Gespeeld: Far Cry 5 – Na Vaas en Pagan Min mogen we eind deze maand opnieuw de wapens oppakken om te gaan strijden tegen een totaal geschifte kerel die een groot gebied in zijn macht houdt. In Far Cry 5 gaan we het opnemen tegen Joseph Seed, de leider van een sekte die een steeds groter gevaar vormt voor Hope County in Montana, de Verenigde Staten. Als nieuwkomer in het gebied ga jij samen met de lokale sheriff en een US Marshal bij Seed op bezoek om hem te arresteren. Het mag natuurlijk geen verrassing zijn dat het daarna volledig in de soep loopt en dat is waar je avontuur zal beginnen.

Joseph Seed en zijn schapen

Als leider van een sekte heeft Joseph door de jaren heen steeds meer controle in Hope County gekregen. Het gevolg is dat er veel gewapende mensen rondlopen en rijden in het gebied en deze onderdanen krijgen ook steeds meer geavanceerde training. Dat het moreel verwerpelijk is wat ze doen – tegenstanders martelen, mishandelen, doden en meer – deert ze niet, wat duidelijk aangeeft dat ze compleet gehersenspoeld zijn. Tegen beter weten in word je op pad gestuurd met een US Marshal om hem te arresteren, maar zoals al gezegd, laat Seed zich niet zomaar gevangen nemen. Althans, hij wel, maar zijn onderdanen niet.

Direct na het begin van de game kom je in de situatie terecht dat je op de vlucht moet voor op hol geslagen sekteleden die maar één doel hebben en dat is jou vermoorden. Tot overmaat van ramp weet de sekte je collega’s te pakken te krijgen daar waar jij ternauwernood ontsnapt. Hoewel Project at Eden’s Gate in heel Hope County leden heeft, zijn er zo hier en daar mensen die de wapens durven op te pakken of je op z’n minst durven te verbergen. Vanzelfsprekend laat je het niet voor wat het is en hoewel iedereen die je kende dood of gevangen genomen is, ga je toch aan de slag om Joseph Seed en zijn sekte ten val te brengen.

Bouw je eigen verzet op

In eerste instantie ben je natuurlijk volstrekt kansloos tegen de sekte die overal mensen heeft zitten en je doodschieten zodra ze je zien. Maar maak je geen zorgen, een kerel die een ondergrondse bunker heeft, besluit je te helpen en te voorzien van de middelen die je nodig hebt en vanaf dat moment krijg je alle vrijheid om te gaan en staan waar je maar wilt. In je eentje de sekte omver werpen wordt erg lastig, dus het is zaak om een grote groep verzetsleden op te bouwen, want met meer sta je immers sterk en dat vertaalt zich in de gameplay naar een viertal elementen. Om meer mensen tot het verzet aan te trekken, kan je bijvoorbeeld gevangen genomen burgers redden en bevrijden.

Als je ze redt, loopt de verzetsmeter automatisch een klein beetje op, maar je kan deze mensen echter ook rekruteren zodat ze aan je zijde meevechten. Als je iemand bij je hebt, dan kan je die persoon opdracht geven om een bepaalde individu uit te schakelen. Het is niet bijzonder uitgebreid, maar het kan bij momenten erg handig zijn. Bovendien schieten deze personages goed raak, dus dat kan in heftige shoot-outs een goede uitkomst zijn. De andere drie elementen die meetellen voor het opbouwen van je verzetsmeter zijn de volgend activiteiten: eigendommen van de sekte vernietigen, missies voltooien en outposts bevrijden.

Onder missies vallen dan ook zij-missies en de eigendommen van de sekte variëren van bepaalde heiligdommen tot konvooien vernietigen. Alles wat van hen is dat je kapot maakt, helpt in het opbouwen van een groep verzetsstrijders. Daarbij zijn de hoofdmissies natuurlijk belangrijk voor de verhaalvoortgang en uiteraard tellen ook die mee, evenals de diverse en vele zij-missies die de game rijk is. Wat dat betreft is er genoeg te doen in de wereld en hoe meer activiteiten je uitvoert, hoe sneller de meter oploopt en als die eenmaal vol is, kan je het opnemen tegen de leiders die onder Joseph Seed vallen.

Herkenbaar…

De leider van de sekte is natuurlijk niet zomaar te pakken te krijgen, aangezien hij een heel leger tot zijn beschikking heeft dat tot de tanden toe bewapend is. Daarom is het belangrijk om de sekte van onder af aan schade toe te brengen, zodat de leiders zich laten zien. Hope County is opgedeeld in drie grote gebieden en elk van deze gebieden wordt geleid door een individu die rechtstreeks onder Seed valt. In twee gebieden zijn dat zijn zonen, die net zo gestoord zijn als hij en in het derde gebied heeft een vrouw de teugels in handen. Zij is geen familie van Joseph, maar gewoon een keer aan komen waaien. Wat haar achtergrond precies is, is nog wat mysterieus, maar ze zal vast gestoord genoeg zijn om zo hoog in de hiërarchie te kunnen eindigen.

Versla je de drie onderbazen, dan zal je uiteindelijk de confrontatie met Joseph Seed aangaan, maar dat is natuurlijk de end-game van Far Cry 5 en dat zal best veel tijd kosten getuige de enorme hoeveelheid aan activiteiten in de game. De structuur van de game doet daarbij heel erg denken aan Assassin’s Creed: Origins en Ghost Recon: Wildlands. Je begint met niets, bouwt langzaam maar zeker vaardigheden en mogelijkheden op, om vervolgens de onderbazen uit te schakelen die de weg openen naar de ultieme eindbaas. Die versla je uiteindelijk en het land is dan gered van de onderdrukking. Het is des Far Cry, deze structuur, maar het valt een beetje op dat Ubisoft nogal vaak hetzelfde stramien gebruikt als blauwdruk voor haar games.

Dat kan misschien wat teleurstellend zijn, de keerzijde is wel dat Hope County een prachtig nieuw gebied is en dat het verhaal vooral erg interessant zal zijn. Dat voornamelijk omdat Joseph Seed weer een fantastische vijand is die nog gestoorder lijkt dan Vaas, dus dat belooft wat. Daarbij geldt dat de cut-scènes erg mooi zijn en het keer op keer een plezier is om voortgang in het verhaal te boeken. Gewoon om te zien hoe bizar de volgende situatie zal zijn waarin je terecht komt. Bovendien wordt het psychedelische effect niet vergeten, want ook in Far Cry 5 kan je weer flink trippen. Dat is niet zo spacend als in Far Cry 4, maar daarom niet minder interessant. Details moeten we je echter schuldig blijven, want in onze hands-on sessie kregen we er nog geen context bij.

Op en top vermaak in coöp

Eén van de speerpunten van Far Cry 5 is dat je nu de gehele game in coöp kan doorlopen en uiteraard hebben we dat ook even kunnen uitproberen. In feite verandert er niets aan de gameplay, alleen sta je nu ietsje sterker omdat je medespeler net wat efficiënter is dan de AI. Daarnaast is het ook gewoon erg leuk om de game met iemand anders te spelen, want naast dat je kan deelnemen aan alle activiteiten, kan je ook gewoon lekker gaan klooien in Hope County. Met een vishengel achter je medespeler aanrennen en hem of haar voor z’n hoofd meppen met de vishaak? Het kan. Van een berg afspringen en skydiven? Het kan. Met een quad door de bossen scheuren? Het kan. Leef je vooral uit is het devies en dat zorgt voor heel erg veel vermaak.

Mocht je de game serieus willen spelen in coöp, dan laat de game je ook alles doen, maar er zit één addertje onder het gras. Namelijk dat verhaalprogressie niet wordt meegenomen, afgezien van bij de host zelf. De reden daartoe is dat je volledig vrij bent om met iemand mee te doen, ook al is die wat verder in het verhaal dan de ander. Het verhaal is vrij lineair van opzet en om te voorkomen dat spelers de context missen, zal iedereen het verhaal voor zichzelf moeten doorspelen, ongeacht je iets al in coöp hebt gedaan. Afgezien van de hoofdmissies tellen alle andere activiteiten voor zover we zagen wel gewoon mee, dus verkregen upgradepunten, de opbouw van de verzetsmeter, gedane activiteiten en meer worden gewoon geregistreerd, zodat je niet alles apart nog eens opnieuw moet doen.

Voorlopige conclusie

De paar uur die we weer met Far Cry 5 hebben kunnen spelen waren vooral heel erg vermakelijk. De gameplay is precies zoals je van de franchise verwacht met zo hier en daar wat nieuwe elementen, maar voor de rest moet je niet teveel innovatie verwachten. De gameplay gaat echter lekker vlot en het sterkste element in dit geheel is ongetwijfeld de sekte, want die Joseph Seed is compleet geschift. Dat gaat voor toffe situaties zorgen en dan met name in het verhaal en daaropvolgende missies. De coöp is een uitstekende toevoeging en zorgt voor nog meer speelplezier en dat doet ons eens te meer uitkijken naar de uiteindelijke game. De game kan zo hier en daar nog wat polijstwerk gebruiken voor de bugs en glitches, maar als men daar de tijd voor neemt zit het wel goed. Het ziet er in ieder geval naar uit dat Far Cry 5 een leuke, solide en gevarieerde game gaat zijn en eind deze maand weten we meer!