Review: Bridge Constructor Portal – Pakweg tien jaar geleden kwam Valve met een bijzondere puzzelgame, Portal. Het teleporteren door de gaten die je met de Portal Gun kon schieten leverde unieke puzzels op in een wereld die zich deed onderscheiden door een strak en apart kleurenpalet. De aanwezigheid van de sadistische robot GLaDOS maakte het geheel af met als gevolg dat Portal bij velen nog steeds te boek staat als beste puzzelgame van dit millennium. Portal 2 was diens opvolger en toen werd het stil, totdat nu Bridge Constructor Portal op het punt van verschijnen staat.

Bouwen maar

Het concept van Portal is bij velen ongetwijfeld bekend. Ergens in een level schiet je een portaal en als je daar doorheen gaat, kom je er bij het andere portaal elders in het level weer uit. De games van Valve stelden de spelers in staat om zelf portalen te schieten om zo puzzels op te lossen. Deze game is net wat anders qua opzet en hoewel Valve niet de ontwikkelaar is, ademt het wel die typische sfeer. In deze game is het wederom zaak om puzzels op te lossen, maar ditmaal met behulp van ingewikkelde brugconstructies om daarmee heftrucks naar het eindpunt van een level te brengen. Jij als nieuwe medewerker wordt aangesteld om deze uitdagende taak tot een goed einde te brengen.

Bij aanvang solliciteer je naar een baan van medewerker en als je eenmaal aangenomen wordt – op basis van een curieus sollicitatiegesprek – kan je aan de slag. In elk level is het de bedoeling om met minimale middelen constructies te bouwen waardoor één of meerdere heftrucks het einde van een level kunnen bereiken. Deze beperkte middelen bestaan uit balken die je kunt bevestigen aan bepaalde punten in levels. Vanaf daar kan je dan een constructie opbouwen en het is van belang dat de constructie goed in elkaar steekt, want anders stort het in. Deze balken kan je gebruiken voor de basis constructie, maar ook voor de versteviging van een constructie en tevens kan je ze omzetten in rijdbare plateaus, zodat de heftruck er overheen kan rijden.

In aanvulling daarop heb je nog de beschikking over touwen, die je kan gebruiken om bepaalde constructies aan te sterken of juist enigszins flexibel te houden. Met deze middelen moet je het doen en hoewel dat simpel klinkt, zal dat in de praktijk op een gegeven moment voor een flinke uitdaging zorgen. De game stijgt ook vrij snel in moeilijkheidsgraad, maar onmogelijk worden de puzzels nooit. De uitdaging zit hem overigens in hoe de levels in elkaar steken. Een heftruck van links naar rechts laten rijden over een giftige poel met vloeistof is zo gepiept. Even een brug bouwen die zichzelf ondersteunt door diagonale balken te plaatsen is de oplossing. Later in de game wordt dat echter steeds moeilijker.

Nadenken, proberen en corrigeren

De moeilijkheidsgraad zit hem voornamelijk in hoe de levels zijn opgebouwd. Alles wat je kent uit de Portal games komt terug in deze 2.5D game. Denk aan orbs die rondvliegen en een richting opgestuurd moeten worden om bepaalde luiken te openen. Of het blauwe smeersel waardoor je de lucht instuitert, het oranje smeersel om snelheid te maken, drukknopen, turrets, vallende kubussen en meer. Het is één en al Portal zoals je het kent, maar dan in een andere opzet. Zoals al aangegeven hoef je nu niet zelf portalen te schieten, want die zijn al aanwezig. Je doel is nu om de heftrucks door de portalen heen te sturen op de juiste manier, zodat ze bij het einde uitkomen.

Dat betekent dat je voornamelijk tijd kwijt bent aan het bouwen van constructies. Deze constructies werken volgens de wetten van de zwaartekracht, dus goed nadenken over de structuur is belangrijk. Je enige houvast hierin zijn oranje punten in de levels die functioneren als een koppelpunt. Dus vanuit die punten kan je gaan bouwen. Dit is echter vooraf bepaald en het is aan jou om op basis van die punten de constructie op te bouwen en dat levert soms erg ingewikkelde situaties dan wel constructies op. Het bouwen zal naarmate je vordert steeds meer tijd kosten omdat je niet alleen je constructie goed moet uitdenken, ook de routes in de levels moeten kloppend zijn zodat je het einde überhaupt kan bereiken. Het gevolg is dat je richting het einde van de game vooral heel veel aan het testen bent om vervolgens subtiele correcties aan te brengen in de constructie, zodat je missie slaagt.

Nog net wat lastiger

De game beschikt over 60 verschillende levels en elke keer als je 10 levels weet te voltooien, zal je gepromoveerd worden door GLaDOS. GLaDOS zal daarnaast bij aanvang van nieuwe levels regelmatig commentaar geven en je proberen te demotiveren, wat voor een grappige – doch typische – ondertoon zorgt. De kleurstelling van de levels past daarbij goed bij wat je kent van Portal en in dat opzicht slaagt de ontwikkelaar in haar doelstelling. Je primaire zaak is het oplossen van de puzzels en het geheel daar omheen wordt perfect weergegeven. Overigens is dat niet de enige uitdaging, want de game kent in elk level een tweede doelstelling. Belangrijk is om één of meer heftrucks naar het einde van een level te brengen. Lukt dat, dan kan je naar het volgende level, maar er is meer dan dat.

In elk level zijn namelijk veel meer heftrucks aanwezig die je ook succesvol van A naar B moet brengen. Als je éénmaal de eerste heftruck(s) naar de andere kant hebt gebracht, krijg je de optie om een konvooi te sturen. Dit is in feite elke heftruck die op punt A klaar staat naar punt B brengen. Deze heftrucks nemen allemaal de beoogde route, maar doordat het gewicht toeneemt bij meer heftrucks kan de constructie in elkaar storten. Het is dus belangrijk om elke constructie zo te maken dat het niet één of de eerste heftrucks kan houden, maar ze ook allemaal. Als dat echter lukt is het een tof aangezicht, want er zitten levels tussen waarbij je 16 heftrucks allemaal rakelings langs elkaar ziet vliegen. Bereik je het einde met het hele konvooi, dan geeft dat veel voldoening.

Vooruitspoelen…

De game is met 60 puzzels misschien niet bijster uitgebreid, maar vergis je niet. Als je level 30 voorbij bent kost ieder level rustig een half uur en richting het einde kan het zelfs een uur duren voordat je de constructie gebouwd hebt die je nodig hebt om het level uit te spelen. Daarmee is deze game goed voor uren speelplezier en dat maakt het voor elke puzzelfanaat de moeite waard. Qua sfeer en stijl is het ook allemaal dik in orde, maar helaas laat de ontwikkelaar toch op twee punten wat steken vallen. Zo zijn latere levels zo complex dat testen zeer belangrijk is om een heftruck dan wel konvooi op het eindpunt te krijgen.

Als je dan net het laatste stukje van je constructie wil testen, helemaal aan de andere kant van het level, dan kost het soms best wat tijd voordat de heftruck(s) daar zijn. Bij hele complexe constructies kan het zelfs zo zijn dat je een half uur aan het corrigeren bent alvorens het werkt. Het is echter niet mogelijk om de snelheid van de heftrucks vooruit te spoelen, waardoor het op een gegeven moment wat hinderlijk is dat je zo lang moet wachten tot de voertuigen op de bestemming zijn voor je test. Een optie om vooruit te spoelen had dus niet misstaan. Een ander punt is dat de game bij momenten ineens in slow-motion terecht kan komen omdat er zoveel gebeurt op het scherm, waardoor de game het ineens niet goed meer aankan. Alles vertraagt enorm wat een beetje vervelend kan zijn, want zo duurt het nog langer.

Conclusie

Bridge Constructor Portal is een ontzettend leuke puzzelgame die het Portal thema op uitstekende wijze in zich heeft verwerkt. De game biedt 60 puzzels die richting het einde echte hersenkrakers worden. Dat de game bij momenten heel erg kan vertragen is wat slordig en ook een vooruitspoel optie had niet misstaan, anders kunnen sommige levels een lange zit worden. Afgezien van dat geeft elke puzzel oplossen enorm veel voldoening, zeker als een heel konvooi het eindpunt bereikt. De gameplay is ontzettend simpel, maar biedt veel uitdaging door de vele mogelijke constructies en de variatie in de levels. Dat GLaDOS aanwezig is maakt het geheel af, want dat zorgt voor een leuke ondertoon. Liefhebbers van puzzelgames en Portal, die hebben hier een goede aan!

Pluspunten

  • Gevarieerde en uitdagende puzzels
  • GLaDOS
  • Droge humor
  • Extra uitdaging met konvooien
  • Herkenbare stijl

Minpunten

  • Bij veel gebeurtenissen kan het ineens enorm vertragen
  • Vooruitspoel optie om te testen had niet misstaan

8.5