Doordat er enorm veel kritiek was op EA en DICE rondom de microtransacties en lootboxes van Star Wars Battlefront II, is deze functie van de game vlak voor de officiële release uitgeschakeld. DICE zou opnieuw gaan kijken naar het systeem waarmee spelers credits verdienen en ook zou het microtransactie systeem op de schop gaan.

Nu enkele weken na de release zijn er wat aanpassingen in de game verricht, maar helemaal op orde is het nog niet. Logisch, want dat kost natuurlijk even tijd, maar komen microtransacties nu op termijn wel of niet terug? Dat werd aan de CFO van EA, Blake Jorgensen, gevraagd tijdens de 37ste Nasdaq Investor Conference.

Uit de woorden van Jorgensen blijkt dat ze er nog niet helemaal uit zijn. Op dit moment werkt de ontwikkelaar aan het verbeteren van het progressie systeem en dat blijven ze doen. Deze week komt daar een update voor en volgende week nog één. Op termijn zullen ze beslissen hoe ze de microtransacties gaan terugbrengen en of ze dat überhaupt nog gaan doen.

“Clearly we are very focused on listening to the consumer and understanding what the consumer wants and that’s evolving constantly. But we’re working on improving the progression system. We turned the microtransactions off as an opportunity to work on the progression system inside the game. We’re continuing to do that. I think there’s an update this week and again next week. Over time we’ll address how we will want to bring the microtransactions either into the game or not and what form we will decide to bring it into.”

Er bestaat dus best een kans dat DICE het hele progressiesysteem overhoop gooit en dat microtransacties nooit meer zullen terugkeren. Als ze wel terugkeren is dat uiteraard in een flink aangepaste vorm, want zelfs de licentiehouder (Disney) was niet bepaald gecharmeerd van de praktijken van EA en DICE. Kortom, EA en DICE moeten een oplossing vinden om iedereen tevreden te stellen.