Review: Digimon Story: Cyber Sleuth Hacker’s Memory – Twee jaar geleden verscheen na jaren van afwezigheid plots weer een nieuwe Digimon game in het Westen, in de vorm van Digimon Story: Cyber Sleuth. Deze game werd vrij positief ontvangen en dit gaf uitgever Bandai Namco voldoende reden om met een vervolg op de proppen te komen. Weet deze voortzetting ook net zo’n indruk achter te laten als zijn voorganger of is het vervolg misschien nog wel beter? Daar ga je nu achter komen!

Traag van start

Een penibel punt uit het eerste deel was de trage start die de game kende. De eerste drie uur was je voornamelijk naar cut-scènes aan het kijken en er werd gelijk een heel verhaal naar je hoofd geslingerd. Dat was misschien iets te veel van het goede, omdat het vrij lang duurde voordat je daadwerkelijk echt kon gaan spelen. Nadat er aan het begin van dit tweede deel de optie was om je savegame uit het vorige deel te importeren, was er even de hoop dat dit tweede deel wat sneller van start zou gaan, maar helaas.

Eerst word je als terugkerende speler beloond met enkele items, om vervolgens wederom een lange tijd naar cut-scènes te kijken, waarin je geïntroduceerd wordt tot de nieuwe personages in het nieuwe verhaal. In mijn ogen is het vrij onnodig om voor een tweede keer te moeten leren wat een Digimon is, hoe een Digivice werkt en wat het praktische nut van de wereld genaamd EDEN is. De game is hiermee echter wel dusdanig ingericht dat het spelen van het eerste deel niet noodzakelijk is om het tweede deel te begrijpen.

Terug naar EDEN

‘Never change a winning team’, is een veelgebruikte term in de sportwereld. Bandai Namco heeft deze uitdrukking echter wel heel erg letterlijk genomen, want qua look & feel is Digimon Story: Cyber Sleuth Hacker’s Memory een exacte kopie van zijn voorganger. Nou zijn er veel games waarin dit als storend wordt ervaren, maar dit is absoluut niet het geval met deze game. Juist doordat het zo herkenbaar is, kreeg ik direct het gevoel dat ik twee jaar terug ook had, namelijk het gevoel van ‘welkom terug’.

Ditmaal stap je in de huid van een nieuw personage, Keisuke genaamd. Zijn EDEN accountgegevens zijn gestolen in een groot phishing schandaal, waarna hij wordt beschuldigd van een misdaad die hij niet begaan heeft. Hierdoor voegt Keisuke zich bij een hackersgroep genaamd ‘Hudie’, om erachter te komen wie zijn identiteit heeft gestolen en om deze natuurlijk terug te krijgen. Kwaad met kwaad bestrijden lijkt hierin de enige oplossing.

Tijdens je speurtocht kom je weer op veel locaties uit het eerste deel, wat aangevuld is met heel wat nieuwe locaties. Daarnaast ga je ook weer voldoende bekende gezichten tegenkomen en er zijn zat subtiele verwijzingen naar het vorige verhaal. Als je je savegame uit het vorige deel geïmporteerd hebt, krijg je tevens aan het begin van de game alle informatie over de Digimon die je voorheen al bent tegengekomen. Daarnaast zijn er ruim 80 nieuwe Digimon aan deze game toegevoegd, wat het roster aan monsters flink doet vergroten.

Het venijn in de staart

Als het gezever bij aanvang eenmaal voorbij is, kan de game eindelijk echt beginnen. Net zoals in het eerste deel, is ook deze game verdeeld over veel hoofdstukken, waarbinnen je verhaalmissies speelt en daarnaast zaken oplost voor mensen in nood. Hierdoor switch je steeds tussen de Japanse wereld en de Digital World om te trainen met je eigen Digimon. Je kunt er maximaal drie tegelijk inzetten en door veel heen en weer te Digivolven heb je alle vrijheid om uiteindelijk jouw favoriete monsters te creëren.

De meeste gevechten die je aangaat zijn niet al te lastig, maar schijn bedriegt vaak in Digimon Story: Cyber Sleuth Hacker’s Memory. Het kan best zo zijn dat je enkele tegenstanders hebt verslagen met een paar simpele one-hit KO’s, om vervolgens faliekant op je muil te gaan tegen een veel te sterke laatste tegenstander. Het wordt je dus aangeraden om veel te trainen en te grinden, om ook deze laatste eindbazen onder de knie te krijgen.

Is er wel iets nieuw?

Wat al wel duidelijk moet zijn, is dat je geen innovatieve hoogstandjes mag verwachten van dit nieuwe Digimon avontuur. Naast de toevoeging van in totaal 87 nieuwe Digimon, een nieuw verhaal en nieuwe locaties, is er verder bar weinig toegevoegd. Wel is er een nieuw soort vechtsysteem geïmplementeerd, waarbij je over een soort schaakspel heen loopt met enkele medestanders, tegen meerdere vijanden. Om de beurt zet je dan stappen en als je iemand kunt ‘slaan’, dan ga je het gevecht aan en mag iedereen een keer een aanval inzetten. Vervolgens worden hier punten mee vergaard en wie er als eerste 30 heeft, die wint het gevecht. Noodzakelijke toevoeging? Niet echt.

Hellup!

Deze tweede Cyber Sleuth game zit wederom boordevol cut-scènes en dialogen om de game op te vullen. Soms is dit wat te veel van het goede en dan klik je pardoes een paar keer te snel door, waardoor je kritische informatie over het vervolg van een missie hebt gemist. Het is in verhaalmissies echter niet mogelijk om te achterhalen wat je nou precies moet doen, waardoor je lukraak alle locaties maar weer een keer af gaat in de hoop de juiste locatie met doelstelling te vinden. Dat is best onhandig, want het belemmert het speltempo. Een wat duidelijkere indicatie van je doelstellingen had dus niet misstaan.

Voor de liefhebbers van het eerste deel, staat er weer een nieuwe game klaar die garant staat voor tientallen uren aan gameplay. Een nieuw verhaal met nieuwe personages en er zijn veel nieuwe Digimon toegevoegd aan de game. De game is echter op alle andere gebieden een exacte kopie van het eerste deel, maar dat is niet per se een heel groot probleem. Na wederom een trage start word je weer helemaal in de game gezogen om te grinden, te puzzelen en te ontdekken. Soms raak je even de weg kwijt, maar na een omweg kom je dan vanzelf weer op het juiste pad terecht. Afgezien van de punten van kritiek is dit nieuwe avontuur verder prima en voor mij - als Digimon liefhebber - geldt dat ik nog lang niet klaar ben met deze game.

• Tientallen uren gameplay
  • Veel nieuwe Digimon toegevoegd
  • Grinden & trainen & puzzelen