Review: Sword Art Online: Fatal Bullet – Er zijn al aardig wat games uitgekomen in de Sword Art Online-serie en ondertussen viert de gameserie al zijn vijfde verjaardag. Hierdoor zou je denken dat elk deel van hoge kwaliteit is, aangezien de reeks vrolijk verder gaat. Toch is dit niet het geval. De diverse titels staan er om bekend dat ze vrij aardig zijn, maar niet meer dan dat. Gemiddeld wordt er rond de zes gescoord. Toch weten deze spellen genoeg te verkopen om elk jaar weer met een nieuw deel op de proppen te komen. Dat is dit jaar dan ook niet anders met Sword Art Online: Fatal Bullet. Valt deze game in hetzelfde rijtje als zijn voorgangers of weet dit deel eindelijk boven de rest uit te stijgen?

Zwaard Kunst Online: Fatale Kogel

Alle delen in de serie hebben een dezelfde verhaallijn als leidraad en dit is ook het geval in het nieuwste deel. Je speelt dus wederom als een persoon die een game aan het spelen is en wel een MMORPG. Hier begin je dus als groentje, maar langzaam maar zeker weet je je omhoog te werken met behulp van vrienden en beleef je verschillende avonturen. Ditmaal kom je in een nieuw spel terecht, namelijk Gun Gale Online. Waar je voorheen met zwaarden en magie aan de gang moest, wordt er in deze virtuele wereld met geweren gevochten. Hiermee weet Fatal Bullet zich in ieder geval al op één manier te onderscheiden van zijn voorgangers.

Oud en vertrouwd?

Buiten dat er nu gebruik wordt gemaakt van schieten, is de rest van het spel zo goed als hetzelfde gebleven. De missies en zijmissies bestaan nog steeds uit: ga naar punt X om vijand(en) Y te verslaan, de HUB-wereld komt overeen met de andere delen en ook de verhaallijn biedt geen verrassingen meer, ook al zit deze aardig in elkaar. Dat wil niet meteen zeggen dat de game slecht is, maar het is in ieder geval wel allemaal gesneden koek geworden. De serie is dus inmiddels wel toe aan een beetje vernieuwing, want zoals je al eerder kon lezen waren de vorige delen wel aardig, maar wisten ze nooit echt goed te scoren.

Ietsje beter

Toch weet Fatal Bullet zich wel degelijk boven de andere delen te stellen, ook al is dit minimaal. Het schieten is namelijk goed uitgewerkt. In andere delen voelde de vechtmechanieken wat stroefjes aan, maar daar is bij dit deel geen sprake van. De besturing loopt zoals je mag verwachten van een third-person shooter en je zal dan ook zonder problemen dood en verderf zaaien. De variatie in wapens is vrij groot en je kunt dus zelf bepalen wat voor soort schietijzers er bij jou passen. Je kunt deze kopen, maar de meest exotische zul je tijdens je avonturen tegenkomen. Het zoeken hiernaar en het uiteindelijk vinden van een krachtig geweer, geeft vervolgens veel voldoening.

Op en neer

Ook al zal je aardig wat plezier beleven aan het knallen op je tegenstanders, het spel kan toch wat eentonig worden. Dit komt vooral door de manier waarop het spel moet worden gespeeld. Elke missie vraagt om een bepaald level van de speler, anders is de tegenstand simpelweg te groot. Het spel bestaat dus uit grinden, een missie halen en dit wordt dan weer herhaald. Zoals jullie al konden lezen bestaan de (zij)missies ook uit constant hetzelfde doen, dus dat gaat toch op den duur vervelen, vooral naar het einde van het spel toe, wat om nog meer grinden vraagt. Wat ook niet echt helpt is dat de moeilijkheidsgraad soms vreemd fluctueert. Zo kan een missie van een leien dakje gaan, maar krijg je opeens een baas voor je neus die binnen een paar seconde je gehele team uitschakelt. Het kan af en toe ook zo zijn dat de ‘normale’ vijanden weer moeilijk zijn en een baas kinderlijk simpel.

Er zijn echter ook momenten waarbij de balans wel gewoon goed is en dan kan Fatal Bullet hele gave gevechten opleveren. Hier zal je ook flink gebruik moeten maken van je ‘buffs’ en extra mogelijkheden, want met alleen schieten kan je je niet staande houden. Sommige bazen kunnen ook voor intense gevechten zorgen, zonder dat je het idee krijgt dat deze te overpowered zijn, wat dus op andere momenten weer wel het geval is. Het is op dat vlak dus vrij inconsistent en dat is best wel jammer, want de goede momenten verbloemen de simpele opzet van het grinden en dezelfde missies spelen. Doordat hier dus niet goed mee wordt omgegaan, valt Fatal Bullet dus hoofdzakelijk in dezelfde categorie als zijn voorgangers.

Lekker slim

Een ander punt dat niet lekker werkt, is de AI van je teamgenoten. Deze zijn namelijk regelmatig niet al te slim bezig en kunnen zelfs frustreren. Je kunt ze opdrachten geven, zoals zich focussen op jouw vijand of hen vooral een verzorgende functie te laten hebben om er voor te zorgen dat iedereen genoeg levensenergie heeft. Alleen wordt hier regelmatig niet naar geluisterd. Zo kwam het voor dat ik en een teamgenoot sneuvelden, maar dat degene die nog wel leefde ons totaal negeerde. De vijand hield zich ook nog eens schuil, dus was de enige manier om weer verder te kunnen gaan het herstarten van een checkpoint. Je hebt soms het idee dat je alles zelf moet doen.

Met z’n allen

Er is wel een manier om deze niet altijd even snuggere AI te ontwijken en dat is met coöp- en online-gevechten. Hierin speel je met en tegen mensen en dat neemt de eerder genoemde frustratie direct weg. Natuurlijk kun je wel medegamers tegenkomen die niet weten wat ze moeten doen, maar dit zal lang niet zo extreem zijn als de AI soms kan zijn. Deze onderdelen zijn ook nog eens heel erg leuk, doordat ze je een aardige uitdaging kunnen voorschotelen. Het is echter niet heel erg uitgebreid, maar desalniettemin een leuke aanvulling op een toch al lange singleplayer campagne. Qua content valt er dus sowieso niets te klagen.

Anime

Ook op het grafische gedeelte van Fatal Bullet is niet heel veel aan te merken. Sterker nog, het maakt ten opzichte van zijn voorganger(s) zelfs een stapje vooruit, ook al is deze niet heel groot. Alles ziet er nu vrij verzorgd uit en er is meer detail te vinden in de diverse personages en omgevingen dan voorheen. De werelden kunnen nog steeds wel wat aan de simpele kant zijn, maar algemeen genomen doet Fatal Bullet het goed. Alleen is de animestijl waarvoor gekozen is, niet heel erg origineel. Gamers met een Nintendo Switch die Xenoblade Chronicles 2 hebben gespeeld, zullen denken dat dezelfde studio aan beide games heeft gewerkt, maar dat is niet zo.

Conclusie

Fatal Bullet weet alleen met zijn schietactie anders te zijn dan zijn voorgangers, want voor de rest is alles bij hetzelfde gebleven. Dat is toch wel jammer, want het knallen zelf is goed uitgewerkt. Als alles in balans is, dan kunnen de gevechten intens en erg leuk zijn en ze weten zelfs de simpele opzet van de missies en het grinden te verbloemen. Alleen gooit een regelmatig fluctuerende moeilijkheidsgraad hier weer wat roet in het eten en ook de AI van je teamgenoten is voor verbetering vatbaar. Er zijn ook nog coöp- en online-gevechten, die een welkome aanvulling zijn op het geheel. Maar als de ontwikkelaar het spel nu wat meer variatie had gegeven qua gameplay en misschien wat nieuwe ideeën had aangedragen, dan had dit deel de potentie om flink boven de rest uit te steken. Nu is Fatal Bullet wel één van de betere delen in de reeks, maar het verschil in kwaliteit is niet groot.

Pluspunten

  • Het knallen zelf werkt zoals het moet
  • Meer dan genoeg content
  • Coöp en PvP zorgen voor extra speelplezier
  • Kan intense gevechten voorschotelen...

Minpunten

  • …maar fluctuerende moeilijkheidsgraad verstoort soms het speelplezier
  • Wordt op gegeven moment toch wat eentonig
  • Teamgenoten zijn niet al te slim

7.0