Review Spider-Man Shattered Dimensions – Een klein jaartje geleden werden we van onze sokken geblazen door de eerste echte superhelden game die werkte; Batman: Arkham Asylum viel uit het niets in onze consoles en bracht een fantastische spelervaring met zich mee. Naast onze geliefde duistere ridder is er nog een superheld die al een flinke tijd schreeuwt om een goede game; de fantastische Spider-Man. Er zijn al een flinke rits aan titels met de naam Spider-Man erop uitgekomen de laatste tijd, mede te danken aan de films. Shattered Dimensions is echter niet gebaseerd op een film en brengt een erg interessant concept met zich mee; er zitten vier verschillende Spider-Mans in deze game. Is vier web schietende superhelden op één scherm teveel van het goede of bewijst Shattered Dimensions dat ook Spider-Man een goede game held kan zijn? Je leest het in deze review!

Yeah…sorry about that

Shattered Dimensions gaat van start in een museum waar de bekende schurk Mysterio het tablet van orde en chaos probeert te stelen. Spider-Man is natuurlijk aanwezig om hem te stoppen en heeft hier totaal geen moeite mee. In het gevecht tegen Mysterio breekt onze held echter per ongeluk het tablet en worden de stukken verspreid over verschillende dimensies en realiteiten. Al snel komt Madame Web, de helderziende mentrix van Spider-Man, de webslingeraar vertellen dat hij en drie van zijn andere zelfs het tablet moeten herstellen om de orde te herstellen in de vier verschillende dimensies.

Veel dieper dan dit gaat het verhaal niet. De verhaallijn in Shattered Dimensions bestaat enkel om je een reden te geven om op de vuist te gaan met de verschillende superschurken van Spider-Man. En dit zijn er een flink aantal. In totaal zal je dertien van Spider-Man’s meest gevaarlijke schurken tegen het lijf aan lopen.

Vier Spidey’s om mee te spelen

Shattered Dimensions kent een op level gebaseerde gameplay, er is dus geen sprake van een open wereld waarin je kunt rond slingeren. Elk level is rondom een bepaalde schurk gebouwd en die schurk is qua uiterlijk en aanvallen weer aangepast op de versie van Spider-Man die jij bestuurt. De grote catch aan Shattered Dimensions is namelijk dat je met vier verschillende Spidey’s aan de gang mag. Ten eerste is daar natuurlijk de standaard Amazing Spider-Man. Daarnaast heb je nog de futuristische 2099 Spider-Man, de stealthy Spider-Man Noir en de Ultimate Spider-Man die het zwarte symbiote pak draagt.

Elke Spider-Man heeft zijn eigen specialiteit. In het echt valt dit echter zwaar tegen. 2099, Ultimate en Amazing Spider-Man hebben allemaal dezelfde speelstijl. Zo komt het bij deze spidey’s altijd neer op de volgende volgorde; achter de schurk aan, sla wat vijanden in elkaar, achter de schurk aan, red wat mensen en dan het gevecht met de desbetreffende slechterik. De enige catch is dat 2099 Spider-Man een slow-motion functie heeft waardoor je tijdelijk de tijd kan vertragen en de Ultimate Spider-Man heeft een rage modus waardoor je tijdelijk sterkere aanvallen krijgt. De enige Spider-Man met een echte andere speelstijl is Noir. Bij Noir is het de bedoeling dat je je vijanden met behulp van stealth uitschakelt. Over het algemeen had er veel meer gedaan kunnen worden met de onderlinge verschillen en dit voelt dan ook echt als een gemiste kans.

De spin in jezelf komt naar boven

Wat Shattered Dimensions wel weet goed weet te doen is jou het gevoel geven dat jij de webschietende superheld bent. Het slingeren voelt erg goed aan en op hoge snelheid van paal naar paal slingeren is erg leuk om te doen. Spider-Man zou Spider-Man natuurlijk niet zijn als hij niet op muren kon klimmen. Ook dit kan in deze game. De controle over Spider-Man als hij eenmaal op een muur zit is echter dramatisch te noemen. Het voelt erg onnatuurlijk en je komt met veel moeite vooruit. Ook tijdens het spelen kunnen de controls irritant aanvoelen. De camera zelf besturen werkt ook niet altijd even goed. Gelukkig staat hier tegenover dat de game een erg uitgebreid combo en in-game achievement systeem kent.

Shattered Dimensions bevat een upgrade systeem waar je je zuur verdiende spider-essence in kan steken. Deze essence verzamel je door vijanden te verslaan en door in-game achievements te behalen. Deze variëren van een aantal vijanden raken met een bank tot het vinden van spinnen in een level. Uiteindelijk kan je met de verzamelde essences nieuwe moves, een grotere levensbalk, alternatieve kostuums etc. aanschaffen. Dit maakt de game ook leuker om overnieuw te spelen door de achievements die je toch nog even wilt halen in een bepaald level.

Grafisch overtuigend

Grafisch ziet Shattered Dimensions er erg goed uit. De Ultimate en Amazing Spider-Man dragen allebei hetzelfde cel-shaded stijltje dat erg aan Borderlands doet denken. Spider-Man 2099 heeft een meer realistischere look die erg goed uitpakt met de verschillende setting. Het Noir universum ziet er het interessants en origineelst uit. Door de zwart-wit look komt het jaren 30′ sfeertje erg goed naar boven. Ook qua voice-acting en geluid zit je bij Shattered Dimensions goed. Met erg veel bekende stemmen en de altijd grappige opmerkingen van Spidey zelf, zal je je niet storen aan de vele bugs en glitches die je zult tegenkomen in de game. Regelmatig liep bij ons de game vast of bleef Spider-Man zitten in muren of andere obstakels. In het ergste geval zal je het laatste checkpoint moeten herladen.

Spider-Man Shattered Dimensions mag dan wel geen top game geworden zijn, maar het is wel een titel waarmee je jezelf zeker zoet kan houden. Ondanks dat er veel meer gedaan had kunnen worden met de verschillende Spidey’s en dat er meer variatie in de levels had gemogen is Shattered Dimensions erg vermakelijk om te spelen. Mede door de in-game achievements en de fantastische voice-acting blijft de game boeien. Ben jij iemand die van Spider-Man houdt en die door de bugs en glitches heen kan kijken, dan is Shattered Dimensions zeker aan te raden. Heb je echter niet zoveel met Spidey dan is het verstandig om deze titel nog even te laten liggen.

• Voel je als Spider-Man
  • Uitgebreid in-game achievement systeem
  • Fantastische voice-acting