Review: The Station – Games die zijn gemaakt op basis van crowdfunding zijn veelal geen hoogstaande titels. Dit soort projecten weten vaak niet te brengen wat werd beloofd of de kwaliteit is simpelweg om te janken. Heel af en toe komt er wel een spel op de markt dat door crowdfunding tot stand is gekomen, die grote indruk weet te maken, maar dit is eerder uitzondering dan regel. Veel gamers laten dit soort titels dan ook op voorhand al liggen. The Station is ook een project dat door geld van gamers is gemaakt, dus de grote vraag is dan ook in welk rijtje deze titel geplaatst kan worden?

Het Station

The Station speelt zich af in de ruimte, waar een basis is opgezet om een nieuw ontdekte planeet te observeren. Hier is ook een veelvuldigheid aan buitenaards leven gevonden, alleen zijn deze met elkaar in een oorlog verwikkeld. Er wordt door de regering besloten om dit alles van veraf te observeren en hier niet mee te bemoeien. Alleen wordt er op een gegeven moment niets meer van de basis vernomen. Een specialist wordt aangesteld om het ruimtestation te betreden en op onderzoek te gaan naar wat er gaande is geweest.

Missie geslaagd?

The Station wordt door de ontwikkelaar omschreven als een sci-fi mysterie, maar het is eigenlijk het beste te omschrijven als een walking simulator, aangevuld met wat puzzels. Je bent dus hoofdzakelijk een beetje rond aan het wandelen en objecten aan het bekijken. Voor dit soort games geldt dat het verhaal heel erg belangrijk is, aangezien de daadwerkelijke gameplay vrij minimaal is. De speler moet in de game worden gezogen door hem of haar bijvoorbeeld een spannend geheel voor te schotelen of door de spelers telkens op het verkeerde been te zetten. Zo wordt immers de interesse van de gamer vastgehouden. Helaas slaagt The Station daar niet in.

Op papier klinkt het verhaal heel erg tof en het maakt je benieuwd naar in wat voor situatie je terecht komt. Als je de eerste stappen neemt op het plaats delict, dan ziet het er allemaal heel erg onheilspellend uit en je krijgt daardoor ook het idee een vet avontuur tegemoet te gaan. De ontwikkelaar weet alleen deze goede eerste indruk om zeep te helpen door al vrij snel door te laten schemeren wat er zich heeft afgespeeld op de basis. Daar komt ook nog eens bij dat het verhaal al snel een hele makke en vooral softe wending krijgt, die niet echt bevorderlijk is voor het geheel en daarbij voelt het erg goedkoop aan. Dit haalt de game meteen flink naar beneden, aangezien een goed verhaal een pré is voor dit soort titels.

Er was eens…

Dit is erg jammer, want de manier waarop het verhaal wordt verteld is wel goed. Het personeel op de basis maakte namelijk gebruik van technologie die gesprekken vastlegt. Er zijn omwille hiervan een soort lichtgevende bollen te vinden in de diverse omgevingen waar je een gesprek kan terug luisteren. Ook computers geven vaak informatie vrij over bepaalde personen en zo krijg je meer inzicht op wie er allemaal aanwezig waren op de basis, wat hun functies waren en wat er zich heeft afgespeeld voor de radiostilte. Het vinden van deze gesprekken en het zoeken naar informatie op de computers is een leuke aangelegenheid. Ook de puzzels die aanwezig zijn zitten goed in elkaar en zorgen voor een leuke afleiding, ook al zijn ze niet super moeilijk.

Houston, we have more problems

Helaas houdt het zoeken naar pluspunten voor The Station hier wel ongeveer op. Er zijn echter wel meer punten te vinden die niet goed uit de verf komen. Zo is de framerate niet stabiel, zowel op de normale PS4 als de PS4 Pro in Boost modus niet. Als je gewoon rechtdoor loopt is er niets aan de hand, maar ga je draaien dan wordt het een ander verhaal. Dan is het allesbehalve vloeiend en soms is het gestotter wel heel erg. Het spel ondersteunt ook HDR, alleen is dat hier niet goed geïmplementeerd. De omgevingen zijn vaak veel te donker, ook als je de brightness opschroeft.

Als laatst is er nog de speelduur. Als je je een beetje kwaad maakt kan je The Station binnen de twee uur uitspelen, zonder dat je al teveel gemist hebt. Speel je op je gemak? Dan zal je hoogstwaarschijnlijk niet meer dan drie uur bezig zijn. Nu kost het spel nog geen 15 euro, maar dan nog is de speelduur vrij kort te noemen. Een goed en intrigerend verhaal had dit teniet kunnen doen, maar zoals je al hebt kunnen lezen is dat niet het geval en dat is erg jammer.

The Station maakt een zeer goede eerste indruk. De omgeving waarin je terecht komt ziet er onheilspellend uit en het mysterie rondom de ruimtebasis zorgen voor een goede start. Alleen wordt het al snel duidelijk wat er gaande is geweest en het verhaal krijgt een wending die erg mak en vooral soft is. Dit haalt de spanning compleet weg en maakt het gewoon oninteressant. Dat is erg jammer, want de manier waarop de gebeurtenissen uit de doeken worden gedaan is prima en ook de puzzels zijn leuk. Helaas zorgen framerate problemen, slecht gebruik van HDR en een te korte speelduur er voor dat The Station nog slechter uit de verf komt. Er zijn simpelweg meer dan genoeg games op de markt in hetzelfde genre die het veel beter doen.

• Het spel begint goed
  • Manier van verhaalvertelling is prima
  • Leuke puzzels