Destiny 2 begon vorig jaar met een knaller en werd met open armen ontvangen door zowel critici als de gamers zelf. Het tij lijkt echter te keren voor de game, aangezien de spelers van Destiny 2 ontevreden zijn met de gang van zaken. Dit uit zich onder andere in veel kritiek op fora en social media, maar ook in een steeds kleiner wordende spelersbasis.
Dat het aantal actieve spelers in rap tempo afzakt is reden genoeg voor paniek, maar vooral ook een teken dat er iets moet gaan veranderen. Volgens analist Doug Creutz van het bureau Cowen heeft Call of Duty: WWII een geweldig najaar gehad wat zich ongetwijfeld voort zal zetten in 2018. Destiny 2 daarentegen heeft het moeilijk, aangezien spelers de game in de steek laten en volgens hem verkeert de franchise momenteel niet in gezonde toestand.
“While Call of Duty: WWII clearly had a great holiday, which likely sets up strong franchise live services revenue in 2018, Destiny 2 is struggling right now with player engagement appearing to be on the wane, […] Destiny is Not in a Good Place.”
“We are a bit cautious that potentially disappointing live service revenue there could at least partially offset upside from CoD in 2018,”
Men verwacht tegenvallende inkomsten uit Destiny 2, wat de juist positieve cijfers van Call of Duty: WWII weer iets omlaag kan brengen. Meerdere grote Destiny-streamers hebben ook aangekondigd minder content te gaan maken met de game in de hoofdrol. De Twitch viewership is momenteel op een dieptepunt aangekomen voor de franchise, hangende rond de 4000 tot 7000 kijkers op vrijdagmiddagen. Dit in tegenstelling tot de cijfers van Destiny 1 een jaar geleden, toen was dit 14.000 tot 17.000 kijkers.
Het bureau gaf ook enkele redenen waarom Destiny 2 het volgens hen niet zo goed doet, zoals je hieronder kunt zien. Met name de microtransacties en het feit dat de game minder indrukwekkend en vooruitstrevend is dan verwacht, zijn grote obstakels. Verder lijkt Bungie volgens het bureau ook niet rap te zijn in het beantwoorden van community vragen of het toevoegen van gewilde features. De communicatie vanuit Bungie is in z’n geheel dan ook erg slecht, laat het bureau weten. Zij laten de spelers veelal in het duister als het gaat om de plannen omtrent Destiny 2.
1. “Design decisions were made that have made D2 a less engaging, and less distinctive, game than D1. In particular, key aspects of the D2 end game feel neutered compared to D1.”
2. “Microtransaction implementation, while not nearly as problematic as in Star Wars Battlefront 2, has still been a source of player unhappiness.”
3. “Bungie’s [the studio that developed the game] apparent urgency in responding to player feedback has been disappointing.”
4. “Until recently, Bungie did a poor job communicating its road map going forward, particularly compared to the more open stance of many other live service games.”
Het vertrouwen in Bungie is er overigens nog wel, de ontwikkelaar heeft volgens Cowen nog altijd de kans om er een positief verhaal van te maken. Hiervoor moet er alleen wel veel gebeuren aan de game. De concurrentie van Destiny 2 is inmiddels ook hard aan de weg aan het timmeren, wat het mogelijk moeilijker maakt voor Bungie om terug te komen.
“We do think Bungie still has some opportunity to fix the game’s problems over the next year and recapture engagement, but we’re not sure they have the ability to pull it off at this point,” zegt hij. “We also note that Destiny currently has more serious competition in its genre from a refurbished Division (Ubisoft) and the indie title Warframe than it did three years ago, when D1 had its own share of player dissatisfaction.”
‘aangezien spelers de game in de steek laten’
Ahum. Volgens mij heeft Bungie de gamer in de steek gelaten.
@Oldskool-NL: mooi gezegt
Heeft niets met microtransacties te maken. Eververse zat in D1 ook. Je verdiend genoeg ingame om lootboxes vrij te spelen. Dus neen. Bungie heeft iedereen voorgelogen met grote en uitgebreidere content uit te brengen terwijl kings fall dlc op zich groter is,dan D2. Dus … karma is een bitch bungie. Doei
De game is representatief voor de game’ developer, matig.
Sterker nog, de schaarse positiviteit die de game kreeg was te danken aan de vergane glorie die de naam Bungie uitstraalde, anders was Destiny 2 vanaf dag 1 al met de grond gelijk gemaakt. Wat overigens niets meer dan terecht zou zijn.
Haters kom maar, FeelsBadMan. BOOYAAA
Tja, iedereen speelt momenteel pubg en fortnite. En Bungie blijft maar onderhoud aan de servers hebben en zich afvragen waarom het zo terugloopt, lol.
Wat ik steeds van Destiny 2 hoor is dat ze constant weer hun spelers erbij naaien. Er zijn ook spelers die zo iets zeggen van dat ze geen updates meer willen want bij elke update worden ze weer op een nieuwe manier erbij genaaid.
Ik ben om die reden wel blij om te horen dat het slecht gaat met de game. Wel jammer voor de spelers. Ik blijf in ieder geval uit de buurt van deze game.
De reden waarom ik het niet meer speel is omdat ik zowat ieder wapen zonder enige moeite kon vrijspelen. Verder had ik het gevoel dat de exotic items niet echt “exotisch” waren. Veel herhaling in missies, de werelden waren ook minder interessant dan 1. Ze hebben Destiny 2 veel verbeterd, maar op één of andere manier hebben ze het voor elkaar gekregen dat alle verbeteringen slecht uitwerken op de lange termijn.
Ik heb ook voor het eerst geen interesse meer om de game te spelen. Ik vind de laatste raid een aanfluiting. Ik merk ook in mijn vaste groepje dat ca. 50% is weggevallen… Ook de afwezigheid van wapens met variabele perks maakt het een stuk minder interessant. Daar heb je nu een mod systeem voor wat eigenlijk slecht werkt. Op heel veel vlakken is de game achter uit gegaan. MP = team killen…. Maar ook qua verhaal vind ik de DLC echt zwak!
Destiny heeft zijn tijd gehad.. En dat weten ze ook bij Bungie.
@Oldskool-NL: idd. Mooi verwoord
@188.5.202..xxx: eigenlijk wel. De eververse update hebben ze zo aangepast dat je gewone loot krijg en niet special items. And xp throttle om spelers te forseren om max te kopen omdat het te lang duurt
@Oldskool-NL: amen.
Frapand dat psx sense dit spel een 9.0 gaf. Als ik zo kijk naar de content vanaf day one is het toch heel karig. Ik heb dit spel gelukkig niet aangeschafd. Ik wacht wel 2.5 jaar en koop dan de ultieme collection van dit spel voor 30€ inclusief alle dlc.
Mvg
Cod WW2 goed doet, fuck toch op man een van de slechte WW2 shooter ooit gemaakt. Op alle vlakken is Cod slecht en absoluut niet vooruit strevend
Teveel gekopieerd uit destiny 1 weinig vernieuwends en vooral weinig content kijk naar de nieuwe uitbereiding paar missie’s en klaar alleen maar grinden en hetzelfde doen
Grootste miskoop van 2017
Heb de game via marktplaats voor een mooi prijsje gekocht maar ligt al maanden stof te happen. Geen grote verschillen met deel 1. Speel momenteel alleen maar cod ww2, forza en origins
@188.5.202..xxx: Dan moet jij destiny 1 nog even gaan spelen om het verschil te zien. En ja eververse was op een latere tijdstip erbij gekomen. Het grote verschil is dat bij deel 1 had je een doel om grinden om een bepaalde gear te bemachtingen. In deel 2 is op een slinkse wijze gebruikt gemaakt om d.m.v. microtransacties om aan bepaalde gear te bemachtigen. Zie Dawning Event……..
@217.119.234..xxx: kheb toch n lekker nostalgisch gevoel bij cod WW2, weg van alle idioterie van dubble jumps, vliegen, laser rotzooi en vnl alle treyatch lag. Dit is een cod die in de buurt komt van het gevoel van mw2. Gaat juist de goeie kant op. Maar als ik het zo proef heb jij die niet bewust meegemaakt behalve vanuit de zandbak kijkend naar je grote broer of je vader.
Om maar ff off-topic te gaan hehehe,
Wat destiny betreft: wat iedereen zegt
@Oldskool-NL:
True story
@143.179.7..xxx: ‘Frappant’ dat jij een oordeel kan vellen over een recensie op een game die je zelf niet hebt.
Destiny als game speelt lekker en heeft heel veel potentiaal. Daarom is het des te meer zonde dat de game zo geflopt is. Ik was onder de indruk totdat ik merkte hoe klein de wereld en je mogelijkheden zijn. De endgame is de grootste flop. Daar is 0,0 over nagedacht. Ik vroeg me de laatste tijd dat ik het speelde steeds af waarom? Dit had ik ook wel bij games als WoW maar daar was het sociale aspect veel sterker waardoor de replaywaarde veel langer bleef. Destiny was voor mij als een singleplayer. Na de storyline heb ik t weinig aangeraakt en de dlc story heb ik niet eens uitgespeeld. Waarom zou ik ook? Dat is de ondergang van Destiny 2 geworden. En de manier waarop heeft de franchise zoveel schade toegebracht dat er niks meer te redden valt. Ik zal er geen cent meer aan uitgeven. Niet aan dlcs en niet aan d3. Hopelijk doet Anthem het beter. Als je geen goede endgame hebt dan houdt het spel in development. D2 had ook een half jaar later kunnen uitkomen met wel degelijke replayability!!
Niets nieuws in dit stuk. Niets dan wat iedereen al maanden in deze reacties op PSX-Sense, of eigenlijk bijna alle game sites al schreef. Voorgekauwde hap voor die analist joh.. Straks schrijft hij natuurlijk dat Pokémon Go ook niet meer zo’n succes is als dat het was bij de lancering. Die job kan iedereen zo doen dus.
Gewoon te weinig content
Er wordt de hele tijd te weinig content geschreeuwd maar dat is het geloof ik niet.. De manier waarop gear verzameld wordt en het gemak waarmee iedereen dit kan halen is het grootste probleem op het moment. De reden waarom het spel echt dood aan het gaan is is het probleem in pvp.. Kon je in 1 nog in je eentje op pad om er 2 of 3 neer te halen is dat in d2 geen mogelijkheid.. Trials is ook geen reet aan omdat dat een wedstrijdje teamshot geworden is… Toch geloof ik nog wel dat d2 nog te redden is.. De tweede dlc wordt waarschijnlijk make (repair) or break voor velen met mij.. In de tussentijd ook genoeg andere games te doen
jammer genoeg betaalde ik voor 2 dlc’s bij…
@188.5.202..xxx: Heeft alles te maken met micro transacties, loot boxes, gebrekkige wapen arsenaal en het systematisch systeem die de voortgang moest afremmen. En daarbij ook nog wat jij aanhaalt. Dat jij dat niet zo ervaart is prima. Maar ik heb discussies op youtube en gamesites gevolgd met honderden reacties waar men juist aanduidt dat het wel daarom gaat.
Spijtig genoeg hebben we het zelfde verhaal ook mee gemaakt bij Destiny 1. Year 1 daarvan was ook “beta” en toen zijn ze beginnen opbouwen tot wanneer het aan Taken King en natuurlijk ook verdere events een super spel was.
Bungie zou Bungie niet zijn als Destiny 2 eerst ook geen jaar beta zou worden en tegen midden Y2 en Y3 zal het weer top zijn. Het valt natuurlijk af te wachten of de player base zal blijven tot dan. Bij mij is het momenteel 1 avondje op de week 2x de nieuwe Raid doen met vrienden en voor de rest speel ik niet. Geen enkele exotic / wapen of gear voelt “speciaal” aan of heeft iets speciaal dat op een bepaalde moment in de game nuttig is. Alles voelt gelijk en of je nu 500h of 100h speelt, het lijkt gelijk.
Dit is ook 1 van de redenen waarom ik nog nooit de prestige modus gespeeld heb, het voegt niets toe, dus waarom er tijd in steken …