibur VI een relatief langdurig project. Een voordeel dat hiermee gepaard gaat, is dat alle kennis die men met Tekken 7 heeft opgedaan, gelijk meegenomen wordt naar de ontwikkeling van deze game. Dat betekent in potentie nog betere kwaliteit, omdat alle issues van Tekken 7 die zijn opgelost in de tussentijd, uitgesloten zijn voor SoulCalibur VI.

Ondanks wat de naam doet vermoeden, is SoulCalibur VI geen vervolg, want dit deel focust zich op het verhaal van de eerste Soul Calibur en de voorloper Soul Edge. In het vroege begin van de Soul-franchise zijn er namelijk vragen open gelaten en die wil men met het verhaal van deze game gaan beantwoorden. De franchise is inmiddels alweer 20 jaar oud en dus heeft men genoeg qua storyline om mee te werken. Wat voor de ontwikkelaar van de game echter vooral belangrijk is, is de vibe uit de eerste delen van de franchise. Dat betekent onder andere een kleurrijke SoulCalibur VI, iets wat we in de laatste delen een beetje hebben moeten missen.

Waarom gaat dit een topper worden? SoulCalibur heeft bijna met elk deel kwaliteit weten af te leveren, of dit een topper gaat worden hoeven we ons dus eigenlijk niet eens af te vragen. We zijn allang blij met de terugkeer van de franchise en gezien de ruim genomen ontwikkeltijd ziet het ernaar uit dat dit ook weer een goede game gaat worden. In de basis is het een typische SoulCalibur game, maar tegelijkertijd brengt de game het gevoel van de eerste delen terug. Dit gebeurt echter wel met een twist, zoals het Lethal hit-systeem dat armor weet weg te blazen met een prachtige slow-mo vooraf, alsook met het Reversal Edge systeem. Het enige wat we ons nu nog afvragen is wat de game online gaat doen, aangezien we daar nog maar weinig over hebben gehoord.

Meer over SoulCalibur VI:
Gespeeld: SoulCalibur VI
Bandai Namco kondigt SoulCalibur VI aan
Bekijk nieuwe SoulCalibur VI gameplay