Review: RiftStar Raiders – Toen de PlayStation 4 eind 2013 op de markt kwam was Resogun één van de launch games. Deze titel is tot op de dag van vandaag één van de beste shooters die op de console van Sony is uitgekomen. Housemarque haalde voor Resogun inspiratie uit een oude klassieker, namelijk: Defender. De Finse ontwikkelaar maakte daarna nog een aantal games die elementen gebruikte van oudere titels en ook deze wisten goed te scoren. Climax Studios moet gedacht hebben dat de formule die door Housemarque werd gebruikt automatisch leidt tot goede games, want zij hebben voor RiftStar Raiders hier ook gebruik van gemaakt.

Oud wordt weer nieuw

Climax Studios heeft voor RiftStar Raiders als basis zijn inspiratie gehaald uit een wel hele oude game. De opzet van hun nieuwste titel heeft namelijk heel veel weg van een spel uit 1979: Asteroids. In RiftStar Raiders wordt de actie ook van bovenaf getoond en vooral de besturing is zo goed als identiek. Je bestuurt je ruimteschip dus met de linker analoge stick en hiermee geef je ook de richting aan waar je naartoe schiet. Net als in het spel uit 1979 stopt je voertuig niet direct als je een andere kant op wil gaan, maar ‘glijdt’ deze even door voordat het de kant op gaat die jij wilt. Dit zal in het begin even wennen zijn, maar heb je het eenmaal onder de knie dan wordt het al snel vanzelfsprekend.

In RiftStar Raiders kan je echter ook nauwkeurig en naar een andere kant dan dat je opgaat richten en dat gebeurt met de rechter analoge stick. Hierdoor lijkt het spel in een ‘ordinaire’ twin-stick shooter te veranderen, maar daar heeft de ontwikkelaar een stokje voor gestoken. Wil je hiervan gebruik maken? Dan zal je schip vaart minderen en je bent dan een gemakkelijker doelwit voor de vijand. Je kunt de game dus niet als een twin-stick shooter spelen, want dan kom je simpelweg niet verder. Wanneer je gebruik moet maken van het nauwkeurig schieten, brengt dat een strategische laag met zich mee en dat is tof.

Sky Force

Er zijn in totaal negen levels die redelijk groot van opzet zijn. Dat is niet veel, maar deze zitten wel prima in elkaar en brengen genoeg variatie met zich mee. Alleen zitten er bij sommige af en toe momenten tussen waar de actie net even teveel stil valt. De ontwikkelaar gaat in zijn totaliteit van hetzelfde principe uit als een andere klassieke shooter: Sky Force. Je zal levels meerdere keren moeten spelen om je schip sterker te kunnen maken, zodat je ook de latere missies kunt voltooien. Met deze keuze wordt wel verplicht dat alle levels een uitdagend karakter hebben en dat de gameplay leuk genoeg is om steeds hetzelfde te moeten doen. Hier slaagt Climax Studios wel in, maar het haalt niet het niveau van de eerder genoemde game. Daar kon je uren achter elkaar dezelfde missies spelen, terwijl je met RiftStar Raiders toch op een gegeven moment wel even een rustpauze inlast, doordat je het even zat bent.

Wat jij wil

Dat je toch een tijdje doorgaat met het spelen van dezelfde levels komt niet alleen door de uitdagende moeilijkheidsgraad, maar ook door de vele mogelijkheden die je hebt om je schip aan te passen. Je schietijzers, schild en de manier waarop je boost, kun je allemaal naar je hand zetten en ook nog eens opwaarderen op de manier zoal jij dat wil. Hiervoor heb je natuurlijk wel geld nodig en dat verdien je weer tijdens het spelen van de missies. Tevens zijn er verschillende ‘perks’ te vinden tijdens je avonturen, zodat je nog meer mogelijkheden hebt om je ideale gevechtsmachine te maken. De variatie om je schip aan te passen is groot en het is dan ook een leuke bezigheid om te experimenteren met verschillende opties.

Multitasking

Wat niet goed uit de verf komt is het verhaal. Bij elke missie word je door verschillende mensen voorzien van informatie over wat er gaande is en wat er van je verwacht wordt. Dat is natuurlijk leuk en aardig, maar alles is geschreven tekst. Dat is een vreemde keuze, want de dialogen komen vaak tevoorschijn als jij druk aan het knallen bent. Je hebt negen van de tien keer dus helemaal geen tijd om te lezen wat er verteld wordt. Hierdoor mis je dus informatie en verhaal. Nu is het niet zo dat je niet weet wat je moet doen als je het mist, dus de ontwikkelaar had het eigenlijk net zo goed achterwege kunnen laten. Of had het opgelost met gesproken dialogen, want dan had je dit probleem immers niet gehad.

Met meer spelers meer mans

Een ander minpuntje is het leveldesign. RiftStar Raiders is zowel alleen als in multiplayer te spelen, maar als je solo op avontuur gaat, dan zal je merken dat het spel zich toch echt focust op meerdere spelers. Er zijn een aantal missies die daadwerkelijk schreeuwen om hulp van anderen. Zo moet je op een gegeven moment een ruimteschip begeleiden door een level heen, maar als deze teveel schade oploopt, dan is het ‘game over’. Je moet het te beschermen schip op bepaalde punten echter alleen laten om bijvoorbeeld stellages te vernietigen, waardoor je een schild krijgt die een te passeren deur afschermt. Op dat soort momenten ontkom je er niet aan dat het te beschermen object schade oploopt. Tevens is de tegenstand dan zo groot dat elk foutje wordt afgestraft en dat zorgt ervoor dat de missie faalt. Ook eventuele zij-missies zijn haast niet te doen als je alleen speelt.

Competitief samenwerken

Het spelen met maximaal drie andere gamers brengt niet alleen extra hulp, maar ook nog een ander leuk element met zich mee. Je zal dus moeten samenwerken, maar als het om loot gaat, dan zal je toch echt egoïstisch moeten zijn. Energie voor je schild en schip zal je hoogstwaarschijnlijk wel eerlijk verdelen, want je wilt immers de missie volbrengen en dan is het beter als iedereen levend wordt gehouden. Maar als het om geld en ‘perks’ gaat, is het natuurlijk een heel ander verhaal. Wie het eerst komt, wie het eerst maalt is dan negen van de tien keer het devies. Deze combinatie zorgt voor een leuke extra laag die de singleplayer simpelweg niet heeft. Dus als je RiftStar Raiders in je eentje hebt uitgespeeld, loont het de moeite om dit ook in multiplayer te proberen, doordat het toch een wat andere ervaring geeft.

RiftStar Raiders is een uitdagende shooter, die vooral in multiplayer heel erg leuk is. Er zijn maar negen levels in totaal, maar je zal alle zeilen bij moeten zetten om deze tot een goed einde te brengen. De gameplay is ook verslavend genoeg dat je blijft terugkomen, ook al is dit niet in dezelfde mate als een andere inspiratiebron van het spel: Sky Force. Ook de vele mogelijkheden om je ruimteschip aan te passen zorgen voor extra speelplezier. In de singleplayer loop je alleen wel tegen levels aan die simpelweg gemaakt zijn om met meerdere spelers te spelen. Het is niet onmogelijk om deze levels te voltooien, maar je moet hier wel haast perfect spelen, want elk foutje zorgt er voor dat de missie niet slaagt. Tevens hadden de geschreven dialogen tijdens de missies weggelaten kunnen worden en de actie valt in sommige levels af en toe net even teveel stil. Er zijn dus wat kleine minpuntjes, maar over het algemeen is het prima en uitdagend vermaak wat RiftStar Raiders voorschotelt.

• Uitdagende moeilijkheidsgraad
  • Veel mogelijkheden om je schip aan te passen
  • Mix van Asteroids en twin-stick shooter-genre pakt prima uit