Review: Out of Ammo (PS VR) – Out of Ammo, een nieuwe game voor PlayStation VR waarin strategie gemixt wordt met first-person shooter gameplay. Die combinatie is geen onbekende in het shooter landschap, maar wel als het qua strategie neerkomt op een soort RTS systeem. Hiermee onderscheidt Out of Ammo zich van andere shooters en al helemaal als het op virtual reality games aankomt. Out of Ammo is al even beschikbaar voor andere VR-platformen, maar is nu eindelijk ook voor PlayStation VR verschenen. Maar of we daar blij mee moeten zijn…

Top, bedankt!

De game zet je na het opstarten in een typische legertent waar je in feite alle belangrijke onderdelen van de game kunt vinden. Aan de wanden hangen borden met daarop de besturing, die je net niet goed genoeg kan zien. Je zult je dus moeten verplaatsen, maar omdat je het niet goed genoeg kan zien ga je willekeurig knoppen indrukken en binnen een paar tellen ben je je draait kwijt. Allesbehalve praktisch, maar dat is nog te overzien. Oefening baart immers kunst. Verder tref je in de tent wat instellingen voor de algehele game aan en tevens kan je diverse wapens oppakken om even mee te gaan schieten in de weide omgeving.

Het belangrijkste is echter het bord met daarop de missies die je aan kunt gaan. Mocht je de game aanschaffen, doe je zelf dan een lol en begin met de tutorial, want die is zeker en vast nodig. In deze tutorial legt de game je de basis aspecten van de gameplay uit en daaruit wordt duidelijk dat je tijdens het spelen geregeld moet wisselen van een top-down perspectief naar een first-person perspectief. Waarom dat zo is, dat leggen we straks uit, want hier kwam gelijk een ander probleem de kop op steken. De besturing gebeurt door middel van twee Move controllers, maar de registratie daarvan is allesbehalve fijn. Het is – met name in het top-down perspectief – ontzettend lastig om de juiste acties te verrichten.

De besturing met de PlayStation Move controller werkt in first-person perspectief gelukkig een stuk beter, in top-down dus niet zo. Daarbij komt nog dat de tutorial op een bijzonder irritante wijze in elkaar steekt. Een vrouwelijke stem vertelt wat je moet doen, maar als je even rustig aan het rondkijken bent, begint ze na 10 seconden alweer in je oor te tetteren wat je moet doen. Alsof er enorm veel haast bij geboden is. Rustig aan zeg… het is slechts een tutorial, game. Goed, met veel geklooi zul je uiteindelijk wel door de tutorial heen geraken, maar ons werd snel duidelijk dat het allesbehalve goed is ingericht. Toch heb je het nodig, want anders zal je verderop in de game vastlopen en dat schiet natuurlijk helemaal niet op.

blank

Wisselen van strategie naar knallen

De gameplay van Out of Ammo is zo ingericht dat het strategie element hem in het plaatsen van objecten en soldaten zit. Dit moet je zo goed en efficiënt mogelijk doen, zodat je vervolgens in first-person perspectief de vijanden te lijf kunt gaan. Het concept van de game is namelijk dat je continu aangevallen zal worden en het is aan jou de taak om zo lang mogelijk stand te blijven houden. Tussen de rondes door komen helikopters langs die je voorzien van nieuwe items, die je in kan zetten om de vijanden tegen te gaan. Dit kunnen objecten zijn die omgebouwd kunnen worden tot bijvoorbeeld muurtjes, maar het kunnen ook nieuwe units zijn. Hierin zit op zich genoeg variatie, waardoor je diverse middelen krijgt om aanvallen voor langere tijd van je af te slaan.

Wel is het zo dat elke drop volstrekt willekeurig is, dus het kan zijn dat je items krijgt waar je niet op zit te wachten. Het is daarom zaak om met de middelen die je hebt een zo goed mogelijke verdediging op te zetten. Hierbij zijn wel de juiste personen nodig, want om bijvoorbeeld een toren te bouwen met de items die je zojuist gekregen hebt, is een engineer nodig. Het is mogelijk om nadien iedereen in die toren te zetten, maar wat natuurlijk praktisch is, is daar een sniper plaatsen. Hetzelfde geldt voor de gewone soldaten, die zet je natuurlijk op de grond achter zandzakken neer, enzovoort.

Het strategie element is dus het zo handig mogelijk inrichten van hetgeen waarover je beschikt en zodra de nieuwe golf vijanden komt, is het de bedoeling om deze aan te pakken. Het toffe van Out of Ammo is dat je op ieder gewenst moment naar één van je units kan overschakelen en die controleer je dan in first-person. Zo ben je niet alleen in strategisch opzicht van belang, ook zul je op de grond de strijd aan moeten gaan en dat verandert de gameplay aanzienlijk. Het idee van de game is dus best leuk bedacht, maar hierbij geldt wel dat de game niet bijzonder veel om handen heeft.

blank

Repetitieve aangelegenheid

De game biedt een aantal Survival maps waarop je kan doen wat zojuist omschreven werd. De maps variëren natuurlijk van elkaar, maar afgezien van dat is de gameplay keer op keer hetzelfde en dat zal vrij snel repetitief worden. Het is maar net hoe leuk jij het vindt om onder enige tijdsdruk dezelfde handelingen uit te voeren, want veel meer afwisseling dan wat je gelezen hebt ga je niet treffen. In aanvulling daarop biedt de game wel nog drie missies en daarin staat de first-person shooter gameplay centraal.

In deze missies krijg je verschillende doelstellingen, maar de gameplay is wel telkens min of meer gelijk. In de ene missie word je in een toren geplaatst en moet je andere soldaten dekken met een snipergeweer terwijl ze één voor één per helikopter geëvacueerd worden. In een andere missie moet je een laptop hacken en ondertussen vijanden van je lijf houden die van alle kanten het kantoorpand bestormen. Verder moet je nog zo lang mogelijk stand houden tot je geëvacueerd wordt en hoewel de setting telkens anders is, is je doel uiteindelijk gewoon zo lang mogelijk in leven blijven en iedereen kapot schieten. Geinig, maar na een keer spelen heb je het wel gezien, omdat het weinig variatie brengt.

Leuk voor even, of…

Out of Ammo hanteert een best leuk en interessant concept. Als je een beetje geduld hebt, dan kan je er ook best wat uurtjes speelplezier uit halen. Toch zal het plezier niet al te lang duren als je eenmaal realiseert dat je continu hetzelfde aan het doen bent zonder echt goede gameplay afwisseling. Tot zover is het allemaal in die zin nog wel te accepteren, maar wat ontzettend in het nadeel van de game werkt, is de halfbakken besturing. De gehele game dien je te besturen met de PlayStation Move controller, maar dat is werkelijk waardeloos te noemen.

blank

Zo hebben we regelmatig gehad dat ons geweer in first-person perspectief uit het niets langzaam op zij bewoog. Met een mitrailleur is dat op zich niet zo’n probleem, maar als je accuraat met een snipergeweer moet mikken terwijl die zonder jouw toedoen opzij beweegt, dan ben je er heel erg snel klaar mee. Daarbij geldt ook dat het controleren van je items en units vanuit het top-down perspectief lastig en onnauwkeurig werkt, waardoor de frustratie enorm snel toeslaat, want de game doet niet wat je wil. Dat is bij momenten onder tijdsdruk bijzonder irritant, want het kan een verlies betekenen zonder dat je er echt wat aan kan doen.

Daarmee is Out of Ammo een game die een leuk idee op een wat matige wijze ten uitvoer brengt door de repetitieve handelingen, maar wat het verpest is de slechte besturing. Wat nog meer in het nadeel van de game werkt, is dat de besturing op één of andere manier niet logisch is. Als je een nieuwe game speelt, dan wil je binnen een paar minuten de besturing onder de knie hebben, zodat je dat de rest van de game automatisch kan doen, omdat het eenmaal in je systeem zit. Bij Out of Ammo kwam het er maar niet in, want de knoppenindeling is gewoonweg wat vreemd.

blank

Conclusie

Het idee van Out of Ammo is leuk, maar de uitvoering stelt teleur. Het is een repetitieve aangelegenheid en niets zal je veel langer dan een paar uurtjes kunnen boeien. Grafisch heeft het wat weg van Minecraft en het ziet er op zich wel aardig uit, maar echt prachtig kunnen we het niet noemen. Als je al deze punten nog kan accepteren, dan kan je best wat lol beleven aan de game, maar weet dat de besturing met de PlayStation Move controllers gewoon niet prettig werkt. Enerzijds door een onhandige indeling en anderzijds door zeer matige registratie en een hoge vereiste van nauwkeurigheid op bepaalde momenten. De frustratie slaat hierdoor snel toe en dan baal je dat je hier geld aan hebt uitgegeven. Kortom, links laten liggen.

Pluspunten

  • Het concept is leuk bedacht
  • Best uitdagend
  • First-person gameplay is geinig...

Minpunten

  • ...maar de besturing doet raar
  • Top-down gameplay is onhandig
  • Registratie Move controllers niet goed
  • Erg snel repetitief

4.0