Gespeeld: Far Cry 5 – Over iets minder dan twee maanden ligt Far Cry 5 eindelijk in de winkels. Het is de volgende stap binnen de succesvolle franchise van Ubisoft die inmiddels al heel wat verschillende verhaallijnen en transities heeft doorgemaakt. Van tropische eilanden naar hooggelegen gebieden en van een 80’s spin-off naar een primitieve setting, met Far Cry lijkt alles mogelijk te zijn. Zo ook met dit nieuwe deel, dat ook weer iets origineels neer gaat zetten. Dit keer reis je namelijk af naar Hope County, Montana, waar je kennis gaat maken met één van de vele sektes die Noord-Amerika rijk is. Het is aan jou deze uiterst bijzondere cult te ontmantelen en dat uiteraard geheel in Far Cry stijl met explosies, gekke stunts en nog veel meer spektakel.

Onze speelsessie

In onze eerdere hands-on preview kon je al lezen waar de game precies over gaat, wie de sekteleider is en wat je zoal kunt verwachten van Far Cry 5. Toen kregen we de game kort te spelen gedurende de E3, maar dit keer mochten we eigenlijk pas echt losgaan. We werden enkele uren losgelaten in Hope County en we mochten zelf bepalen wat we in de game gingen doen. Hierbij viel meteen op dat de structuur die de Far Cry franchise kent, enigszins gelijk is gebleven, maar dat juist de setting hetgeen is wat voor het grote verschil zorgt.

Je hebt wederom diverse outposts, allerlei manieren van vervoer, gekke missies en een bad-guy waar de game uiteindelijk om draait. De setting is echter dermate anders, dat de belevenis automatisch ook verschilt ten opzichte van eerdere delen. Zelf bekritiseerde ik Far Cry 4 destijds vooral vanwege het feit dat Ubisoft deel drie op wat gemakkelijke wijze in een ander jasje had gegoten met als aanvulling olifanten. Ergens kan je dit Far Cry 5 ook kwalijk nemen, aangezien de formule niet bijster veel veranderd is. Maar op de één of andere manier heb ik er nu minder moeite mee. Dit komt naar mijn idee voornamelijk door de setting, die mij niet alleen heel erg aanspreekt, maar die ook een totaal andere vibe qua game weet neer te zetten dan Far Cry 3 of 4.

Sektes

Zoals velen wel weten kent het middenland van de Verenigde Staten diverse sektes en dan hebben we het niet over de Amish, maar echt hardcore sektes die volledig afgesloten zijn van de buitenwereld. Zij leven vaak in ruigere gebieden of afgelegen stukken met hun eigen leider, economie en geloofsovertuiging. Far Cry 5 probeert hier een zo goed mogelijk beeld van te schetsen en voor wie documentaires over sektes gezien heeft, zal straks merken dat de game hier verdomd dichtbij komt. Uiteraard heeft men het hier en daar wat aangedikt, een game moet immers ook leuk zijn, maar het ligt in bepaalde mate dicht bij de realiteit.

Daarmee is Far Cry 5 dus niet zo fictief als zijn voorgangers. Ondanks dat het verhaal verzonnen is, blijft de realiteit wel dat dit soort sektes echt bestaan in de Verenigde Staten. In dat opzicht is het een interessante nieuwe invulling voor een Far Cry game, want ditmaal gaan we niet op jacht naar een dictator die een heel land in zijn greep houdt. Het zijn nu de sekteleden die een geschifte leider volgen. Samen met een groep rebellen is het aan jou de taak om terug te vechten en de sekte langzaam maar zeker uit het gebied te verdrijven. Niet iedereen in het gebied is namelijk blij met de sekte en de invloed die ze op de community uitoefenen.

Verhaalvertelling wordt erg belangrijk

Dat men het nu over een andere boeg gooit brengt ook nieuwe gevolgen met zich mee. Alhoewel aangedikt, zijn de personages in de game gebaseerd op burgers die in de VS dezelfde manier van denken hebben. De typische rednecks zijn namelijk volop vertegenwoordigd in de game. De politieke leiders in de game gebruiken daarnaast ook racisme om populariteit te winnen bij verkiezingen en dat maakt deze Far Cry game net even anders dan vorige games. Hiermee is Far Cry 5 eigenlijk gebaseerd op wat er vandaag de dag speelt in de wereld en dan met name de VS, iets wat de franchise nog niet eerder heeft gedaan of heeft aangekaart.

De verdeeldheid die heerst in het land komt namelijk terug in deze game en we zijn dan ook heel erg benieuwd in hoeverre men hier op doorgaat in de uiteindelijke versie. Het is immers een interessant onderwerp, maar wanneer je met zulke politiek beladen zaken werkt, is het erg belangrijk om het statement op de juiste manier over te brengen. Grand Theft Auto slaagt hier bijvoorbeeld keer op keer in en weet met de juiste toon hedendaagse onderwerpen belachelijk te maken of van een andere kant te belichten.

We hopen dat het verhaal van Far Cry 5 dit ook weet te doen en belangrijker nog, dat het mensen aan het denken zet. Het zou immers een anti-climax zijn wanneer je zo’n setting gebruikt, maar uiteindelijk niet all-the-way gaat met je statement. Zo’n setting leent zich immers perfect voor het adresseren van de daadwerkelijke problemen en achterlijke gedachtegang van mensen die zich bij een cult hebben aangesloten. Met name het kijkje in de keuken bij het reilen en zeilen van een sekte zal in Far Cry 5 naar voren komen en dat kan weleens erg interessant zijn, naast dat het natuurlijk leuke gameplay oplevert.

Voorlopige conclusie

Met de setting en gameplay zit het in Far Cry 5 zoals vanouds weer helemaal goed. We hebben ons enorm vermaakt met de game en het biedt eigenlijk precies de Far Cry ervaring die je verwacht, alleen dan in Montana. De speelsessie gaf ons een goede indruk van de gameplay, maar ook de boeiende setting en het plezier dat je hier kan gaan beleven doet ons snakken naar meer. Met dat alles zit het wel goed, maar we hopen wel dat Ubisoft dit keer met het verhaal echt flink indruk weet te maken. Met de gekozen setting lijkt men dit ook te willen gaan doen, maar de vraag is natuurlijk in hoeverre ze dat uiteindelijk lukt. Voor dat antwoord moeten we de game afwachten, iets wat we haast niet kunnen. Er zal namelijk weer ontzettend veel te doen en te ontdekken zijn, wat ongetwijfeld goed is voor vele uren speelplezier.