Kratos kan in de nieuwe God of War niet langer springen en dat is in vergelijking met voorgaande delen toch wel een flinke verandering. Niet kunnen springen klinkt ook wat gek, maar Sony Santa Monica heeft hier een goede verklaring voor, die de game director kon delen met Game Informer.

De focus van de game ligt op drie kernelementen en dat zijn het verhaal, de exploratie en de combat. Alle andere opties die hierbij komen kijken zouden kunnen afleiden, waaronder ook een spring optie waarmee Kratos bijvoorbeeld double jumps zou kunnen maken.

In eerste instantie was Cory Barlog hier niet content mee, maar na het bepalen van de drie kernelementen kwam langzaam maar zeker de conclusie dat het niet nodig zou zijn. Ook gebruikt de game een nieuw camerastandpunt waardoor springen op zichzelf per definitie niet zou werken.

Hoe dat in de gameplay straks uitpakt is natuurlijk afwachten, maar het suggereert dat de hele spring knop niet eens nodig is in het avontuur. Het gehele interview waarin dit naar voren kwam kan je bekijken op de website van Game Informer. Doe dat zeker even, want het interview is de moeite waard.