Gespeeld: Dragon Ball FighterZ – Arc System Works is geen onbekende ontwikkelaar. Zij zijn verantwoordelijk voor onder andere Guilty Gear, BlazBlue en nog veel meer mooie games. Bandai Namco heeft deze ontwikkelaar nu ingeschakeld om Dragon Ball FighterZ te ontwikkelen, een vechtspel dat gewoon op de traditionele manier is ingevuld. Dus geen 3D omgevingen, maar gewoon 2D omgevingen waarin de verschillende personages helemaal op elkaar los gaan. Eerder zagen we de game al op de E3, ook deden we mee aan de beta en op een evenement onlangs mochten we nogmaals met deze game aan de slag.

Heerlijke actie

Wat eens te meer bleek tijdens onze hands-on sessie is het ongekend hoge tempo van deze fighter. Doordat het qua gameplay traditioneel is ingericht, is de speelruimte relatief compact. Dat is echter geen slechte zaak, want dat bevordert het tempo in de potjes behoorlijk. De gewone aanvallen uitvoeren gaat op een relatief hoog tempo, maar ook de wat meer ingewikkelde combo’s maken mag geen al te ingewikkelde zaak zijn. Daarbij krijg je zowel horizontale ruimte als verticale ruimte waarbij je binnen de afkadering genoeg plek hebt om de tegenstander het leven zuur te maken. Dat is misschien een stapje terug ten opzichte van eerdere games, maar daarover moet je niet te lang wakker liggen.

Arc System Works weet precies wat het doet en dat is je namelijk de middelen aanreiken om gevechten op een vlotte doch snelle manier uit te vechten. Daarbij spat de actie echt van het scherm, omdat het zo ontzettend kleurrijk is. Dat is niet in de eerste plaats een aangenaam aspect, ook de zeer stabiele framerate en de hoge resolutie maken het tot een aangenaam geheel om naar te kijken. De snelheid, het kleurgebruik, de combo’s, alles ziet er spectaculair uit en dat zal de fans absoluut gaan plezieren. Sterker nog, het is één van de meer indrukwekkende fighting games van dit moment. Daarbij kent de game een niet al te hoge instapdrempel, waardoor ook nieuwkomers zich hier aan kunnen wagen.

Beleef een avontuur

De focus van Dragon Ball FighterZ ligt natuurlijk voornamelijk op de individuele gevechten en de multiplayer. Sterker nog, het kan wel eens een zeer interessante e-sports game worden, die ook nog eens zeer tof is om te bekijken vanaf de zijlijn. Toch moeten we niet vergeten dat de game ook gewoon nog een singleplayer modus bevat die niet als een vijfde wiel aan de wagen is gemonteerd. De singleplayer hebben we zonder enige context kunnen spelen, omdat Bandai Namco niks wilde spoilen. Over het verhaal kunnen we je dus weinig vertellen, omdat we in hoofdstuk vier aan de slag gingen. Desalniettemin kregen we hierdoor wel een indruk van de structuur.

blank

De singleplayer is namelijk per hoofdstuk ingevuld middels een soort overzicht waarbij je van gevecht naar gevecht gaat. Je kan bij aanvang van een hoofdstuk echter niet willekeurig een gevecht aanklikken, want het is in bepaalde mate lineair van opzet. De reden daartoe is natuurlijk dat het binnen het verhaal van de game moet passen, zodat gevechten op een chronologische volgorde worden afgewerkt. De gevechten zelf zijn natuurlijk wat je van de game verwacht, maar men heeft voor een toffe manier gekozen om het verhaal aan je te vertellen. Namelijk precies op de manier zoals je dat van de TV-serie gewend bent, dus met hoogwaardige cut-scènes en dat geheel in stijl.

Dat is absoluut genieten, want het komt de sfeer alleen maar ten goede en als je dan bedenkt dat je niet één maar zelfs drie verhaallijnen hebt, zal je ook hier vrij veel tijd aan kunnen spenderen. De actie tijdens de gevechten in de singleplayer is trouwens net zo spectaculair als in de multiplayer, zij het wat trager. Dat valt overigens – naar ons idee – meer te wijten aan de moeilijkheidsgraad, want die stond in de versie die we speelden op extreem gemakkelijk. Dat is wat onhandig, want het geeft een vertekend beeld van de daadwerkelijke uitdaging, omdat tegenstanders nu niet al te veel deden. Desalniettemin zal dat ongetwijfeld aanpasbaar zijn in de release versie en dan staat je echt een mooi avontuur te wachten.

blank

Hoog pick-up-and-play gehalte

Dragon Ball FighterZ kent het typische ‘easy to learn, hard to master’ concept als het op de gameplay aankomt. Als je voor het eerst de controller ter handen neemt en je duikt in een match, schud je zonder al te veel moeite verschillende mooie moves uit je mouw. Dat kan enerzijds door domweg te button bashen, maar als je er iets meer energie in steekt zul je ontdekken dat de basismoves allemaal logisch zijn ingedeeld en belangrijker nog, gemakkelijk zijn om uit te voeren. Hierdoor kan iedereen zo met de game aan de slag, maar het leukste is natuurlijk om de echt ingewikkelde combo’s te leren waardoor je op een spectaculaire wijze te werk kan gaan.

De gameplay kent dus wel degelijk enige diepgang en hoewel combo’s nooit al te ingewikkeld zijn, zal je het wel moeten oefenen voordat het er allemaal echt bij je in zit. Als je het eenmaal onder de knie hebt, dan zullen gevechten echt genieten zijn. We zijn namelijk getuige geweest van een gevecht op hoog niveau, waarbij de ene spectaculaire move de andere opvolgde en doordat de game een 3 versus 3 opzet kent, levert dat veel meer variatie in de gameplay op. Bovendien duren de potjes ook wat langer dan gebruikelijk en als je alles goed onder de knie hebt, dan is het op en top genieten. Niet alleen omdat het fantastisch speelt, ook omdat de graphics haar- en haarscherp zijn en dat tegen een zeer vlotte framerate.

blank

Voorlopige conclusie

Dragon Ball FighterZ verschijnt eind januari 2018 en we kunnen niet wachten. Arc System Works levert met deze game een uitstekende fighter af die technisch zeer goed in elkaar lijkt te zitten. De actie is vlot en de game kent een relatief lage instapdrempel, maar dan met alsnog veel diepgang in de moves en combo’s. De singleplayer lijkt een walhalla voor fans van de serie te zijn, zij het wat aan de gemakkelijke kant, maar dat is ongetwijfeld straks aanpasbaar. Afgezien van dat biedt de game nog diverse andere modi, waardoor spelers zich niet snel gaan vervelen. Het is nog iets te voorbarig om er een definitief waardeoordeel aan te hangen, maar dit kan weleens de ultieme Dragon Ball fighter worden. Over een maand weten we meer.