Gespeeld: Code Vein – Met Demon’s Souls introduceerde Sony jaren geleden eigenlijk een nieuw soort genre dat in de jaren erna als maar populairder is geworden. Hieruit is Dark Souls ontstaan en ook Sony kwam later in samenwerking met From Software weer met een eigen variant in de vorm van Bloodborne. Begin dit jaar verscheen NioH en ook moeten we Lords of the Fallen niet vergeten. Liefhebbers van dergelijke games hebben zich dus niet hoeven vervelen de afgelopen jaren, maar hoe ziet de toekomst er uit? Het enige wat aan de horizon opdoemt is Code Vein en die hebben we even kunnen spelen.

Net wat toegankelijker

Code Vein is een titel die in het Soulsborne genre thuishoort, omdat het veel gelijkenissen met die games vertoont. Games in dat genre zijn echter niet bepaald toegankelijk te noemen en Code Vein gaat hierin enigszins een uitzondering zijn. Je zult tijdens het spelen namelijk niet alleen zijn, want vrijwel altijd heb je een buddy bij je. In de wereld van Code Vein verkeer je in een afgesloten gebied na een apocalyptische gebeurtenis en omdat je een vampier bent geworden, ontstaat er een drang naar vers bloed. Nu de gewone mensen niet meer aanwezig zijn om je dorst te stillen, ben je genoodzaakt naar alternatieve middelen te zoeken.

De Revenants, zoals de vampieren in de game heten, dwalen rond in de Vein op zoek naar bloedbeesten. Deze monsters dienen als alternatief op de gebruikelijke bron van het bloed en de protagonist zal op een gegeven moment steeds meer Revenants tegenkomen. Die kunnen zich bij je aansluiten en daarmee ontstaat automatisch de vaste buddy die je gaandeweg het avontuur tot je beschikking hebt. Dat levert niet alleen andere gameplay op binnen het genre, het biedt ook wat voordelen en het maakt de gameplay een klein beetje gemakkelijker.

Tijdens onze hands-on kregen we de mogelijkheid om een dungeon te verkennen en zoals een goede Soulsborne game betaamt, werden we met een aardige uitdaging geconfronteerd. In ons geval hadden we vijf health potions bij ons, maar daar waren we snel doorheen. Normaliter ben je dan de Sjaak, omdat inkomende aanvallen die niet geblokkeerd worden zorgen voor een snelle terugname van je health. Op het moment dat het einde nabij is, kan je buddy echter een lading health jouw kant op sturen, zodat je het gevecht alsnog weet te overleven. Dit kan natuurlijk niet oneindig, maar een keer of drie is zeker mogelijk en dat kan net dat stukje zijn dat je nodig hebt om een zwaar gevecht te overleven.

Maak kennis met de buddy’s en de Blood Veils

De buddy’s die je onderweg tegenkomt hebben ook allemaal een eigen verhaal en in het avontuur zal je daar veel over kunnen ontdekken. De buddy’s zijn dus meer dan AI gestuurde hulpmiddelen, want ook zij hebben een achtergrond en ze verschillen bovendien in mogelijkheden. De buddy’s zijn overigens alleen AI gestuurd, dus de game biedt (helaas) geen mogelijkheid tot coöp. Afgaande op wat de producer hierover vertelde lijkt ons de kans klein dat dit op termijn alsnog wordt bijgevoegd, maar goed, je weet maar nooit.

De buddy’s zijn belangrijk, want naast dat ze je bijvoorbeeld kunnen healen in het heetst van de strijd en ze allemaal een eigen identiteit hebben, zijn ze ook erg handig in gevechten. Net zoals jij betreffen het Revenants en die hebben allen een unieke mogelijkheid en dat is het kunnen gebruiken van Blood Veils. Blood Veils zijn speciale krachten die je per individu kan toewijzen. Elke Revenant kan maximaal één Blood Veil gebruiken, maar je bent in het avontuur wel vrij om dit te wisselen als dat beter bij de situatie past. Een Blood Veil is belangrijk voor de gameplay, want het geeft je extra mogelijkheden naast het traditionele hack, dodge en slashwerk.

Gedurende het spelen zal je in de dungeons verschillende ‘Blood Codes’ vinden en daarmee kan je samen met ‘Ichor Points’ – bloed dat je absorbeert van vijanden – nieuwe Blood Veils vrijspelen. Deze Blood Codes zijn in feite een soort blauwdruk voor een nieuwe speciale kracht en dat geeft je de mogelijkheid om je skills te ontwikkelen op een manier waarop jij dat prettig vindt. Elke Blood Veil is anders en werkt in feite als een middel om Ichor Points te onttrekken van vijanden en dat kan op verschillende manieren. Tegelijkertijd werken deze Blood Veils ook als een aanval, waardoor je niet alleen je dorst stilt, ook de vijanden ondervinden hier nadelige effecten van.

Het punt van dit systeem is dat je je personage in het avontuur kan ontwikkelen met meer mogelijkheden, waardoor moeilijke gevechten op een gegeven moment beter te behappen zijn. Zo kan je je aanval skills verbeteren wat direct effect heeft in de gevechten, maar ook kan je je verdediging verbeteren of de attributen die je veel gebruikt. In die zin laat de game best veel toe qua customizen en omdat je steeds meer Blood Veils vrijspeelt, komt dat de diversiteit van de gameplay ten goede. Je buddy kan, zoals al aangegeven, ook een Blood Veil gebruiken, waardoor je een duo kan samenstellen dat uitblinkt in verschillende mogelijkheden, waardoor de gevechten zeer goed te doen zijn.

Bazen mogen uiteraard niet ontbreken

Wat games in dit genre zo doet kenmerken is natuurlijk de aanwezigheid van bazen en daarover hoeven we ons geen zorgen te maken. Code Vein bevat diverse bazen en elk vereisen ze een andere gevechtstactiek. Dat verandert gaandeweg de gevechten ook nog, want de manier van vechten is bij een baas afhankelijk van hoeveel stamina deze nog over heeft. Hierdoor zul je meer dynamiek in de gevechten treffen, wat het natuurlijk alleen maar leuker maakt. Wel is de game zo gemaakt dat nieuwkomers hier niet van afschrikken, dus mocht je de dood vinden, dan krijg je genoeg middelen om het opnieuw te proberen. Ook is lang niet elke inkomende slag of stoot gelijk dodelijk, wat het wat meer toegankelijk maakt.

Het loont uiteraard om iedereen die je op je pad treft af te maken, want vijanden zullen allerlei items laten vallen en de bazen kunnen zelfs unieke content droppen. Dit kunnen speciale items zijn, maar ook wapens kunnen onder de drops vallen, dus opletten is zeker een vereiste, zodat je niks mist. Ook schatkisten ontbreken niet in de dungeons en daarin kun je ook allerlei middelen vinden die je tijdens je avontuur kunnen helpen. Daarbij geldt dat als je één dungeon geklaard hebt, dat er een mogelijkheid bestaat om een diepere laag te betreden. Dat biedt natuurlijk nog meer uitdaging, maar tegelijkertijd zal het in potentie ook betere materialen kunnen opleveren. Of je je er aan waagt… dat is natuurlijk aan jou.

Originele stijl

Wat Code Vein nog meer van andere games doet onderscheiden is de algehele stijl. Grafisch is het niet eens zo heel indrukwekkend, maar de combinatie van duistere dungeons, vreemde wezens en personages die uit een anime lijken te komen, is iets wat best wel goed werkt. Combineer dat met relatief vlotte gameplay voor dit genre, mooie animaties en lekkere uptempo rock muziek en Code Vein is een vreemde eend in de bijt die ons wel bevalt. Het is belangrijk dat de game op verschillende punten afwijkt, want daarmee ontstaat een eigen identiteit en als men de gameplay straks helemaal verfijnd heeft, kan hier zomaar een nieuwe franchise uit ontstaan.

Voorlopige conclusie

Code Vein pakt verschillende elementen uit soortgelijke games, maar geeft hier op een positieve manier een goede eigen draai aan. Het gebruik van Blood Codes, Ichor Points en Blood Veils maakt het tot een interessante titel, want het biedt enigszins afwijkende gameplay. Daarbij geldt dat het net iets toegankelijker is dan soortgelijke titels, dankzij het buddy systeem wat best wel doordacht lijkt te zijn. De hands-on sessie was kort maar krachtig en beviel, dankzij de aantrekkelijke stijl en fijne gameplay waardoor de game erg lekker wegspeelde. Grafisch mag het nog wat geoptimaliseerd worden en ook de camera is soms wat onhandig gepositioneerd, maar dat kan alvorens de release nog wel gepolijst worden.