In december eind vorig jaar kwam noclip met een uitstekende documentaire over Guerrilla Games en Horizon: Zero Dawn. Deze documentaire is samengesteld door middel van diverse losse interviews en natuurlijk beelden van de studio, ontwikkelprocessen en meer.

Lang niet alles van de losse interviews hebben de uiteindelijke documentaire gehaald, waardoor noclip deze nu als losse video’s online publiceert. Zo werd onlangs al het interview met John Gonzalez – de schrijver van Horizon: Zero Dawn – gepubliceerd, nu is het interview met Matthias de Jonge aan de beurt.

Hij was de game director van Horizon: Zero Dawn en in het losstaande interview dat noclip met hem had, vertelde hij over allerlei zaken die de uiteindelijke game niet hebben gehaald. Zo was er op een gegeven moment een werkende coöp, maar dat heeft Guerrilla niet doorgezet. Dit omdat anders 50% van de features die ze graag in de game wilden zien geschrapt zouden moeten worden.

Ook dacht men na over een fast-travel systeem waarbij je Aloy zag rennen over de map naar de bestemming. Je zou Aloy dan vanuit een soort jet vanuit de lucht bekijken, maar tijdens een playtest bleek dat mensen het te lang vonden duren, waardoor het niet echt snelreizen was.

Dat en meer leuke feiten in de video hieronder, die net zoals de documentaire en het interview met Gonzalez, het bekijken waard is.