Review: Kingdom Come: Deliverance – Jaren geleden werd er een Kickstarter project gelanceerd voor Kingdom Come: Deliverance. Omdat het project er zo veelbelovend uitzag, wist het vrij snel de gevraagde 2,5 miljoen op te halen. Een game die een middeleeuwse ervaring van rond 1400 zou moeten bieden met daarbij realisme zeer hoog in het vaandel. Nu jaren later is de game daar en het is natuurlijk de vraag of de game naast het realisme ook entertainment brengt. Laten we wel wezen, de reden waarom we games spelen is immers om aan de echte wereld te ontsnappen. In deze review vertellen we je uitgebreid wat onze ervaring is met Kingdom Come: Deliverance en we zullen niets onder stoelen of banken steken.
Voortreffelijke setting
Voordat je überhaupt in het hoofdmenu aankomt dien je bij elke opstart even naar een laadscherm te kijken. Daarin wordt op een zeer korte wijze uitgelegd in welke middeleeuwse periode je bent aangekomen. Kingdom Come: Deliverance speelt zich namelijk af in het hartje van Tsjechië, wat vroeger Bohemia heette. Hier regeerde Karel IV over het heilige Roomse Rijk, waarbij hij geliefd was onder zijn volk. Na zijn dood nam zijn zoon Wenceslas IV het over, waar helaas minder positieve verhalen over werden verteld. Hij negeerde zijn plichten en liet het land enigszins aan z’n lot over, waardoor de Hongaren hun kans zagen en het rijk begonnen aan te vallen.
Deze omschrijving is wat kort door de bocht, maar het geeft een idee van wat voor sfeer je in de game kunt verwachten. Het verhaal is een leuke geschiedenisles waar de game uiteindelijk op in zal haken met zijn protagonist, Henry. Henry is de zoon van een smid en de ziel kan niet simpeler zijn dan dat. Ditmaal geen spierbundel met veel wapens, magische vingertoppen en een stem die draken doet vrezen. Nee, dit is een man die overkomt als een sulletje eerste klas en die spreekt met een sistong. Waar zijn leven aanvankelijk simpel is, neemt het toch al snel een onverwachte wending.
Je bent een echt mens in de middeleeuwen
Veel zullen we niet over het verhaal weggeven, want direct aan het begin zullen er al verschrikkelijke ontwikkelingen plaatsvinden. Hierdoor zal het verhaal van Henry zich ontplooien met als gevolg dat jij in zijn schoenen stapt. Dit is op een zeer leuke manier gedaan en we kunnen ook niet anders zeggen dan dat het er bij aanvang erg veelbelovend uitziet. Dat komt ook door de omgevingen, zo voelen de huisjes in de dorpen en de burchten waar je komt als zeer authentiek aan en ook de bossen lijken rechtstreeks gekopieerd te zijn uit het mooie Tsjechië. Tegelijkertijd oogt het ook wat saai qua kleurenpalet en opzet, maar dat is precies zoals het vroeger ook was.
Kingdom Come: Deliverance wil echter niet alleen met sfeer een realistisch gevoel overbrengen, maar ook met de gameplay. Er zitten talloze systemen in de game die ervoor zorgen dat Henry als een echt mens moet zien te overleven. Je dient bijvoorbeeld genoeg te eten, want anders krijg je honger en vecht je niet al te scherp. Als je echter teveel eet, dan word je wat trager door je dikke buik en zuipen zorgt er dan weer voor dat je helemaal niets meer accuraat kunt doen. Een goede nachtrust zorgt dan weer voor de nodige bijdrage aan je stamina en als je door het bos wandelt of veel vecht, dan zal je vies worden. Je kleding wassen is ook weer belangrijk, want dat heeft een effect op je charisma. Kortom, allerlei kleine aspecten die goed bijdragen aan het realisme en de sfeer die de game wil uitstralen.
Nu begint de hel
Vechten komt natuurlijk ook voor in een game over de middeleeuwen, zoals we eerder al even lieten vallen. Zodra je een scherp prikproduct in je handen hebt en tegenover iemand staat die je niet aardig vindt, ga je het gevecht met deze persoon aan. Je krijgt een lock-on crosshair te zien in de vorm van een vijfpuntige ster met daarin een punt. Dit zijn namelijk de richtingen waarin je een slag kunt plaatsen met je zwaard. Met een goede tutorial aan het begin wordt op een perfecte manier uitgelegd hoe je kunt blocken, slaan en ontwijken. Het is niet per se het meest gestroomlijnde systeem, maar het werkt aardig in gevechten en de uitleg is prima.
Tot zover ons positieve verhaal over de game, want bij het vechten komt onder andere een nadelig punt naar boven. Zodra meerdere tegenstanders jou belagen, wordt een gevecht ineens een heel stuk lastiger. Het is simpelweg onmogelijk om soepel je lock-on te veranderen naar een andere tegenstander. We begrijpen dat vechten vroeger ook niet zo gemakkelijk was en dat je met verschillende factoren rekening moest houden. Eerlijk waar, dat vinden we een prima uitdaging in de game, maar het moet niet zo zijn dat het ontzettend lang duurt voordat je van de ene persoon naar de andere kijkt alvorens je er op in gaat hakken. Door dit krakkemikkige lock-on systeem wordt een gevecht tegen meerdere tegenstanders al snel een hel en dat is echt jammer.
Ontwikkelingstijd heeft zijn tol geëist
Maar goed, we zijn nog bereid om dit onderdeel de voordeel van de twijfel te geven. Helaas zijn er meer punten waardoor de game er niet goed vanaf komt. Daar waar de sfeer en de steden goed worden neergezet, is dat vooral te danken aan de vibe en authenticiteit. Van de graphics moet de game het niet hebben, want textures worden meer dan eens gewoonweg niet ingeladen en ook heeft de game enorm veel last van texture pop-in – dit bij vrijwel elke meter die we vooruit lopen (op een PS4 Pro). Pop-up lijkt overigens een standaard onderdeel te zijn van de game, want overal waar we ons bevonden tijdens het spelen, kwamen op 30 meter afstand plots mensen in beeld.
De game zou op 30 frames per seconde moeten draaien, maar ook dat kan de game niet altijd waarborgen, zelfs op een PS4 Pro niet. Op de meest willekeurige momenten hebben we last gehad van gestotter en framedrops. Daarbij is het gehele animatiesysteem niet bepaald verzorgd, want de animaties van de personages zijn bij momenten lachwekkend te noemen, haast humoristisch maar dat was vast niet de bedoeling. De eerste paar uren van de game lijken erg aardig, maar na dik 20 uur spelen zal je merken dat de game over beperkte animaties beschikt die telkens terugkomen bij gesprekken met NPC’s. Elke keer exact hetzelfde wijzende vingertje, de wegwuivende hand of het snel ja-knikkende hoofd. Iedere keer komt weer hetzelfde voorbij, ook compleet buiten de context van de gesprekken die je voert en dat ziet er vreemd uit. Daarbij geldt dat de gesprekken ook erg interessant uit de hoek kunnen komen.
Henry is een bijzondere jongen
Even terug naar Henry en waar hij mee te maken krijgt. Na een verschrikkelijk ongeval in het dorp waar hij woont, krijg je de taak om detective te spelen. Je probeert te achterhalen wie de dader is en na meerdere mensen gesproken te hebben, krijg je enigszins een idee wie het kan zijn. Je hebt echter geen naam. Let op: we weten de naam van de dader dus niet. Vervolgens was het zaak om de bevindingen te melden aan een ridder met een conversatie tot gevolg. Tijdens dit gesprek komt opeens de optie naar voren dat ene ‘Lumpy Lubosh’ zich ten noorden van ons bevond. Hadden we een scene gemist? Of beschikt Henry over paranormale gaven? Of heeft hij de beschikking over middeleeuws internet, waarop de naam gevonden kon worden?
Het opmerkelijke hiervan is dat de game in essentie zelf opties vrijgeeft die eigenlijk helemaal niet beschikbaar zouden mogen zijn. Dit heeft als gevolg dat conversaties werkelijk alle kanten op kunnen gaan zonder ook maar enige vorm van structuur te hebben en dat heeft best wel een impact op het verhaal, want hierdoor wordt het onduidelijk en erg warrig. Sterker nog, als je de optie krijgt om op verschillende manieren een situatie aan te pakken, lijkt de game compleet vast te lopen bij de ‘verkeerde’ keuze. Zo was er een moment waarop we op een aardige manier iets van iemand konden terugvragen door middel van het uitgebreide conversatiesysteem; agressief, charme of medelevend zijn de drie keuzes die je hebt.
Geen zin om het gesprek aan te gaan? Dan kan je ook gewoon proberen om iets terug te stelen. Wij gingen voor deze optie en gingen met de persoon in kwestie op de vuist. Nadat we hem hadden verslagen konden we de quest niet afmaken. Er kwam geen prompt en de man vertelde elke keer dat we onszelf mochten helpen en het object terug konden pakken. Het hele object was echter in geen velden of wegen te bekennen, met als gevolg dat we onze savefile opnieuw moesten inladen om een andere keuze te maken zodat de juiste quest prompt nu wel kwam. Kortom, de (achterliggende) stamboom diagram met keuzes en paden die je kan nemen in conversaties en acties sluit dus niet goed op elkaar aan. Dit levert rare gesprekken op, niet te voltooien quests en meer. Erg vervelend dus.
Onverzorgd zoals de middeleeuwen
Dan komen we bij het geluid, want we zijn nog niet helemaal klaar. Henry, eerlijk, je bent een goeie gozer, maar als je praat probeer dan niet uit je nek te lullen. Dit bedoelen we dan letterlijk, want zodra je in gesprek gaat met iemand lijkt het geluid van je stem achter je nek vandaan te komen en dus niet uit je mond. Zowel de linker als rechter speaker hebben twee voice outputs, dus waar het op neer komt is dat je twee dezelfde stemmen synchroon naast elkaar hoort praten. Als je dan rondjes draait in de game krijg je de ene keer links en de andere keer rechts iets te horen, of soms zelfs allebei. Dit komt elke keer voor als je al lopend een conversatie voert. Meestal praat je gelukkig in een vaste dialoog opzet waarin dit niet voorkomt, maar als je dan aan de wandel bent werkt het domweg niet.
Goed, dan wat anders. We werden erg enthousiast toen we hoorden dat we mochten deelnemen aan een grootschalig gevecht. Een oorlog met allemaal ridders en boogschutters, nou dat klinkt altijd goed, niet? Voordat we met Henry op pad konden met het leger, was het zaak om op verkenning uit te gaan. Verkenning is in onze interpretatie dat je op zoek moet naar waar de vijanden zitten om zo in kaart te brengen wat de beste aanval is. Bij voorkeur infiltreer je ook nog bij de vijanden om zo precies achter hun aantallen en plannen te komen. De werkelijkheid was echter dat we op ons paard stapten en er in een rotvaart langsreden om zo het doel te voltooien. Erg praktisch voor de voortgang, maar het staat natuurlijk haaks op het realisme dat de game wil uitstralen.
Het meest realistische wat we ooit hebben gezien
Enfin, we beloofden jullie een oorlog. Man man man, we hebben ons helemaal scheel gelachen. Het leger van m’n kameraden stond klaar en vol goede moed gingen we met hun mee de strijd in. Na twee minuten waren we echter vergeten of dat het nu een oorlog tussen ridders in een middeleeuwse setting was, of dat het een oorlog tussen bugs en glitches was waar ze in de Matrix geen hacker tegenin kunnen brengen. Soldaten die in karren blijven hangen, geluiden van zwaarden op plekken waar niemand staat, boogschutters die wegrennen, stilstaan en vervolgens weer bedenken dat ze op de vlucht waren, of wat te denken van een half leger van soldaten die met de rug tegen tegenstanders aan staan en gewoonweg niks doen?
De grap van dit alles… We hebben de controller neergelegd om het lekker aan de AI over te laten en dat is het meest efficiënte wat we in deze oorlog hebben kunnen doen. Bizar, sneu en grappig tegelijk om te zien, maar dit kan écht niet anno 2018. Voor wie het zich afvraagt, we speelden de laatste versie van de game. Het resultaat is dat we echt diep teleurgesteld zijn in Kingdom Come: Deliverance. Op papier lijkt de game een godsgeschenk. Een realistische middeleeuwse open wereld game. De stijl en sfeer van de game kunnen geslaagd en goed genoemd worden, maar door de grafische slordigheden wordt dit verpulverd. De dialogen zijn leuk geschreven, maar weinig bijzonder en allesbehalve memorabel. Iets wat een The Witcher 3 enkele jaren terug wel voor elkaar kreeg
Conclusie
Kingdom Come: Deliverance bevat verschillende leuke systemen. Het zwaardvechten is afgezien van een tergend lock-on systeem best wel cool. De menselijke routines en het uitgebreide levelsysteem met perks is goed uitgewerkt. De sfeer is een perfecte weerspiegeling van hoe Tsjechië er in de middeleeuwen uit heeft gezien, dus dat klinkt allemaal goed. Daarbij is Henry een normale jongen die uitgroeit tot ridder, wat toch een verademing is tussen alle bovennatuurlijke helden. Dit positieve wordt echter geteisterd door een absurde hoeveelheid bugs en glitches, waardoor de systemen geen toevoeging op de immersie van de game genoemd kunnen worden, maar eerder een irritatie. Het concept van de game is absoluut goed, maar de game had duidelijk veel meer ontwikkeltijd nodig. Het is technisch gewoonweg niet op orde en bij momenten een ramp om te spelen en dat is echt oprecht eeuwig zonde.
Pluspunten
- Authentieke sfeer
- Levelsysteem
Minpunten
- Zoveel bugs en glitches met als gevolg...
- …dat realisme eerder irritant dan interessant is
- Game crasht af en toe
- Dialogen kloppen soms qua structuur van geen kant
- Grafisch zeer achterhaald
4.0
@Rastapopulos: Heb je de systheem code 5.50 geinstaleerd staan op je pro ? .
Misschien ligt het daar aan bij mij staat die wel aan .
@gamexl: Nee zeker niet, we zouden er absoluut een special aan kunnen wijden om te zien waar de game over een maand of twee staat. Misschien kan het zelfs wel van een negatief koopadvies omdraaien naar een positief koopadvies. Dit zou dan een uitzondering zijn, omdat we dat simpelweg niet bij alle games kunnen doen.
Wat je aanhaalt over AC is erg interessant. Dat legt ook gelijk het lastige van bugs/glitches bloot. Namelijk dat de één daar heel erg veel last van kan hebben en de ander niet. De manier waarop deze issues de kop opsteken kan spontaan zijn, maar ook op basis van hoe de speler speelt. Desalniettemin kan veel met Q&A opgelost worden en dat is blijkbaar heel erg slecht op deze game toegepast.
Tijdens het reviewproces heb ik geregeld met Chris over de game gesproken en het blijkt een structureel probleem te zijn. Het is niet een toevalligheid, zoals een vliegend schip (ik heb dat bijvoorbeeld nooit in-game gezien), maar iets wat in alle aspecten van deze game zit.
Maar zoals ik al zei, het is een variabele en dat is lastig. Als het één keer voorkomt, prima. Twee keer kunnen we ook nog mee leven. Maar als het technisch gewoon echt een rommel is, dan kunnen we dat niet ontzien. Bijvoorbeeld de belofte van een grootschalig gevecht wat in de praktijk een totale clusterfuck van bugs en glitches is. Dat is niet meer een variabele, maar een fundamenteel probleem in de techniek van de game.
Dat de ontwikkelaar nieuw is, dat is voor hun dan sneu maar geen vrijbrief om een technische rommel af te leveren. Anders zouden we elke developer afhankelijk van hun status, bestaan, grootte etc een voorkeursbehandeling moeten geven en dat kan simpelweg niet.
Maar ik moet je eerlijk zeggen dat ik de game vorig jaar op de E3 in actie heb gezien en dat ik/we er toen nog behoorlijk positief over waren. Het is dus niet zo dat we de game afrekenen op randzaken, het gaat echt puur om het uiteindelijke product dat enorm teleurstelt. Het voelt in dit geval gewoon aan als een ontwikkelaar die teveel hooi op z’n vork heeft genomen en dat dat nu aan het backfiren is.
Precies hetzelfde zagen we ook bij Sniper Ghost Warrior 3. Ambitieus, groots, toffe ideeën, maar in de praktijk technisch gewoonweg niet goed.
Ik heb het spel op Steam. 14 uur gespeeld zonder noemenswaardige bugs. Ik vind het een fantastisch spel die weliswaar te vroeg is uitgekomen. Een 4 als cijfer slaat nergens op
@188.206.73.xxx: Getuige de 4 hier ook, game is gewoon een gigantische ramp.. probeer je nu serieus je 60 euro die je aan deze rotzooi heb besteed goed te praten wow.
@62.207.158..xxx: Vraagje heb je de game ? Ofwat ? Als je eerlijk bent speel de game zelf eerst voor je hier komt shittalk verkopen .
Ik wou zo, zo graag dat deze game wat werd. Helaas 🙁
Ik ga hem wel een keer huren of kopen als hij erg is afgeprijsd.
Er kwam eens een mmorpg op ps3 over een sci fi serie. Ben de naam vergeten.
Bugs, glitches, grafisch een ramp, slechte review scores maar ik heb mij er rot op geamusseerd.
Ik ga kingdom afwachten tot de volgende patch
@Everlienne:
Ik wil me er niet tegen aan bemoeien maar het is wel grappig hoe je om de vragen heen draait. Zo word je gevraagd of je de game hebt gespeeld en word je gevraagd waarom je de review niet blindelings moet vertrouwen en dan gaat het over de minpunten.
Het enige wat je zegt is dat een mening individueel is. Dat is toch een open deur? Volgens mij praten jullie langs elkaar heen… :’)
Ontopic: ik ben wel blij met de review. Ga nu eerst voor ‘Crossing Souls’ en haal Kingdom come Deliverance wel een keer op als hij afgeprijsd is, maar vooral als er wat meer aan de technische mankementen is gedaan.
@Everlienne: Ik vind het geweldig hoe mensen over je eerste bericht vallen, terwijl ze volgens mij niet snappen dat je enkel aangeeft dat één review op één site niet in de weg moet staan om een game niet te proberen. Mensen zouden er meer goed aan doen om zelf wat meer onderzoek te doen voordat ze op basis van een review een game te kopen. Als er nu mensen zijn die de game op basis van deze review de game niet willen kopen dan is dat hun goed recht. Maar als je nieuwe dingen geen kans geeft dan blijf je altijd met hetzelfde opgescheept. Denk dat mensen die twijfelen gewoon live streams of andere gameplay beelden moeten gaan opzoeken. Je kan nagaan dat de ontwikkelaar druk bezig is met het fixen van de bekende problemen.
@94.215.77..xxx: het gaat meer om hoe ze me benaderen. Als je normaal interesse vraagt over wat mijn mening is dan wil ik daar wel op antwoorden. Maar als je me ergens voor uitmaakt zoals bijv.trol dan neem ik dit niet serieus, ik ben ook niemand een antwoord verschuldigd, om nog meer voer voor de leeuwen te gooien.
jammer
@peyj: ik ben volkomen met je eens hoor. Het doet echt niet zeer om je eigen mening te creëren doormiddel van andere bronnen. Dan schuilen achter iemands zijn mening.
Als je Historische interesse hebt dan heeft deze game beste wel iets unieks.
Wauw , mensen kom op… “gelukkig heb ik mijn geld niet vergooid” ?? Serieus ? Als je je geld aan je zelf bespaart dan weet ik het ook niet, de game is erg leuk om te spelen en je zult er plezier aan beleven, daar gaat het uiteindelijk waarschijnlijk om? Ja er zijn bugs maar ja, ben jij perfect dan? Je moet niet letten op die kleine dingen, heb plezier aan wat er is… want er zijn veel meer positieve dan negatieve dingen in de game, dus kap ff met die onnozele hate reviews. Stelletje gieren en zeikerds , ik plaats nooit een reactie maar nu moest dat wel even.
@2a02:a449:7a0a:1:b9a6:cf0d:3117:c.xxx:
Ik heb maar eens wat gameplay opgezocht van iemand die op de PS4Pro de game aan het spelen is…wat ik behoorlijk storend vind is de grote hoeveelheid pop-in texture.
Zoiets haalt mij compleet uit de game. Het is ook al in de review benoemd, maar het daadwerkelijk zien is ook eens goed:
https://www.youtube.com/watch?v=7A71fiakj5s&t=3190s
@tyger1:
Heb genoeg van de game gezien, blijkbaar jij niet. Veel succes met je faal spel.
@92.108.123..xxx: lul niet ik vind het leuk , met jou mening hoef ik 0,00000 % rekining te houden .
Tip koop je een game die 8a9 op 10 krijgt en vol glitch of framedrops zit , special voor jou op de mark , laat me nu lekker in de middeleeuwen game , doei
Ik snap dat hier negatief op gereageerd word maar ik heb er vertrouwen in dat er een goede patch komt
@188.206.73..xxx: Plaats aub nooit meer een reactie, wat een figuur ben jij zeg.
@tyger1: Je zegt uiteraard maar wat, ik koop geen game die technisch een ramp is, en in de verdere uitvoering eigenlijk ook niet veel voorstelt.
@188.206.73..xxx: Wow ! Maakt echt indruk zeg. NOT! En je plaats nooit een reactie? Man je duikt over op hier met reacties. En vooral als er wat te rellen valt whahaha! Grapjas..
Lijkt mij wel vette game
@Rastapopulos:
Nou das niet waar wat je nu zegt voor de game patch er was was deze review er al ..jullie zetten hem heel negatief neer deze game ..
Vraag me af of jullie aleen maar de commerciële games gewend zijn waar alles in voorgekauwd word
Daarnaast dat alles onhandig bijna broken aanvoelt zoals het vechten en boogschieten is omdat er een harde leercurve in zit ..daarnaast misschien wat mankementen maar ..kom op jullie met jullie 4 is echt te laag en niet serieus te nemen
@84.87.243..xxx: We kregen de game afgelopen donderdag binnen en de day-one patch was toen al beschikbaar. De 1.02 patch kwam vervolgens vrijdag uit, dus ja we hebben de game met de laatste updates gespeeld.
Volgens jouw redenatie kwam de patch na de review pas uit, wat dus absoluut niet klopt. Sterker nog, de uitgever vertelde ons dat we de patch eerst moesten downloaden voordat we uberhaupt konden gaan spelen…
@Rastapopulos:
Dat neemt nog niet weg dat jullie cijfer 4 nergens op slaat is echt niet serieus te nemen en nog steeds denken ik dat jullie te verwend zijn met de voor je uitgekauwde games van de laatste jaren..
@217.105.124..xxx: wist niet dat steam werkte op ps4
Grafisch zeer achterhaald? Om maar een voorbeeld te noemen, de bossen. Kijk eens op YouTube hoe je daar doorheen loopt. Ik heb nog nooit een spel gezien die zo mooi een bos kan weergeven. Skryrim, the witcher komen niet in de buurt. Zeker geen perfect spel, maar een 4 is echt niet fair. Geen beginners rpg. Als je een rpg liefhebber bent, zou het zonde zijn deze links te laten liggen.
Gamersnet.nl heeft een 8,5 gegeven voor de game, zelfs in deze staat. Hun review geeft zelfs aan dat als de vele bugs en glitches worden weggepoetst dat het een contender if voor GOTY.
Psx-sense.nl zou zich moeten schamen om hun leden zo bang te maken met zo’n laag cijfer. Ik heb medelijden met iedereen die de game nu niet meer gaat aanschaffen door deze belachelijke score. En dat zijn best veel leden zo te zien. Triest.
Dat is 1 van de dingen die ik me ook afvraag, dat het grafisch achterhaald zou zijn. De game ziet er fantastisch uit. De game die grafisch juist achterhaald is is iets als Crossing Souls.
Van Eurogamer: Kingdom Come: Deliverance is met liefde gemaakt en loopt over met potentieel. Gebrekkige afwerking en optimalisatie doen dat echter teniet.
Die 8.5 van Gamersnet vind ik dan weer wat overdreven hoog. Deze game is nog lang niet af. En grafish had ik er ook meer van verwacht.
@84.87.243..xxx: Dus als een game technisch gewoonweg een ramp is en we de game daarnaar beoordelen slaat het opeens nergens op? Alles wordt onderbouwd in de review, dus kijk verder dan alleen naar het cijfer. Er is namelijk een reden voor dat het een 4 krijgt…
@180.183.106..xxx: Staat er ook bij op welk platform de game is gespeeld? De game draait namelijk een stuk beter op de PC en Xbox One X. De PS4 versie is beduidend de slechtst draaiende versie, daar kan nogal een verschil in zitten.
@Rastapopulos: waar is dat onderbouwd dan? Grafisch zeer achterhaald??? Dit slaat de plank al mis. De game ziet er prachtig uit. Technisch achterhaald bedoeld de reviewer misschien?? Daarbij word er helemaal niet onderbouwd waarom het een 4 heeft gekregen. Het geluid is ook prima. In de review word net gedaan of de game bijna onspeelbaar is door de bugs. Ik kan jou vertellen dat is gewoon niet zo. Game speelt heerlijk weg. Het niet voor niets dat jullie op metacritec zover afwijken van de rest.
Dit is mijn favoriete gamesite, by far. Helemaal nu GK zo hard achteruit is gegaan en alles achter ee paywall heeft staan. Altijd snel en veel nieuws etc. Alleen een maar een dikke maar: jullie reviews zijn echt tenenkrommender totaal inconsequent en das jammer… hierdoor verliezen jullie voor mij heel veel geloofwaardigheid . Zou het jammer vinden als mijn post weer verwijderd wordt, maar als we zoveel reacties staan ( heb ze niet eens gelezen) ben ik vast noet de enige die er zo over denkt..
@92.67.17..xxx: Pop-up, pop-in om maar wat te noemen… Geluid heeft rare issues, zoals ook aangehaald wordt. Als jij weinig tot geen last van bugs hebt, dan heb je geluk.
Zoals ook in de review staat, zorgen de bugs voor merkwaardige taferelen. Neem bijvoorbeeld het stukje over het grootschalige gevecht. De game is daarmee zeker niet onspeelbaar, maar voor een titel dat realisme als boventoon voert is dat toch wat gek, nietwaar?
Op Metacritic variëren de cijfers van een 4 tot een 10 dus over een grote afwijking kan je niet spreken, kijk anders bij de andere platformen. De meest prominente lijst die Metacritic toont is de PC lijst namelijk.
@82.73.177..xxx: Fijn om te horen 🙂 Wat bedoel je precies met tenenkrommend en inconsequent? Als dat slaat op het afwijken van de rest, dan is dat juist omdat we een eigen mening hebben. Iets wat in mijn optiek erg belangrijk is. Als je wat anders bedoeld, dan hoor ik dat ook graag.
@Rastapopulos: sommige mensen hechten veel waarde aan een review vooral op de grotere sites. Ze beslissen of ze een aankoop gaan doen op basis van een review. Een reviewer is gedeeltelijk subjectief maar moet ook zo professioneel zijn om zijn eigen irritatie op zij te zetten of een spel op waarde kunnen schatten die hij niet leuk vind, het is meer dan een smaakding. Hier heb ik vaak het gevoel dat de reviewer het belangrijker vind zijn statement te maken of mening op wil dringen dan dat Het beoordeelt wordt op wat het is . En zo kan het voorkomen dat door de enigsinds narcistische review een angstige gamer games overslaat die die wel zo willen spelen…
@Rastapopulos: en over inconsequent, in de ene reciew wordt een game afgemaakt met een argument dat er in een andere game blijkbaar niet toe doet en een hoog cijfer krijgt vandaar. Verder no hard feelings , tis jullie site dus wie ben ik
@84.241.204..xxx: Wat je omschrijft is misschien het meest lastige van een review. De beoordeling is gebaseerd op een aantal onderdelen; kwaliteit, speelbaarheid, sfeer indien relevant, smaak en nog veel meer. Dat alles gecombineerd levert een tekst op waarin de auteur zijn of haar gevoel over het betreffende product uit.
De één kan bepaalde zaken zwaarder laten wegen dan de ander, want dat is nu eenmaal wat je krijgt bij verschillende reviewers. Mensen hebben een eigen mening en die ventileren ze. Je hoeft het er natuurlijk niet mee eens te zijn, maar die mening mag wel geuit worden.
Als iemand het niet met onze review eens is, dan raad ik die persoon van harte aan om vooral andere reviews te lezen. Het is en blijft een mening van een individu en de ene keer sluit dat beter op de jouwe aan dan de andere keer. Dat is het mooie van meerdere reviews die je kunt vinden.
Een statement maken vind ik wat kort door de bocht. Vrijwel elke review legt naar mijn mening uit wat een game is, wat goed en slecht is en daar kan je dan wat mee doen als je een aankoop overweegt. Doe je er niets mee, even goede vrienden.
Wat betreft inconsequent, het kan per definitie niet gelijk zijn omdat games vandaag de dag enorm van elkaar verschillen. Hierdoor dus ook de bijbehorende argumenten of iets wel of niet goed is. Argumenten zijn natuurlijk niet universeel toepasbaar op games, want dat zou een individuele mening tekort doen. .
“Verder no hard feelings , tis jullie site dus wie ben ik”, je mening wordt gewaardeerd. Dit levert interessante discussies op en ik probeer altijd zo transparant mogelijk te zijn.
@Rastapopulos: Top hoe jullie reageren naar de klant toe, goed om te zien hoe jullie daar de tijd voor nemen. Alleen blijft het grafische gedeelte over. Pop up of pop heeft toch meer met het technische gedeelte te maken.
@Rastapopulos:
Sorry, maar van een 4 tot een 10 is toch gewoon een grote afwijking? Je ziet toch ech niett dat er bij een review een 1 of een 2 wordt gegeven tot een 10….dus echt groter kan de afwijking niet.
@94.215.77..xxx: Dat is een te letterlijke interpretatie van wat ik zeg. Natuurlijk zit er een grote afwijking tussen een 4 en een 10, maar je gaat gemakshalve – als ik je reactie zo lees – compleet aan het feit voorbij dat er tig cijfers tussen die twee uitersten in zijn uitgedeeld. Het is niet zo dat er maar twee reviews zijn, waarbij de één een 4 is en de ander een 10.
Sterker nog, de cijfers voor de PS4 versie variëren tussen een 4 en een 7.6, dus dat verschil is al kleiner.
Dat is ook helemaal niet uniek, dat komt vaker voor. Zie bijvoorbeeld hier: http://www.metacritic.com/game/playstation-4/arizona-sunshine/critic-reviews
Of hier: http://www.metacritic.com/game/playstation-4/out-of-ammo/critic-reviews
En hier: http://www.metacritic.com/game/playstation-4/assassins-creed-syndicate/critic-reviews
@145.37.124.xxx: Het is altijd belangrijk om dingen toe te lichten als er vragen of opmerkingen zijn 🙂 Ja, zo zou je het ook kunnen zien, maar het was even een simpel voorbeeld. Heb vanmiddag even uurtje mee zitten kijken en moet zeggen dat ik grafisch niet echt onder de indruk ben. Maar goed, dat is zo subjectief als het maar kan.
@Rastapopulos:
Zo bedoel ik het ook niet. Ik bedoel dat van een 4 tot een 10 een grote afwijking is en dat er -uiteraard- daar van alles tussen zit. Ook ik check Metacritic; zowel de PC en PS4 reviews alsook de Xbox reviews. 🙂
@94.215.77..xxx: Fair enough, maar in dat kader is een 10 nogal onrealistisch voor een game met zoveel technische issues. Het toont eens te meer aan dat elke reviewer in ieder geval totaal anders naar games kijkt en bepaalde zaken anders beoordeeld.
En dat is nu precies het fijne van meerdere reviews 🙂
Tip: Kijk de gamekings review. Die zijn toch aardig positief over de game. Het verbaast mij echt hoeveel details er in deze game zit. Geen wonder dat er aardig wat glitches in zitten.
Geloof mij maar deze game gaat goed ondersteund worden door de makers, die liefde hebben voor de game en de community. Dit kan het begin zijn van iets groots.
Vergeet niet dat CD Projekt ook ooit zo klein was.
Gamersnet.nl heeft een 8,5 gegeven en vandaag gamer.nl een 8. IGN zag ik ook langskomen met een 8. Bugs en glitches die redelijk makkelijk verholpen kunnen worden kan een game die fundamenteel goed staat toch niet zo zwaar afstraffen met een super onvoldoende zoals een 4. Psx-sense.nl WAS mn go-to website voor reviews maar na deze blamage nooit meer. Chris Hofman, je bent zo ongeloofwaardig als het maar kan voor toekomstige reviews haha.
@Rastapopulos:
Dat zuig je uit je duim. De Xbox versie is de slechtste. Zij hebben de laatste patch nog niet eens beschikbaar. En wat er mis is aan de review: jullie belichten de sterke kanten van deze game te weinig.
@Rastapopulos:
Dit is niet waar. De Xbox versie is de slechtste. Zij hebben de laatste patch nog niet eens beschikbaar.
En wat er mis is aan de review: jullie belichten de vele sterke kanten van deze game te weinig:
Qua rpg is deze game een verademing. De speler krijgt op allerlei manieren de kans zijn rol in de wereld te spelen. Iets dat in de zogenaamde RPG’s van de laatste jaren meer op papier zo was dan dat dit in de gameplay naar voren kwam. Dit wordt in de review volkomen genegeerd. Het lijkt alsof de reviewer totaal geen benul heeft van wat RPG inhoudt en hoe deze game daarin een revolutie teweegbrengt. Ik vind dat jullie de game zeer te kort doen op deze manier.
Voor mensen die twijfelen: wacht een paar weken met kopen totdat de developer de game gefixed heeft. Daarna moet elke RPG liefhebber dit spel in huis hebben..
@gamexl:
Had Ac Revelations zulke bugs niet? Met de vliegende scheepen?
@bliksum: Dat zou goed kunnen,,,, ik kan me niet precies herinneren welke deel het was… 😀
Het schijnt dat de versie op de Xbox1 en de PC veel minder bugs hebben. Dit is natuurlijk in principe een PC game!
De ontwikkelaars moeten wel het één en ander gaan fixen op de Playstation…
Overigens, willen jullie ff lachen? Zie volgende filmpje vol hilarische bugs:
https://www.youtube.com/watch?v=bAFnijnPYGU
@Rastapopulos: Zwak argument, mooie repliek… Hoeveel hebben Syndicate en Ghost Recon Wildlands gekregen op deze site? Deze zaten toch vol met bugs in het begin, grenzend aan het onspeelbare?
En zoals Gamexl aanhaalt: één van de beste games ooit: The Witcher 3, zat vol met bugs in het begin. Is deze game daar op afgerekend op PSX Sense?
Ik denk ook dat er misschien wat meer begrip mocht opgebracht worden voor het kleine budget van deze studio en het logische gevolg van bugs bij release, maar dat zijn tijdelijke problemen die naar hun middelen zo snel mogelijk zullen worden opgelost, terwijl de core game gewoon een natte droom voor een echte RPG fan is.
Ik ben dan ook zéér blij dat veel andere sites wel een mooie score aan deze game geven en eerder geloven in het potentieel en het concept, die geloven in een beginnende studio en weten dat dit een tijdelijke setback is.
@157.55.39..xxx: Ik heb Ghost Recon: Wildlands destijds gereviewed en met veel plezier door kunnen spelen. Ja, ook die game had bugs, maar om nu van ‘grenzend aan onspeelbare’ te spreken is wel heel erg overdreven. Daar had ik in ieder geval absoluut geen last van.
Over The Witcher 3 kan ik niet echt spreken, want ik heb die game nooit gespeeld dus dat kan ik niet beoordelen. Wat ik wel weet is dat die game aanzienlijk beter gepolijst was dan KCD dat is en daar zit nogal een verschil in.
Meer begrip opbrengen zou misschien kunnen, maar ik vind dat ergens ook een beetje gek. Als je iets koopt, dan verwacht je dat het goed is. Dat er bugs in games zitten is iets wat altijd zal blijven en dat kan opgelost worden. Maar dat geeft ontwikkelaars geen vrijbrief om technische rommel af te leveren onder het mom van ‘we fixen dat later wel’.
Dat is gewoon raar, want bugs en onvolkomenheden moeten tot het minimum beperkt worden. Lukt dat niet in de tijd die je hebt, neem dan meer ontwikkeltijd. Zo moeilijk is dat niet. Het budget is klein, maar als Koch Media je uitgever is, klop dan aan voor extra funding om maar wat te noemen…
Er zijn zoveel manieren waarop dit voorkomen had kunnen worden/beter gekund en als een game gewoonweg niet goed functioneert moeten we de game daar op afrekenen. Dat het op termijn goed werkt kan best zo zijn, maar daar hebben we tijdens de momentopname geen boodschap aan.