Gespeeld: Little Witch Academia: Chamber of Time


Gespeeld: Little Witch Academia: Chamber of Time – De in het Westen wat minder bekende anime Little Witch Academia heeft een eigen game gekregen onder de titel ‘Little Witch Academia: Chamber of Time’. Deze game is in Japan al uit, maar Bandai Namco brengt deze titel ook naar het Westen als deel van hun offensief om Japanse games hier meer bekendheid te geven. Tijdens een evenement hebben we de game even aan de tand kunnen voelen en liefhebbers staat een mooi avontuur te wachten.

Op de heksenschool

De game draait om het personage Akko die op een heksenschool zit, omdat zij de enige in haar familie is die over heksenkrachten beschikt. Zij heeft in eerste instantie wat moeite met haar mogelijkheden, omdat ze weinig advies en begeleiding krijgt. Door naar de heksenschool te gaan hoopt ze haar skills te verbeteren en tevens wil ze haar grote idool achterna gaan, een zeer ervaren heks die haar skills demonstreerde tijdens een magieshow. Alles gaat lekker z’n gangetje totdat de zomervakantie aanbreekt en ze haar krachten niet mag gebruiken. Een mysterieuze kracht onder de noemer ‘The Seven Wonders of Luna Nova’ duikt op in de school en het gevolg is dat Akko samen met haar vriendinnen Sucy en Lotte op onderzoek uit gaat.

Van het één komt het ander en al snel komen de meiden in een infinite timeloop terecht waar ze uit moeten ontsnappen en dat levert traditionele 2D gameplay op. Op de gewone momenten loop je namelijk rond in de heksenschool, praat je met mensen en doe je allerlei dagelijkse dingen, totdat je in een andere dimensie terecht komt – wat meer dan eens gebeurt – alwaar je je magische skills moet aanwenden om het gevaar van je af te slaan. De game wisselt dus regelmatig tussen twee werelden daar waar de één rustgevend en normaal is en de ander vol met gevaren zit. In deze gevaarlijke surrealistische wereld ben je op je twee vriendinnen aangewezen om de vele magische monsters aan te pakken.

Klassieke gameplay

De gehele game kent een vrij statische opzet, waarbij je van ruimte naar ruimte loopt, zonder dat het heel dynamisch is. Het voelt nogal klassiek aan en hoewel je relatief vrij rond kunt lopen door de school, zijn de gebieden in de surrealistische wereld nog wat vlakker. Je kan van links naar rechts lopen en van boven naar beneden in een 2D aanzicht. De map rechts bovenin toont alle ruimtes waar je naartoe kan om nieuwe vijanden aan te pakken en dat herhaalt zich elke keer weer. In de surrealistische wereld zul je diverse vijanden treffen waar je het tegen op moet nemen om zo een gebied verder te komen met afsluitend een eindbaas.

Je kan dit samen met je vaste vriendinnen doen, maar daar zal het niet bij blijven. Gaandeweg ontmoet je meer mensen die zich bij je aansluiten, waardoor er dus een variatie ontstaat in de party die je kan samenstellen waarmee je de volgende uitdaging aan zal gaan. De gameplay is desondanks zeer simpel, omdat het niet veel meer is dan de ene ruimte na de andere afwerken met de diverse aanvallen die je tot je beschikking hebt. Zo nu en dan kan je extra sterke aanvallen inzetten met een speciale aanval en dat ziet er best wel spectaculair uit, zij het niet dat dat op een gegeven moment wat vervelend kan worden.

In de demo die we uitgebreid hebben gespeeld, kregen we elke keer bij het inzetten van een speciale aanval een relatief lange animatie te zien. Dat is natuurlijk uitstekend voor de sfeer en om het mooi aan te kleden, maar bij een vijfde keer heb je dat wel gezien en dat gaat dan ten koste van het tempo in de game. Wat ook niet heel handig werkt is dat hoewel je een 2D aanzicht geniet, je vrij van voren naar achteren kunt bewegen in de surrealistische wereld. Als je dan volop aan het vechten bent, is het één grote kleurenbrij van aanvallen op het scherm zonder dat je doorhebt dat al je aanvallen rakelings langs een vijand gaan. Je moet namelijk precies recht voor een vijand staan willen je aanvallen daadwerkelijk aankomen.

Heel praktisch is dat dus niet, met name door de chaos die al snel ontstaat en omdat de personages allemaal á la Paper Mario zo plat als een dubbeltje zijn. Ook is het bij veel vijanden soms zo druk op het scherm, dat je maar wat doet omdat je niet eens doorhebt dat je personage is weggeblazen en half buiten het scherm ligt. Het is een kleurrijk en leuk geheel hoor, maar het is té chaotisch om goed te kunnen zien wat je nu eigenlijk aan het doen bent. Nu stond de demo naar ons idee op gemakkelijk, dus dan is dat niet zo’n probleem, maar op een hogere moeilijkheidsgraad kan dat weleens een probleem vormen.

Echt voor de fans

Deze game is duidelijk voor de fans van de anime gemaakt en die zullen veel herkenbare zaken tegenkomen in het avontuur. Dat maakt het natuurlijk erg leuk om te spelen, maar als je nieuwkomer bent voelt de gehele game toch een beetje als een stapje terug aan. Dit omdat de gameplay gewoon wat ouderwets is. De gameplay is chaotisch en vrij repetitief en de animaties zijn een beetje achterhaald, maar dat weten de kleurrijke aanvallen gelukkig prima te verbloemen. Leuk is overigens wel dat de verschillende gebieden die je aandoet ook enige vorm van platform elementen kennen, zoals hindernissen die je tijdens het vechten moet overwinnen.

Het komt het overzicht niet ten goede, maar het zorgt wel voor een leuke variatie in de levels die je bezoekt. Ook de eindbazen zijn van absurde proporties die nogal maffe loot uitkeren. Denk bijvoorbeeld aan een vliegend varken die het niet kan laten om zijn enorme derrière bovenop je hoofd te parkeren. Versla je dit enorme beest, dan krijg je een stuk taart als beloning. Inderdaad, een stuk taart. Overigens ontbreekt ook de humor niet in de dialogen en dat maakt het verhaal eigenlijk best wel leuk om te volgen, maar je moet er wel echt van houden.

Voorlopige conclusie

Little Witch Academia: Chamber of Time is een game die puur voor de fans bedoeld is. Die gaan dit leuk vinden vanwege de stijl, de personages, het verhaal en de bijbehorende gameplay. Die gameplay is echter onoverzichtelijk door een continue chaos van aanvallen, vijanden en speciale effecten. We hopen dat dit nog wat gepolijst wordt, waardoor het wat overzichtelijker zal zijn, maar eerlijk gezegd betwijfelen we dat. Het is geen slechte game, maar het is allemaal vrij ouderwets en het oogt erg repetitief. Als nieuwkomer is dit misschien niet de beste game om in te stappen, fans moeten deze titel daarentegen op hun radar zetten. Of de algehele kwaliteit ons uiteindelijk bevalt, dat vertellen we je te zijner tijd in onze review.

Boxshot Little Witch Academia: Chamber of Time

Little Witch Academia: Chamber of Time

Releasedatum:
15-05-2018
Genre:
Adventure-RPG
Uitgever:
Bandai Namco
Ontwikkelaar:
Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren
Releasedatum en openingsvideo van Little Witch Academia: Chamber of Time onthuld
Little Witch Academia: Chamber of Time verschijnt volgende maand
Video toont 5 minuten aan Little Witch Academia: Chamber of Time gameplay