Review: Fear Effect Sedna

Review: Fear Effect Sedna – Begin 2000 kwamen Fear Effect en diens vervolg Fear Effect 2: Retro Helix uit voor de Sony PlayStation. Beide titels wisten goed te scoren bij de pers, maar dit heeft er niet voor gezorgd dat de serie werd voortgezet. Toch was ontwikkelaar Sushee van mening dat er genoeg potentie in de franchise zat en zij startte in 2016 een Kickstarter-campagne voor Fear Effect Sedna. De belofte was om een game te maken die qua gameplay een andere richting op zou gaan dan de eerste twee delen, maar dat de algehele sfeer wel behouden zou blijven. Dit was voor veel gamers genoeg reden om de campagne te ondersteunen en er werd genoeg opgehaald om daadwerkelijk van start te gaan. Is Fear Effect Sedna nu ook de game geworden die ons werd beloofd?

Tactische actie

Fear Effect Sedna is een ‘real-time tactical action game’ en het speelt zich vier jaar na het eerste deel af. Hana en Rain nemen een op het eerste gezicht kleine opdracht aan om een mysterieus beeldje te stelen, denkende zo op een gemakkelijke manier geld te kunnen verdienen. Alleen blijkt dat er meerdere spelers in het spel zijn en de dames komen terecht in een veel groter avontuur dan gedacht. Gelukkig krijgen ze hulp van onder andere oude vrienden en samen proberen ze erachter te komen wat er nu allemaal precies aan de hand is en waarom het beeldje voor velen zo belangrijk is.

Terug naar het begin

Fear Effect Sedna maakt gebruik van een isometrisch perspectief en per level krijg je de controle over één of meerdere personen, die allemaal hun eigen wapens en extra vaardigheden hebben. Zo kan Hana bijvoorbeeld kogels afvuren die van muren af kunnen ketsen om zo meerdere doelwitten uit te schakelen. Andere teamleden kunnen onder andere een ‘gun turret’ plaatsen of gas verspreiden die de vijand doet verwarren. De diversiteit van de verschillende personages is erg leuk en geeft je dus meerdere mogelijkheden om je vijanden uit te schakelen. Tevens krijg je de mogelijkheid om het spel te pauzeren en door middel van een ‘tactisch scherm’ elk teamlid opdrachten te geven waar ze naartoe moeten lopen en wat ze daar moeten doen. Dit geeft het spel een meer tactische lading.

Wisselen!

De besturing van Fear Effect Sedna lijkt op die van een twin-stick shooter, maar maakt ook gebruik van een lock-on systeem. Het wisselen tussen doelwitten is echter een langzame aangelegenheid en werkt op sommige momenten helemaal niet lekker. Dit is vooral het geval bij baasgevechten. Hier richt je automatisch op het hoofddoel, zodat jij je kan richten op het ontwijken van aanvallen. Dit lijkt een ideale situatie, alleen als er extra vijanden de kop opsteken gaat het compleet mis. Hier werkt het wisselen tussen doelwitten heel erg slecht, doordat het spel je steeds wil laten richten op de baas. Je moet soms de gekste capriolen uithalen met je analoge stick om te richten op een andere vijand en dat zorgt voor veel frustratie. Daarbuiten is het nog wel te behappen, maar ook daar is het zeker voor verbetering vatbaar.

Lekker divers

Af en toe zal je ook wat puzzels tegenkomen tijdens je avontuur. Deze worden ingezet als je bijvoorbeeld een computer moet hacken of een deur moet openen. Vaak is het zo in games dat voor dit soort momenten dezelfde soort puzzels worden gebruikt. Hier is in Fear Effect Sedna geen sprake van. Hier krijg je steeds weer een compleet verschillende opgave voor je neus. De variatie hierin is groot en zorgt er voor dat deze momenten niet gaan vervelen. Nu zijn niet alle puzzels even leuk, maar door de grote diversiteit heb je er geen problemen mee dat je af en toe een opdracht voor je neus krijgt die wat minder goed uit de verf komt.

Een kip zonder kop

Wat de speelervaring niet positief beïnvloedt, is de AI van zowel je teamgenoten als je vijanden. Personen die aan jouw zijde staan moet je constant in de gaten houden, want anders kunnen ze voor problemen zorgen. Ze volgen je namelijk als een kip zonder kop en letten niet op wat jij doet. Zoek jij dekking, dan blijven je teamgenoten gewoon achter je staan en worden ze opgemerkt door de vijand. Gelukkig is er de mogelijkheid om je teamgenoten te laten stoppen en volgen, maar nu moet je hier dus vrij constant gebruik van maken als je missies speelt waarbij je versterking krijgt. En daar word je natuurlijk niet echt vrolijk van.

Met de vijanden is het niet beter gesteld. Dat zij constant dezelfde route afleggen is een knipoog naar de tijd dat de eerste twee Fear Effect-games op de markt kwamen, dus dat is nog goed te praten. Word je opgemerkt, dan wordt het een ander verhaal. Iedereen die maar in de buurt is komt dan op je afgerend en ze gaan soms letterlijk met z’n allen op een kluitje staan op een armlengte afstand. Regelmatig wordt er dan alleen gericht op het personage dat jij bestuurt en pas als deze dood is, is de volgende aan de beurt. Bij sommige gedeeltes zijn er gewoon teveel vijanden in de buurt, waardoor het vrij onmogelijk is om te overleven. Je wordt hier ook geforceerd om voor een stillere aanpak te gaan.

Er is niets te zien

Dat je wordt gedwongen om meer ‘stealthy’ te zijn hoeft niet per se iets negatiefs te betekenen, als dit maar goed is uitgewerkt. Helaas loop je ook hier tegen vervelende dingen aan. Ten eerste kun je niet achter elk object schuilen en dat is heel verwarrend. Ten tweede is je zicht door het isometrische perspectief erg beperkt. Dit kan er voor zorgen dat je letterlijk tegen een vijand aanloopt, voordat je hem hebt gezien. Dit had opgelost kunnen worden door bijvoorbeeld op je hurken te gaan zitten of de mogelijkheid te bieden in het tactische scherm om de camera te besturen. Dan had je in ieder geval de mogelijkheid gehad om te anticiperen op wat komen gaat.

Je loopt tijdens het spelen dus tegen aardig wat puntjes aan die Fear Effect Sedna negatief beïnvloeden en je weet soms niet of je het spel nu stealth of run-and-gun moet spelen. Dat is erg jammer, want soms krijg je stukken te spelen, die op zich best aardig zijn. Hier zijn vijanden wel zo geplaatst dat je ze op tijd kan zien en je hier dus op kan anticiperen. Ook het gebruik van het tactische scherm heeft hier zin. Ook zijn er leuke verwijzingen naar de eerste twee games van Fear Effect, zoals de angstmeter die er voor zorgt dat als je bang bent je aanvallen sterker zijn, maar dat je ook meer schade oploopt. Ook de vele cut-scènes als je doodgaat bij puzzels en dergelijke zijn zo weggelopen uit de eerste twee games. Fans van de serie zullen dit soort dingetjes zeker kunnen waarderen.

Gladde vloer

De cut-scenes van Fear Effect Sedna weten verder goed de sfeer van de eerste twee titels over te brengen. Dit komt hoofdzakelijk door de grafische stijl. Deze lijkt namelijk op het cell-shaded uiterlijk van de eerste twee delen. Alleen gaat dit tijdens het spelen totaal verloren, doordat het isometrische cameraperspectief er voor zorgt dat alles heel klein wordt weergegeven. Het grafische effect valt dus weg met als gevolg dat het er allesbehalve indrukwekkend uitziet. Er is weinig detail te zien en ook qua animaties is het heel simpel gehouden. Zo lijkt het rennen van personages alsof ze ‘schaatsend’ over een gladde vloer proberen voort te bewegen. Ook qua muziek is het niet bijzonder en de voice-acting is zelfs van een vrij slecht niveau. De stemacteurs lijken zo van de straat geplukt te zijn. Deze helpen dus niet om het spel een positievere impuls te geven.

Conclusie

Fear Effect Sedna is qua opzet niet heel erg bijzonder, maar als de gameplay voor de rest goed in elkaar had gezeten, dan had het een leuke game kunnen zijn. Helaas zijn er te veel punten die het spel negatief beïnvloeden. Zo werkt het richtsysteem stroef en bij baasgevechten zelfs slecht, de AI van zowel je vijanden als teamgenoten is niet best en de stealth-gameplay werkt niet goed. Ook de simpele audiovisuele aankleding en de slechte voice-acting helpen de boel niet. Toch laat de game zich af en toe wel van zijn betere kant zien en er zijn leuke verwijzingen naar de eerdere twee delen en de cut-scènes weten de sfeer van het origineel over te brengen. Fans van de franchise zullen daardoor misschien iets meer vergevingsgezind zijn dan niet-fans, maar ook zij zullen zien dat er veel meer in Fear Effect Sedna had gezeten.

Pluspunten

  • Diversiteit in personages
  • Cut-scènes hebben oude Fear Effect-sfeer
  • Zeer gevarieerde puzzels

Minpunten

  • Audiovisueel heel erg basic
  • Richtsysteem is allesbehalve ideaal
  • AI van vijanden en teamgenoten slecht
  • Slechte voice-acting
  • Stealth-gameplay werkt niet lekker

3.5

Boxshot Fear Effect Sedna

Fear Effect Sedna

Releasedatum:
06-03-2018
Genre:
Avontuur
Uitgever:
Sushee Games
Ontwikkelaar:

4 reacties

  1. Anoniem -   
    178.85.203.xxx's avatar

    – Hey jongens, hey jongens, herinerren jullie die Fear Effect games van een tijd terug?!
    – Uhmmm, ja … dat was toch die cell shaded game? Een beetje sci-fi, actie en horror? O-ja, en blote borsten, ofcourse!
    – Ja die, ja. Laten we daar een isometrisch perspectieve spel van maken.
    – Hoezo? Dat werkt toch niet … is helemaal de spel ook niet voor. Men zit daar niet op te wachten denk ik….
    – Maakt niet uit man! Gewoon doen. We hebben toch te veel geld!
    – Genius!

    * een jaar later*

    – De reviews zijn binnen …
    – Ennnnnnn?????
    – Een 3.5
    – Godver de $*&#$#!!!

  2.    266 XP
    BroodjeKroket's avatar

    @178.85.203.xxx: blote borsten? Jo, ik sta klaar.

  3.    270 XP
    de-neo-phyte's avatar

    @178.85.203.xxx: schitterend :’)

  4. Anoniem -   
    2a02:a454:3790:1:387f:35f1:a972:e.xxx's avatar

    Bijna net zo goed als KC:D – ik ga hem direct halen

Fear Effect Sedna komt begin volgende maand naar de PS4